Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mannen har byggt en pallkrage idag där jag ska ha sparris och Lundasparris öppnar försäljningen nästa vecka whoop whoop
Fick tips om att Nordgen har fröer till en sparrissort som kommer från vår by så beställde en påse sådana också.

Nu ska här räknas ut hur många plantor jag behöver köpa på Lundasparris 🤩
 
Mannen har byggt en pallkrage idag där jag ska ha sparris och Lundasparris öppnar försäljningen nästa vecka whoop whoop
Fick tips om att Nordgen har fröer till en sparrissort som kommer från vår by så beställde en påse sådana också.

Nu ska här räknas ut hur många plantor jag behöver köpa på Lundasparris 🤩
Men åh så gott. Det är något jag borde tänka p att odla i framtiden
 
Ja jag vet hur nedbrytning går till (haha är ju biolog dessutom) men blir helt fånigt lycklig och fascinerad av att kunna gräva ur fin jord ur komposten när jag försökte bygga om och fundera över nåt vettigt kompostsystem. :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_20200329_143019_161.jpg
    IMG_20200329_143019_161.jpg
    802,1 KB · Visningar: 10
Kanske inte så mycket odla på denna bild, men jag har gjort klart uteplatsen på framsidan 😍 planterade nya påskliljor och penséer i stora krukan också ☺️ synd att det var så jäkla kallt idag annars hade jag gärna fortsatt pyssla ute (vi har ca 4 grader och iskall vind 😏)
2/3 av nya uteplatsen var förra året helt igenväxt nästan, så det är verkligen stor skillnad!
IMG_20200329_163334_040.jpg
 
Försådde flox och reseda och de håller på att rymma ur krukorna ;)
men det känns lite väl tidigt att sätta ut dom speciellt eftersom det är snö i rabatten :cautious:
 
Jag har insett att jag har gjort så många misstag i min trädgård hittills. Dvs mina rabatter ser ut som "hej, kom och hjälp mig" pga 40-elva olika plantor i samma rabatt. Så året kommer se ut såhär: gräv upp skiten och ring "min" trädgårdsmästare och fråga vad jag ska plantera istället. Jag har NOLL känsla för vad som blir fint tillsammans, men jag är bra på att följa order 🤷 ena rabatten ska jag plantera enbart dahlia i har jag tänkt.
Ni som faktiskt har känsla för det här, ska jag hålla mig till en färg? Två färger? Hur många olika sorter kan jag planera?
Rabatten i fråga är nog 0,5x3m och är anlagd helt random mitt på gräsmattan. Fråga inte varför, det är väldigt oklart. Rabatten ligger under 0,5m snö just nu, så därför kan jag inte bjuda på en bild. 😎
 
När är ett bra tillfälle att berätta för sambon om de där 18 sorter av dahlior som man förbeställde i höstas och som nu kommit? :confused: :angel: :nailbiting:

Du kan också säga att "jag var tvungen, annars hade Lillgrådis och en massa andra hunnit före och köpt slut på sorterna. Jag åberopar eh... nöd. Typ."

18 sorter! *längtansfull suck*

*nåja, vad är väl en fantastisk dahliarabatt. Den kan ju vara långtråkig, och dötrist, och alldeles... alldeles underbar*

*längtansfull suck igen*
 
Jag har insett att jag har gjort så många misstag i min trädgård hittills. Dvs mina rabatter ser ut som "hej, kom och hjälp mig" pga 40-elva olika plantor i samma rabatt. Så året kommer se ut såhär: gräv upp skiten och ring "min" trädgårdsmästare och fråga vad jag ska plantera istället. Jag har NOLL känsla för vad som blir fint tillsammans, men jag är bra på att följa order 🤷 ena rabatten ska jag plantera enbart dahlia i har jag tänkt.
Ni som faktiskt har känsla för det här, ska jag hålla mig till en färg? Två färger? Hur många olika sorter kan jag planera?
Rabatten i fråga är nog 0,5x3m och är anlagd helt random mitt på gräsmattan. Fråga inte varför, det är väldigt oklart. Rabatten ligger under 0,5m snö just nu, så därför kan jag inte bjuda på en bild. 😎
Det brukar finnas jättebra guider i trädgårdstidningar och vissa finns på hemsidor med. :) Jag är inte så bra på detta själv men ska nog ta tag i en rabatt i sommar och då verkligen hålla mig till beprövade metoder och göra det ordentligt från början!
 
Jag har insett att jag har gjort så många misstag i min trädgård hittills. Dvs mina rabatter ser ut som "hej, kom och hjälp mig" pga 40-elva olika plantor i samma rabatt. Så året kommer se ut såhär: gräv upp skiten och ring "min" trädgårdsmästare och fråga vad jag ska plantera istället. Jag har NOLL känsla för vad som blir fint tillsammans, men jag är bra på att följa order 🤷 ena rabatten ska jag plantera enbart dahlia i har jag tänkt.
Ni som faktiskt har känsla för det här, ska jag hålla mig till en färg? Två färger? Hur många olika sorter kan jag planera?
Rabatten i fråga är nog 0,5x3m och är anlagd helt random mitt på gräsmattan. Fråga inte varför, det är väldigt oklart. Rabatten ligger under 0,5m snö just nu, så därför kan jag inte bjuda på en bild. 😎
Jag kan ju ingenting egentligen men jag har delat in trädgården i olika rum och rabatterna i varje rum för hålla sig till färgerna som gäller där. Om det blir bra vet jag inte än dock
 
Jag skulle ha en helt slö söndag, men inte räknas väl trädgårdspyssel som "arbete" 🤔
Krattade ihop 4 kärror med löv/mossa/barr/kvistar och annat mellan en syrenhäck och bärbuskar, ca 1 m bred och 15 m lång "gång". Upptäckte att gången var på väg att växa igen av syrenskott, så nu :devil: ska jag köra gräsklipparen över dom och ta tillbaka min gång!
Ser man inte upp så tar växterna över allt :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 945
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 626
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
12 343
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp