Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220701_120936.jpg
 
Jag börjar vara otroligt less på att vattna!

Vi har riktig värmebölja sedan en vecka tillbaka. Jag väntar till kvällen med att vattna men då blir jag istället uppäten av mygg. Dessutom når inte min slang till pallkragarna så jag får fylla på vattenkannan och bära den 20 meter. Och så tar det tid och jag känner mig skitig eftersom värmen gör att jag är klibbig på huden.

Så slut på gnäll. Men hur ofta vattnar ni era rabatter och sådder under sommaren? Och hur mycket ska man vattna? Jag brukar fylla en 10 liters vattenkanna till varje pallkrage men det är svårt att avgöra om det är nog.

Och blir inte ni less? 😁
Jo, jag blir också less. Mina vattentankar där jag samlar regnvatten sinade nyligen, även om de nu fyllts på lite. Så jag har fått hämta i den grävda brunnen i stället och det blir längre att gå. Jag har en pump till brunnen, men har aldrig fått det att fungera. Det har varit det ena problemet efter det andra. Största problemet är väl att sugslangen är räfflad så den inte går att få tät så det kommer i luft i systemet och då funkar det inte. Jag har inte hittat någon annan sugslang och har gett upp.
 
20220701_144212.jpg


Resultatet av dagens shoppingrunda.
Ytterligare två bi-/insektsbad, ett fågelbad i glaserad keramik, gödsel, bevattningspåse, tre säckar rosjord och ett vindspel.

I växtväg blev det dessa:
Ros 'Stockholm'
Ros 'Tivoli 150'
Ros 'Flammentanz' (ett litet och skralt exemplar som jag fick för halva priset)
Pion 'Ann Cousins'
Klematis 'Belle of Woking'
Äkta kaprifol 'Inga'

Har två rosor kvar att plantera sen förra shoppingrundan så nu vet jag vad jag gör i helgen. 🥴
 
Visa bifogad fil 94188

Resultatet av dagens shoppingrunda.
Ytterligare två bi-/insektsbad, ett fågelbad i glaserad keramik, gödsel, bevattningspåse, tre säckar rosjord och ett vindspel.

I växtväg blev det dessa:
Ros 'Stockholm'
Ros 'Tivoli 150'
Ros 'Flammentanz' (ett litet och skralt exemplar som jag fick för halva priset)
Pion 'Ann Cousins'
Klematis 'Belle of Woking'
Äkta kaprifol 'Inga'

Har två rosor kvar att plantera sen förra shoppingrundan så nu vet jag vad jag gör i helgen. 🥴
Det är så lätt att shoppa, men sen att få ner det i jorden är en annan femma.
 
Tjoho! Första etappen av ny paradrabatt (ffa tänkt för dahliorna) är äntligen planteringsbar. Firade med att trycka ner tre stackars kämpar till funkia som stått i sina krukor i minst två, någon tre år. :o Samt gula dagliljor som misskötts med att parkeras i en zinkbalja med lecakulor och mycket lite jord.

Och så några tragiska dahliarester från snigelkalaset, kanske kan de repa sig tillräckligt för att orka övervintra och ha ett organiserat hem direkt nästa vår. Men så mycket paradkänsla blir det nog inte av dem detta år.

Här är mina medhjälpare i jordprepareringen, deras jobb är att fluffa till den och äta upp myror (tyvärr inte sniglar).

B80847AE-9B24-4BE2-8675-D64983870532.jpeg
 
Mina chiliplantor som står i krukor är frodiga och fina, men jag undrar: Var är frukten?

20220701_170841.jpg


Några små finns men annars kanske de har det för bra?
 
2134487E-F145-4092-BEA1-093B4B490A0C.jpeg

Dessa två ogräs, är det någon som på rak arm kan säga vad de heter? De driver mig till vansinne 🤯
 
Tjoho! Första etappen av ny paradrabatt (ffa tänkt för dahliorna) är äntligen planteringsbar. Firade med att trycka ner tre stackars kämpar till funkia som stått i sina krukor i minst två, någon tre år. :o Samt gula dagliljor som misskötts med att parkeras i en zinkbalja med lecakulor och mycket lite jord.

Och så några tragiska dahliarester från snigelkalaset, kanske kan de repa sig tillräckligt för att orka övervintra och ha ett organiserat hem direkt nästa vår. Men så mycket paradkänsla blir det nog inte av dem detta år.

Här är mina medhjälpare i jordprepareringen, deras jobb är att fluffa till den och äta upp myror (tyvärr inte sniglar).

Visa bifogad fil 94190

Vad innebär en paradrabatt? 🙂

Jag ser framför mig hur du bor i typ ett slott med allé till gårdsplanen där du har en ”rondell” och rabatten i rondellen är Paradrabatt 😁
 
Vad innebär en paradrabatt? 🙂

Jag ser framför mig hur du bor i typ ett slott med allé till gårdsplanen där du har en ”rondell” och rabatten i rondellen är Paradrabatt 😁

Du anar inte så nära sanningen du är! Här är min "rondell" a k a "Paradrabatten" på "slottets" gårdsplan för några år sedan. Praktfull, inte sant?! (Observera att man anar två förskrämda Luciarosor bland skräppor, nässlor och allt annat ogräs.) :laugh:

13502661_10153774751572684_987129159193976782_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 033
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 580
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 904
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp