Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, ja! Allt jag planterar ska kravet vara lättskött! Men all tid läggs nu på att allt sly inte ska ta över trädgården så jag lär väl aldrig komma till plantering känns det som 😅
Sly är lite som sniglar... Anfaller från alla sidor hela tiden. Alltså, lite av grejen med att ha en trädgård är att hela tiden motarbeta naturen, har jag insett. Man vill ju gärna tro att det är ett arbete MED naturen, men icke. Den vill ta över allt och kväva en.
 
Sly är lite som sniglar... Anfaller från alla sidor hela tiden. Alltså, lite av grejen med att ha en trädgård är att hela tiden motarbeta naturen, har jag insett. Man vill ju gärna tro att det är ett arbete MED naturen, men icke. Den vill ta över allt och kväva en.

Haha, ja så känns det exakt! Jag tittar ibland lite avundsjukt på vår grannes väldigt plana, lättskötta trädgårdstomt med typ bara gräs och någon enstaka buske. Lite som vår del som angränsar mot deras. Men gillar ju lite av vårt vildvuxna också, förstås.
 
DSC_7286.JPG


Än finns det gott om plats. Har även ett till litet växthus till höger i bild.

Tyvärr rapade mitt lilla körsbärsträd alla löv under våren och kom inte tillbaka. vet inte riktigt vad som hände där om det är hel dött eller inte. Får stå kvar tillsvidare.
 
Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. :love: Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.
 
Igår hittade jag den här i en av rabatterna. Som synes på bilden står den mitt i en funkia och mellan två buskar.

Jag funderar om jag skulle kunna flytta den till en annan rabatt men lär väl vara en plåga att få loss rötterna från funkians rötter.

Men fin är den iaf!
7C788E9C-5CDA-4295-9453-A988FF16CABD.jpeg
 
Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. :love: Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.
Japansk lönn, Acer palmatum?
 
Igår hittade jag den här i en av rabatterna. Som synes på bilden står den mitt i en funkia och mellan två buskar.

Jag funderar om jag skulle kunna flytta den till en annan rabatt men lär väl vara en plåga att få loss rötterna från funkians rötter.

Men fin är den iaf!
Visa bifogad fil 94093
Krollilja. Finns en knöl i marken. Jag brukar fröså dom. Repar frön på en ödetomt i närheten och strösslar ut här o där. Det tar två- tre år innan det blommar OM det kommer upp något.
 
Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. :love: Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.

Kanske någon lägre rönn, mispel eller något flerstammigt lägre träd, men då är jag osäker på sort. Tycker det är väldigt fint med flera stammar ^^ :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 035
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 945
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 883
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 223
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp