Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker inventera frön på distans. Har sparat mina frö beställningar och går igenom nu. Har en del kul tomater som jag ska pröva mig på, ni som odlar sådana, drar ni upp plantor inomhus? När börjar ni inför vår/sommar? Kan man dra upp i växthus runt april eller är det för sent/kallt? (Zon 1)

Jag drar upp plantor inomhus men det går säkert finfint även i växthus i april så länge du har koll på natt-temperaturen. Jag drar upp plantor i mars för att få igång fruktbildningen tidigare.
 
Tänkte, inspirerad av tråden, så några chili frön redan nu. Tog in en bit jord att så i och inser att själva sådden nog får vänta lite... :laugh:
IMG_20211228_172236167.jpg
 
Kanske skulle sätta lite paprika och chili jag med. Har visserligen ingen belysning men det brukar gå ändå. Inte snygga plantor men fullt funktionella.
 
Inser att jag måste notera, på väl synligt ställe, att INTE odla rödlök i år.

Jag äter mycket lök men inte såmycket rödlök. Den blir verkligen inte god tillagad. För mig funkar den endast fint skuren i kalla rätter. Då går det åt max en halv lök.

Gissa vad jag har ett överflöd av :banghead:
 
Inser att jag måste notera, på väl synligt ställe, att INTE odla rödlök i år.

Jag äter mycket lök men inte såmycket rödlök. Den blir verkligen inte god tillagad. För mig funkar den endast fint skuren i kalla rätter. Då går det åt max en halv lök.

Gissa vad jag har ett överflöd av :banghead:
Inte kan det väl vara ett överflöd av röd lök :D
Synd du bor långt bort du kunde fått en ädelost eller två för lite rödlök ;)
 
Inser att jag måste notera, på väl synligt ställe, att INTE odla rödlök i år.

Jag äter mycket lök men inte såmycket rödlök. Den blir verkligen inte god tillagad. För mig funkar den endast fint skuren i kalla rätter. Då går det åt max en halv lök.

Gissa vad jag har ett överflöd av :banghead:

Du tycker inte om/har inte testat picklad rödlök? Det är väldigt gott till sallader, kött men mest till vietnamesisk baguette, bahn mih :d
 
Jag skulle behöva bild-inspiration på era sådder just nu. Plugg? Bredd? Krukor? Tidningskrukor? Mjölkkartonger?
Hur vattnar ni?
 
Jag har inte orkat sätta något i mina ”pluggar” ännu, det får bli när det blir. Jag blir ju begränsad pga mördarsniglar i massor, så mitt odlande kommer ske främst i eller vid vårt uterum/uteplats. Det enda jag vet i nuläget är att jag ska odla tomater, paprika, chili, potatis och gurka. Har massor med andra fröer men måste gå igenom dem realistiskt och inte odla för mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 450
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
57 902
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp