Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Screenshot_20240428-162718.png


Har absolut inte cyklat mountainbike, däremot klippt halva gräsmattan för första gången i år 😂
 
Nu är jag förvirrad.
Här i TH-tråden/arna har jag fått veta att man ska svanka när man kör benpress men kiropraktorn sa att man inte ska svanka utan trycka hela ryggen mot ryggstödet.

Vilket är rätt?

Jag får ondare av båda sätten men mest ont av att inte svanka.
 
Nu är jag förvirrad.
Här i TH-tråden/arna har jag fått veta att man ska svanka när man kör benpress men kiropraktorn sa att man inte ska svanka utan trycka hela ryggen mot ryggstödet.

Vilket är rätt?

Jag får ondare av båda sätten men mest ont av att inte svanka.
Kanske jag ska låta bli benpressen och använda kroppen i stället? Sitta/niga och stå upp växelvis, borde ge samma effekt ju.
 
Nu är jag förvirrad.
Här i TH-tråden/arna har jag fått veta att man ska svanka när man kör benpress men kiropraktorn sa att man inte ska svanka utan trycka hela ryggen mot ryggstödet.

Vilket är rätt?

Jag får ondare av båda sätten men mest ont av att inte svanka.
Jag måste hålla ryggen rak och buktryck för att inte få ont. Svankar jag känns det som att jag ber om att få ryggskott.
 
Jag fortsätter med vattengympan. Känner att jag får för stunden lagom helkroppsträning av det. Däremot märker jag hur illa mina fotleder är. Har stukat dom en massa gånger och även haft ett par frakturer, så dom är ju försvagade av det.
Men i vattnet är det lätt att de gör ont då de har en tendens att åka lite ur led emellanåt. Så behöver ta tag i att träna dom regelbundet.
Något jag idag märkte var bra för dom på vattengympan var när vi hoppade på ett ben snabbt framåt. Sjukt jobbigt för mina dåliga fotleder, men skonsamt eftersom det var i vattnet.
Så det är en övning jag inte tänkte göra inför varje pass.
 
Men jag får mer ont efteråt när jag trycker hela ryggen mot ryggstödet. :confused:

Är det ont som i muskelöm av ansträngning eller ont som i att belasta i fel ställning? När jag går på gruppass typ core eller body pump så påtalas ju alltid vikten av att ha coren aktiverad i varje övning, svanken i mattan osv. Det känns inte långsökt att det skulle gälla i all styrketräning?
 
Gjorde ett löppass idag på fm, tänkte först bara ta en lugn jogg men eftersom jag måste börja vänja mig vid min nya fastande livsstil och därmed inte alltid kan dra ner på träningen pga den, så blev det istället ett lite lugnare intervallpass i backe. Joggade först 5-6 km och kom då till en lämplig backe där jag gjorde 5 vändor upp med promenad ner. Joggade sedan hem så det blev totalt 8 km. Kollde på runkeepern när jag kom hem och även om det känns lite segt inledningsvis så är det inget som syns på appen. Jag håller ungefär samma tempo som när jag tränar på em och därmed hunnit äta, så min analys är att jag helt enkelt behöver lite tid att vakna till men när jag väl är ute i spåret och kommit igång så är det inte jättestor skillnad. Åtminstone inte på den här sortens pass, men jag skulle troligen inte tycka att det vore nice att springa längre rundor under fasta...
 
15 pass gjorda i april, och totalt 55 pass för i år (styrkepass, simning och dans). Nu tar jag en vilovecka från träning, för jag ska iväg på guidad bussresa så jag kommer inte orka träna på kvällarna efter de guidade turerna.
 
Är det ont som i muskelöm av ansträngning eller ont som i att belasta i fel ställning? När jag går på gruppass typ core eller body pump så påtalas ju alltid vikten av att ha coren aktiverad i varje övning, svanken i mattan osv. Det känns inte långsökt att det skulle gälla i all styrketräning?
Inte muskler utan snarare leder. Rygg och si-leder. Får samma smärta av att promenera, gå, dammsuga, hänga tvätt, diska etc.
Även om jag ligger på rygg eller mage på hårt underlag får jag mer av den smärtan, därför går jag typ aldrig på massage - får svårt att gå efteråt.
 
Senast ändrad:
Lyfter du för tungt?
Tror jag inte. Fick ont när jag även lyfte lättaste vikten, tror det var 18 kg, senaste gångerna har jag haft den på 54 kg. Gör 20 lyft och det känns knappt i benen, bara i ryggen.
Men har som sagt svankat sen jag fick det rådet här på buke och då får jag mindre ont.
 
Tror jag inte. Fick ont när jag även lyfte lättaste vikten, tror det var 18 kg, senaste gångerna har jag haft den på 54 kg. Gör 20 lyft och det känns knappt i benen, bara i ryggen.
Men har som sagt svankat sen jag fick det rådet här på buke och då får jag mindre ont.
Jag har alldeles för tungt i benpressen för att kunna svanka tror jag. Eller det låter väldigt onaturligt för mig. Pressar in hela ryggen i ryggstödet för att få upp vikten men aldrig ens tänkt tanken att jag skulle testa svanka.

Men iaf, om den inte ens känns i benen utan bara gör ont i ryggen hade jag nog testat att byta ut den till något annat!
 
Jag hade en plan att gymma idag efter jobbet. Men kom iväg lite sent från jobbet + lite kö på motorvägen + planerat valborgsfirande + dåligt samvete för 1,5-åringen som jag knappt hunnit träffa idag gjorde att jag ställde in det. Får se om jag kan lyckas komma ifrån imorgon!
 
Jag har alldeles för tungt i benpressen för att kunna svanka tror jag. Eller det låter väldigt onaturligt för mig. Pressar in hela ryggen i ryggstödet för att få upp vikten men aldrig ens tänkt tanken att jag skulle testa svanka.

Men iaf, om den inte ens känns i benen utan bara gör ont i ryggen hade jag nog testat att byta ut den till något annat!
Ja, jag tänker att det borde ge samma träning för benen om jag typ sitter och reser mig upp, sitter, reser mig upp osv. Då blir det inget tryck mot svanken.
 
Bänk.png


Dags att dela på två och lägga till en bänkdag tror jag bestämt 🥳 försöker implementera cardiokvarten igen men pallade ärligt talat inte mer än 10 minuter idag💀 tänker skylla på att jag är ovan vid maskinen och har dålig koll på motstånden :angel: gjorde lite dips mot soffan här hemma nyss också, glömde french pressen på gymmet :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 978
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 616
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 115
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 947
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp