Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har plockat ut fläsklägg från botten ur frysboxen igår och kokat det tilllsammans med morötter, palsternacka, läk och buljongtärning i fyra timmar. Lät det svalna i buljongen till idag. Funderar på att bara koka upp det till middag igen med nya grönsaker och göra klimp och hälla i.
 
Jag städade kylen igår, pga äcklig.
Till min glädje visade det sig att kylskåpsrens i övrigt inte behövs, om jag bortser från de tre, fyra förpackningarna med tamarind. Dags att börja basera maten på tamarind ett tag!
Berätta mer! Mitt hittills enda möte med tamarind var en burk tamarindläsk på Zanzibar. Smakade pur fasa.
 
Jag städade kylen igår, pga äcklig.
Till min glädje visade det sig att kylskåpsrens i övrigt inte behövs, om jag bortser från de tre, fyra förpackningarna med tamarind. Dags att börja basera maten på tamarind ett tag!
Berätta mer! Mitt hittills enda möte med tamarind var en burk tamarindläsk på Zanzibar. Smakade pur fasa.
 
Jag städade kylen igår, pga äcklig.
Till min glädje visade det sig att kylskåpsrens i övrigt inte behövs, om jag bortser från de tre, fyra förpackningarna med tamarind. Dags att börja basera maten på tamarind ett tag!
Berätta mer! Mitt hittills enda möte med tamarind var en burk tamarindläsk på Zanzibar. Smakade pur fasa.
 
Det blev någon form av kycklinggryta till middag, med någon överbliven zucchini och gul lök som låg och gömde sig i kylen. Pasta och en redig hög riven parmesan till. Och gröna oliver, ruccola och tomater. Är supermätt och har redan borstat tänderna för att försöka stå emot den överblivna biten av makens födelsedagstårta som ropar på mig från kylskåpet. Det går så där :d:o:nailbiting::arghh:
 
Igår en variant på Kyckling Kiev - kycklingstrimlor som dubbelpanerades i mjöl och panko, samt friterades snabbt och sen fick gå klart i ugnen. Till detta matvete med fräst broccoli, paprika och lök, samt smörsås med massor av citron, vitlök och persilja. Rött vin till. Mmmmm....

Ikväll resterna av puttanescan, nu som en lasagne med zucchini, lasagneplattor och ostsås. Bra att använda all sås till nånting nytt och gott!
 
Jag grejade nån sorts miso- och nudelsoppa med ljus miso, chili, ingefära, morot, sockerärtor, broccoli, pak choi, glasnudlar och toppad med hårt stekt tofu som fått gå sista stunden i pannan i en skvätt risvinäger och en god kinesisk soja. Tofun blev himla fin, soppan lite småtrist eftersom jsg var lat och inte orkade vara mer noggrann med att ånga grönsaker för sig och sådär.
 
Jag grejade nån sorts miso- och nudelsoppa med ljus miso, chili, ingefära, morot, sockerärtor, broccoli, pak choi, glasnudlar och toppad med hårt stekt tofu som fått gå sista stunden i pannan i en skvätt risvinäger och en god kinesisk soja. Tofun blev himla fin, soppan lite småtrist eftersom jsg var lat och inte orkade vara mer noggrann med att ånga grönsaker för sig och sådär.
Har jag influenceat dig? :D

Själv fick jag spännande tamarind-godis förut idag (sambon var i asiatisk affär och botaniserade och kom hem med flera märkliga grejer :D). Påminner lite om marmeladgodis men med mycket godare och mer intressant smak :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 879
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp