Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina ena svarta valnöt jag sådde i höstas har också grott. Även om den inte ser så cool ut på bilden känns det jättekul.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230527_094035.jpg
    IMG_20230527_094035.jpg
    592,8 KB · Visningar: 32
Jag måste bara visa mina sandoxalis igen, nu när de har massor blommor. På nätterna rullar de ihop sig såhär, men när solen kommer på dem öppnar de upp sig. Bladen är jättesöta också - alla borde ha sandoxalis. (Tulpanerna (Flaming flag) bakom har blommat i över två veckor nu, mycket längre än mina andra tulpansorter. Också ett tips.

Jädrar vad oxalisarna var söta :love:
 
Jag har shoppat i pappas gräsmatta! 😎 Gullviva, vitsippor och en klematis (? 😅). Och en mossflox ur en rabatt. Sen har jag köpt två sparrisar som får ersätta dom som dött hos mig.
Visa bifogad fil 119931
Mossflox är ju så fina men mina växer igen med gräs. Jag orkar inte ens tänka på jobbet att få dem rena från gräset. Minns att det var samma problem i mitt föräldrahem. Är så imponerad av alla som orkar sköta dem :bow:
 
Tyvärr, de fanns här när vi flyttade in för 20 år sedan och har inte lyckats identifiera. Jag har provat två sorter som kandidater men de har inte blivit riktigt samma fina. Kanske någon här vet från bilden?
Att de är så långlivade gör ju att det finns lite färre kandidater. Apeldoorns elite, kanske?
 
Alltså, det här med att jag lägger ifrån mig fröpåsar lite varstans för att "jag ska så dem strax"... It has to stop! :angel: :bag:

Letar just nu efter temynta och blå vallmo, som skulle fylla hålet mellan monsteraklejor och rysk marton. Hade de legat i frölådan hade jag hittat dem men nu har jag tydligen tänkt att det är lättare att få det gjort om jag lägger fram dem. Någonstans.

Funderar även på hur mycket blåst humle och bönor egentligen tål? "Vindskyddat" är liksom ett läge som inte finns häruppe på västkusthöjden. :meh:
 
Att de är så långlivade gör ju att det finns lite färre kandidater. Apeldoorns elite, kanske?
Den ser nära ut i några av bilderna man kan hitta. Nu måste jag såklart prova att beställa till nästa år.

Mitt minne är inte perfekt men jag tror inte den var någon av kandidaterna, som jag köpte i butik mer på bild-look-a-like än kunskapsgrävande. Den ena av dem jag köpte hade helt rätt färger men blombladen var av den där typen som är ”fransiga”.
 
Den ser nära ut i några av bilderna man kan hitta. Nu måste jag såklart prova att beställa till nästa år.

Mitt minne är inte perfekt men jag tror inte den var någon av kandidaterna, som jag köpte i butik mer på bild-look-a-like än kunskapsgrävande. Den ena av dem jag köpte hade helt rätt färger men blombladen var av den där typen som är ”fransiga”.
Om den överlevt så länge måste det nästan vara en Darwinhybrid, och den kan ju knappast vara helt ny heller. Så apeldoorn är en stark kandidat, tänker jag. Även om dina ser ut att ha spetsiga blomblad?
 
Mossflox är ju så fina men mina växer igen med gräs. Jag orkar inte ens tänka på jobbet att få dem rena från gräset. Minns att det var samma problem i mitt föräldrahem. Är så imponerad av alla som orkar sköta dem :bow:
Den jag har sen innan har jag planerat i gruset, bara gjort ett litet hål i markduken under. Och den här chansade jag och planterade på vår berghälla, vi får se om det går. 😅

Jag köpte två stöd till pionerna och ÄLSKAR dom, men har inte råd med fler, dom var svindyra. Jag får hitta billigare varianter till dom övriga (eller be sambon svetsa ihop något).

IMG20230527154435.jpg
 
Den jag har sen innan har jag planerat i gruset, bara gjort ett litet hål i markduken under. Och den här chansade jag och planterade på vår berghälla, vi får se om det går. 😅

Jag köpte två stöd till pionerna och ÄLSKAR dom, men har inte råd med fler, dom var svindyra. Jag får hitta billigare varianter till dom övriga (eller be sambon svetsa ihop något).

Visa bifogad fil 119950

Så fina stöd! :love: Var har du hittat sådana?
 
Jättefina! Jag slänger in förslaget att de kanske är av sorten 'Ballerina', de skall också vara långlivade som jag förstått det. Vilken skatt att ha så många gamla återkommande tulpaner i trädgården.
Håller med, det är därför jag har en faiblesse för perenna växter, det är nån slags urkraft i att överleva många år över de karga årstiderna och sedan blomma fantastiskt återigen.
 
Igår var jag och handlade igen, ja det var dumt 💸
En vän och jag åkte till en handelsträdgård i första hand för att köpa sommarblommor. Det kom hem ett antal blommor så nu ska jag försöka skapa något av det och så får jag komplettera hos den lokala handlaren.
Det kom även med en till svartvinbärsbuske, ytterligare en Petter trots att jag gärna testat två olika sorter. Jag insåg att ska jag leta vidare så kanske det inte blir en buske i år och då tappar jag en säsong. Om två år vill jag definitivt ha vinbär då jag troligen kommer ha slut på svartvinbärsgelén då så busken måste nästan i marken i år.
Jag föll även för ett par stormhattar, varför är de blå plantorna så mycket mindre än de vita, som ska bo i den rabatt jag började planera för ett par veckor sedan. Nu funderar jag på något högt i mitten till den. Igår for tankarna till stockros men de plantor de hade där var dubbla och jag vill nog ha enkel. De var även fleråriga och i blandade färger så jag vågade inte. Jag vill INTE ha rosa utan rött gult eller vitt, helst rött och vitt.

Tittade idag på frön hos impecta och där kunde man köpa frön till enkla röda men inga andra färger och blandade färger för de dubbla. Vet inte alls hur jag ska göra. De kanske inte ens passar som fristående utan verkligen vill bo mot en vägg?

Ja och så villhövde jag en ampel. Petunian är cerise inte lila, ljuset på trappan var uselt så hårt redigerad bild (huset är kritvitt som exempel inte smutsgult).
Visa bifogad fil 119868
Alltså mina stockrosor har bestämt själva att dom ska vara gula. Hade rosa, vita, gula, svarta enkla. Nu flera år senare är alla gula.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 818
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 485
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 869
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp