Tjockistråden 3

Ja alltså det ingår ju i vikten, men det är inget som går att banta bort. Vätskefyllnad är något helt annat än övervikt!
(Men jag kan rekommendera dig att testa lymfmassage när du har fölat klart... )
Jag har testat lymfmassage, hjälpte ingenting.
 
För mig har det varit ett livslångt beslut som jag måste kämpa med varje dag.

Det är skitsvårt och vissa dagar tar jag fel beslut men har slutat slå på mig själv för imorgon är en ny dag med nya bra beslut.

Vi vet alla det här! Krama om er själva.
För mig funkar det att byta ut till sockerfritt alternativ. Tex delicato sockerfria chokladbollar. 70 procent choklad, sockerfritt lakrits.

Sen är det vardagsmotionen. Försöka få in bra vanor. Jag väljer att gå ner till kollektivtrafiken istället för att ta bussen. Det tjänar jag 3000 steg på. En bra vana för jag måste ju ta mig till jobbet.

Visst vill jag gå ner 15 kg till men jag tänkte att ta lite i taget. Hellre 2 kg och sen hålla vikten ett tag och sen två till.

Kramar till er alla.
 
Jag har testat lymfmassage, hjälpte ingenting.
Tråkigt du inte upplevde nån skillnad, frågan är ju då vad du hade för förväntningar innan behandlingen?

Själv gick jag ner en "halv skostorlek" i skillnad före och efter behandlingen. Sandalerna jag hade på mig, som satt åt som fan innan var helt plötsligt för stora när jag skulle gå hem :rofl:
 
Tråkigt du inte upplevde nån skillnad, frågan är ju då vad du hade för förväntningar innan behandlingen?

Själv gick jag ner en "halv skostorlek" i skillnad före och efter behandlingen. Sandalerna jag hade på mig, som satt åt som fan innan var helt plötsligt för stora när jag skulle gå hem :rofl:
Att vara mindre svullen helt enkelt. Jag har varit både hos en massör och provat hemma, inget av dem gjorde någon som helst skillnad. Jag var precis lika svullen innan som efter.
 
Äntligen verkar min "PMS" vara över för den här gången. Skriver inom "" eftersom jag iom klimakteriet iallafall slipper mensen utan bara har alla andra jävla symptom kvar.
Ett symptom är att jag är konstant jävla hungrig :rage: samt att jag lägger på mig vätska.
 
Har av någon anledning gått ner ett kilo från tidags, efter att ha stått på samma vikt tis-tis :cautious:

Iofs så känns det som jag har gått ner lite. Vad jag har upptäckt är att jag kan stilla en del av mitt godissug om jag hinkar i mig te med söta smaker, chai, vanilj, karamell osv. Dessutom fyller te magen. Sedan är det vissa perioder som är farligare än andra. Efter middagen vill jag ha mer mat (även om jag är mätt) och sött. Att sitta vid datorn är ett stort problem för mig eftersom jag går ut i köket och småäter. Att ha något hemma kan jag inte ha. Då blir det uppätet direkt.

Det är en daglig kamp som är livslång.
 
Har av någon anledning gått ner ett kilo från tidags, efter att ha stått på samma vikt tis-tis :cautious:

Iofs så känns det som jag har gått ner lite. Vad jag har upptäckt är att jag kan stilla en del av mitt godissug om jag hinkar i mig te med söta smaker, chai, vanilj, karamell osv. Dessutom fyller te magen. Sedan är det vissa perioder som är farligare än andra. Efter middagen vill jag ha mer mat (även om jag är mätt) och sött. Att sitta vid datorn är ett stort problem för mig eftersom jag går ut i köket och småäter. Att ha något hemma kan jag inte ha. Då blir det uppätet direkt.

Det är en daglig kamp som är livslång.
Vet inte om det funkar för dig, men för mig minskar sötsuget om jag äter mer av långsamma kolhydrater - i mitt fall främst baljväxter. De håller mig dessutom mätt längre.
 
Vet inte om det funkar för dig, men för mig minskar sötsuget om jag äter mer av långsamma kolhydrater - i mitt fall främst baljväxter. De håller mig dessutom mätt längre.

Jag misstänker att mitt blod socker går upp när jag ätit och att det är en del av sötsuget. Det finns en korrelation mellan högt blodsocker och sötsug. Spekulerar bara, men för de som har diabetes 2 och har höga värden så gör det att man äter ännu mer sött. Vilket förstärker spiralen.

Jag försöker undvika kolhydrater eftersom även långsamma upplever jag gör det svårare att kontrollera.
 
Tack för tipset. Tror dock inte det hjälper att lägga till ännu fler saker att äta även om de är nyttigare. Sambon kommer liksom inte sluta göra paj för det.
Förstår vad du menar.
Tänkte på precis det när vi var och handlade idag. Jag tog grönsaker, nyttigare bröd osv och sambon chips och choklad. Trots att vi senast för några dgr sedan pratade om att inte köpa mer sådant. Men jag tänker att då får han väl det då, jag kan inte påverka hans vilja i den frågan. Jag får bara se till att göra bra val själv för min egen del
 
Alltså hälsan är rent åt helvetet. Igår åt jag en banan. Idag har jag hittills ätit ett ägg. Kroppen svarade med diarré :meh:
Nu ska jag testa att äta lite torsk och potatis.
Svårt att veta vad vågen kommer säga på måndag, tror jag samlat rätt mkt vätska sista veckan samtidigt har jag knappt fått i mig ngt.
 
Förstår vad du menar.
Tänkte på precis det när vi var och handlade idag. Jag tog grönsaker, nyttigare bröd osv och sambon chips och choklad. Trots att vi senast för några dgr sedan pratade om att inte köpa mer sådant. Men jag tänker att då får han väl det då, jag kan inte påverka hans vilja i den frågan. Jag får bara se till att göra bra val själv för min egen del

Fast min make har för att stötta mig avstått från att handla hem sånt jag blir lockad att äta, väldigt tacksamt. Han har sånt jag inte gillar hemma liggandes ibland såsom likörchoklad, marsipanchoklad och glass som är sånt jag inte suktade att äta. Däremot har vi inga snacks, godis, god choklad mm liggande hemma. Om han är jättesugen på att äta nåt så gör han det när jag inte är hemma och ser till att inget finns kvar när jag kommer hem eller kollar med mig hur min motståndskraft alternativt om jag hade tänkt flyta ut lite (vilket jag gör typ en dag I veckan).

Det har underlättat enormt för mig att inte hela tiden behöva stå emot för att det finns hemma eller för att han handlar hem och jag trillar dit i ett svagt ögonblick.

Igår var han sugen på våfflor men jag sa att jag inte hare utrymme för det men att han kunde äta det om han ville. Han ville inte göra till sig själv. Idag har jag tränat och hållt igen mer på maten så idag åt vi våfflor 😅. Nu är jag jättemätt, såå länge sen jag åt så "tung" mat..

Det klart att jag inte tvingar honom att vara nyttig men innan jag tog tag i vikten på riktigt så var jag super-ärlig med vad som är svårt för mig och vad jag riskerar att trilla dit på (tex ha vitt bröd hemma). När han vet om det så har han tyckt att det ingen större grej för honom att avstå och hjälpa mig.
Tyvärr går både viljestyrka, motivation och bra vanor lite i vågor hos mig och det har räddat mig många gånger när jag letat i skåpen att inget roligt funnits att hitta när man är i en svacka..
 
Fast min make har för att stötta mig avstått från att handla hem sånt jag blir lockad att äta, väldigt tacksamt. Han har sånt jag inte gillar hemma liggandes ibland såsom likörchoklad, marsipanchoklad och glass som är sånt jag inte suktade att äta. Däremot har vi inga snacks, godis, god choklad mm liggande hemma. Om han är jättesugen på att äta nåt så gör han det när jag inte är hemma och ser till att inget finns kvar när jag kommer hem eller kollar med mig hur min motståndskraft alternativt om jag hade tänkt flyta ut lite (vilket jag gör typ en dag I veckan).

Det har underlättat enormt för mig att inte hela tiden behöva stå emot för att det finns hemma eller för att han handlar hem och jag trillar dit i ett svagt ögonblick.

Igår var han sugen på våfflor men jag sa att jag inte hare utrymme för det men att han kunde äta det om han ville. Han ville inte göra till sig själv. Idag har jag tränat och hållt igen mer på maten så idag åt vi våfflor 😅. Nu är jag jättemätt, såå länge sen jag åt så "tung" mat..

Det klart att jag inte tvingar honom att vara nyttig men innan jag tog tag i vikten på riktigt så var jag super-ärlig med vad som är svårt för mig och vad jag riskerar att trilla dit på (tex ha vitt bröd hemma). När han vet om det så har han tyckt att det ingen större grej för honom att avstå och hjälpa mig.
Tyvärr går både viljestyrka, motivation och bra vanor lite i vågor hos mig och det har räddat mig många gånger när jag letat i skåpen att inget roligt funnits att hitta när man är i en svacka..

Det måste verkligen vara tufft att bo med någon som har andra matvanor. Samtidigt vill en ju inte påverka ens partner heller, tänker jag. Knepigt. Men du/ni verkar ju hittat en balans i det där.
 
Det måste verkligen vara tufft att bo med någon som har andra matvanor. Samtidigt vill en ju inte påverka ens partner heller, tänker jag. Knepigt. Men du/ni verkar ju hittat en balans i det där.

Fast vore situationen omvänd så skulle jag absolut göra samma sak för honom tänker jag. Det är ju mitt val att stötta min partner i vad det månne vara, tex nu när han startade eget eller de gånger jag stått för huvudförsörjningen tidigare. Liksom han stöttat mig enormt när jag tävlade aktivt i kraftsport och nu med hundarna.

Det var nog mer jobbigt för mig att tala om exakt hur svårt det kommer vara för mig att lyckas gå ner im vi inte rensar i skåpen än för honom att avstå att ha en del saker liggande hemma. Han har sagt flera gånger till mig att han är så imponerad av min motivation men sanningen är att han har ju verkligen hjälpt mig.

Sen jobbar jag natt, så han har ju möjligheten att snacksa loss de kvällar jag inte är hemma vilket han gör när han är sugen 😁. Misstänker att han gömmer undan ett stash i sin bil men det jag inte kommer åt eller ser lider jag inte av 😆.
 
Ja alltså det ingår ju i vikten, men det är inget som går att banta bort. Vätskefyllnad är något helt annat än övervikt!
(Men jag kan rekommendera dig att testa lymfmassage när du har fölat klart... )

Det borde jag nog testa! Låter som ngt för mig.

Edit: googlade och det finns cert behandlare ca 50 meter från min bostad 😅 blir att boka en tid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Har känts en gnutta trögt här efter att jag uppnådde första målet att komma ner under 80. Först kom påsken där vi var bortbjudna till höger och vänster med massa mat och efterrätter och godis m.m, men höll mig ändå till rimliga mängder och vågen visade stabilt. Sedan förra helgen blev det en rejäl setback efter en Stockholmshelg med restaurang, mycket alkohol. hotellfrukost etc 😅, som jag fått jobba ner under denna vecka.
Idag visade dock vågen en ny lägstanotering i form av 79.0 så det kändes moralhöjande. :) Särskilt efter att jag igår klämde i mig en alldeles för stor portion till middag. Trots att jag blev proppmätt så fortsätta jag att äta tills varenda smula var slut. :banghead: Jag ville liksom inte ens äta mer, och det hade slutat vara gott, men ändå kunde jag inte låta bli att länsa tallriken?! Blir så trött. Blev en bra påminnelse om att jag ständigt kommer behöva passa mig för att inte falla tillbaka i gamla ovanor, för rent fysiskt finns det typ inget stopp. Mättnad stoppar mig inte och har aldrig gjort.
 
Pratade lite på ett annat forum om man är en slow eater, fast eater, bored eater. Jag är definitivt en snabb och uttråkad ätare. Jag äter så snabbt att magen inte hinner kommunicera med hjärnan att jag är mätt. Och att jag äter när jag är uttråkad och inte har så mycket att göra. Tex när jag sitter framför datorn och surfar/chattar så går jag ut hela tiden i köket och hämtar något.

I går så gjorde jag en varma koppen tomat och basilika soppa för att stävja godissuget efter middagen och det fungerade till en del. Frysta jordgubbar och varma koppen tills hjärnan hinner reagera.

Fö har jag av någon underlig anledning gått ner -06 så är nu 'bara' 0.2 från min föredetta första siffra. Även om jag vet att det inte är riktigt så känns det ändå bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 898
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 937
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp