Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klipp kvistar och lägg i kylen av de träd du vill bevara ex det med röda äpplen. Mins inte nu om kvistarna ska ligga i någon plastpåse eller bara nakna. Det går att googla😉
Boka in dig på en ympkurs eller fråga på plantskolan om de kan hjälpa dig eller vet någon som kan. Man kan ympa och okulera på grundstammar. Men även på befintliga träd. Blir en eller ett par grenar som ett familjeträd.
Jag har hållit på i ganska många år med olika fruktträd och andra träd. Bilden visar en del av min apelgård med ett tiotal träd av de gamla svenska äpplesorterna, att det inte blivit så mycket ympning beror nog på att jag har haft för gott om plats :)

OUHUa4G.jpg
 
80-90% hägg i häcken. Från början, eller i a f på 60-talet bestod häcken av sibirisk ärtbuske. Finns lite kvar idag. I häcken finns också lönn, ask, lind och krusbär.
Tålig, växer under nästan alla förutsättningar och väder, lättskött - så länge man klipper den regelbundet. Jag jobbar aktivt med att minska mängden sibirisk ärtbuske. Häggen och mångfalden bidrar till mångfald bland insekterna. Häggen blommar fint på våren och blommorna kan komma till nytta, exempelvis i brevlådan (skrämmer bort tvestjärtar).
kan du lägga lite i min brevlåda?
 
Räknar med att så nya gurkfrön imorn...

Sådde gurkfrön idag. Tre sorter. (Och då grämer det mig ändå lite grann att jag inte hade gurkan Gunnar också.) :D

Dessutom tre sorters meloner. Spetskål. Sen purjolök. Två sorters zinnia. Lejongap. Sommarrudbeckia. Sju sorters tomater. Sommarljus. Broccoli. Broccolo. Och antagligen något mer som jag nu förträngt. :crazy:

MEN: å andra sidan - kommer jag nu inte iväg till Sissinghurst och alla andra fantastiska engelska trädgårdar som jag sett fram emot i juli (vilket nu känns mindre sannolikt pga ett visst virus), så är det fan i mig en mänsklig rättighet att jag ska få lägga ännu mer energi (och pengar....) på att njuta av min alldeles egna trädgård inkl växthus!
 
Kan vi inte komma överens om att kalla det för någonting annat än svampgurka? Varenda gång jag läser ordet får jag upp världens äckligaste bild framför mitt inre öga. :arghh: Kan vi inte kalla den tvättgurka elelr spongecumber eller nåt?!


:crazy::wtf::D
 
Kan vi inte komma överens om att kalla det för någonting annat än svampgurka? Varenda gång jag läser ordet får jag upp världens äckligaste bild framför mitt inre öga. :arghh: Kan vi inte kalla den tvättgurka elelr spongecumber eller nåt?!


:crazy::wtf::D
Heter luffa också tror jag eller tvättsvampgurka, men nu är det svampgurka som gäller:p
 
Är nöjd med min omplantering igår! Ofta glömmer jag att vara nöjd över vad jag åstadkommit och bara fokuserar på vad jag ännu inte gjort. Så idag jobbar jag hemifrån och sitter bredvid min lilla odling (hej ljusterapi) och övar på att vara nöjd. Det ser väldigt fint ut, glada plantor. :)

Jag har också vattnat varmbänken med varmvatten och mannen har häftat plasts på ett trasigt fönster så nu är locket helt. Inväntar succé och värme. :p
 
Äntligen fått ner frön i jorden idag. Känns sent, men är inte sent enligt nån av påsarna.
Mycket blommor i år, dragväxter till bina. Har tänkt försöka få till snygga krukor och blomlådor på altanen i år.


När kan man förresten sätta potatis ute? Vår gror som sjutton i skafferiet :angel: .
 
Äntligen fått ner frön i jorden idag. Känns sent, men är inte sent enligt nån av påsarna.
Mycket blommor i år, dragväxter till bina. Har tänkt försöka få till snygga krukor och blomlådor på altanen i år.


När kan man förresten sätta potatis ute? Vår gror som sjutton i skafferiet :angel: .

Jorden ska ju vara ordentligt varm (även om det finns sorter som klarar en aning kallare jord). Minst 8 grader brukar man säga.
 
Äntligen fått ner frön i jorden idag. Känns sent, men är inte sent enligt nån av påsarna.
Mycket blommor i år, dragväxter till bina. Har tänkt försöka få till snygga krukor och blomlådor på altanen i år.

När kan man förresten sätta potatis ute? Vår gror som sjutton i skafferiet :angel: .
Jag brukar räkna med att sätta ut plantor i slutet av maj här i zon IV. Sår man för tidigt så riskerar de bli förvuxna. Såvida man inte har perfekt belysning och lite kallt där de står. (det har inte jag)

Potatis ska nog inte ner i jorden förrän i maj i alla fall?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 282
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 230
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp