Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ett väldigt bra teknikpass igår med 30 minuters teori och 60 minuters paddling. Det var inte särskilt svettigt, men supernyttigt. Men attans vad jag blev okoordinerad när jag blev ombedd att fokusera på eller ändra på detaljer, särskilt som jag aldrig paddlat med vingpaddel förut. Jag har nog aldrig plaskat så mycket med en paddel tidigare och sittbrunnen kändes halvfull av vatten. Vi var tre personer som delade på en VM-kanotists uppmärksamhet och det var väldigt lyxigt.

Idag hade jag tänkt springa och styrketräna, men jag är mest sugen på att sätta mig i kajaken och nöta.
 
Det blev ett väldigt bra teknikpass igår med 30 minuters teori och 60 minuters paddling. Det var inte särskilt svettigt, men supernyttigt. Men attans vad jag blev okoordinerad när jag blev ombedd att fokusera på eller ändra på detaljer, särskilt som jag aldrig paddlat med vingpaddel förut. Jag har nog aldrig plaskat så mycket med en paddel tidigare och sittbrunnen kändes halvfull av vatten. Vi var tre personer som delade på en VM-kanotists uppmärksamhet och det var väldigt lyxigt.

Idag hade jag tänkt springa och styrketräna, men jag är mest sugen på att sätta mig i kajaken och nöta.

Åh, vad rolig med kajak, jag är riktigt sugen på att börja. Min syster hade med sig sin till fjällbyn och i helgen hade jag full tillgång till den. Tyvärr blåste det av en sådan kraft att hade jag gett mig ut hade jag befunnit mig i Norge på rekordtid :(.
 
Ett ridpass blev gårdagens motion. Idag blir det en lugn ridtur i skogen (om det inte ändras av någon anledning) och ikväll ska jag försöka gå ner till gymmet en stund och köra mitt kroppsviktspass :) Kanske får till en promenad också. Men i den här värmen får det bli lite som det blir.
 
På CXworkx igår på kvällen också då jag såg att det fanns lediga platser. Galet varmt med svag AC och en drös folk som låg och svettades på sina mattor. :) Vet inte om jag kom åt min core sådär ambitiöst men jag var ändå på plats och körde på trots hettan, så heja mig!

Är tillbaka i tjänst och sitter så mycket häckande vid datorn nu i corona-tider så jag försöker få in så mycket aktiv rörelse jag kan.
 
Smyger in i tråden igen. Sommaren har varit ok, jag har släppt alla planer och tränar bara det jag är sugen på. I sommar har det mest blivit promenader och några toppturer när vi har vari i fjällen. Har försökt hålla mig relativ aktiv och i alla fall ligga på över 10 000 steg per dag. Under senare delen av sommaren har jag blivit mer och mer sugen på styrketräning så nu kör jag några pass i veckan i källaren. Skivstång hantlar och fria vikter. Kör inget program utan tränar det jag kommer på :) Min träning kan därmed anses vara av stokastisk art.

Konditionen däremot borde börja få sig en duvning. Startade ju ett löpprogram i våras men motivationen tröt. Jag är helt enkelt inte stöpt för löpning. Kommer att skipa gymmet i höst, även om jag var nära att klicka hem ett träningskort på det lokala gymmet när de körde en drive nu i helgen som gick. Tänker lägga de pengarna på en spinningcykel och ett abonnemang på less Mills ondemand.
 
Smyger in i tråden igen. Sommaren har varit ok, jag har släppt alla planer och tränar bara det jag är sugen på. I sommar har det mest blivit promenader och några toppturer när vi har vari i fjällen. Har försökt hålla mig relativ aktiv och i alla fall ligga på över 10 000 steg per dag. Under senare delen av sommaren har jag blivit mer och mer sugen på styrketräning så nu kör jag några pass i veckan i källaren. Skivstång hantlar och fria vikter. Kör inget program utan tränar det jag kommer på :) Min träning kan därmed anses vara av stokastisk art.

Konditionen däremot borde börja få sig en duvning. Startade ju ett löpprogram i våras men motivationen tröt. Jag är helt enkelt inte stöpt för löpning. Kommer att skipa gymmet i höst, även om jag var nära att klicka hem ett träningskort på det lokala gymmet när de körde en drive nu i helgen som gick. Tänker lägga de pengarna på en spinningcykel och ett abonnemang på less Mills ondemand.

Jag känner också att konditionen är sämre, inte dålig, men sämre än i vintras. Jag la löpningen på hyllan efter att ryggen kastade in handduken totalt och har bestämt mig för att inte springa alls i år. I fjol och året före tränade jag inför och genomförde en halvmara så jag sprang en hel del. Nu är det ridning och promenader som är min cardio, det blir ju skillnad. Längtar efter löpningen vissa fina sommarkvällar. Älskar löpträningen och hoppas jag kommer kunna underhållsspringa nästa år igen :)
 
Åh, vad rolig med kajak, jag är riktigt sugen på att börja. Min syster hade med sig sin till fjällbyn och i helgen hade jag full tillgång till den. Tyvärr blåste det av en sådan kraft att hade jag gett mig ut hade jag befunnit mig i Norge på rekordtid :(.

Det är verkligen beroendeframkallande med paddling!
 
Det blev ett väldigt bra teknikpass igår med 30 minuters teori och 60 minuters paddling. Det var inte särskilt svettigt, men supernyttigt. Men attans vad jag blev okoordinerad när jag blev ombedd att fokusera på eller ändra på detaljer, särskilt som jag aldrig paddlat med vingpaddel förut. Jag har nog aldrig plaskat så mycket med en paddel tidigare och sittbrunnen kändes halvfull av vatten. Vi var tre personer som delade på en VM-kanotists uppmärksamhet och det var väldigt lyxigt.

Idag hade jag tänkt springa och styrketräna, men jag är mest sugen på att sätta mig i kajaken och nöta.

Så kul att läsa om någon som är mer sportfokuserad! Det här varit mycket rent styrke/konditionsfokus i tråden tidigare så det är skoj att få in lite nya vinklar. Jag kan noll och inget om paddlande så det är spännande att få lite inblick i en ny värld :)
 
Har vi plats i tråden för lite reflektioner kring psykisk hälsa och vad vi gör (förutom motion) för att hålla oss mentalt friska? Vilka aktiviteter (återigen, utöver träningen) mår ni bra av? Har ni något som ni ägnar er åt specifikt för att må bra/bättre psykiskt?

För egen del så här jag i teatern, specifikt i improvisationsteatern, hittat ett utrymme där jag kan vara 100% närvarande och därigenom slappna av. Jag vet inte om det är exakt samma sak som det psykologin kallar "flow" men det är snarlikt. Jag tycker att det är ett otroligt fascinerande tillstånd. Jag får liknande endorfinpåslag av två timmars teater som jag får av att ta ut mig fysiskt på gymmet. Även inslagen av meditation i yogan har liknande effekt. Det är något med att tvingas till ett enskilt, mentalt fokus här och nu, i kombination med väldigt medveten rörelse (stretchen i yogan, mimandet i teatern).
 
Har vi plats i tråden för lite reflektioner kring psykisk hälsa och vad vi gör (förutom motion) för att hålla oss mentalt friska? Vilka aktiviteter (återigen, utöver träningen) mår ni bra av? Har ni något som ni ägnar er åt specifikt för att må bra/bättre psykiskt?

För egen del så här jag i teatern, specifikt i improvisationsteatern, hittat ett utrymme där jag kan vara 100% närvarande och därigenom slappna av. Jag vet inte om det är exakt samma sak som det psykologin kallar "flow" men det är snarlikt. Jag tycker att det är ett otroligt fascinerande tillstånd. Jag får liknande endorfinpåslag av två timmars teater som jag får av att ta ut mig fysiskt på gymmet. Även inslagen av meditation i yogan har liknande effekt. Det är något med att tvingas till ett enskilt, mentalt fokus här och nu, i kombination med väldigt medveten rörelse (stretchen i yogan, mimandet i teatern).

Jag lider inte av psykisk ohälsa men för att tycka livet är roligt så måste jag ha hästarna och ridningen. Dom ger mig den energin jag behöver för att alltid orka. Vissa dagar är jobbiga när man har heltidsjobb, två barn, gård osv, men hästarna ger mig alltid det där jag behöver för att inte bli galen :p
 
Ja men det passar mig perfekt just nu! Men det är ganska mastiga pass så fattar att det inte är helt lätt att genomföra med en liten bebis hemma! Min bebis fyller ju 2 år i höst så jag tycker kroppen o energin äntligen är tillbaka ordentligt 😃

Nä precis, speciellt inte med en mammig snart 10-månaders... 😅 Jag kör kroppsvikt och hantlar så länge, skivstångsträningen finns ju kvar!
 
Så kul att läsa om någon som är mer sportfokuserad! Det här varit mycket rent styrke/konditionsfokus i tråden tidigare så det är skoj att få in lite nya vinklar. Jag kan noll och inget om paddlande så det är spännande att få lite inblick i en ny värld :)

Det är det som är så kul att lära sig en ny sport - att få nörda ner sig totalt i nya kunskaper. Det var likadant när jag började träna för maraton för 11-12 år sedan och började läsa på om pulszoner, mitokondrieträning och annat som egentligen är helt onödigt för en högst ordinär motionär (numera springer jag liksom bara :D). Det är som roligast också när inlärningskurvan är riktigt brant!
 
Har vi plats i tråden för lite reflektioner kring psykisk hälsa och vad vi gör (förutom motion) för att hålla oss mentalt friska? Vilka aktiviteter (återigen, utöver träningen) mår ni bra av? Har ni något som ni ägnar er åt specifikt för att må bra/bättre psykiskt?

För egen del så här jag i teatern, specifikt i improvisationsteatern, hittat ett utrymme där jag kan vara 100% närvarande och därigenom slappna av. Jag vet inte om det är exakt samma sak som det psykologin kallar "flow" men det är snarlikt. Jag tycker att det är ett otroligt fascinerande tillstånd. Jag får liknande endorfinpåslag av två timmars teater som jag får av att ta ut mig fysiskt på gymmet. Även inslagen av meditation i yogan har liknande effekt. Det är något med att tvingas till ett enskilt, mentalt fokus här och nu, i kombination med väldigt medveten rörelse (stretchen i yogan, mimandet i teatern).
Klart det finns plats i tråden för det, men tänker att många som är intresserade kanske missar om det döljs i den här tråden?
 
Jag värmer alltid upp genom att antingen låta de första 3 km av passet vara uppvärmning oavsett om jag sedan höja till distansfart, springer intervaller, ett tröskelblock eller om jag ska springa lopp. Inför intervaller eller lopp så springer jag även några koordinationslopp: https://www.marathon.se/traning/fa-fart-och-teknik-med-koordinationslopp. Jag värmer alltså alltid upp, även inför maraton.

När du skriver att du har ont så tänker jag att det låter som att du har skadat dig. Typiskt muskelskada när det inte längre gör ont efter uppvärmning.
Aha, det visste jag inte alls. Jag tror det hände när jag ramlade omkull i skogen och tog emot med det benet när jag slog i marken. Men då är det ingen fara att träna när man är uppvärmd eftersom det inte gör ont?
 
Ligger som en säl i soffan och funderar på om jag ska gå till gymmet och springa eller träna hemma med kroppsvikt/pilatesboll och mina nya kettlebells eller yoga eller vila. Spridda skurar alltså. Känner mig frisk idag men fortfarande trött men saknar löpningen, inte sprungit sen i torsdags. Lutar åt hemmaträning på en lugn nivå idag och/eller yoga och sen definitivt springa imorgon. Vill inte springa för tidigt och riskera att bli sämre, konstigt att man kan sakna att springa så mycket. Men tänker att jag kan få in löpning onsdag, fredag och söndag och styrka torsdag och lördag. Eller så springer jag ett kort pass idag.
 
Blev så exalterad av balansträningen i söndags så jag har köpt en liten balansplatta att ha hemma. Jag har redan testat att köra några yogaposer på den :D ... vilket den inte är inköpt till egentligen, utan som komplement till hantlarna. Men roligt med en ny vuxenleksak!
 
Blev en till promenad med hundarna och lite styrka med kettlebell och pilatesboll och sen strechövningar efteråt. Det blev inte mycket alls. Har rör mig lite mindre idag men det kommer i slutändan bli ca 2,5 timmar promenad så det får duga,
 
Nä precis, speciellt inte med en mammig snart 10-månaders... 😅 Jag kör kroppsvikt och hantlar så länge, skivstångsträningen finns ju kvar!
Såklart den gör! Hur långt kom du? Vidare till fas 2? 😃 Jag är inne på andra rundan av passen i fas 1 😊

Träningsprogrammet jag kör nu är alltså indelat i ”Fas 1” som är förberedande och det är fyra pass man kör minst två gånger vardera, sen går man över i ”Fas 2” som är att börja med skivstång o de klassiska lyften knäböj, mark, bänk och press :)
 
Såklart den gör! Hur långt kom du? Vidare till fas 2? 😃 Jag är inne på andra rundan av passen i fas 1 😊

Träningsprogrammet jag kör nu är alltså indelat i ”Fas 1” som är förberedande och det är fyra pass man kör minst två gånger vardera, sen går man över i ”Fas 2” som är att börja med skivstång o de klassiska lyften knäböj, mark, bänk och press :)

Jag körde två varv på fas 1 och sen ett pass på fas 2 :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 084
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 468
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 332
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp