Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sätta mina dahlior här, till höger om tädäcket. Vad tror ni mest på, pallkragar eller friland?

Jag skulle helst också vilja sätta iaf luktärt här också, kanske några zinnior och jätteverbena också.

Men om man ska sätta på friland, hur bör jag förbereda jorden innan? Jag är total rookie och har aldrig grävt upp någon slags rabatt förut...
Tänker lite det beror på om du har sniglar)annat som äter upp saker (vi har hungriga kaniner) och om du vill plantera ut direkt eller förodla. Pga hungriga vild kaniner är det omöjligt för mig att få ha luktärter på marken ifred, så dom hamnar i höga krukor, Mvh för lat för att förodla 😁👌🌱
 
Jag ser pyttesmå blomknoppar på mina tomater!
Visa bifogad fil 114381
Jag med!! Panik, vad gör man då?!? Jag har mina inomhus, i fönstret och/eller med extraljus men tror inte det räcker riktigt. Bor i zon 1, Skåne. Och hade inte alls planerat att ha dem så tidigt - jag trodde det var chilifrön jag sådde (...) ända tills de små bladen började avge en speciell doft... Ridå!
 
Jag med!! Panik, vad gör man då?!? Jag har mina inomhus, i fönstret och/eller med extraljus men tror inte det räcker riktigt. Bor i zon 1, Skåne. Och hade inte alls planerat att ha dem så tidigt - jag trodde det var chilifrön jag sådde (...) ända tills de små bladen började avge en speciell doft... Ridå!
Mina Vilma-tomater har börjat blomma. Tänkte bara ruska lite på blommorna när fler slår ut. Blir nog bra tror jag.
 
Jag med!! Panik, vad gör man då?!? Jag har mina inomhus, i fönstret och/eller med extraljus men tror inte det räcker riktigt. Bor i zon 1, Skåne. Och hade inte alls planerat att ha dem så tidigt - jag trodde det var chilifrön jag sådde (...) ända tills de små bladen började avge en speciell doft... Ridå!

Knip av blommorna så sätter plantan kraft på att fortsätta sig växa stor och fin istället för att producera frukt alltför tidigt. :)
 
Jag med!! Panik, vad gör man då?!? Jag har mina inomhus, i fönstret och/eller med extraljus men tror inte det räcker riktigt. Bor i zon 1, Skåne. Och hade inte alls planerat att ha dem så tidigt - jag trodde det var chilifrön jag sådde (...) ända tills de små bladen började avge en speciell doft... Ridå!
Mina är små busktomater så jag tänker att det gör inget att det är för tidigt, de får plats på fönsterbrädan.
De får stanna där tills värmen kommer :)
 
Mina blue salad har börjat gro! :heart
1679070209785.png
 
Den här eviga väntan på att så tomatfrön. Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag satte mina microdwarffrön. Alla 20 stycken. :banghead: Jag skulle ju sätta 8! ÅTTA.

Äh, skiter i det här med planering nu. Det är kört, det blir kaos oavsett. Får ge bort och försöka sälja. Nästa helg sker den stora tomatsådden.

Mina paprikor börjar få små blommor nu! :heart
 
Är det någon som har börjat väcka sina dahlior?

Jag funderar på att hämta upp mina knölar i helgen.
Jag bor ju en bit norr om dig (och alla andra i tråden tror jag :D) och väckte förra helgen. Har hyffsat bra utrymmen inomhus och här uppe är säsongen så kort att de behöver förodlas tidigt om man har möjlighet tänker jag.
Första året i huset kom första frosten 24 augusti, förra året första veckan i september.

Tre av 11 påsar har sugrötter hittills. Det må inte låta särskilt bra, men det är 300% fler än förra året :rofl:
 
Jag tänkte skola om mina Vilma-tomater idag men när jag lyfte ut en ur sin kruka så var där ju inte alls så fullt med rötter. Det får alltså vänta.
 
Är det någon här som har erfarenhet av formpressade dammar? Jag har inte plats att anlägga en "riktig" stor damm men är sugen på en formpressad enkubiksdamm bara för att få in en vattenspegel på tomten. Går det att hålla en vettig miljö i en sån damm utan att behöva jobba ihjäl sig (tänker att de kanske torkar ur lätt eller blir en ofrivillig algodling)?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 782
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 840
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 163
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp