Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll grillade vi högrevsburgare med smält cheddar i någon form av delikatessburgarbröd. Vi hade i sallad, tomater, saltgurka, hamburgerdressing, ketchup och senap med mango/habanera-smak. Gott men så där hållkäften-paltkoma-mättande..
 
Filodegspaj med fetaost, spenat och lök i. Sesamfrön på. Gott!! :d
 

Bifogade filer

  • C0AD1140-FAAA-424C-BF7F-9615150E4DFF.jpeg
    C0AD1140-FAAA-424C-BF7F-9615150E4DFF.jpeg
    405 KB · Visningar: 14
Bedrövlig räkbakelse från ICA Supermarket i Lycksele, undvik den! Jag har varit till Kusfors och hälsat på särbon på jobbet (han är i Renströmsgruvan) så vi grillade igår i hans nya, egenhändigt byggda bbq-grill (grilltunnan är en gammal varmvattenberedare). Det var vansinnigt gott och jag tror hans två kollegor hade velat gifta sig med mig, iaf så länge de åt revbensspjällen med min rub :D

Jag återsåg ju en massa ortsnamn som jag tipsade @Miran om förut för inspiration ;) som tex Husbondliden (mkt deprimerande håla) men även några nya som Lidträsk (:crazy:), Åttonträsk, Gumboda (med en gumma vid ortnamnsskylten :up:), Tuvträsk samt Lyckan :love: Att få återse de här orterna/vägarna vägde nästan upp den undermåliga middagen :heart
 
Jag har för övrigt frossat i sparris senaste veckan. Sparrispasta, grillad sparris, kokt sparris, sparris i sallad... Föräldrarnas sparrisgodlingar ger mer än de hinner äta, så då måste jag ju som GOD DOTTER ställa upp och hjälpa till.
 
Jag har köpt sparris! Äntligen. Än coolare: jag har plockat den själv hos närmsta nisse.

Ska hitta på nåt med sparris, rättika (älskar rättika) sötpotatis, savojkål och färsk lök. Citron und so weiter.

Om man gjort drinkar på alla citroner, vad gör man om man vill ha hollandaise? Tar vinäger?
Enda citrusen jag har hemma är apelsiner.
 
Ikväll gjorde vi sånt libanesiskt ris man smörsteker, kokar med buljong och kryddor. Samtidigt stekte vi upp knipplök, vitlök och kryddor lite örtigt/fiskkrydda/citronolivolja/chiliolja.
Sen hade vi i musslor och vanamei-räkor och sist kammusslor och rörde ner det i riset.
Sååå gott!
Efterrätt blev 3 sorters glass: mango/passion, himmelsk röra och päron/mjölkchoklad. Mangon är verkligen en fräsch hit.
Dålig bild på maten:
B44B194B-012D-4EF2-ACA9-C5624214F0D7.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 678
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp