Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bakade pizza med kidsen till middag :d tomatsås med vitlök, diverse örter och chiliolja, sedan salami, tomatskivor, mozzarella och gorgonzola som topping, och så en näve ruccola efter gräddning.

Gjorde degen till botten på ett lokalproducerat vetemjöl vi köpte förra helgen och superfin olivolja mannen införskaffat i Italien och inbillar mig att den blev extra bra :pJag är i alla fall proppmätt!
 
IMG_20181021_193112.jpg


Pizza! Ganska fula men väldigt goda! Burkmajs! I bakgrunden ligger en med pesto, hälften getost och hälften veganskt klet. Proppmätt nu. Sex år gammalt rödvin till.
 
Rökt lax och sherrygravad regnbåge från Börtnan med små Amandine-potatisar och en gräddfilssås komponerad av yours truly. Igår prima oxfilé från Gudruns, rödvinssås och klyftpotatis på Amandine. Båda dagarna blandad sallad med tomater, gurka, rödlök, sockerärtor och balsamvinäger. Igår franskt rödvin Les Fleurs Sauvages och idag Ruppertsberger Imperial Riesling.

Jag verkligen lider här i kontoret med chefen på besök :(

Edit: Jag har också tvingats äta ost från Oviken, Svartbränna och Magna. Magna fick bla smälta lite på oxfilén när jag stekte den.
 
Igår la jag blomkåls- och broccolibuketter i en form, strösslade med strimlad välrökt skinka, en tetra Kelda ostsås, hackad röd paprika och så riven parmesan över det hela. In i ugnen i en halvtimme på 200°, det var otroligt gott en råkall söndagskväll.
 
Jag gillar ju att odla/plocka många olika sorter. På det viset hade jag tre debuter på min långa promenad igår. Jag pallade två persimoner, tre kaktusfikon och en näve qumquats!

Mycket stimulerande, även om jag nu har hundra små svidande prickar i händerna efter kaktusfikonen. Gud straffar somliga genast.
 
Jag gillar ju att odla/plocka många olika sorter. På det viset hade jag tre debuter på min långa promenad igår. Jag pallade två persimoner, tre kaktusfikon och en näve qumquats!

Mycket stimulerande, även om jag nu har hundra små svidande prickar i händerna efter kaktusfikonen. Gud straffar somliga genast.

Gjorde något liknande på Fuerteventura förra året.

- Ååååh kaktusfikon! :love:
...
- :arghh::arghh::arghh:
 
Jag gillar ju att odla/plocka många olika sorter. På det viset hade jag tre debuter på min långa promenad igår. Jag pallade två persimoner, tre kaktusfikon och en näve qumquats!

Mycket stimulerande, även om jag nu har hundra små svidande prickar i händerna efter kaktusfikonen. Gud straffar somliga genast.
Gjorde något liknande på Fuerteventura förra året.

- Ååååh kaktusfikon! :love:
...
- :arghh::arghh::arghh:

Har ingen av er sett de käcka broschyrerna som fanns i handeln på 80-talet när det blev vanligare med exotiska frukter?! Där varnades det ORDENTLIGT för att kaktusfikon skulle ABSOLUT hanteras försiktigt och helst med handskar :p :D

Edit: Jag tror nog jag har kvar de broschyrerna i någon låda hemma. Ska jag skanna relevanta delar och skicka till er? :sneaky:
 
Har ingen av er sett de käcka broschyrerna som fanns i handeln på 80-talet när det blev vanligare med exotiska frukter?! Där varnades det ORDENTLIGT för att kaktusfikon skulle ABSOLUT hanteras försiktigt och helst med handskar :p:D

Edit: Jag tror nog jag har kvar de broschyrerna i någon låda hemma. Ska jag skanna relevanta delar och skicka till er? :sneaky:
Gärna! :rofl:
 
Har ingen av er sett de käcka broschyrerna som fanns i handeln på 80-talet när det blev vanligare med exotiska frukter?! Där varnades det ORDENTLIGT för att kaktusfikon skulle ABSOLUT hanteras försiktigt och helst med handskar :p:D

Edit: Jag tror nog jag har kvar de broschyrerna i någon låda hemma. Ska jag skanna relevanta delar och skicka till er? :sneaky:
Jag har nu lagt ett par gummihandskar i den väska jag brukar ha på promenader.
 
Jag gillar ju att odla/plocka många olika sorter. På det viset hade jag tre debuter på min långa promenad igår. Jag pallade två persimoner, tre kaktusfikon och en näve qumquats!

Mycket stimulerande, även om jag nu har hundra små svidande prickar i händerna efter kaktusfikonen. Gud straffar somliga genast.

Precis som min MOR. Hon är vår ständiga pallare när familjen är samlad. När vi var små utomlands: ÅH en mandelodling, här stannar vi! Jag ska bara klättra över den här stenmuren och känna lite... *fickorna fulla* ÅH ett fikonträd! Vänta inte på mig... osv osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 811
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 277
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp