Tjuvbetäckning, vad gäller?

Jag gissar att hingstägaren skall betala ett skadestånd som motsvarar de faktiska kostnaderna minus vad fölet är värt vid av-vänjning. Vill ingen köpa fölet, ja då är det ju värt 0(noll) kronor. Men det kan ju vara så att det bara räknas på extra kostnader som blir fram till fölning, och sedan avlivning av fölet. Men kan man inte göra en mycket sen abort på stoet. Av typen en avlivning av fölfoster så fort som man märker att stoet är dräktigt? Detta för att minska påverkan på stoet till ett minimum.

Det är därför som jag har ställ de frågor som jag har ställt.
 
Vad jag förstod var det första fölet (alltså det som hingst/stuteriägaren leasade stoet för att få ta) avvant, och därmed kom stoet tillbaka till sin ägare! Och det efter ett tag "hemma" konstaterades stoet vara dräktig!
Med andra ord var det garanterat för sent för abort.

Stoet har ju under en längre tid vistats hos hingstägaren, som hade leasat stoet! Och därmed anser jag att hingstägaren borde vara ansvarig för det som hänt med stoet under den tiden! Blir dessutom konsekvenserna så här stora.. ja inte ska stoägaren behöva bekosta kalaset! :crazy:
 
å andra sidan hade ju hästägaren möjlighet att ta bort fölet så snart det var fött. känns inte riktigt troligt att hingstägaren ska bekosta registreringsavgift etc. men som sagt, jag vet verkligen inget om vad lagen säger om nåt sånt här. skulle vara intressant att veta, dock.
 
Estimerat värde på registrerad arab med den stammen: 18.000kr

Korsningsponny - får han inte registreras som så vitt jag vet (rätta mig gärna om jag har fel och tala GÄRNA om för mig VAR man reggar honom så i så fall) utan han blir registrerad som arabkorsning i ARAB och då skulle värdet ha kunnat öka OM han HADE varit en korsning, (dvs om det hade varit en halvblodshingst/PRE/Quarter som hade varit framme), så är nu inte fallet.

Förstår inte om du med köparna menar köparna av mitt föl, men antar det i mitt svar: Det som hindrar dem är att det inte är JAG eller DE som äger pappan. Endast ägaren kan registrera honom, (men visst kan någon ANNAN betala kalaset, som sagt - 3000kr till då), men jag vet inte hur samarbetsvillig ägaren skulle vara till att skicka in rätt papper etc...?

Det är inte hemskt för fölet alls antar jag? Om det nu inte gör att han kommer att lalla omkring bland oseriösa ägare pga sitt låga värde etc?
Det som JAG tycker är ett bekymmer är att man MÅSTE registrera honom någonstans för att få hästpass (som ju snart kommer att bli obligatoriskt), samma sak gäller för att få hästlicens om du vill tävla. Hittills har jag INTE lyckats hitta någonstans förutom ARAB (som ju som tidigare nämnts är svindyrt att registrera i) där man kan tänkas regga sin "arabkorsning". Får bara svidande svar från Arabuppfödarna här på Buke om att han "SJÄLVKLART" ska reggas som arab med de föräldrarna?

Den oregistrerade pappan är till salu, snart sex år, knappt riden (har slängt av x antal spekulanter redan, om man säger så). Han står just nu hos en tjej med stooora western-ambitioner vilket gör att han i så fall kommer att tävlas inom WRAS som jag inte tror har några krav på registrering, till skillnad från SRF? *gissar hejvilt idag*
Det är dock väldigt osäkert om hon vill köpa honom eftersom han på de få månader hon har haft honom har fått en stor, ful hovspricka, en hasledsskada (smäll/spark) och ett överben (annan smäll i hagen, han gick själv).
Om hon bestämmer sig för att INTE köpa så går han ju tillbaka till stuteriet och där vet jag inte vad de gör med honom.. antingen säljer (som skogsmullehäst kanske?) eller avlivar?
OM den här tjejen köper honom så KOMMER han dock att BLI registrerad, för hon är min vän och hon anser (som jag) att araber SKA vara registrerade. :)

Tillägger eftersom jag läst hela tråden innan jag svarat att man hade INTE kunnat abortera fostret eftersom stoet var i 9-10:e månaden innan jag uppfattade och fick dräktigheten konstaterad. Ingen visste ju om betäckningen, (eller så höll man käften från stuteriet), men jag tror nog att OM de hade vetat nåt så hade de överlämnat valet att abortera eller behålla fölet till mig, för då kan man ju hävda att det är mitt ansvar att han finns sen, eller hur?

Om avlivning av fölet vid födseln...

Vet inte om jag ens ska bemöta sånt jävla mänskligt översitteri mot en djurart som gjort och gör ALLT för oss trots att vi behandlar dem som vi alltför ofta gör?
Jag är absolut INTE någon kaninkramare/vegan/djurrättsaktivist. Jag är en köttätande, djurinstängande, pragmatisk-i-första-hand, men ändå djurälskande människa som hellre önskar att fler MÄNNISKOR aborterades (alternativt avlivades vid födseln) för DÅ kanske den här världen skulle se betydligt bättre ut för de djurarter som FÖRTJÄNAR planeten, dvs INTE VI! :devil:
 
Ja det skulle verkligen vara intressant att få veta!!!

Jag skulle väldigt gärna vilja veta, då jag trots allt lämnar mina ston på betäkcningsstation.. :) Trots allt KAN det bli fel... och vad skulle hända om det visade sig att "fel" hingst (än den tilltänkte alltså) var far till fölet... :confused: Också en udda grej... men det kan säkert hända!

Jag tror inte hingstägaren behöver betala registrerings avgiften för fölet... men däremot vore det ju inte fel om denne gjorde det för hingsten så att fölet KAN reggas ;)
 
Som jag har förstått det så ska hingstägaren stå även för stoets minskade brukbarhet, stoets ökade foderkostnader, och i det här fallet (misstänker jag) för fölets levnadskostnader fram till avvänjning eftersom det blotta faktum att fölet FINNS gör att jag inte kan använda mitt sto i full utsträckning. Hade det här varit en hingst som rymde från grannen till mitt sto hade jag kanske sett annorlunda på vilka kostnader jag anser är hingstägarens att betala, men stoet hade inte ens befunnit sig på den gården om inte hingstägaren hade LEASAT (dvs tagit på sig fullt ansvar för!) mitt sto för att SJÄLV få sig ett föl utan annan kostnad än stoets uppehälle och vad det nu kostar att betäcka med sin egen (GODKÄNDE) hingst.

Det var alltså JAG som gjort HENNE en tjänst i första läget. Helegyptiska hingstungar är nämligen INTE gratis. Hon bad att få leasa mitt sto för att hon själv inte har råd att köpa ett med den stam mitt sto har.

Sen är det ju också ett faktum att jag varken hade haft kostnader för fölet ELLER stoet idag om hon hade kommit hem odräktig, för hon skulle ju ha sålts i somras!

Till den som tyckte att jag skulle sälja stoet nu, skitsamma vilka pengar jag får ut, så vill jag bara säga att det inte är aktuellt.
Hur mycket tror du själv att jag får ut på ett MAGERT sträkel till sto som snart blir sex år och ännu inte är inriden fullt ut (för att hon har fått två föl redan) om jag försöker sälja henne på den svenska ridhästmarknaden?

Det här stoet ska visas på utställning och säljas på dessa meriter och det faktum att hon är lätt att få dräktig :smirk: och har okomplicerade fölningar. Dvs till en helt annan publik och då måste hon se ut därefter.

PUNKT på den delen av tråden.
 
Har förresten inte tänkt begära pengar för registreringen av fölungen. Det är ju trots allt ett val jag själv har gjort att jag vill att han ska vara registrerad och ha hästpass för att det ökar hans chanser att få ett seriöst hem.

Sen kan jag också tillägga att mina utlägg för fölungen bara ökar i lavinartad takt. I tillägg till min utläggslista ovan ska nämligen också skrivas:

Självrisk + 20% av:
Undersökning på klinik med fem tagna röntgenbilder.
Operation av lös benbit i hasled som antingen är medfödd eller ett resultat av den smäll som fölungen fått på den leden.
Utan operationen är han osäljbar med framtida kronisk ledinflammation som prognos.

Avlivning verkade inte vara något som veterinärerna ville skriva på papper till försäkringsbolaget på eftersom prognos efter operation är att han BLIR bra. Tilläggas kan att jag bara snuddade vid ämnet då jag fortfarande anser att man som djurägare SKA ta ett ansvar för de djur man satt till världen, på vilket sätt de nu än har blivit till!
 
Eftersom att ALLA hästar enligt lag måste ha hästpass, så måste någon förening registrera din fölunge, frågan är bara vilken. Jag vet att man kan registrera ponnyer som just rätt och slätt ponnyer, men minns inte hur det gick till. Men enligt lagen så måste NÅGON ta emot hästen i sitt register. Jag tror att du borde kontakta Svenska Ponny Avels Föreningen och fråga vem som har ansvaret för en tjuvbetäckning som din. Fallet kan ju inte vara unikt.

Jag har också för mig att man enligt lagen har SKYLDIGHET som hingstägare att medverka till att resultat av tjuvbetäckningar kan bli registrerade. Det hänger väl samman med passet antar jag. Så att Tvinga Hinstägaren, numera valackägaren, att registrera pappan, det borde ju vara möjligt. Särskilt som det ju nu blir lag på att ALLA hästar skall ha hästpass. Så även denna numera valackifierade olagliga pappa.

Att jag ville veta priset på "riktig" ARAB jämfört med oriktig, beror på att man kan ju göra kalkylen: Priset för den faktiskt registreringsbara "halv"-riktiga ARABEN pluss registrering av både den och pappan pluss ev. straffavgift är lika med 18 000:-. Du borde ju då kunna sälja den för 10 000:- och låta köparna betala alla registreringskostnader.

OM den här tjejen köper honom så KOMMER han dock att BLI registrerad, för hon är min vän och hon anser (som jag) att araber SKA vara registrerade.
Men hon har väl inget annat val, enligt lagen så måste ju hästen snart ha hästpass. Och då så måste den ju vara registrerad. Så det borde ju lösa sig för dig på det viset. Det borde gå att med lagliga medel tvinga ägaren till fölets pappa att registrera pappan för Hästpassets skull.

men jag tror nog att OM de hade vetat nåt så hade de överlämnat valet att abortera eller behålla fölet till mig, för då kan man ju hävda att det är mitt ansvar att han finns sen, eller hur?
Jo, på det viset så hade de ju sedan varit utan allt ansvar. Så det talar emot att de visste. De kanske hoppades att det var "Rätt" hingst? För då hade väl fölet varit rätt så värdefullt?

Om avlivning av fölet vid födseln...
Vet inte om jag ens ska bemöta sånt jävla mänskligt översitteri mot en djurart som gjort och gör ALLT för oss trots att vi behandlar dem som vi alltför ofta gör?
Om du vill dra detta till en process för att kräva skadestånd, så kommer du att vara tvungen att bemöta den frågan. För om du hävdar att du behåller fölet för att du rent känslomässigt tycker att det är ett korrekt sätt att göra. Då så kommer du att förlora ett sådant mål. Ty då så anses det att det är ditt eget val att ha fölet kvar.

Hur jag skulle ha gjort:
Behållit fölet och betalat för alla registreringar. Ty de 18 000:- som jag skulle kunna få för fölet efter det, skulle ju täcka de flesta av mina kostnader. Och jag skulle ha skyndat att göra det, så fort som möjligt redan då föl och mor gick på bete. Innan det började att kosta dyra pengar för mig.

Men jag är antagligen i en annan ekonomisk situation än vad du är.
 
Du får ursäkta mig, men finns det nån som köper en precis avvand fölunge e. en icke godkänd hingst, (som dessutom är så knäpp) för 18.000:-?
För den summan får man ju en bra stammad arabunge.
 
Hur jag skulle ha gjort:
Behållit fölet och betalat för alla registreringar.

Då tar vi det här igen:
Jag HAR betalat för full registrering av fölungen i ARAB.
Jag kan dock INTE registrera pappan eftersom han inte är min häst.
Därmed är mitt föl icke registrerbart som fullblodsarab.
Varken för mig eller för en eventuell köpare.

Jag SKYNDADE mig att blodtypa och betala för registreringen, främst för att få utrett faderskapet, så det var redan gjort medan mor och son gick på bete.
NU har jag dock en situation där han inte är godkänd som arab, dessutom trasig och inlagd på klinik. Jag fick dessutom kostnader för honom under den tid som han måste gå med mamman för att han inte är avvand. Alla kostnader efter att han har fyllt sex månader (dvs när man kan avvänja) har jag inte några som helst planer på att avkräva av hingsthållaren, det är ju som du säger mitt val att inte ha honom såld (för vilken summa som helst) vid den tidpunkten.

OM det är som du säger att man inte kan komma med några krav bara för att man låter fölungen leva när man ställts inför fullbordat faktum (hon kunde ju faktiskt lika gärna ha fölat i hagen om jag inte hade märkt det alls) då har jag fått svar på min fråga - nämligen:

VAD KAN JAG KRÄVA RENT LAGLIGT AV HINGSTÄGAREN I DET HÄR FALLET?

Varvid svaret skulle vara - inte ett skit utom avlivningskostnaderna efter fölningen. :confused:
 
Stammen är det ju inget fel på.. även om han inte är godkänd som hingst. Sen kan jag ju numera visa båda föräldrarna (valacken går ju bra nu med min vän, har blivit en helt annan häst efter kastreringen) och valacken är rent ut sagt skitsnygg och stoet har toppstam. Alltid impar det på nån liksom?
Men visst. Vi kan säga 10.000kr istället, för det är det han står försäkrad i.

Hur som helst så är han inte så säljbar där han står nu i väntan på operation... :cry:
 
Varvid svaret skulle vara - inte ett skit utom avlivningskostnaderna efter fölningen.
Jag är faktiskt rädd för att det kan vara så illa. Men antagligen även för de månader som stoet är obrukbart p.g.a. dräktigheten. Jag gissar på de sista tre månaderna, pluss en eller att par månader efter fölning.

Som det är nu, så är jag övertygad om att du kan kräva, och har rätt till att få pappan registrerad. Detta krävs antagligen ändå, då ju pappan också enligt lagen måste ha HästPass.

då har jag fått svar på min fråga - nämligen:

VAD KAN JAG KRÄVA RENT LAGLIGT AV HINGSTÄGAREN I DET HÄR FALLET?
Jo, jag hoppas det, jag försöker i alla fall svara så gott som jag kan. Men jag behövde ju litet fakta för att klara av det. Därav alla konstiga frågor.

I Islandshästvärlden, där jag lever, så tvingas i alla fall hingstägare att vara behjälpliga vid faderskapsbestämning. Och jag skulle inte tro att man skulle låta en hingstägare som denna komma undan med mindre än att både Pappan och fölet till slut blev registrerade.
 
Tycker (återigen) att det låter oerhört märkligt att det enda stuteri/hingstägaren är skyldig till är att stå för ett belopp som motsvarar avlivning!!!! :crazy:

Som du skrev, denne hade ju LEASAT ditt sto, och det som händer var under den tiden... stuteriägaren borde (som jag ser det) ha ansvaret för hästen och allt som händer med den under den tiden!
 
Ja, ansvaret är då att återlämna hästen i fullgott skick. Och det görs ju enklast genom att avliva fölet och snabbt som sjutton fodra upp och träna stoet.

Några andra skyldigheter existerar inte. När varan, hästen, är återställd till fullgott skick, ja då så är det färdigt.
 
Araber och arabkorsningar SKA registreras i ARAB (Arab Registratur AB). De får inte reggas någon annanstans. Då får man ljuga sig blå och säga att man inte har en aniiing om någonting om fölet *s*

Så fölet ska registrerad endera som partbred arab (arabkorsning) eller renrasig arab. Båda tar ARAB hand om och inga andra registraturer tar dem utan det är ARAB:s område.

Sen, visst skulle man kanske kunna ljuga sig blå om att man inte har en aniing om ras, men araber är rätt..rastypiska oftast ;) (Och den tycker jag att iaf mamman ska få cred för sin fölunge och uppger du mamman så är det bara ARAB du kan registrera i eftersom du då har en partbred eller ren arab).

Jag kollade det där med var man kan regga arab ganska nog när jag var osams med arabregistraturen om registreringen av min valack. Jag var beredd att regga honom som kamel om jag bara slapp ARAB, men var jag ärn ringde (SvRP etc) så sa de bara att är det arab i dem så ska ARAB ta hand om dem =/

(Nu kom vi överens så min är registrerad som den renrasiga arab han är dock)
 
Jag var beredd att regga honom som kamel om jag bara slapp ARAB,
Tack för dagens hittils bästa skratt.

Men det gav ytterligare ljus åt det hela.

Jaha, då så har vi ARAB då. Och det är de som är ansvariga.
Då så är de enligt lagan skyldiga att registrera denna häst på något sätt, vilket få de väl komma på själva. I andra raser så finns det ett Bihangs-register för "hopp över staketet" hästar. Det är nämligen LAG på att ALLA hästar skall ha Häst-Pass, och det är rasföreningarnas SKYLDIGHET att lösa detta. Så i detta fall så har de inget val alls, oavsett vad de säger eller tycker.

Då så blev det plötsligt mycket lättare.

Det är Jordbruksverket som kräver detta HästPass, så det man gör är att kontakta dem och berätta hur det ligger till. Sedan så kommer Jordbruksverket att vara tvugna att tvinga ARAB att registrera hästen och utfärda Pass. Samt antagligen att tvinga ägaren av Valack-Pappan att registrera den också. För den måste också ha Pass.

Det kommer i framtiden inte att vara möjligt att ha "Hästar som inte finns" i buskarna. För det sätter lagen stopp för. Jämför alla kossor med gula lappar i öronen. En omärkt kossa vars ursprung man inte kan finna, den skjuter man och destruerar. Det har med smittskydd att göra.
 
Jo men B-registret förutsätter väl att du vet vem hingsten är? Det krävs bevis för att det är 100% islandshäst och det bevisas svårligen utan att du vet vem hingsten är.

Ett annat alternativ är ju att registrera som svensk ridponny. Om det är över ponnystorlek vet jag inte var man kan registrera "oäktingar".
 
Om det är över ponnystorlek vet jag inte var man kan registrera "oäktingar".
Det måste ju finnas något ställe, för enligt lagen om HästPass så måste ju ALLA hästar vara registrerade någonstans.

I detta ARAB-fallet, så vet man ju vem pappan är. Och om man inte hade vetat det, så hade det ju varit en ARAB korsning, vilket också hade löst problemet.

Svensk ridponny registrerar väl dessa vad jag förstår.

Nu så börjar det att bli riktigt intressant, jag sticker iväg till Jordbruksverkets hemsida ett tag.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 070
Senast: iNHALE
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 384
Senast: Blossi
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 580
Senast: CK
·
Avel Mitt arabsto har i år fått en fölunge efter en tjuvbetäckning. :o Har vi tur (blodtypningen är inte klar än) så är fölet efter gårdens...
2
Svar
21
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp