Bukefalos 28 år!

TR ändringar 2008.

Sorbe

Trådstartare
Jag vet att det finns en tråd, men den är så luddig! Handlar ju bara om västens vara och inte vara typ. :p

Hittar någon en komplett lista över TR ändringar för i år?
Jag har bara hört om västen upp till 18 år, kavaj från regional och utesluten vid 20 hinderfel, men det ska tydligen vara mer?

Är det någon som har koll på om nosgrimman måste vara helt i läder? Är det inte tillåtet med repnosgrimma längre?
 
Sv: TR ändringar 2008.

Det står ju att nosgrimmor måste vara flata och av läder så repnosgrimmor är nog inte tillåtna. Dom har ju tom bilder på nosgrimmor nu.
Sen är ju uppklassningen bortplockad på ponny, mer bett tillåtna (ponny). och kvalificering krävs numera på stor häst till vissa klasser och tävlingar...
På ponnytävlingar och i avd B får man inte längre hoppa 10 cm högre på framhoppningen utan man ska hoppa på klassens höjd.
 
Senast ändrad:
Sv: TR ändringar 2008.

Samtliga pristagare som deltar i ceremonin måste sitta till häst vid prisutdelning på nationell, regional, lokal och inbjudningstävling. (mom 378).

//Alice
 
Sv: TR ändringar 2008.

men shit blir man utesluten om man river 5 hinder :o haha tänk om man river de 5 första hinderna är man tvungen att gå ut då? :D
 
Sv: TR ändringar 2008.

Kolla på Svenska ridsportförbundets hemsida:idea:
Där har du tillgång till komplett TR, gemensamt, dressyr och hoppning.
Bara att skriva ut alt. läsa på skärmen
 
Sv: TR ändringar 2008.

*ekipage är kvalificerat till 1.30 hoppning efter 2 genomförda grundhoppningar (grundomgång/första fasen i bedömninghoppning i 2 faser) i 1.20 med högst 4 fel
(tidigare har det varit 3 grundomgångar med högst 4 fel i 1.20 som krävts)

*samma sak som ovan gäller för att kvalificera till 1.40, men då ska grundomgångarna självklart ske i 1.30 med högst 4 fel.
 
Sv: TR ändringar 2008.

*ekipage är kvalificerat till 1.30 hoppning efter 2 genomförda grundhoppningar (grundomgång/första fasen i bedömninghoppning i 2 faser) i 1.20 med högst 4 fel
(tidigare har det varit 3 grundomgångar med högst 4 fel i 1.20 som krävts)

*samma sak som ovan gäller för att kvalificera till 1.40, men då ska grundomgångarna självklart ske i 1.30 med högst 4 fel.

och dessa kval gäller innevarande säsong och den närmast föregående.
 
Sv: TR ändringar 2008.

Nu när jag kikade i TR på ridsport.se är det en himla massa saker gulmarkerat, och jag är rätt så säker på att detta betyder att det är ngt nytt/ändrat.
 
Sv: TR ändringar 2008.

På ponnytävlingar och i avd B får man inte längre hoppa 10 cm högre på framhoppningen utan man ska hoppa på klassens höjd.

Verkar ju sunt, eller inte.
Det är trots allt så att det i omhoppningar ofta är högre hinder. Nu är inte 10 cm ngn större skillnad men ändå. (Och iom att det inte är ngn större skillnad kunde de lika gärna fortsatt tillåta det.)
 
Sv: TR ändringar 2008.

det är även en del om otillåten hjälp.

Man blir fråntagen sina priser o blir bötesfälld om man inte närvarar på prisutdelning till häst o enligt reglementet.
 
Sv: TR ändringar 2008.

Ekipage som under ritten erhåller MER än 20 hindefel blir uteslutna.
Så du kan riva 5 hinder och gå i mål med 20 fel.
Men du kan inte riva 6 hinder/ eller riva 5 hinder och få en vägran för då överskrider du 20 fel och blir utesluten!
 
Senast ändrad:
Sv: TR ändringar 2008.

Nya regler för kvalificering till elittävling, förut var det väl något med två nollor i 130 på nationell tävling (inte alls säker, nu känner jag att jag är ute på väldigt hal is), men nu är det olika för juniorer, YR och senior. YR ska vara plac. i 140.
 
Sv: TR ändringar 2008.

Inga hjälptyglar utom martingal är tillåtna på ponnyhopptävlingar.
 
Sv: TR ändringar 2008.

Men om hästen dampar på prisutdelningar då? Får man inte be överdomaren göra ett undantag då ?
 
Sv: TR ändringar 2008.

Massa hjälptyglar eller nått?

På SFK i helgen satt jag bredvid en familj. En äldre dotter som tävlade och som var placerad, hennes yngre syster red som sista ryttaren och vart placerad, och då trodde familjen att den äldre systern inte behövde komma in på prisutdelning, domaren säger alla som ska in och den äldre systern som satt på läktaren var tydligen fortfarande placerad, precis framför sin syster som tog sista placeringen och tjejen kastade sig ut från läktaren och fick låna en häst av en annan ryttare (vad jag förstod att hon inte alls kände varesig hästen eller ryttaren sen tidigare). Snällt av hon som lånade ut hästen!
 
Sv: TR ändringar 2008.

Samtliga pristagare som deltar i ceremonin måste sitta till häst vid prisutdelning på nationell, regional, lokal och inbjudningstävling. (mom 378).

Men som jag förstod så gällde det väl det antal som arrangören själv bestämde, eller fattade jag helt fel?
(Alltså ex att bara 5 av 10 ska sitta till häst?)
 
Sv: TR ändringar 2008.

nej så förstod jag det oxå o så var det när jag var på tävling i helgen, de 6 främsta togs in till häst o resten fick hämta peris i seketariatet
 
Sv: TR ändringar 2008.

Men precis, kan tänka mig att min häst då inte skulle stå still länge inne på en prisutdelning, hur gör man då?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 773
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 823
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 554
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp