Bukefalos 28 år!

Tjuvbetäckning, vad gäller?

Detta är ju inte klokt!!!
Självklart måste du som blivit *drabbad* få upprättelse på något vis, jag skulle vänt mig till en advokat direkt för att få veta vad man kan göra och vilka chanser man har att vinna ett mål (det kostar väl inte att fråga), eller med adv. hjälp få till en uppgörelse utan stämning!?

Lycka till/Bia
 
Ta kontakt med en advokat...jag rekommenderar Lars Deckeman...och så vitt jag vet så är det nog fortfarande kostnadsfri rådgivning.Skulle du behöva upp i rätten ska detta kunna täckas av din hemförsäkring. ;) :D
 
Det är hon som lånade/leasade stoet som är hingstägaren. Det var hennes unghingst som var på liten utflykt in i fel hage... Unghingsten är nu valack, men inte registrerad, varför det inte går att fastställa faderskapet för att registrera fölet som renrasigt. (Mha uteslutningsmetoden har gårdens andra, godk hingst uteslutits så alla "vet" att det är den fd unghingsten som är pappa, men för att regga måste ju det bevisas mha blodtypning). Problemet är ju också att är ingen pappan reggad kan fölet inte reggas som renrasig arab ÄVEN om faderskapets fastställa.. Krångligt värre med andra ord...

Men det är alltså hon som leasade stoet som är hingstägare också. *förtydligande*
 
>Begär att hon betalar blodtypning,Id-granskning samt registreringsavgift och eventuell straffavgift.

Blodtypning: 600kr
Vet för blodtypning: 400kt
Registreringskostnad: 900kr (det är ju en ARAB trots allt :smirk:)
Id-kontrollanten tog: 500kr för att konstatera - brun, med två virvlar (jag skämtar INTE!)
Hästpasskostnad: 400kr (kostar EXTRA för ARAB serru... :smirk:)
Straffavgift för olaglig avel: ?? har inte fått siffror av ARAB än...
För registrering av mitt föl krävs också registrering av pappan: 1500kr + vetkostnaderna för blodtypningen
För uppstallning av fölungen, exkl. foder i två månader: 1000kr
(i Sthlm kan man ta 500kr/häst för in/utsläpp av en fölunge som följer stoet serru... :smirk:)
Pengar jag lagt ut för extra foder till stoet när hon stod hos stuteriägaren i sommar: 1500kr
Vaccination av fölunge: 600kr
Vaccinationsspruta nummer 2 och klinikbesök pga skada på fölungen: får jag veta på måndag då vi har varit på kliniken.

Summa summarum = inte småpengar precis och jag tvivlar starkt på att jag kommer att få ut dem av stuteriägaren.

I'm not complaining, but there it is.... :smirk:
 
Jamen lägg upp allt precis som du har skrivit att det kostar och slå ihop det och kräv den totala summan som skadestånd.

Kontakta Deckeman och gör ett försök...he,he han är duktig på att skicka papper som ser bra krävande hotfulla ut för den som sitter på "pottan". ;)

Rådgivning och skickandet av sådana här "krav-brev" brukar vara kostnadsfritt.Sedan väljer du själv om du vill gå vidare med det hela i rätten eller inte...men ibland räcker det med skrämseltaktik....jag lovar att det är ganska effektivt! ;)

Jag fick i allafall hem min häst som köparen vägrade betala och satt och höll på hästen....och det kan jag tacka Deckeman för! ;)

Varför inte göra ett försök?

:banana: :banana: :banana:
 
Problemet är att jag inte tror Jes vill driva saken rättsligt just för att hingstägaren är en sedan många år nära vän som tidigare ställt upp väldigt mycket etc.

Vilket ju är fullt förståeligt, men komplicerar det hela ytterligare =/
 
Jo men kan hon inte ge henne en lapp med alla omkostnader och att hon ber henne om dessa pengar då?

...det är ju trots allt en snygg vän som inte står för sitt misstag till fullo.

Annars får ju hon väga vad tidigare hjälp är värt mot dessa pengar.

Trots allt så får hon väl en slant om hon säljer fölet också?
 
Om att sälja fölet.
Jag vill inte sälja honom som hingst. Anser att det "buskavlats" nog redan. Tänker därför ha honom kvar MINST tills dess att kulorna ramlat ner.
Sen har vi ju såna där svårdefinierade kostnader, som att jag SKULLE ha sålt stoet förra sommaren, men att sälja henne dräktig med ????-hingst var ju inte direkt lämpligt. :smirk: Hur lång tid det nu kommer ta innan hon är i bra försäljningsbart skick är svårt att säga?
Vad man kan ta för en "arabkorsning" som inte ÄR en arabkorsning (egentligen?) vet jag inte heller..

För mig (som är en sentimental idiot emellanåt) är det trots allt viktigast att lillkillen får ett bra hem.
Eventuellt kommer jag att behålla honom själv hellre än sälja honom till "vem som helst"...
 
Fast alltså, hingstägaren vill inte ens betala registrering av sin EGEN valack (fd hingst) som är den som är fader till fölet. OM hingstägaren kunde ta och göra det (handlar om cirka 2500 kr allt inräknat) så kan Jes registrera sin fölis som REN arab (vilket den ju är hur man än vänder på det men den kan inte reggas som det om inte pappan reggas först) och få mer pengar för den.

Men hingstägaren är alltså inte ens beredd att göra det, så att hon skulle betala ännu mer pengar enligt en lista Jes kom med - om än helt rättmätigt - är ju ganska osannolikt tyvärr =(
 
Det är bara att beklaga.

Fast vad det skulle spela för roll att sälja som hingst eller ej fattar jag inte.

De (eventuella köparna) lär ändå kastrera honom...fom nästa år är det ju förbud på all buskavel...alla hingstar MÅSTE avelsvärderas för att användas i avel annars blir det direkt olagligt.

Visst är det bra att vilja ta ansvar...men att tänka att någon skulle vilja behålla honom som hingst är ju orimligt...med tanke på de kommande kraven.

Man kan faktiskt också sälja en häst med krav på att han ska kastreras senast då och då...gör de inte det..utgår ett vitesbelopp till säljaren på tex 75 000 kr.

Det finns alltid lösningar på det mesta...det gäller bara att inte bli enkelspårig!

Om nu stoet skulle säljas...ja då är det väl bara att sälja henne nu då? Så dyrt som det är att ha häst i Stockholm...så kan det vara bättre att sälja hästen till en vettig affär än att försöka vänta ut ett visst belopp...eftersom tusingarna egentligen rinner iväg månad för månad. Fölet är ju tillräckligt gammalt. Vill hon hellre ha fölet kvar så är det ju hennes egna val.

Ja jag bara försöker komma med tips och råd...mer kan man inte göra! ;)
 
MEN HERREGUD VILKEN TRÅD! :eek:

Hm ja okej, tror nog jag håller mig utanför detta. Ville bara sticka in med att Kassiopeja- stoets behov ökar först vid 8 månaders dräktighet. :) Och jag hoppas att det ordnar sig för dig! Stå på dig!
 
Det är ju redan olagligt att göra så som det blivit gjort nu. Enda sättet ovanstående hade varit lagligt är om hingstägaren ägde stoet också.

Tycker fö att hingstägaren ska betala och sen så kan de glömma hela affären.
 
Väldigt vad hästfolk verkar att kunna träta.

Jag har några frågor:
Vad skulle hingstfölet vara värt om det var registrerat som ARAB?
Vad är hingstfölet värt som "korsningsponny"?
Vad skulle hindra de ev. köparna att blodtypa och registrera den olagliga numera valackifierade pappan, och därmed omvandla fölet till en "äkta" ARAB?
Varför skulle det vara så hemskt för fölet att inte vara en "riktig" ARAB?
Vad skall den oregistrerade "ARAB"-pappan användas till eftersom han tydligen inte behöver vara registrerad?
 
Har också svårt att tänka mig att detta är helt lagligt...
Stoet är ju inte hingstägarens och var inte ens där för betäckning när detta skedde... utan vistades där på helt andra premisser!

Det är ju hingstägarens ansvar att ha uppsikt över sin hingst, och se till att denne inte kommer till ston som den inte ska.... :crazy: Och när sådant här sker är det hingsthållaren som försummat sitt ansvar. Tycker att stoägaren ska kontakta advokat för rådgivning och höra vad som gäller enligt lag, såvida inte hingstägaren tar sitt ansvar.

Det vi talar om är ganska mycket pengar... det handlar inte om ett par hundralappar precis.. oavsett om fölet kan reggas så kostar det ändå en hel del att föda upp! Så jag tycker inte att man bara kan säga att stoägaren får betala kalaset, eller ta smällen ...
 
Jag tycker att alla dina frågor inte har "ett endaste dugg med fallet att göra" :mad:!!!!
 
Jodå, mina frågor har visst med fallet att göra.
Om jag får några svar, så skall jag förklara på vilket sätt senare.
Och jag tror att Cassiopeja förstår sambandet.
 
På vilket vis skulle det inte ha med fallet att göra? :confused: Jag tycker Inte_ungs frågor är helt berättigade! Själv kan jag inte förstå vad det spelar för roll för hästen vilket register den tillhör, men det är klart att den är värd mer som reggad arab än korsning.
 
... men det är klart att den är värd mer som reggad arab än korsning.

Vilker inte stuteriägaren har någon som helst nytta av och ändå verkar de flesta här förvänta sig att hon ska betala det, efter att först ha betalt hela kostnaden för fölet till någon obestämd framtid, eller till kulorna ramlar ner.

Rent krast så kan man säga att det bästa för trådskrivaren hade varit att avliva fölet. Då hade hon sluppit merparten av kostnaderna och bara förlorat några månaders träningstid och hade kunnat fodra upp stoet mycket snabbare. Visst har stuteriägaren gjort fel, men hur mycket ska man få sota för det? Kan man begära alla kostnaderna betalda månad efter månad + alla kostnader för att registrera fölet + pengarna fölet inbringar (eller behålla det för egen räkning)? Vad är egentligen rimligt? Vad säger lagen?
 
har för mig att hingstägaren ska betala kostnad för abort vid tjuvbetäckning. men om nu stoägaren väljer att behålla fölet, eller om det är för sent för abort vid upptäckten, då vete fasen. vore hemskt intressant att veta.

håller det också för otroligt att hingstägaren ska betala för fölets uppehälle och stoets (temporära) värdeminskning. men vore som sagt intressant att veta vad lagen säger om sådant här, om den nu säger nåt.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 290
Senast: iNHALE
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 543
Senast: Blossi
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: CK
·
Avel Mitt arabsto har i år fått en fölunge efter en tjuvbetäckning. :o Har vi tur (blodtypningen är inte klar än) så är fölet efter gårdens...
2
Svar
21
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp