Tjuvbetäckning, vad gäller?

Mera fakta!

Saxat från Jordbruksverkets hemsida!

9.Vad händer om en häst inte har pass?
Ägaren kan beordras skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren få vitesföreläggande.

1. Vart ska jag vända mig för att få ett hästpass?
Till din rasförening. Föreligger tveksamheter angående hästens ras, vänder du dig till Svenska Hästavelsförbundet. Vid frågor om travhästar kontaktas Svenska Travsportens Centralförbund, och engelska fullblod Svenska Galoppförbundet.


Och på http://www.asvh.se/

hittade jag detta:

Register avd. III

Häst av varmblodstyp ges raskod 59. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår anges. (Grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)


Det borde kunna lösa en del
 
Re: Mera fakta!

Hmm.. så det är inte varmblod i betydelsen travare som avses då?

Sen sitter jag och småler lite åt Inte_Ungs käcka uttalande:

Ja, ansvaret är då att återlämna hästen i fullgott skick. Och det görs ju enklast genom att avliva fölet och snabbt som sjutton fodra upp och träna stoet.
DET hade jag nog accepterat, men se det var ju inte ett alternativ, tvärtom, hingstägaren ansåg att hon "hjälpte" mig när hon ens erbjöd stallplats under fölningen och sommarhage efteråt. Sen säger hon ju att stoet har fått "massor med mat" i form av hö och kraftfoder också. Det må så vara, jag säger inte att hon ljuger, men jag fick iaf (själv hämta) tillbaka stoet mager som en skrika och med fölet vid sidan när han var 4½ månad... :(

Hur vet man förresten om hästen kan räknas som osäljbar? Hur länge måste man ha annonserat och i hur många media?
Måste man sälja till "vem som helst"?
(läs: förstagångshästägare som sååå gäääärna tar en fölunge för att få vara med från början, för det är ju så gulligt med föl :smirk:)
Måste man sälja till vilket pris som helst?
(tex genom att svara på en annons jag såg där någon ville köpa en fölunge/unghäst för MAX 4000kr? :mad:)

Samt - för argumentationens skull: Spelar det verkligen någon roll om jag säljer hästen alls? Vad händer om jag INTE gör det? Tänk om jag väljer att behålla honom (och sälja stoet som det var tänkt från början!). Hur beräknas hans värde då?
 
Näh man kan INTE registrera dem som ridponnyer men däremot så har ASRP ett slaskregister för buskponnyer. Som de vill bli av med eftersom gemene man tror att man gör en ridponny bara för att det står ASRP på papprena, med raskod 99 har man en buskkorsning. Basta.

(:))
 
Re: Mera fakta!

så det är inte varmblod i betydelsen travare som avses då?
Nej, det är sådana där stora bruna som vissa anser att man rider på. Avelsförbundet för Svenska Varmblodiga Hästen. Travare, de registreras hos STC.

Man måste nog sälja till vem som helst som betalar. Surt nog.

Om du behåller fölet så får det väl värderas av en oberoende värderingsman. Så som man gör med fastiheter och varor. Hästen betraktas i detta fall som en vara.
 
Då så är de enligt lagan skyldiga att registrera denna häst på något sätt, vilket få de väl komma på själva. I andra raser så finns det ett Bihangs-register för "hopp över staketet" hästar. Det är nämligen LAG på att ALLA hästar skall ha Häst-Pass, och det är rasföreningarnas SKYLDIGHET att lösa detta. Så i detta fall så har de inget val alls, oavsett vad de säger eller tycker.

Alltså, ARAB har aldrig vägrat registrera fölungen. De registrerar honom imorgon dag som part-bred arab (arabkorsning) med fader okänd. Plättlätt. Där finns inga problem.

Däremot ÄR ju fölungen arab med känd stam och borde vara i purebred registret som renrasig arab. Där kan han dock inte hamna utan känd och registrerad fader.

Det är där registreringsfrågan står nu, och Jes vill ju ha pappan reggad för att kunna regga sin fölunge som den purebred han är och inte en partbred.

Men VAD han ska reggas som är inga problem, han kan reggas imorgondag i ARAB som partbred, där råder inga problem. Men vill man ha sin renrasiga arab reggad som korsning? Och vad gör det på ev försäljningspris? (Jag har ingen aning alltså, jag bara funderar högt).

Så, pass och registrering är inte problemet, utan att få honom reggad som den rasrena arab han är och inte en korsning.

(Det ÄR förvirrat jag vet)
 
Re: Mera fakta!

Undrar just vad den där oberoende värderingsmannen skulle säga om den skada han just har opererats för och det faktum att veterinären inte kunde lova ett endaste dugg när det gällde framtidsprognos.... :(
Inser att jag med blixtens hastighet närmar mig försäljningsvärde NOLL KRONOR och chans att någon ens vill ha honom = NOLL PROCENT. :cry:
 
Re: Mera fakta!

Vilket ytterligare styrker att han borde ha avlivats så fort som man visste att det var "fel" pappa. Inte den godkände alltså utan en oregistrerad son.

Hästavel är en hård och kall branch. För att ha en minsta lilla chans att gå pluss och inte minus, så måste man ha is i magen och avliva allt som inte kan betraktas som attraktivt på marknaden. Tyvärr så är det så illa. Så det är i ditt fall kanske dags att fundera över det.

Om nu fölungen är skadad med osäker prognos och inte pappan blir registrerad av din kompis, så är den stackars hästen inte något som någon alls vill ha. Skall du då dras med den och de kostnader som den kommer att medföra?
 
Alltså, ARAB har aldrig vägrat registrera fölungen. De registrerar honom imorgon dag som part-bred arab (arabkorsning) med fader okänd.
Okej, men en part-breed går väl också att rida på? Den kan väl både användas som ponny och distanshäst? Så ett visst förväntat bruksvärde måste det ju finnas på fölungen då?
 
"Araber och arabkorsningar SKA registreras i ARAB (Arab Registratur AB). De får inte reggas någon annanstans. är det arab i dem så ska ARAB ta hand om dem"

Det där är väl en sanning med viss modifikation. Om det är en welsh/arabkorsning kan man lika bra regga som welshpartbred. Likaså ingår ju arab till stor del i ridponnyerna och de reggas ju som ridponnyer. Så ARAB har inte alls patent på alla hästar med arabblod i! Och en welsh/arab kan jag tänka mig ser väldigt mycket ut som en liten arab.
 
Självklart! frågan är väl (jag har alltså ingen aning, det är inte en retorisk fråga utan en äkta) om det är så att fölungen som partbred är värd mindre försäljningsmässigt? Den är ju samma individ etc, men är det lättare att sälja en purebred eller spelar det ingen roll?

Sen tycker man ju att hingstägaren, även om fölungen är en "olycka" skulle vilja att hennes hingst fick "credit" för sin avkomma. Det finns ju egentligen inget som säger att det inte blir en jäkla snygg och framgångsrik häst av fölisen, och så står det "fader Okänd" i papprena. JAG som hingstägare skulle ju def vilja att pappan fick cred för fölisen och registrera pappan.

Nu är ju fölungen fullständigt osäljbar och den lär väl få stanna hos Jes ;) Men man kan ju inte veta innan liksom och då borde ju hingstägaren haft ett intresse av att pappan står som pappa med tycker man?

Sen, ang slå ihjäl fölisen när det framgick vem som var pappa. Då var fölis redan typ 4 månader eller något och det är nog svårt att som ägare ta bort en fullt frisk fyramånadersfölis, även omd en var en olycka?

Men det finns ju en jädra massa infallsvinklar och juridiskt så tas ju inte hänsyn till blödiga hästägare och sånt :crazy:
 
Men det finns ju en jädra massa infallsvinklar och juridiskt så tas ju inte hänsyn till blödiga hästägare och sånt
Nej, men däremot att om den 4-månader fölisen varit efter en godkänd pappa, så hade den ju varit värd pengar. Så att avliva vid födseln hade varit ekonomiskt oförsvarbart. Det tar Juridiken hänsyn till.

Och är fölisen redan 4 månader, så borde den ju gå att sälja.

Däremot nu, så kan det vara medicinskt och ekonomiskt försvarbart att avliva fölet. En trasig häst är alltid en trasig häst.
 
Veterinärerna hade iaf inte skrivit på pappren till försäkringsbolaget i dagens läge. Kanske när han ska röntgas om sex månader efter operation, om man upptäcker några fuula fynd, så kanske de vill skriva på. Hur som helst. Det är INTE Pasaads liv den här tråden handlar om egentligen, utan vad jag för rätt till kompensation för att STOET inte gick att bruka under lång tid och att hon ännu inte är åter till det skick som hon åkte dit i inför den FÖRSTA fölningen...

Nåja. Nu är iaf hästarna hemma hos mig och jag måste säga att det känns skönt iaf, trots att det kommer att bli ekonomiskt tufft. Nu gäller det för MIG att få stoet tillbaka till säljbart skick och såld och sen får vi se vad som händer med Pasaad i framtiden.

Tack för hjälpen alla ni som skrivit i tråden.
Jag kommer troligen att kontakta en advokat för lite rådgivning i fallet iaf. Om det händer något så lovar jag att återkomma med en tråd som berätter hur det gick! :)
 
Möjligt om det just är welsh - arab att partbred welsh går bra med. Annars vet jag de som försökt regga arabkorsningar som korsningsponyer i andra register men blivit hänvisade till arab. (Vet en hel del som inte velat regga som partbred arab eftersom det är så dyrt, men när de talat om att det är arab i hästen har de blivit hänvisade strikt till ARAB)
 
Det är en oerhört intressant frågeställning, så den tål att diskuteras en hel del. Och jag ser verkligen fram emot att få veta hur det går för er.

Min gissning är att pappans ägare kommer att bli tvungen att registrera Pappan p.g.a. lagen med hästpass. Och att du sedan registrerar din fölunge som Pure-Breed. Sedan så blir fölungen frisk och jättevacker så att du plötsligt får en köpare som betalar massor av pengar för honom. Och då så har du plötsligt gått pluss. Då så kommer ägaren till fadern sättandes och vill ha del i köpeskillingen, ty du har ju inte behövt betala någon språngavgift. Och hon stod ju för uppstallningen där i början.

Vi kan väl spara gissningen och se hur det går?
 
Ska JAG i egenskap av Jessicas vän gissa vad som händer? :devil:

Jessica fäster sig ännu mer vid den lilla kraken nu när hon får pyssla med honom under konvalescenten och dessutom fått hem honom till sig. Jessica tänker inte sälja den lilla sötnosen för alla pengar i världen och han blir istället hennes nya häst, som enligt lagen om alltings konstighet blir den hållbaraste häst hon haft :D
 
Ja det är det verkligen!!!! :)
Vi väntar ju två föl i vår... och enligt vad vi kommit överens om ska bägge fölen så småningom säljas... Vi kan bara inte ha 6 st hästar !!!
Men.. jag är ju som jag är :crazy: och jag misstänker att det på något sätt ändå blir så att bägge bebisarna får stanna.. I alla fall kommer jag att tjata och gråta tills sambon ger med sig på något sätt :angel:
 
Man kan i alla fall regga allt med minst 25% (tror jag det var) welshblod i som welsh-partbred, oavsett annan ras inblandad. Det är ju dessutom ganska vanligt att korsa welsh med arab.

Trist om EN förening kräver monopol på registreringar.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 070
Senast: iNHALE
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 384
Senast: Blossi
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 580
Senast: CK
·
Avel Mitt arabsto har i år fått en fölunge efter en tjuvbetäckning. :o Har vi tur (blodtypningen är inte klar än) så är fölet efter gårdens...
2
Svar
21
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp