Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar vara otroligt less på att vattna!

Vi har riktig värmebölja sedan en vecka tillbaka. Jag väntar till kvällen med att vattna men då blir jag istället uppäten av mygg. Dessutom når inte min slang till pallkragarna så jag får fylla på vattenkannan och bära den 20 meter. Och så tar det tid och jag känner mig skitig eftersom värmen gör att jag är klibbig på huden.

Så slut på gnäll. Men hur ofta vattnar ni era rabatter och sådder under sommaren? Och hur mycket ska man vattna? Jag brukar fylla en 10 liters vattenkanna till varje pallkrage men det är svårt att avgöra om det är nog.

Och blir inte ni less? 😁
Jag har numera droppbevattning :bow:
Helt klart värt det.
Det enda jag vattnar för hand är krukorna på trädäcket men även de kommer få droppbevattning när jag är säker på krukornas placering.

Jag vattnar varje dag som det är riktigt soligt och inte regnar.
 
CCFD22A2-E184-4535-8B2C-75A5649E0FF7.jpeg

Hur kan något vara såhär vackert? 😍
 
Jag tillhör den där nervösa skalan som inte skulle våga koppla bevattningssystem till slang/utkast utan vill ha det till tunna/brunn. Löjligt jag vet, men vi är ju rätt ofta bortresta rätt många dagar på rad.
Har en liten Aquabloom som ska få försörja squashplantor och blommor på altanen och nästa år tänkte jag antingen köpa en irrigatia för att ombesörja pallkragar och blomsterbädd, eller så kollar vi hur det är fatt med brunnen som är kvar efter att de kopplade på kommunalt vatten och löser det via den.
Kånka kanna skulle jag aldrig orka. En kanna räcker ju knappt till ett salladshuvud :p
 
Bevattningssystem och spridare. Med kanna blir det ändå alltid för lite vatten, för att inte tala om all tid som går åt.

Ja kanna känns så sjukt ineffektivt.

Visa bifogad fil 94149
@Daff

Såhär vattnar jag för det mesta. Lägger slangen i rabatterna och går och gör något annat under tiden. Och ja, det har hänt att jag glömt att jag håller på att vattna och kommit på det när det rinner vatten över hela gräsmattan 🤷‍♀️😂

Jag testade det där men mina små plantor såg väldigt ledsna ut av att vattnet spolade från ett håll men jag kanske borde testa med en annan ”funktion” på handtaget. Bra idé!
 
Ja kanna känns så sjukt ineffektivt.



Jag testade det där men mina små plantor såg väldigt ledsna ut av att vattnet spolade från ett håll men jag kanske borde testa med en annan ”funktion” på handtaget. Bra idé!

Ibland lägger jag den en bit ifrån rabatten och vinklar den uppåt så det blir mer som en vattenspridare. Funkar också bra.
 
Jag googlade på bevattning igår och blev förvånad över hur många alternativ det finns!

Jag ska skaffa en längre slang och en vattenspridare som kan stå vid pallkragarna.

Min nya rabatt är ca 80 cm djup och jag funderar på om jag skulle kunna köpa någon typ av droppslang till den, det var inte så farligt dyrt. Blir en tur till stan i afton!

Jag har också en del krukor vid en vägg (inspirerad av bla @Sel) och dom får jag nog fortsätta vattna med slang eftersom jag inte vill att väggen ska bli blöt.

Jag kollade på bevattningssystem med solcellsbatteri och det verkar väldigt behändigt för semester så jag ska kolla efter en sån.
 
Själv sitter jag på jobbet å längtar tills jag kan ta ronden i killens trädgård och kolla till hur allt växt sen i söndags.
Lite spänd på hur morötterna klarat sig i värmen, några såg lite deppiga ut förra helgen, om dillen hämtat sig såpass att den fixar värmen och såklart se hur sockerärtorna hittat på för hyss i sin ställning.

Smultronen är redan på G berättade killen, mogna på ena sidan men inte den andra, så halva röd.
Jordgubbarna ligger lite efter, men ska bli kul sen när de börjar komma å smaka på en å se va de smakar, sen blir det nog nät till dom nästa år. 😇
 
Satte mig och fikade, var ensam i handelsträdgården när jag kom. Nu är det ju ett gäng folk här och jag har ju inte plockat på mig något än! Får man väsa och sjasa bort folk från ens favoritexemplar...? :mad::angel:

"JAG ska ha den, jag ska bara dricka upp mitt kaffe först! VÄCK!!"
 
Finns det inte vissa mer härdiga sorter? Alpklematis eller liknande? Det har jag funderat på, men blir också avskräckt när många rapporterar om så mycket problem med klematis.
Vi har en alpklematis som sitter i östläge, har alltså morgonsol men sen skugga från lunch och framåt ungefär. Den trivs otroligt bra! :up: Trots mycket skugga och trots att vi bara satte ner den i den befintliga jorden. Hade en ”vanlig” klematis där förut som knappt orkade upp ett par decimeter.
 
Vad har ni kvar att göra som ni tänkt skulle vara klart vid den här tiden? :D

Jag har inte...
Planterat ut all chili i växthuset (men de står iaf utomhus på verandan så avhärdning är gjord)
Planterat ut alla förodlade sommarblommor (men har planterat MYCKET så tja... lite storhetsvansinne här kanske)
Gjort i ordning pallkragar för odling (men gurka/pumpa/squash som odlas utomhus är iaf omplanterad i väntan)

:p

Vad jag HAR gjort är framförallt att odla väldigt lite grönsaker i år, eftersom vi ändå inte äter upp dem. :) Mindre stress, mindre dåligt samvete.
Jag HAR nu planterat ut nästan alla chili :) I alla fall de som får plats i bäddarna! Återstår att se vad jag ska göra med de sista 4-5 plantorna.
Jag HAR nu också lagt ut kartong och en pallkrage men ingen jord ännu. Nästan på g alltså. :cool:
 
Satte mig och fikade, var ensam i handelsträdgården när jag kom. Nu är det ju ett gäng folk här och jag har ju inte plockat på mig något än! Får man väsa och sjasa bort folk från ens favoritexemplar...? :mad::angel:

"JAG ska ha den, jag ska bara dricka upp mitt kaffe först! VÄCK!!"
Svar: JA!

Ba gört. :devil:🌹:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 020
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 564
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 903
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp