Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. :love: Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.

Silverpäron kanske? Finns med lite olika höjd ☺️
 
IMG_20220630_214613.jpg
 
Tack för att jag lärde mig något nytt idag!
Min honungsros planterades hösten -20 (efter en vansklig resa med postnord från @Honungshumlan :heart) förra året växte den kanske 10 cm och blommade, i år verkar det bli lika. Jag har undrat över den där växtkraften som alla varnar för - men den bidar alltså sin tid den rackaren :p

Systern som togs som stickling samtidigt är inte så stor ännu heller. En ganska beskedlig liten buske. Men helt sjuka, mer än centimeterstora skott kan den skicka rakt upp, jag klipper lite elakt av dem. Tycker det är snyggare att hålla buskformen.
 
Sista dagen i juni och vi har skördat och ätit tre egenodlade tomater!

Arctic Plenty som sagt. Odlade i kruka i zon 2.

Betyg: 3,5 starka tomater av 5 möjliga.

Det faktum att vi utan större besvär kunde skörda tomater så här tidigt drar upp betyget bara det. Smakmässigt var de helt okej! Ingen sensation, vi har andra sorter som kommer senare som blir godare. Men de var definitivt goda och kommer odlas nästa år igen.
 
Jag är sugen på att hitta nåt ställe där en honungsros kan växa och klättra sig riktigt står. Kanske upp längst med vårt döda rönnträd eller så. Eller en spalje bredvid trädäcket. De verkar kunna bli så stora och pampiga! Men är det nåt man ska tänka på med en så stor ros?
Dom skräpar och inget växer under dom. Sätt den där du ser den och kan känna doften. Dom är underbara. Men på avstånd.
 
Jag börjar vara otroligt less på att vattna!

Vi har riktig värmebölja sedan en vecka tillbaka. Jag väntar till kvällen med att vattna men då blir jag istället uppäten av mygg. Dessutom når inte min slang till pallkragarna så jag får fylla på vattenkannan och bära den 20 meter. Och så tar det tid och jag känner mig skitig eftersom värmen gör att jag är klibbig på huden.

Så slut på gnäll. Men hur ofta vattnar ni era rabatter och sådder under sommaren? Och hur mycket ska man vattna? Jag brukar fylla en 10 liters vattenkanna till varje pallkrage men det är svårt att avgöra om det är nog.

Och blir inte ni less? 😁
 
Jag börjar vara otroligt less på att vattna!

Vi har riktig värmebölja sedan en vecka tillbaka. Jag väntar till kvällen med att vattna men då blir jag istället uppäten av mygg. Dessutom når inte min slang till pallkragarna så jag får fylla på vattenkannan och bära den 20 meter. Och så tar det tid och jag känner mig skitig eftersom värmen gör att jag är klibbig på huden.

Så slut på gnäll. Men hur ofta vattnar ni era rabatter och sådder under sommaren? Och hur mycket ska man vattna?
Och blir inte ni less? 😁

Bevattningssystem och spridare. Med kanna blir det ändå alltid för lite vatten, för att inte tala om all tid som går åt.
 
Jag börjar vara otroligt less på att vattna!

Vi har riktig värmebölja sedan en vecka tillbaka. Jag väntar till kvällen med att vattna men då blir jag istället uppäten av mygg. Dessutom når inte min slang till pallkragarna så jag får fylla på vattenkannan och bära den 20 meter. Och så tar det tid och jag känner mig skitig eftersom värmen gör att jag är klibbig på huden.

Så slut på gnäll. Men hur ofta vattnar ni era rabatter och sådder under sommaren? Och hur mycket ska man vattna? Jag brukar fylla en 10 liters vattenkanna till varje pallkrage men det är svårt att avgöra om det är nog.

Och blir inte ni less? 😁

Vi har en slangvinda strategiskt placerad, så att slangen räcker överallt. Alla rabatter och in i växthusen. Den räcker till odlingslådorna och den stora blombädden också om man vill vattna ”manuellt”, men där har vi en vattenspridare placerad som tar allt på en gång.

Förra året hade vi solcellsdrivet bevattningssystem i växthusen, men det var mest bara krångligt och pumpen lät så högt att grannen kom och klagade 😂
 
Dom skräpar och inget växer under dom. Sätt den där du ser den och kan känna doften. Dom är underbara. Men på avstånd.

Klokt. Då blir nog en bit upp på berget, inte så långt ifrån de andra rosorna, ganska bra. Vi behöver något som växer sig riktigt stort där och som vi kan titta på håll från trädäcket. Vi går sällan däruppe och om kvickroten och annat ogräs slutar växa under den vore det bara trevligt 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 807
· Visningar
58 337
Senast: Glimra
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 451
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 086
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp