Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan fredagens pizza har jag mest ätit panikmåltider i helgen och inte alls haft tid att planera maten. Minns inte när, men en måltid var bönpasta med quornbitar (frysrensning av läskiga lådan pågår) stekta med rökt paprika, chipotle, lök, riven morot, auberginetärningar med timjan och fetaost. På den nivån, alltså. Till lunch idag rester av ovanstående med en stump tofu och ett berg bladspenat.
 
Precis som min MOR. Hon är vår ständiga pallare när familjen är samlad. När vi var små utomlands: ÅH en mandelodling, här stannar vi! Jag ska bara klättra över den här stenmuren och känna lite... *fickorna fulla* ÅH ett fikonträd! Vänta inte på mig... osv osv.
Själv har jag det från min FAR. (Men min FARFAR var mycket mer kriminell, så det går ändå åt rätt håll för FAMILJEN som helhet.)
 
Har just lunchat på vad som skulle ha blivit en trevlig omelett på lokala produkter, men som blev en osedvanligt ful äggröra, med för ögat odefinierbara bitar av lokala produkter i. Men det smakade helt ok.
 
Själv har jag det från min FAR. (Men min FARFAR var mycket mer kriminell, så det går ändå åt rätt håll för FAMILJEN som helhet.)
Jag lider av svår plockmani och tänker att pallartendenserna i mitt fall bara är en förlängning av det (och en grav övertolkning av allemansrätten, utomlands är jag harigare, även om ett och annat fikon och mullbär slank ned i Grekland härom månaden). Det är helt enkelt så otroligt tillfredsställande att plocka och samla ätbarheter!
 
Jag lider av svår plockmani och tänker att pallartendenserna i mitt fall bara är en förlängning av det (och en grav övertolkning av allemansrätten, utomlands är jag harigare, även om ett och annat fikon och mullbär slank ned i Grekland härom månaden). Det är helt enkelt så otroligt tillfredsställande att plocka och samla ätbarheter!
Jag är också harigare utomlands. Jag plockade ju också rätt få av varje sort. Och fikonkaktuskaktusen växte i vad jag ändå tolkade som Ingenmansland, frånvaro av Allemansrätt till trots. Persimonerna och qumquatsarna växte kanske i trädgårdar som jag passerade, men jag plockade mycket hänsynsfullt.

Enligt min MOR är det dock min FARS kriminella gener som slår igenom. Får man tro MODERN, kan FADERN inte avhålla sig från stöd ens för en enstaka dag emellanåt. Detta är dock inte min bedömning.
 
Den där potatispizzan, hur gjorde man den?
@Myrten är auktoritet på det området. Men jag tror inte att det var smördeg.
Ingen smördeg. Följande behövs:

- Vanlig pizzadeg
- Rå potatis, skuren i mycket tunna skivor
- Riven ost, parmesan eller Västerbotten (som faktiskt blir bättre än originalet).
- Färsk rosmarin
- Salt

Tumregel: måttlighet! Den här pizzan ska inte överlastas.

1. Fixa ihop pizzadeg en.
2. Riv ost, skala och skär potatis.
3. Sätt ugnen på ca 225 grader. Stoppa in en plåt så den blir riktigt varm.
4. Baka ut degen tunt. Se till att ha alla grejor klart.
5. När ugnen är varm, ta ut den varma plåten och stryk på lite olivolja. Lyft över den utbakade degen.
6. Lägg på riven ost i ett tunt (!) lager.
7. Lägg på potatisen. Skivorna ska inte överlappa varandra.
8. På med färsk rosmarin och salt. Sen in i ugnen.
9. Grädda till potatisen är klar och osten lagom smält.
 
Ingen smördeg. Följande behövs:

- Vanlig pizzadeg
- Rå potatis, skuren i mycket tunna skivor
- Riven ost, parmesan eller Västerbotten (som faktiskt blir bättre än originalet).
- Färsk rosmarin
- Salt

Tumregel: måttlighet! Den här pizzan ska inte överlastas.

1. Fixa ihop pizzadeg en.
2. Riv ost, skala och skär potatis.
3. Sätt ugnen på ca 225 grader. Stoppa in en plåt så den blir riktigt varm.
4. Baka ut degen tunt. Se till att ha alla grejor klart.
5. När ugnen är varm, ta ut den varma plåten och stryk på lite olivolja. Lyft över den utbakade degen.
6. Lägg på riven ost i ett tunt (!) lager.
7. Lägg på potatisen. Skivorna ska inte överlappa varandra.
8. På med färsk rosmarin och salt. Sen in i ugnen.
9. Grädda till potatisen är klar och osten lagom smält.

Tack!
 
Fint kakel är ALLT.
Exakt min mening!

Utrymmet bakom skynket raktfram är grytskåp och sånt. Till höger städskåpet. Mycket pittoreskt. Till vänster kylskåpet, bekvämt i golvhöjd.
 

Bifogade filer

  • 20181022_203922.jpg
    20181022_203922.jpg
    213,5 KB · Visningar: 57
Jag fick FISKBULLAR i DILLSÅS efter kulturtantsevenemang igår, när jag var trött och luftrörig och hungrig. Och kokt potatis och gröna bönor från burk. Snacka om att jag har gjort ett kap med denna boyfriend alltså. (Ja, jag är helt allvarlig, jag älskar fiskbullar någon gång då och då och det är en av de få rätter jag älskar kokt potatis till också. Hur jag känner inför burkbönor vet ni ju redan ;))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 815
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 282
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp