Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick FISKBULLAR i DILLSÅS efter kulturtantsevenemang igår, när jag var trött och luftrörig och hungrig. Och kokt potatis och gröna bönor från burk. Snacka om att jag har gjort ett kap med denna boyfriend alltså. (Ja, jag är helt allvarlig, jag älskar fiskbullar någon gång då och då och det är en av de få rätter jag älskar kokt potatis till också. Hur jag känner inför burkbönor vet ni ju redan ;))

Fiskbullar i hummersås med mycket peppar är min guilty pleasure:D
 
Bjöd en väninna på lasagne igår. Var hemma tidigt från jobb av olika anledningar så hade gott om tid att långputtra en köttfärssås med mycket vitlök, örter, vin och aubergine. Körde även ett gäng aubergineskivor i ugnen en stund och varvade i lasagnen, inte istället för pasta utan för att tillföra extra grönsaker. Varvade köttfärsröran, färska plattor, aubergine och mozzarella och toppade allt med fusk-bechamel (grädde, CF, riven ost, på Jamie Olivers vis). Vi drack rödvin till, sallad av babyspenat, polkabetor, småtomater och granatäpplekärnor (granatäpplet på privatimport av familjevän från Tunisien). Hjortronglass till efterrätt för det var ju MÅNDAG!
 
Är i Tyskland sen i söndags. Redan ätit schnitzel två gånger. Första gången katastrof (fast spätzlen med svampsås var god), andra gången delikat men liksom, schnitzel. Mathållningen och utbudet i Tyskland är väldigt schnitzel-orienterat, verkar det som. Ikväll ska jag dock äta indiskt efter stort besvär. Fantastiskt dryg service lovar gott för smaken!
 
Är i Tyskland sen i söndags. Redan ätit schnitzel två gånger. Första gången katastrof (fast spätzlen med svampsås var god), andra gången delikat men liksom, schnitzel. Mathållningen och utbudet i Tyskland är väldigt schnitzel-orienterat, verkar det som. Ikväll ska jag dock äta indiskt efter stort besvär. Fantastiskt dryg service lovar gott för smaken!
Jag hade en kulinariskt sett ganska prövande jobbresa till München häromåret. Mycket schnitzel, helt enkelt.
 
Falafel, bulgur, fetaost och diverse grönsaker, toppat med en dressing med creme fraiche, vitlök och persilja.

(Jag sa tydligt att ”det här är FALAFEL som ni har ätit förut, hur många vill ni ha?” och väntade mig att de små skeptikerna skulle protestera högljutt, ungefär i nivå med om jag kommit med förslag om en enkel resa till kolgruvorna/månen/annan enslig förfärlig plats, men minsta skeptikern, 3 år, tog en rejäl portion och snickesnackade något om ”älskar köttbullar” medan han slukade maten :o. Personligen tycker jag inte de smakade minsta lilla som mamma scans köttbullar så jag funderar lite på om det arma barnet har något smaksinne alls, men det var ju kul att maten uppskattades förstås.)
 

Bifogade filer

  • 7A8F2565-BE23-45DE-8840-403DD13F816D.jpeg
    7A8F2565-BE23-45DE-8840-403DD13F816D.jpeg
    201,6 KB · Visningar: 27
Är i Tyskland sen i söndags. Redan ätit schnitzel två gånger. Första gången katastrof (fast spätzlen med svampsås var god), andra gången delikat men liksom, schnitzel. Mathållningen och utbudet i Tyskland är väldigt schnitzel-orienterat, verkar det som. Ikväll ska jag dock äta indiskt efter stort besvär. Fantastiskt dryg service lovar gott för smaken!

Realterar! Fast till skidresor. Det serveras aldrig så mycket schnitzel som i alperna.. :cautious:
 
Åt andra halvan av paketet med färsk fylld pasta idag. I övrigt samma som igår. Plus att jag la i en mozzarella. Gott! Imorgon måste jag nog hitta på något nytt.

För övrigt sanerade jag min kyl idag. Det var mycket nödvändigt. Nu är det lite tomt :P Ska återigen göra ett seriöst försök att bara köpa saker jag faktiskt har en plan för...
 
Till lunch en sopprest från helgen: rotfrukter, vitt vin, timjan och citron, på ett ungefär. För att få in lite protein lade jag i en klick keso.

Ikväll slog vi på stort och lagade en jättelasagne på långkokt tomatsås med lök, vitlök, stekt aubergine, riven rotselleri och morot, chipotle, timjan, vitt vin och stora vita bönor. Varvade med en sås på bladspenat, lite crème fraiche och keso och toppade det hela med riven vällagrad herrgård.
Det fick inte plats så mycket pasta, eftersom tomat- och bönsåsen var så matig, men det blev väldigt gott!
Lägenheten luktar underbart ännu och jag känner mig rik, som har en massa goda matlådor ordnade.
 
Till lunch en sopprest från helgen: rotfrukter, vitt vin, timjan och citron, på ett ungefär. För att få in lite protein lade jag i en klick keso.

Ikväll slog vi på stort och lagade en jättelasagne på långkokt tomatsås med lök, vitlök, stekt aubergine, riven rotselleri och morot, chipotle, timjan, vitt vin och stora vita bönor. Varvade med en sås på bladspenat, lite crème fraiche och keso och toppade det hela med riven vällagrad herrgård.
Det fick inte plats så mycket pasta, eftersom tomat- och bönsåsen var så matig, men det blev väldigt gott!
Lägenheten luktar underbart ännu och jag känner mig rik, som har en massa goda matlådor ordnade.
Lasagnen lät helt underbar! :love:
 
Klyftpotatis. Stekte champinjoner, grönkål, en skalk broccoli, dito paprika, vitlök, diverse frön, blandade med röd quinoa. Sallad till med bl a päron, stjälkselleri och ett dumpstrat salladshövve. Dressingen blev lite väl syrlig men orkade inte fixa det. Much good. Is mätt. Fransk malbec i glaset.

IMG_20181023_215359.jpg
 
Mina planer igår kväll blev lite hejsan svejsan, men det gjorde inte så mycket i slutändan för jag fick en väldigt skön kväll på soffan med stickning och tv-serie-catch-up. Goda mackor på halländskt lantbröd med rökt skinka och borgmästarost till någon sorts middag, och så blev det två matlådor av svensk kyckling på extrapris - ugnsstekte filéerna med citron och chili och gjorde en sallad på svarta bönor, majs, grön paprika och rödlök. Ser fram emot lunchen idag, alltså!
 
Igår var jag så oförklarligt trött redan på eftermiddagen och sen hela kvällen. Jag orkade inte ens gå ut och äta, vilket jag hade tänkt. Åt istället upp det sista av de kronärtskocksfyllda pastagrejerna, lite bacon och en stor hög tomater. Tomaterna är så goda att jag tappar andan, och de persikor jag köpte igår! Herregud! Änglarna sjunger.

Idag tänker jag mig ett kolhydrattema för att hålla livsandarna uppe. Det blir lunch på ett plastigt ställe som heter Strit Fud, oemåtståndligt, och märkligt välrenommerat. Till middag ska jag hitta ett ställe som serverar den sicilianska rätten Pasta alla Norma för max 10 euro. Som det känns nu. Sedan bör jag vara återställd!

Och persimonerna!
 
Paniklösning, igen. Jag orkade inte alls gå och handla och hade nästan slut på grönsaker. Så, färsk tortellini med ricotta och basilika (tyvärr är @Hyacinth s sätt att göra det är tyvärr betingat med illamående för mig, så det får ligga på hyllan ett tag) och stekte lök, hyvlad morot, lite vitlök och trattkantareller ur frysen till. Slängde i det sista av bladspenaten och en liten stump gorgonzola på slutet. Svartpeppar och en minimal skvätt balsamvinäger. Gott och lättätet.
 
Igår var jag så oförklarligt trött redan på eftermiddagen och sen hela kvällen. Jag orkade inte ens gå ut och äta, vilket jag hade tänkt. Åt istället upp det sista av de kronärtskocksfyllda pastagrejerna, lite bacon och en stor hög tomater. Tomaterna är så goda att jag tappar andan, och de persikor jag köpte igår! Herregud! Änglarna sjunger.

Idag tänker jag mig ett kolhydrattema för att hålla livsandarna uppe. Det blir lunch på ett plastigt ställe som heter Strit Fud, oemåtståndligt, och märkligt välrenommerat. Till middag ska jag hitta ett ställe som serverar den sicilianska rätten Pasta alla Norma för max 10 euro. Som det känns nu. Sedan bör jag vara återställd!

Och persimonerna!
Jag kan googla, förstås, men en rapport från dig blir ju roligare - vad är Pasta alla Norma? Och hur var Strit Fud? Fantastiskt namn!
 
Jag kan googla, förstås, men en rapport från dig blir ju roligare - vad är Pasta alla Norma? Och hur var Strit Fud? Fantastiskt namn!
Pasta med tomat, aubergine och så ricotta som man har gjort något med som jag inte fattat. Siciliansk husman.

Strit Fud är skjutet på framtiden.

Nu har jag ätit pasta med tryffel till middag!

Jag bröt ihop lite igår, men med pasta två gånger idag, har livsandarna vänt åter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 346
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 113
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 588
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp