Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser i flera grupper att folk säljer fröer som de själva ”skördat” osv. Är det ”mer värt” att köpa sådana istället för från affärer? Är det skillnad? Bättre eller sämre?
 
Jag ser i flera grupper att folk säljer fröer som de själva ”skördat” osv. Är det ”mer värt” att köpa sådana istället för från affärer? Är det skillnad? Bättre eller sämre?

Det som stör mig mest är att folk ofta säljer specifika sorter utan att också skriva att dom kanske är korspollinerade och du inte alls får det du köpt. För mig som vill veta exakt vad det är jag får så känns det rätt meningslöst
 
Det som stör mig mest är att folk ofta säljer specifika sorter utan att också skriva att dom kanske är korspollinerade och du inte alls får det du köpt. För mig som vill veta exakt vad det är jag får så känns det rätt meningslöst
Då ska man inte chansa alltså
 
Då ska man inte chansa alltså
beror på vad det är för något du vill köpa
vissa sorter kan korspollineras utan att det blir tokigt, medan andra blir bara pannkaka

Jag köpte frön till vita tomater på tradera för några år sedan. De tomaterna var väääldigt röda för att vara vita... (lärt av det misstaget och köper numera bara blommor som är korspollinerade för att få större variation...)
 
beror på vad det är för något du vill köpa
vissa sorter kan korspollineras utan att det blir tokigt, medan andra blir bara pannkaka

Jag köpte frön till vita tomater på tradera för några år sedan. De tomaterna var väääldigt röda för att vara vita... (lärt av det misstaget och köper numera bara blommor som är korspollinerade för att få större variation...)
Såg tex vallmon.
 
20230109_090626.jpg


Först upp är paprikan King of the North. :) Den här bilden tog jag igår morse, nu har totalt fem tittat upp.
 
Jag gick loss på fröer på impecta när de hade typ halva priset på hela sortimentet i höstas. Har nu också kompletteringshandlat alldeles för många sorters luktärter från Cecilia Wingård och lite smått och blandat från Florea. Jag har, sammanfattningsvis.... väldigt mycket fröer nu. Och väldigt lite plan för vart allt ska rymmas i sommar. Jag har liksom gömt mig bakom argumentet "äh, vi har ju flera hundra kvadrat gräsmatta som bara står" men just nu känner jag mig väldigt omotiverad på att göra grovjobbet för att omvandla gräsmatta till odlingsbäddar. meeeen tanken på alla buketter jag kommer kunna plocka in gör att jag förhoppningsvis får tummen ur :D

I övrigt har jag börjat med ritningar för växthuset vi ska bygga i vår. Och de långa odlingslådorna som ska rymma 19 dahliasorter och rama in altanen. Gud vad jag ser fram emot en blomstrande sommar!
 
Vill du ha en särskild vallmo skulle jag inte köpa. De korspollineras lätt. Vill du bara ha fina blommor kan det vara värt att chansa. Jag fick fina variationer när mina vallmo korsade sig och det var lika spännande varje år och se vilka färger som det blev det året.
Nej jag älskar vallmo och det ska vara så lätt att odla det! Har inte fått upp en vallmo på 5 år… så nu ska jag så vallmo som f-n!
 
Nej jag älskar vallmo och det ska vara så lätt att odla det! Har inte fått upp en vallmo på 5 år… så nu ska jag så vallmo som f-n!

Jag fick en hel vallmo-äng förra året av att bara kasta ut fröna där de skulle växa, i en färdig "jordlimpa". :) Det jag tycker att man ska se upp med är snabbväxande ogräs, så att det inte hinner ta över innan vallmon kommit upp sig ordentligt.
 
Ge mig styrka - dags för 2023 års fröinventering! :nailbiting:

Huah, 126 registrerade fröpåsar senare. Sorterade bort säkert över femtio påsar som får skänkas till bättre behövande.

Av 126 påsar är 36 av dessa olika tomatsorter som jag måste ha, jag skulle ju dra ner på det? :confused:
Och trots alla dessa påsar så saknar jag både rödbeta och palsternacka. Otroligt. :cautious: Måste även se över lagret med pumpor och squash, det verkar inte vara tillräckligt.
 
Hallå paprikaexperter!
Jag har två plantor paprika i köksfönstret som är överlevare sedan i somras, och har producerat tills nu. Kan jag ha hopp om att dom kommer att fortsätta producera OM jag får dom att överleva?
Just nu så torkar blomknopparna ihop istället för att blomma, är det ett tecken på att den är "klar" med sin gärning?
 
Hallå paprikaexperter!
Jag har två plantor paprika i köksfönstret som är överlevare sedan i somras, och har producerat tills nu. Kan jag ha hopp om att dom kommer att fortsätta producera OM jag får dom att överleva?
Just nu så torkar blomknopparna ihop istället för att blomma, är det ett tecken på att den är "klar" med sin gärning?

Paprika är flerårig, så det går utmärkt att spara plantor. Ska dock förvaras svalt, men ljust, och vattnas sparsamt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 703
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 885
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 172
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp