Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon fick en crock pot av sin MOR i födelsedagspresent, så den går varm här nu! Marockansk kycklinggryta och en daal har sett dagens ljus efter många timmars slökokning. Jag gillar den! Det blir väldigt mustiga smaker! Kanske ska testa ratatouille i helgen.
 
Jag gjorde variant på waldorfsallad här, med selleri, äpple, keso, gurka, ädelost och valnötter. Avnjöts på balkongen, mycket gott. Glassbåt efteråt för att fira in långhelg!

8D1B2F96-8C2F-4311-8810-D897E1F3390A.jpeg
 
Jag har varit en GOD DOTTER och bjudit på mors dags-middag. Långsamt smörbakade, nästan karamelliserade, svartrötter tillsammans med lite ruccola och tryffelbalsamico blev det till förrätt. Sedan kyckling i ugn med rosmarin, citron, tomat, kronärtskocka, oliver och fetaost, serverat med matvete och nyplockad sparris, till huvudrätt. Avslutningsvis minikladdkakor med olika roliga fyllningar.
 
Ikväll gjorde jag ceasar-sallad med extra avocado och röd spetspaprika. Hade tur i att parmesanen räckte precis och att vi hade en flaska Kens cesar-dressing. Gjorde krutongerna på levain, olivolja, franska örter, örtsalt och roasted garlic and pepper. Hade också i en skvätt vitlökscreme. Tycker de där små tuberna med vitlök, basilika etc är super när man vill att det ska gå fort.
Gott och lätt!
 
Partners barndomskompis krisar, och ville till följd av det komma hit och hänga i köket med partner och laga mat, precis som när de var i åldern 15-25. Mysigt att lyssna på småpratande gubbar som lagade turkiskinspirerad sallad, fetaostjox och mellanösterninspirerade grillspett i ugn på formbar vegan färs medan de pratade om livet och krävande relationer. Någon sorts bröd stekt i stekpanna till, fick de också ihop. Shrikand efteråt. Underbar lunch!

Därför blev det bröd, mozzarella, päron och choklad, samt rött vin, nu på kvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 678
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp