Tjockistråden del 2

Jag hoppar också in i tråden! Har rejält kraftig övervikt, ska BMI stämma så bör jag väga runt 80 kg till mina 184 cm. Så lite har jag inte vägt sen jag var 15-16 kanske, är 28 idag. Har högt bmi, vet knappt om jag vill berätta vad jag väger, för jag skäms så! Fick barn 10/3-17, har sedan inskrivningen på förlossningen gått ner 31 kg, väger 10 kg mindre än när jag blev gravid, så det går ju neråt men jag skulle vilja ner åtminstone 25 kg till innan jag är nöjd. Har kört 5:2 lite under vintern, det är något jag egentligen gillar, men just nu passar det inte riktigt in i mitt liv, så började med viktväktarna för 1,5 vecka sen. Gick ner 4,5 kg första veckan men kroppen fick väl en chock, jag har stoooort sockerberoende tyvärr... Något jag kämpar med dagligen! Har skickat egenremiss om överviktsoperation, vet inte om jag vågar, men vill i alla fall få info.
Just nu ”sörjer” jag att jag inte ”kan” äta skit för då skiter det sig med mina points. Min sambo försöker peppa så gott han kan, men beroendet måste ju väck på nåt sätt, det är så djupt rotat!
Jag är ju 185cm och har också mycket att gå ner. Gick upp 40kg med sonen och då vägde jag redan 10kg för mycket...
Det jag gick ner därefter gick jag upp igen med dottern.
Har kört 5:2 sedan nyår och har gått ner 5,8kg sedan dess. 14,2kg till första målet och sedan är det bara att ta resten.
 
Jag är ju 185cm och har också mycket att gå ner. Gick upp 40kg med sonen och då vägde jag redan 10kg för mycket...
Det jag gick ner därefter gick jag upp igen med dottern.
Har kört 5:2 sedan nyår och har gått ner 5,8kg sedan dess. 14,2kg till första målet och sedan är det bara att ta resten.

Jag gillar ju 5:2 egentligen, tycker det är smidigt, men det var smidigare när jag jobbade heltid. Nu pluggar jag ju dels och dels hoppar jag in som vikarie tycker jag det är bökigare, äter ju pedagogisk lunch med barnen... Men vet ju sällan i början av veckan när jag ska jobba!
 
Jag kompromissar och äter mörkt grovbröd typ a la danskt rågbröd. Jag överlever inte utan mackor så man får välja nogrannt. Funderar på att testa att baka eget och skippa sockret i degen.
De flesta matbrödsrecept innehåller bara en liten mängd socker/sirap och den förbrukas av jästen, så den behövs. :)
Sådär ur minnet vet jag att mina mest hembakade thékakor och limpor innehåller 1 msk strösocker respektive 1 msk sirap till 6 dl vätska och 12 - 13 dl mjöl.
Surdegsbröd innehåller ju ännu mindre eller inget.
 
De flesta matbrödsrecept innehåller bara en liten mängd socker/sirap och den förbrukas av jästen, så den behövs. :)
Sådär ur minnet vet jag att mina mest hembakade thékakor och limpor innehåller 1 msk strösocker respektive 1 msk sirap till 6 dl vätska och 12 - 13 dl mjöl.
Surdegsbröd innehåller ju ännu mindre eller inget.
Jo men just det danska rågbrödet så är det ganska stora mängder.
 
Jag gillar ju 5:2 egentligen, tycker det är smidigt, men det var smidigare när jag jobbade heltid. Nu pluggar jag ju dels och dels hoppar jag in som vikarie tycker jag det är bökigare, äter ju pedagogisk lunch med barnen... Men vet ju sällan i början av veckan när jag ska jobba!
Fast det är ju fördelen med 5:2 dagarna kan ju ändras hela tiden. Så länge du inte har 2 påföljande dagar så kan du lägga dem hur du vill för varje vecka.
 
jag får väl fortsätta klappa mig själv på huvudet och berätta för mig själv att jag är duktig, för igår var jag åter på bassängträning och körde på i lite högre tempo än de tidigare gångerna! :bow: :bump: :banana:

Bra jobbat!

Jag stressade in till Actic i morse för att vara med på vattengympan. När jag kom fram fick jag beskedet att kursledaren var sjuk. Bara simma hade jag ingen som helst lust med, utan jag åkte vidare till jobbet.

/Lizzie
 
Man känner sig lika peppad varje gång när sambon absolut ska sitta och krafsa i sig chips just på mina fastedagar :mad::meh:
 
Vad ni kämpar på!

Jag var på pilates i morse.. mitt i passet fick jag en ångestattack och fick gå ut och samla mig. Jag vill verkligen inte gå upp i vikt och bli större, men med ångesten kommer ett större matintag. Det är så farligt för mig, men försöker och låter sedan en del grejer bara slinka genom fingrarna.

Förlåt för att jag är så negativ hela tiden, men får väl försöka om och om igen tills det vänder.

Inte gilla att du fick ett ångestatack, men gilla för att du kämpar på!

/Lizzie
 
Jag hoppar också in i tråden! Har rejält kraftig övervikt, ska BMI stämma så bör jag väga runt 80 kg till mina 184 cm. Så lite har jag inte vägt sen jag var 15-16 kanske, är 28 idag. Har högt bmi, vet knappt om jag vill berätta vad jag väger, för jag skäms så! Fick barn 10/3-17, har sedan inskrivningen på förlossningen gått ner 31 kg, väger 10 kg mindre än när jag blev gravid, så det går ju neråt men jag skulle vilja ner åtminstone 25 kg till innan jag är nöjd. Har kört 5:2 lite under vintern, det är något jag egentligen gillar, men just nu passar det inte riktigt in i mitt liv, så började med viktväktarna för 1,5 vecka sen. Gick ner 4,5 kg första veckan men kroppen fick väl en chock, jag har stoooort sockerberoende tyvärr... Något jag kämpar med dagligen! Har skickat egenremiss om överviktsoperation, vet inte om jag vågar, men vill i alla fall få info.
Just nu ”sörjer” jag att jag inte ”kan” äta skit för då skiter det sig med mina points. Min sambo försöker peppa så gott han kan, men beroendet måste ju väck på nåt sätt, det är så djupt rotat!

Sockerberoende är ett sabla skit. Jag äter GI och det mår jag bäst på och så kan jag inte äta godis alls - får godissuget kommer direkt.

/Lizzie
 
Sockerberoende är ett sabla skit. Jag äter GI och det mår jag bäst på och så kan jag inte äta godis alls - får godissuget kommer direkt.

/Lizzie

Ja för mig ökar också godissuget direkt när jag äter nåt sött, men jag har så dålig karaktär att jag inte kan låta bli att ta en bit om nåt står framme...
 
Ja för mig ökar också godissuget direkt när jag äter nåt sött, men jag har så dålig karaktär att jag inte kan låta bli att ta en bit om nåt står framme...

Vet hur det är - såååå himla svårt!!! Jag kan INTE ha något hemma. Min sambo är ingen sockerråtta som tur är, så han gillar varken godis eller kaffebröd.

På mitt jobb vet alla att jag håller på med en viktresa och att jag inte äter godis eller kaffebröd. Så när vi har möten etc får jag frukt i stället för fikabröd. Så himla skönt att ha kollegor som också stöttar :D

/Lizzie
 
Dag tre utan socker, sötningsmedel, mjöl och "mjölk" från kaffemaskinen (fyfaan vad socker det är i den :wtf::rofl:) .
Känns faktiskt bättre idag än i går, på eftermiddagen vad jag så trött jag trodde jag skulle klappa ihop fullständigt.
Det där med att inte äta efter kl 8 på kvällen. Visst räknas det om man BÖRJAR äta innan klockan 8? :angel:
 
Ähh jag och dottern åt glass med choklad och kolasås till mellis :angel: Skärpning till middagen.

Jag kan inte ha sånt hemma då skulle det bli mellis varje dag! Jag har dock börjat köpa Barbells proteinbar, smakar som godis men är svindyra. Dock inte så många points i. Egentligen vet jag inte om det är så mkt bättre än glass. Visserligen en del protein i, men egentligen har jag bara bytt ut dåligt godis mot mja kanske något bättre godis, men jag äter det istället för godis för godissugets skull, så får ju inte bort godissuget direkt...
 
Startvikt: 90 kg
25 jan: 88,9 kg
5 feb: 89,9 kg (?!)
7 feb: 88,2 kg

Måste ha varit något knas med vägningen i måndags. :cautious:
Här går det helt okej! Har hållit mig under 1490 kcal, inget promenerande igår på bandet då jag inte kände mig kry, men ikväll blir det några kilometer om jag hinner. Har haft en riktig "hungerdag" idag, typiskt när kolhydraterna uteblir vid frukost. Sambon hade ätit upp mitt knäckebröd, och vitt bröd är ju något av en trigger så jag höll mig till ägg istället.

Såhär har dagen sett ut matmässigt:
Frukost - två kokta ägg, dillkaviar, ett glas proviva blåbär
Mellanmål - kaffe, två kardemummaskorpor med smör
Lunch - hummersoppa, en klick gräddfil, en skiva vitt bröd med smör och ost (:angel:)
Mellanmål - kaffe, två tuc-kex med lite överbliven brieost
Middag - kokt potatis, hemmagjorda köttbullar, gräddsås och lingonsylt (inte ätit än men lagt in i förväg)

Motion hittills, kortare skogstur med hundarna.

Allt som allt är jag nu uppe i 1327 kcal. Middagen ska kontrollvägas, samma middag som igår men matlådorna vi gjorde skiljer sig nog lite.
 
Man MÅSTE ju ha stöttning hemifrån! Kämpa ensam är ju hur jobbigt som helst.

Har du provat någon form av viktklubb?

/Lizzie

Nej, av den enkla anledningen att jag helt enkelt inte kan ha fler tider att passa. Pluggar 150%, jobbar i sambons företag, ideellt engagerad i brukshundklubben och träningar med hundarna tar upp cirka all tid. Däremellan försöker jag klämma in lite socialt liv. :D Samt ta hand om villa och hem tillsammans med sambon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
146 736
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 817
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp