Tjuvbetäckning, vad gäller?

Kassiopeja

Trådstartare
Mitt sto var utleasat till ett stuteri för avel och fick där ett högst planerat hingstföl. Eftersom hingsthållaren/stuteriägaren skulle ha fölet fick mor och son gå kvar där tills han var avvand. Sen tog jag hem henne. Fram på vårkanten kommer så tecknen som jag känner igen bara alltför väl. Hon är dräktig igen! :o

Ingen har sett någon hingst inne hos stona. Ingen vet någonting. Det finns två kandidater om fäderneskapet. Efter blodtypningen visar det sig att det tyvärr inte var gammelhingsten utan hans unge herr son (fyraåring) som ej är en godkänd hingst.
Vad än värre är, han är inte ens registrerad, vilket nu gör att den fölunge jag har inte går att registrera om inte han registreras först, vilket stuteriägaren inte vill göra.

Vad gäller?
Vad kan jag göra?
Jag har ju "blivit med föl" mot min vilja. Har varken råd eller möjlighet att ta hand om honom och att sälja ett hingstföl som inte ens får räknas som Fullblodsarab är ju inte hur lätt som helst (varken praktiskt eller känslomässigt).

Vad kan jag kräva av stuteriägaren rent lagligt? Det var ju ändå hon som hade ansvaret för mitt sto under hela leasing-tiden.
 
uuuhh vad krångligt... värt att kolla upp... men du borde kunna få ersättning för alla utlagda kostnader som har med fölet att göra.. ska kolla upp det! *intressant*
 
Enklast att svara på denna frågan är om Du ringer ARAB. De har tel.tid må-fr 08-16.
 
Senast ändrad av en moderator:
a) Tommy är INTE en av mina favoritmänniskor på planeten.. (ÅRETS underdrift)
b) han VET redan att det har hänt och "räknar på straffavgiften" för närvarande (antar att han tycker JAG ska betala den med!?)
c) han tycker att JAG ska blodtypa stuteriägarens hingst..
d) han föreslår att jag ska regga fölet som korsning!

Så, tack, men.. NEJ TACK!
Jag pratar INTE med Tommy mer! :mad:
 
Det borde ju vara stuteriet som får ta ansvaret.
De hade ju ansvaret om ditt sto när hon gick där, du hade ju ingen möjlighet att förhindra det hela!

Så det borde lägga ut de extra kostnaderna för dig och även lite till, då du inte kan bruka hästen som du vill nu när den har fåt ett föl.

Sedan så borde de ta hand om fölet när det är avvant
 
Ja, nu har Du i alla fall fått svar ab vmig ett x antal gånger i denna frågan och vill Du ha fölet reggad som renrasig arab så är dte bara att bita i det sura äpplet och ta den smällen. Är stuteriägaren hygglig så hjälper han/hon till med att betala delar av de extra kostnader som uppstår. Annars får Du väl betäcka den som korsning då...och leva med detta... Synd om hästen bara.....

Sedan tycker jag det är förtal att skriva som Du skriver om TJ! Det gör man inte på et officellt forum på Internet.
 
Så du menar att om du hade leasat ut ett av dina ston för avel ett år och fick hem den tjuvbetäckt så skulle DU ha blodtypat och registrerat den människans hingst, (som numera är valack), "för att ta smällen", bara för att stuteriägaren vägrar ta SITT ansvar???

Jag har ställt min fråga här under juridik för att se vilka möjligheter jag har att TVINGA stuteriägaren att ersätta mig för utläggen, eller inte. Hon tycker nämligen inte att det överhuvudtaget är nödvändigt att registrera NÅGON arab som inte ska gå i avel! Frågan gällde alltså inte huruvida han går att regga som arab eller inte. Det VET jag att det går, men jag vet också att jag inte har råd.

Jag har ju inte planerat in den här lille killen i mitt liv själv! Nu försöker jag göra det bästa av situationen, för fölets skull. Förstår inte varför du tycker att JAG inte tar mitt ansvar i frågan, när allt jag gör strävar mot att han ska kunna registreras, få hästpass (jag har ju redan betalt för båda) och sen få ett riktigt gott hem?
 
Förtydligar ännu mer:
Jag VILL alltså registrera mitt föl som fullblodsarab, eftersom båda föräldrarna är "araber" trots att fadern inte får räknas som en, då han inte är registrerad.

Jag vill INTE behöva betala mer än jag redan har gjort (dvs full registreringsavgift, full avgift för pass, bekostat blodtypning och ID-kontrollanten) eftersom JAG inte har gjort något fel när den här lille killen kom till.

Om någon ska betala straffavgifter etc. så anser jag att det är hingsthållaren som ska stå för de kostnaderna. Samma sak när det gäller att konstatera faderskapet (dvs betala blodtypning av den yngre hingsten) och se till så att han går att registrera (dvs genom att hon registrerar sin valack).

Vi hade gjort en deal (tyvärr muntlig) om att mitt sto skulle få stå gratis hos stuteriägaren tills lillhingsten var avvand. Sen, förra månaden, så hade hon "tyvärr ingen möjlighet att hjälpa mig med mitt sto och mitt föl mer", så jag har nu haft uppstallningskostnader för båda två. Jag har inte möjligheter att separera dem där jag bor och står uppstallad med min andra häst nu, så det här har BARA blivit bekymmer. :(

Är lite trött på alla som säger att det BARA är att betala och "se glad ut". Jag går faktiskt minus varje månad och lever LÅNGT under existensminimum för de här hästarnas skull. Hade SJÄLVKLART inte skaffat ett föl i den ekonomiska sits jag sitter i nu. Tvärtom, min plan för det här året var ju att sälja mitt sto! Men tack vare att jag inte visste att hon var dräktig är hon nu grymt underviktig och så långt från försäljningsskick man kan tänka sig. :(

Trots det så försöker jag hitta en lösning där jag kan
a) hitta en bra köpare åt fölet.
b) hitta någonstans där jag har råd att ha honom fram tills jag hittat den köparen.
c) ha råd att ha kvar stoet tills hon är i försäljningsbart skick så jag slipper förlora pengar på försäljningen.
Därmed tycker jag att jag tar mitt ansvar och även ansvar som inte rimligvis borde vara mitt?

Ser det som en självklarhet att man ska ta hand om de djur man har skaffat sig, men så här var det verkligen inte tänkt? :(
 
Hygglig?
Det borde vara en självklarhet att hingstägaren betalar alla extra kostnader om denne är så klantig och råkar få någon annans sto tjuvbetäckt. Hur resonerar hingstägare egentligen?

Speciellt mycket förtal kan jag heller inte se. Att skriva att man inte gillar någon och vad denne föreslagit kan knappast ses som förtal.
 
Men för i helvete Cina! Du som HINGSTÄGARE borde väl förbannat väl veta att man som hingstägare har strikt ansvar för sin hingst!

En tjuvbetäckning faller på hingstägarens ansvar. Nu är hingstägare i detta fall en erfaren uppfödare och har stuteri vilket gör det hela än mer tragiskt, sådant här ska inte få förekomma och GÖR det ändå det så är det ju HINGSTÄGAREN som ska bita i det sura äpplet och ingen annan.

jag tycker du är mer än lovligt besserwissig och nonchalant i frågan och tvivlar på att du glatt accepterat att ett från dig utleasat sto blivit tjuvbetäckt enligt omständigheterna som Kassiopeja för fram.

Jag är för övrigt bekant med alla inblandade, Kassiopeja är en av mina bästa vänner och hingstägaren i fråga är uppfödare till min valack. Så jag sitter på all information i frågan, vilket gör hingstägarens beteende än mer beklagligt.

Sen, angående TJ så är det inte ens i närheten av förtal det Kassiopeja uttryckte, och även jag har som bekant haft mina duster med TJ och vet att han förutom att vara oerhört trevlig och kunnig även har sina sämre dagar när han inte är så lätt att ha att göra med och jag kan förstå Kassiopejas frustration

(Mitt första inlägg blev bortplockat av moderatorn eftersom jag lite för tydligt sa vad jag ansåg om TJ, det gick dock ut på det ovan men i en mer utvecklad och mer skarp form. Jag hoppas detta är okej, annars får moderatorn hojta igen så ska jag göra det lite mer slätstruket =))

Så Cina ta och hyfsa till tonen lite. Du är tyvärr inte direkt någon reklampelare för vilken trevlig familj arabsverige är utan sätter alla fördomar på pränt och det är väl knappast arabSverige betjänt av?
 
Skall förtydliga mig till Dig och de andra som svarat här under.....

Nej, jag skulle inte betala reg. av en oreg. häst hos hingstägaren. Självklart måste hingstägaren göra detta. För mig är det så basalt att hästarna är reggade, att jag inte ens tänkte tanken att den var den också var oreggad.
Vad jag menade med "hygglig hingstägare" (till er alla) var att han/hon givetvis bör betala merkostnaderna för reg. av Ditt föl. Ber om ursäkt för min oklarhet där.
Givetvis SKALL stuteriägaren ta sitt ansvar, annars är det oseriöst.

De möjligheter Du har är givetvis att stämma hingstägaren om han/hon vägrar samarbeta med Dig i frågan. Därav mitt råd att Du bör ha kontinuerlig kontakt med ARAB, för dylika hingstägare vill ju vi arabhästuppfödare inte skall agera som denne gjort!

Sedan till Dig Alexandra...
Ids inte diskutera med Dig längre, men skall klargöra ett och annat för Dig....
Tycker inte Du skall ta ordet besserwisser i Din mun, för en större sådan än Du på detta forum finns inte...tyvärr tvungen att säga detta nån gång till Dig....
Besserwissrar är vi allihopa mer eller mindre i olika sammanhang.

Beträffande popularitetslistan (om det nu finns en sådan??) så tror jag inte Du hamnar speciellt högt på den heller.
Har aldrig sett Dig 1) prata/skriva positivt om arabhästrasen ö.h.t. utan bara negativt, negativt, negativt....2) jag har bara sett negativa kommentarer om Dina egna araber .....
Jag vet ju vad för feed-back jag får på mina råd/idéer(med mera.....och de som är så negativa som Du är mot mig just nu är lätt räknade på en hand, tro't om Du vill.....
Och Din ton då? Tycker inte Du att Du också borde hyfsa till Din uppnosiga ton lite? Det är inte speciellt kul att läsa några av Dina inlägg ö.h.t. (och ja, jag skall genast sluta läsa Dina) för Du är spydig, ironisk och negativ i allt fr.a. när det gäller arabhästar.

Sedan till er alla ang. TJ....JAG tycker det är på gränsen till förtal....lär ha varit sagt innan här på forumen att man inte får baktala någon person specifikt och inte heller namnge dem i dessa situationer....Jag kan läsa till två personer och angrepp på dessa i denna numera tarvliga diskussion.

Tack för mig....ha ett bra liv. Lite av mina åsikter och vad de nu är värda för er här.... :mad:
 
Mest för protokollet:

Jag har uttalat mig positivt om araber i allmänhet och mina egna i synnerhet. Däremot har jag uttalat mig negativt om ataber i allmännhet som svårklass dressyrhästar, och jag har luttrar ironiserat ang mina egnas hållbarhet.

Men vore inte mina hästar bäst i världen för mig, och dessutom väl svarade mot de mål jag har med hästeriet skulle jag aldrig ha dem.

Ang besserwissighet bemöter jag inte det, det är nog med sanldlåda här ändå. Jag vet vilka som uppskattar det jag skriver och vilka som inte gör det och det räcker för mig. Popularitetslistor har jag aldrig sett några och är inte intresserad av, den feedback jjag får här på forumet och även via PM räcker.
 
Detta var underhållande läsning...
Synd om dig som råkat ut för en så oseriös människa. Olyckor kan ju hända, men då får de stå för konsekvenserna också. Räkna ut vad du anser dig förlorat på detta, det låter som du inte har råd att anlita advokat, men försök att komma överrens med dom ändå.
DOCK, kan du inte klandra nån annan om ditt sto har blivit mager. Tunnar de ur ska de ha mer mat även om man inte vet att de är dräktiga.
PM:a mig jättegärna vad det är för "stuteri" så man kan undvika sådana personer i framtiden.
 
Självklart gav jag henne mer mat när hon började magra ur. Fast problemet var väl att först svällde hon (naturligt nog) och då bantade jag henne (på min tränares inrådan). Om jag hade vetat att hon var dräktig hade jag naturligtvis givit extra mat från 6:e månaden (som jag anser att man ska). Nu insåg jag att hon var dräktig inte ens två månader från fölning (hon dolde det bra, vet trodde det var MINST tre månader kvar). Då var det ju inte tid nog att "göda upp" henne. Tyvärr...
Förresten är det ju rätt vanligt att stona faller ur under fölets månader 4-6 när de tar som mest från stoet. Då blir de inte nödvändigtvis i bästa skick för försäljning precis efter avvänjningen. Den tiden hade jag naturligtvis räknat med från att hon fick sitt första (planerade) föl, men inte att jag skulle få vänta ytterligare ett år, som det blivit nu. :(
 
Tyckte också det var självklart att även den andre hingsten var reggad, så du kan ju gissa vilken chock jag fick när de ringde från labbet och sa att han inte ens fanns i deras blodtypningsregister? :confused:

Har ju som sagt redan talat med stuteriägaren (som för övrigt fött upp araber i MÅNGA år och varit min personliga vän i tio...) men hon tycker inte att det är något att tjafsa om. Jag kan ju sälja fölet som korsning och få de pengarna som kompensation. PUNKT.

Det är därför jag kollar vilka lagliga rättigheter jag har som stoägare i det här fallet? Jag kanske inte har råd att ta det till rättegång, men om jag VET att jag har rätten på min sida kan jag iaf hävda att jag tänker göra det ändå och se vad som händer... Sånt funkar ju oftare än man tror... :smirk:

Ärligt menad fråga till dig Cina: Vad kan ARAB hjälpa mig med i det här fallet? Jag KAN ju ha missuppfattat TJ, men som det låter på honom i mejlkonversationer som vi har så tycker han att JAG ska bekosta att vi fastslår faderskapet. Han pratar om att han ska räkna på strafftilläggsavgift för olaglig avel på den registreringskostnad jag redan har betalat. Kan han lägga den fakturan till stuteriägaren, kanske? *hoppas*

Tillägg i hela förtalsdebatten. DU uppgav namnet. Jag hade aldrig skrivit ut hans namn om det inte redan stod i tråden.
 
Vi hade gjort en deal (tyvärr muntlig) om att mitt sto skulle få stå gratis hos stuteriägaren tills lillhingsten var avvand. Sen, förra månaden, så hade hon "tyvärr ingen möjlighet att hjälpa mig med mitt sto och mitt föl mer", så jag har nu haft uppstallningskostnader för båda två.
Vad jag vet så kan även "muntliga avtal" gälla juridiskt sett!

Du bör ha alla chanser att få upprättelse, men en sak blev jag fundersam över? Du skriver att stoet och fölet varit på stuteriet tills för en månad sen, då "hon" inte ville hjälpa dig längre???? Men du skrev i trådstarten att stoet kom hem och sen visade sig vara dräktig! Åkte hon tillbaks till stuteriet och fölade där? Har stuteriet bekostat all skötsel fram till fölningen och hur länge efter det då, och isf, varför gjorde hon det gratis?
Rätta mig om jag har fattat fel :o :o :o!!!
 
Jag kan fylla i luckorna =)

Stoet var utleasat till stuteriägaren för att denne skulle kunna ta ett föl. Så gjordes och allt var frid och fröjd.

Sen kom stoet hem, som planerat. Bara det att hon visade sig vara dräktig. Stuteriägaren tog då tillbaka stoet till stuteriet där hon stod och sedan fölade det "oplanerade" fölet. Muntligen fanns en överenskommelse mellan Jes och stuteriägaren om att stuteriägaren skulle ha sto och föl där, på stuteriägarens bekostnad, tills fölet var avvant (och helt sålt). Dock ändrar sig stiteriägaren innan fölet är avvant och meddelar att hon inte vill/kan (stryk det som ej önskas) ha stoet och fölet kvar, trots att de tidigare kommit överens om motsatsen.

Så Jes får hämta sto och föl som nu är uppstallade måånga mil hemifrån Jes, och Jes få betala stallhyra för detta (helt oplanerat). Nu har dock Jes löst det så hon kna få hem sto och föl till stallet hon står i nu. (Får ju fortfarande betala etc men får "hem" dem)
 
Först var stoet där för en PLANERAD fölning 2002. Dvs, stuteriägaren leasade stoet för att själv behålla det föl hon då fick. Under den tiden som mitt sto gick med stuteriägarens föl vid sidan så blev hon tjuvbetäckt.

Tog hem mitt sto i oktober-2002. Ingen visste då någonting om någon dräktighet. I mars 2003 var det dock tillräckligt uppenbart vad som stod på så jag tog ut veterinär och kunde konstatera att hon VAR dräktig, men han trodde då att det var flera månader kvar till fölning.
Jag ringde stuteriägaren och mer eller mindre talade om för henne att nu tänkte jag komma med mitt dräktiga sto till henne igen och att hon fick ta kostnaderna för stoet tills fölet var avvant, en tidpunkt som vi ju då inte kände till, för vi visste ju inte när hon skulle föla?

I maj 2003 föddes ett vackert hingstföl. Därmed skulle stoet och fölet stå kvar gratis tills november 2003 då han kan avvänjas. Min kompensation skulle då vara att jag inte hade några kostnader för stoet då hon inte gick att träna normalt och att jag kunde sälja fölet när han var avvand. Trots det har jag vid ett tillfälle givit stuteriägaren pengar för att köpa mer Breed till mitt sto. Gjorde det mest för att jag hade dåligt samvete över att jag inte insett att hon var dräktig tidigare... :o

När sen hästarna skulle in från sommarbetet så ville inte stuteriägaren "hjälpa" mig med stoet och fölet längre. Det hade hon "bara gjort för att vara schysst" mot mig, sa hon. Det var ju (enligt henne) inte hennes sto, inte hennes föl och därmed inte hennes ansvar. :(

Orkade inte tjafsa och ville framförallt inte lämna mitt sto och föl någonstans där jag och stallägaren inte är sams. Tror inte hon skulle missköta mina hästar, men man vet ju inte hundraprocentigt säkert när det finns en tvist i botten? Tog det säkra före det osäkra och flyttade mina hästar, så fort jag hittat en stallplats åt dem. De hade då gått ute hela september månad trots löfte om att de skulle få gå in på nätterna (dels för att säkerställa att mitt sto fick all den mat hon skulle ha och dels för att hon redan frös för att hon är så tunn).

Tror att stuteriägaren skulle hävda att hon tagit sitt ansvar som lät mig komma dit med stoet när jag gjorde det.
Har i stor utsträckning låtit det hela bero utan alltför stor strid hittills, mest för att jag trots allt respekterar henne som människa och för att hon har lärt mig så fruktansvärt mycket om hästar och ridning i allmänhet och araber i synnerhet genom åren. Känner mig sviken och ledsen och arg i en enda röra. :cry:

Vill iaf veta vilka möjligheter jag har rent lagligt innan jag utesluter något sånt.
 
Vilken soppa, *stackars dig*!!!!
Jag är inte utbildad jurist, har bara varit med om & hört om andra snarliknande muntliga fall där stall-/stuteriägarna helt klarat sig från ersättningskrav "eftersom de ställt upp" så som hon gjorde (tog hand om fölningen o.s.v), så räknar tingsrätten ut enligt nån schablon "hur mkt" detta har kostat henne i arbetstid mm, och räknar av det du betalat (Transport dit & hem, Breed mm)!
Jag skulle kunna tänka mig att "förloraren" i slutänden blir du ändå, hon visste nog säkert vad hon gjorde och exakt hur länge hon var tvungen att "hjälpa dig" för att skydda sig själv i en eventuell Domstol:mad:!!!!

Sorry för allt detta negativa :cry:!
 
Hon har lånat ditt sto...under lånet är hon ansvarig för vad som händer med din häst. Sedan får hon i sin tur stämma hingstägaren om hon vill.

Begär att hon betalar blodtypning,Id-granskning samt registreringsavgift och eventuell straffavgift.

Vad det gäller uppstallning så är väl fölisen 6 månader nu i november då?...det är 2 månaders foder om man räknar från att du tog hem dem i september.

Bäst är alltid att göra upp i godo.Räkna ut samtliga kostnader...och kräv en rimlig ersättning för det "extrafoder" som gått åt fram tills nu. Du kan nog inte kräva något för den ytterligare tid han står hos dej eftersom han nu är leveransklar och kan säljas.

Blodtypning är väl 500 kr,veterinär till detta 300-500 kr,Id-granskning en 100-lapp plus utkörning 20 kr/milen,plus registreringsavgiften och straffavgiften.
För övrigt är det väl rimligt att tänka att fölet medfört extra kostnade på minst 500 kr/månaden x 2 månader.

Varför inte kontakt advokat Lars Deckeman??...så vitt jag vet så har alltid rådgivning varit kostnadsfri där.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 070
Senast: iNHALE
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 384
Senast: Blossi
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: CK
·
Avel Mitt arabsto har i år fått en fölunge efter en tjuvbetäckning. :o Har vi tur (blodtypningen är inte klar än) så är fölet efter gårdens...
2
Svar
21
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp