Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni kvar att göra som ni tänkt skulle vara klart vid den här tiden? :D

Jag har inte...
Planterat ut all chili i växthuset (men de står iaf utomhus på verandan så avhärdning är gjord)
Planterat ut alla förodlade sommarblommor (men har planterat MYCKET så tja... lite storhetsvansinne här kanske)
Gjort i ordning pallkragar för odling (men gurka/pumpa/squash som odlas utomhus är iaf omplanterad i väntan)

:p

Vad jag HAR gjort är framförallt att odla väldigt lite grönsaker i år, eftersom vi ändå inte äter upp dem. :) Mindre stress, mindre dåligt samvete.
Jag kom på att det hade varit kul att odla sparris, hade vart nice å fått igång det i år så man kunde skördat lite nästa år, men men får väl bli nästa års projekt och sen låta de va tills året därpå.
Ingefäran hade jag önskat att jag kom på tidigare hur jag skulle driva fram, men följde en massa tutorials men de gick inte vägen, men nu vet jag så nu hoppas jag bara att jag kan få den att överleva tills nästa år.
 
Jag kom på att det hade varit kul att odla sparris, hade vart nice å fått igång det i år så man kunde skördat lite nästa år, men men får väl bli nästa års projekt och sen låta de va tills året därpå.
Ingefäran hade jag önskat att jag kom på tidigare hur jag skulle driva fram, men följde en massa tutorials men de gick inte vägen, men nu vet jag så nu hoppas jag bara att jag kan få den att överleva tills nästa år.
Sparris är jättelätt att odla. Men drar man upp dom från frö så ska du inte ta första skörd förrens vid tredje året. Men sen skördar man ju varje år, mer och mer :d
 
På tal om rosor, så är en vanlig nyponros också saligt vackra :heart
 

Bifogade filer

  • 20220629 nyponros.jpg
    20220629 nyponros.jpg
    158,4 KB · Visningar: 60
Sparris är jättelätt att odla. Men drar man upp dom från frö så ska du inte ta första skörd förrens vid tredje året. Men sen skördar man ju varje år, mer och mer :d
Jag tror jag kommer sikta på att köpa färdiga växter, men de är slutsålda just nu å så har vi inte plats till dom, men nästa år ska det bli en till odlingslåda så att...
 
Ni vet den där ginourmusa Maidens Blush som jag visade? Den har fått rosrost. IGEN! :arghh: Det kommer ta sån tid att klippa rent den!
 
Vi har massor av typen bruna långa å slemmiga saker, de jag hittat har antingen blivit delade på mitten med spaden eller en sekatör, men tycker det är lite äckligt med sekatören så föredrar spaden då man är en bit bort.
De har inte gett sig på odlingarna än då just nu går jag inte bananas på att ha ihjäl dom.
635114AC-E74D-4401-92D3-EA45065C53A2.jpeg

Vi har mest snäckor, men de är å andra sidan ÖVERALLT :cautious:
 
Alltså jag blir helt matt på vår trädgård ibland. Ena halvan (nedanför berget) är ju grön och lummig, ganska fin ordning och lätt att hålla efter. Mest klippa gräs, rensa lite smått ogräs här och var, beskära lite buskar osv. Men berget och uppepå berget OMG det är ju oändligt! Framförallt SÅ MYCKET SLY! Hur blir jag av med sly!? Måste jag förevigt gå och klippa bort rönn, ek, björk, riva ner miljontals vad jag tror är typ plommonsly (?) med röjsågen, klippa och riva upp vildrosor i oändlighet, dra bort alla hallonskott som dyker upp ÖVERALLT? Alltså sly. Jag går under. Finns det nåt att göra åt det!? Så tråkigt lägga ner typ 70% av min energi på detta... Jag vill gärna få bort alla dessa rotskott men går det?

Denna del gör mig tokig. Ffa uppe på berget, högst upp. Till höger i bild skymtar ni slybuskaget som växer på allmänningen utanför vår tomt. Är det därifrån allt kommer?
 

Bifogade filer

  • PXL_20220629_192408817.MP.jpg
    PXL_20220629_192408817.MP.jpg
    513,6 KB · Visningar: 51
Alltså jag blir helt matt på vår trädgård ibland. Ena halvan (nedanför berget) är ju grön och lummig, ganska fin ordning och lätt att hålla efter. Mest klippa gräs, rensa lite smått ogräs här och var, beskära lite buskar osv. Men berget och uppepå berget OMG det är ju oändligt! Framförallt SÅ MYCKET SLY! Hur blir jag av med sly!? Måste jag förevigt gå och klippa bort rönn, ek, björk, riva ner miljontals vad jag tror är typ plommonsly (?) med röjsågen, klippa och riva upp vildrosor i oändlighet, dra bort alla hallonskott som dyker upp ÖVERALLT? Alltså sly. Jag går under. Finns det nåt att göra åt det!? Så tråkigt lägga ner typ 70% av min energi på detta...
Getter äter sly har jag hört :up:
Och allting annat också :D
 
Alltså jag blir helt matt på vår trädgård ibland. Ena halvan (nedanför berget) är ju grön och lummig, ganska fin ordning och lätt att hålla efter. Mest klippa gräs, rensa lite smått ogräs här och var, beskära lite buskar osv. Men berget och uppepå berget OMG det är ju oändligt! Framförallt SÅ MYCKET SLY! Hur blir jag av med sly!? Måste jag förevigt gå och klippa bort rönn, ek, björk, riva ner miljontals vad jag tror är typ plommonsly (?) med röjsågen, klippa och riva upp vildrosor i oändlighet, dra bort alla hallonskott som dyker upp ÖVERALLT? Alltså sly. Jag går under. Finns det nåt att göra åt det!? Så tråkigt lägga ner typ 70% av min energi på detta...

Denna del gör mig tokig. Ffa uppe på berget, högst upp. Till höger i bild skymtar ni slybuskaget som växer på allmänningen utanför vår tomt. Är det därifrån allt kommer?

Japp, the joy of gardening ;) Eller så sänker en kraven och gör planteringarna så enkelskötta som möjligt.
 
Alltså jag blir helt matt på vår trädgård ibland. Ena halvan (nedanför berget) är ju grön och lummig, ganska fin ordning och lätt att hålla efter. Mest klippa gräs, rensa lite smått ogräs här och var, beskära lite buskar osv. Men berget och uppepå berget OMG det är ju oändligt! Framförallt SÅ MYCKET SLY! Hur blir jag av med sly!? Måste jag förevigt gå och klippa bort rönn, ek, björk, riva ner miljontals vad jag tror är typ plommonsly (?) med röjsågen, klippa och riva upp vildrosor i oändlighet, dra bort alla hallonskott som dyker upp ÖVERALLT? Alltså sly. Jag går under. Finns det nåt att göra åt det!? Så tråkigt lägga ner typ 70% av min energi på detta... Jag vill gärna få bort alla dessa rotskott men går det?

Denna del gör mig tokig. Ffa uppe på berget, högst upp. Till höger i bild skymtar ni slybuskaget som växer på allmänningen utanför vår tomt. Är det därifrån allt kommer?
Om du klipper ned det så är det nog samma rot som skickar upp igen.
 
Japp, the joy of gardening ;) Eller så sänker en kraven och gör planteringarna så enkelskötta som möjligt.

Haha, ja! Allt jag planterar ska kravet vara lättskött! Men all tid läggs nu på att allt sly inte ska ta över trädgården så jag lär väl aldrig komma till plantering känns det som 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 539
· Visningar
50 373
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 924
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 961
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 963
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp