Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menyn lät formidabel @Petruska!

Lagade spaghetti a la puttanesca igår. Massor av chili och vitlök, kapris och oliver samt en hel burk ansjovis. Min pappa brukar ha bacon i, men det skippade jag. La dock till belugalinser. Massor av parmesan till. Gott!

Idag kommer päronen och jag funderar på menyn. Inget allt för krångligt pga tyfusen. Lax med citronsås eller nån variant på kyckling kiev? Är egentligen mer sugen på köttbullar och potatismos eller nån röd curry. Ja, ni hör ju.
 
Ja, särskilt vita bönor på det sättet blir konstigt torrt, tycker jag.
De har så stor andel tråkigt innanmäte, att inte ens den godaste omgivning gör dem annat än torra. Ofta trycker jag till dem lite i stekpannan, så de suger åt sig lite mer fett och smak, men inte idag. Ville jag späka mig?
 
Rensar frysen eftersom den svämmar över av svamp. Stekte upp de sista av Anammas frysta vegoköttbullar, gjorde ärthummus på frysta, tinade ärtor, lime, sriracha, mandlar, allt mixas. Serverades med ugnsrostade morötter, potatis, rödbetor och palsternacka. Lite kimchimajonnäs också.
 
I dag fick jag torsk, ugnsstekt i (mycket) smör och dill, serverat med potatismos och gröna ärter till middag. Jättegott och jättemycket kalorier. Jag har sisådär 8 gravidkilon att gå ner, men men. Dottern inledde måltiden ned att skjuta iväg sin tallrik med en butter min. Sedan smakade hon och gjorde tummen ner och grimaser. Men tack vare en variant av en lek vi lekt senaste veckorna åt hon upp all fisk och bad dessutom om mer. Halleluja moment!

I morgon blir det ett Lotta Lundgren-recept med bl.a. tofu.
 
I fredags introducerade jag boyfriend och hans lägenhetskamrat till matiga våfflor. Det fanns crème fraîche, hackad rödlök, dill, några räkor, strimlad kallrökt lax och stenbitsrom på bordet och så fick var och en bygga själv medan vi turades om vid våffeljärnet. Det är så ruskigt gott!

Eftersom det var fredag fick vi förstås en efterrättsvåffla också, med vispad grädde och en hipstrig jordgubbssylt som inte innehåller något annat än just bären, och lite annan frukt och så tror jag för konsistensens skull. Den var givetvis jättegod.

I lördags bakades det paj i samma hushåll. Broccoli, fetaost, gorgonzola, rödlök och lite riven grekisk hårdost på toppen. Rester av lax och räkor från fredagen kunde med fördel strösslas över härligheten.

Igår blev det livat på matfronten. Jag skulle på skräckfilmsfestival som började klockan 16 och hade tänkt äta en rejäl sen lunch / tidig middag och klara mig på det. Men jag åt sen frukost och sedan gick tiden alldeles för fort och det slutade liksom med större delen av en påse heta ostbågar och en Diet Mountain Dew till andra filmen. Jaja, missförstå mig rätt, det var ju jättegott :D
 
Ugnsbakad sötpotatis, potatis, spetspaprika, en morot och till det stekt halloumi. Vit kebabsås (färdig i tub) ovanpå som blev över från förra veckans "kebabtallrik" vilket i det här hushållet betyder klyftpotatis och suovas.

Äter ofta vegetariskt när sambon har jobbvecka.
 
Omelett in the making.

Fräste på bacon, rosmarin (smått köldskadad) och vitlök. Knipsade av massa sallad på balkongen (hatar ekbladssallad, smakar gräs) som medt tillför klorofyll. Parmesan, fetaost och ägg och lite mjölk.
Nu står den i ugnen och jag dricker rödvin.

Vi kör frysrensning, så baconet var nog uråldrigt.
 
Gratäng på potatis, fänkål, svartkål och lite väl mycket vitlök kanske, muskot också. Havregrädden svängde jag ihop av bl a havregryn bäst före september 2017. Smakade som vanligt. Också en typ av skåpsrensning, har t ex sjuka mängder ströbröd som härrör från ett tillfälle där hela kollektivet, på varsitt håll läst den gemensamma inköpslistan och dessutom handlat. Har aldrig hänt innan eller efter.

Min side salad var nog godare än gratängen. "Vildsallat", typ ogräs, grovhackade valnötter & cashews, några småtomater, champinjoner marinerade i vinäger och lönnsirap (fådda av en kollega, SÅ kreativ är jag inte en måndag kl 22) - åsså häda med kulturtantsketchup ovanpå. :D
 
Idag gjorde vi pite-palt med extra stekt rökt fläsk, rårörda lingon och smör. Jag var helpepp iom att jag får barndomsminnen från att vara hos släkten i Arvidsjaur. Sambon var mindre imponerad. Efter vi ätit insåg han att paltkoma inte är en myt. Den är ett faktum.
Han brukar normalt äta typ 2-3 tallrikar med mat och ev grönsaker. Nu åt han 2 palt. Och det var tufft att få i sig ens det.:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 127
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 878
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 364
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp