Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Krollilja. Finns en knöl i marken. Jag brukar fröså dom. Repar frön på en ödetomt i närheten och strösslar ut här o där. Det tar två- tre år innan det blommar OM det kommer upp något.

Tack! Då ska jag försöka gräva fram den till hösten och flytta den 🙂
 
Visa bifogad fil 94103
Vad kan det här vara för ros? De växer mitt i syrénhäcken och har stått där minst 30 år. Blommar nu efter midsommar.

Jag har blivit så sugen på fler rosor, måste bara lista ut var jag ska sätta dem!

Har samma problem, löste halva problemet genom att shoppa på granngårdens utförsäljning:
1656589364985.png


Har dock inte löst avdra halvan av problemet (dvs vart de ska bo...) än... :angel:
 
Har samma problem, löste halva problemet genom att shoppa på granngårdens utförsäljning:
Visa bifogad fil 94106

Har dock inte löst avdra halvan av problemet (dvs vart de ska bo...) än... :angel:
Åh vill verkligen ha en ghislaine!

För övrigt tycker jag det är helt sjukt att det inte finns en Granngårdenbutik i Göteborg där jag bor. Visserligen finns det i grannorterna, men att det inte finns i GBG - skam på torra land!! :p
 
Har du försökt gräva upp rötterna till slyet?

Nej, jag har tänkt att det kanske är det man får prova? Rädd bara att göra nåt värre när jag inte vet hur sly som skjuter rotskott beter sig. Det är rötter tjockare än kvastskaft som ligger under marken som de skjuter ifrån.
 
Jag är sugen på att hitta nåt ställe där en honungsros kan växa och klättra sig riktigt står. Kanske upp längst med vårt döda rönnträd eller så. Eller en spalje bredvid trädäcket. De verkar kunna bli så stora och pampiga! Men är det nåt man ska tänka på med en så stor ros?
 
Såååå lesss :arghh:

Har en jättestor clematis (Piilu tror jag) den har stått här sen innan jag flyttade in och alltid varit jättefin, nu verkar den fått vissnarsjuka och när man läser om det så finns det ju typ inget att göra förutom att gräva upp den. Är i sådana fall sista clematisen som kommer in här för det är fan alltid nåt bekymmer med dom. Kommer dessutom bli nästan omöjligt att hitta nån annan växt att sätta där den är och kommer bli ett jättestort "hål" utseendemässigt.
 
Planterade ut två squash igår varav en blev överlycklig och skyndar sig mot blomning men den andra fortfarande såg ledsen ut. Så naturligtvis råkade jag mörda den senare när jag skulle försiktigt ta bort ett fult blad :laugh: Planterade genast en till men får se. Kan hända att en är fruktfull nog:)
 
Jag är sugen på att hitta nåt ställe där en honungsros kan växa och klättra sig riktigt står. Kanske upp längst med vårt döda rönnträd eller så. Eller en spalje bredvid trädäcket. De verkar kunna bli så stora och pampiga! Men är det nåt man ska tänka på med en så stor ros?
Att den tar plats 😅
Honungsrosorna är väldigt anspråkslösa och enkla är min erfarenhet. De första tre åren eller så kan det upplevas att den står och stampar men det är rotsystemet som etableras. Sen tar tillväxten fart! Men tänk också på att den blir rätt tung när de har vuxit sig stora. Om rönnen redan är död så kan det tänkas att den faller så småningom? Bättre med något mer gediget som stöd. Vi har en som växer i ett plommonträd, numera har rosen tagit över helt och täcker alla sidor med sina långa rankor.
 
Att den tar plats 😅
Honungsrosorna är väldigt anspråkslösa och enkla är min erfarenhet. De första tre åren eller så kan det upplevas att den står och stampar men det är rotsystemet som etableras. Sen tar tillväxten fart!
Tack för att jag lärde mig något nytt idag!
Min honungsros planterades hösten -20 (efter en vansklig resa med postnord från @Honungshumlan :heart) förra året växte den kanske 10 cm och blommade, i år verkar det bli lika. Jag har undrat över den där växtkraften som alla varnar för - men den bidar alltså sin tid den rackaren :p
 
Nej, jag har tänkt att det kanske är det man får prova? Rädd bara att göra nåt värre när jag inte vet hur sly som skjuter rotskott beter sig. Det är rötter tjockare än kvastskaft som ligger under marken som de skjuter ifrån.
Jag är lite osäker på hur du menar men "sly" är ju vad man kallar täta dungar av unga träd, det är ju inte en art och beter sig olika beroende på vilken art av träd det är. De flesta träd har en rotklump och en trädstam, möjligen flera som kommer ur samma rothals (topp av roten), sen finns det några sorters träd som delar rot eller där flera trädstammar delar rotsystem som asp. Vanligast är dock att ha ett träd per rot. Vissa träd skickar rotskott dvs det utvecklas nya stammar och rötter längs en rot så det blir ett eget träd (som inte längre behöver vara kopplat till den rot som det en gång utvecklades ifrån), där är det fortfarande så att om du gräver upp rotklumpen så försvinner trädet. Nya rotskott kan dock bildas så länge det finns en rot i marken. Körsbär, plommon och hägg är typiska träd som skickar ut rotskott. Inget träd blir på något sätt aggressivt eller mer invasivt om du gräver i rötterna. Rönn, lönn, ek och björk sprider sig med frö/ollon.
 
Jag är lite osäker på hur du menar men "sly" är ju vad man kallar täta dungar av unga träd, det är ju inte en art och beter sig olika beroende på vilken art av träd det är. De flesta träd har en rotklump och en trädstam, möjligen flera som kommer ur samma rothals (topp av roten), sen finns det några sorters träd som delar rot eller där flera trädstammar delar rotsystem som asp. Vanligast är dock att ha ett träd per rot. Vissa träd skickar rotskott dvs det utvecklas nya stammar och rötter längs en rot så det blir ett eget träd (som inte längre behöver vara kopplat till den rot som det en gång utvecklades ifrån), där är det fortfarande så att om du gräver upp rotklumpen så försvinner trädet. Nya rotskott kan dock bildas så länge det finns en rot i marken. Körsbär, plommon och hägg är typiska träd som skickar ut rotskott. Inget träd blir på något sätt aggressivt eller mer invasivt om du gräver i rötterna. Rönn, lönn, ek och björk sprider sig med frö/ollon.

Bra, då ska jag prova att gräva upp rötterna. Det är ju täta dungar av unga träd som du säger, men jag har inte kunnat identifiera vilken sort. App jag hade sa körsbär eller plommon om jag minns rätt. Jag hittar inget sån "moderplanta" i närheten, men kan finnas i allmänningens slybuskage som ligger dikt an vår tomt. Annars står det en stubbe på berget som kan ha varit något sånt träd som kanske skjuter skott efter det blivit avsågat?
 
Att den tar plats 😅
Honungsrosorna är väldigt anspråkslösa och enkla är min erfarenhet. De första tre åren eller så kan det upplevas att den står och stampar men det är rotsystemet som etableras. Sen tar tillväxten fart! Men tänk också på att den blir rätt tung när de har vuxit sig stora. Om rönnen redan är död så kan det tänkas att den faller så småningom? Bättre med något mer gediget som stöd. Vi har en som växer i ett plommonträd, numera har rosen tagit över helt och täcker alla sidor med sina långa rankor.

Tack för input! Du har nog helt rätt att rönnen är för svag i så fall, den är dessutom ganska liten. Det är ju för vackert är en sådär stor blommande ros 😍 Jag ska klura på en plats för den. Kanske planket ut mot gatan är en bättre plats. Men vi har en dörr ut och då kanske man behöver tukta den för mycket för att den inte ska växa för. Plus att vi bör måla planket först i så fall. Klurigt med nåt stort. Vi har plats men inte överallt förstås.
 
Såååå lesss :arghh:

Har en jättestor clematis (Piilu tror jag) den har stått här sen innan jag flyttade in och alltid varit jättefin, nu verkar den fått vissnarsjuka och när man läser om det så finns det ju typ inget att göra förutom att gräva upp den. Är i sådana fall sista clematisen som kommer in här för det är fan alltid nåt bekymmer med dom. Kommer dessutom bli nästan omöjligt att hitta nån annan växt att sätta där den är och kommer bli ett jättestort "hål" utseendemässigt.

Finns det inte vissa mer härdiga sorter? Alpklematis eller liknande? Det har jag funderat på, men blir också avskräckt när många rapporterar om så mycket problem med klematis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
57 882
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 931
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 450
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 085
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp