Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huff. Benpass med PT i nära 30 graders värme 🥵 Men skönt att vara igång. Rörlighetsträningen har gett resultat - plötsligt var det enkelt att sätta sig helt på huk i goblet squats. Nu ska vi fokusera på att hitta bättre stabilitet i höfterna och fortsätta jobba med styrka i axlar och överkropp :up:

Följde upp med ett kort, bålfokuserat yogapass (dag 6 i Adriennes 30-dagars utmaning på YT). Blir alltid lätt illamående av crunches, troligen pga att jag så sällan gör dem :p
 
promenad på 6km i dag, rätt så krävande med sjukt mycket upp och ner på rotiga stigar :up:
Plus ett styrkepass med fokus på armar - ny är armarna spaghetti, känns hur bra som helst!
 
promenad på 6km i dag, rätt så krävande med sjukt mycket upp och ner på rotiga stigar :up:
Plus ett styrkepass med fokus på armar - ny är armarna spaghetti, känns hur bra som helst!
Haha, när jag tränade styrka i torsdags hade jag svårt att ta mig hem för att både ben och armar var som spaghetti, lyckas knyta skosnören med spaghetti armar och lyckas koordinera benen nerför trappan från gymmet var en uppgift för sig :D Då känner man att träningen tar
 
Känner mig inte fräsch i kroppen idag heller, mest huvudvärk och trötthet så lutar åt en träningsfri dag. Är livrädd att bli så där sjuk igen men tror det är sömnbristen som tar ut sin rätt. Men känns jobbigt att inte träna på 2 dagar som kanske blir 3 om kroppen inte skärper sig. Vill inte tappa det jag lyckats bygga upp nu och få backa igen. Inte sprungit sen i torsdags, styrka tränade jag dock i fredags så är mest orolig för löpningen. Hur lång tid kan man vila utan bakfall och att få börja om eller iaf behöva sänka nivån?
 
Känner mig inte fräsch i kroppen idag heller, mest huvudvärk och trötthet så lutar åt en träningsfri dag. Är livrädd att bli så där sjuk igen men tror det är sömnbristen som tar ut sin rätt. Men känns jobbigt att inte träna på 2 dagar som kanske blir 3 om kroppen inte skärper sig. Vill inte tappa det jag lyckats bygga upp nu och få backa igen. Inte sprungit sen i torsdags, styrka tränade jag dock i fredags så är mest orolig för löpningen. Hur lång tid kan man vila utan bakfall och att få börja om eller iaf behöva sänka nivån?
När jag gick i gymnasiet hävdade idrott och hälsa läraren att sånt där beror på väldigt mycket. Gör du noll och inget + är förkyld (är mkt förkyld och sitter och ligger för det mesta) är det ju värre än om du har en mer aktiv vila där du rör på dig och får vardagsmotion.

För mig spelar 1-2 veckor ganska stilla vila där jag inte är förkyld, och har bra grundkondition från början, inte jättestor roll. 2 lite lugnare löppass och sen kan jag i princip träna som vanligt. Efter 3 veckor märker jag att jag har tappat lite muskler och flås. Men då kommer man mycket enklare tillbaka till den nivå man tidigare hade än när man kämpade för att komma dit.

Har jag varit förkyld börjar jag försiktigare.

Så jag skulle inte bry mig alls om 2-3 dagar :) Det viktigaste är ju att man inte tränar när kroppen inte känns bra!
 
När jag gick i gymnasiet hävdade idrott och hälsa läraren att sånt där beror på väldigt mycket. Gör du noll och inget + är förkyld (är mkt förkyld och sitter och ligger för det mesta) är det ju värre än om du har en mer aktiv vila där du rör på dig och får vardagsmotion.

För mig spelar 1-2 veckor ganska stilla vila där jag inte är förkyld, och har bra grundkondition från början, inte jättestor roll. 2 lite lugnare löppass och sen kan jag i princip träna som vanligt. Efter 3 veckor märker jag att jag har tappat lite muskler och flås. Men då kommer man mycket enklare tillbaka till den nivå man tidigare hade än när man kämpade för att komma dit.

Har jag varit förkyld börjar jag försiktigare.

Så jag skulle inte bry mig alls om 2-3 dagar :) Det viktigaste är ju att man inte tränar när kroppen inte känns bra!
Tack för bra svar. Det verkar inte vara en infektion eller förkylning utan "bara" kraftig huvudvärk och trötthet. Satsar på lite lugn hemmaträning idag med först styrka och sen yoga. Behöver städa också och så går jag ju med hundarna. Så ligger inte bara i soffan. Tränar som vanligt eller tar ett lättare pass imorgon om måendet är ok.
 
Tack för bra svar. Det verkar inte vara en infektion eller förkylning utan "bara" kraftig huvudvärk och trötthet. Satsar på lite lugn hemmaträning idag med först styrka och sen yoga. Behöver städa också och så går jag ju med hundarna. Så ligger inte bara i soffan. Tränar som vanligt eller tar ett lättare pass imorgon om måendet är ok.
Låter smart! :up:
 
Värmer ni upp innan ni springer? Jag har som vana att gå till gymmet och sen gå en stund på bandet innan jag börjar springa och springa lugnare i början. Men sen ramlade jag och skadade ljumskarna och högerbenet och nu är jag jätte stel i början och det känns obekvämt i ca 10 minuter när jag börjar springa . Det går inte att springa för lugnt heller för då passar det inte mitt löpsteg och det gör ont ändå. När jag varit igång ca 10 minuter känner jag inte av det. Men det är samma alltid när jag är stilla, då knakar det och tar emot att röra mig. Yogar och stretchar och tränar styrka men borde jag göra något precis innan jag springer? Och vad? Stretcha eller göra något annat?

Jag värmer alltid upp genom att antingen låta de första 3 km av passet vara uppvärmning oavsett om jag sedan höja till distansfart, springer intervaller, ett tröskelblock eller om jag ska springa lopp. Inför intervaller eller lopp så springer jag även några koordinationslopp: https://www.marathon.se/traning/fa-fart-och-teknik-med-koordinationslopp. Jag värmer alltså alltid upp, även inför maraton.

När du skriver att du har ont så tänker jag att det låter som att du har skadat dig. Typiskt muskelskada när det inte längre gör ont efter uppvärmning.
 
Senast ändrad:
Jag hoppar in i den här tråden för att få en spark i baken att hålla igång sommarens fina träning även efter semestern. Jag springer (ganska lite för tillfället), paddlar kajak (ganska mycket för tillfället) och styrketränar (lite lagom för tillfället).

Idag blev det tio svettiga kilometer i lugn distansfart med pigga ben. Det får avsluta första jobbveckan som resulterade i 7 h 20 min träning i effektiv tid. Mest kajak har det blivit.
 
Igår blev det två ridpass och en cykeltur. Idag blev det promenad på drygt en timme och sen 7 km cykel. Ska motionera hästarna lösa på ridbanan sen så får väl lite mer steg samlade där. Hittills visar fitbiten 13108 steg :) Sovit knappt 4 timmar i natt för jag var uppe och jagade tidigt i morse så det ska bli skönt att få lite mer på sömnkontot i natt så ska jag försöka träna i morgon.
 
Jag har fortsatt aktiv vila. Yogar lätt och mediterar varje dag, simmar lite då och då och idag gick jag ganska långt men ingen tyngre träning alls. Känns som kroppen och sinnet mår bäst av det här just nu så fortsätter på det tills vidare :)
 
RPM igår morse, det tog emot i värmen ska jag säga... men skönt att jag kom iväg och fick en genomkörare. Genomsvettig som vanligt, jag pallade inte riktigt ruscherna och drog ned lite på belastningen men det kändes skönt efteråt. Sådär så det sticker i kroppen och hela cirkulationssystemet fått sig en genomkörare...

Crosschallenge på kvällen idag, en duktig instruktör som körde mycket balansövningar med vikter. Sånt gillar jag... eller jag blir distraherad av att koncentrera mig på balansen och släpper fokus på hur ont det gör i musklerna. :cool: Får se om det känns i armar och axlar imorgon.
 
Löptränade i dag. Tänkte 5 snabba kilometer, men bara de första 3 blev snabba. Sen dog kroppen och hjärnan. Resultatet blev vätskebrist :up: Måste verkligen lära mig att dricka ordentligt.

Nästa vecka ska jag springa söder runt. De har delat upp loppet på hela veckan med dropin starter, vet inte än vilken dag jag ska springa dock. Ska bli så himla kul att springa i mål :banana:
 
Idag ska jag på kurs i effektiv paddelteknik. :bump:

Jag ska även prova paddla surfski för första gången! Det ska bli spännande eftersom jag planerar att köpa ny kajak snart/inom kort/till nästa vår och har funderat på om inte surfski kan vara ett vettigt val för att både kunna paddla snabbt och för att paddla säkert i ett vatten som ofta är byigt med mycket korsvågor. Tidigare har tankarna gått till motionskajak, men jag tror att det finns en risk att jag som nybörjare kan få bada onödigt ofta eftersom de är ganska ranka. Inte för att jag ogillar att bada, men det ger ju inte så mycket träning om jag ska plumsa i vattnet titt som tätt.

Är det någon här som paddlar surfski?
 
Förmiddagsyoga i värmen med lätt muskelvärk från gårdagen, väldigt skönt med böjningarna, andningen och stretchen. Inte lika skönt att stå i planka och sidoplanka i mååånga låååånga andetag.

Det varma vädret och yogan matchar i alla fall. Jag har funderat på att testa bikram någon gång men inte kommit iväg än. Nu kändes det som jag fick en mini-bikram i ett solgassande rum utan AC i en timme. :rofl:
 
Hallå allihopa 😊
Nu har jag börjat träna igen vilket alltid får mig att tänka på denna tråden och känna ”yey, nu kan jag skriva där igen!” 😁
Kom igång ok och styrketränade i början av året men sen kom covid och jag gick upp till 100% på jobbet (på en akutmottagning 😅) och sen kom sommaren och...
Sista veckan i juli kände jag mig dock taggad igen och köpte ett program efter inspiration av @zassoo på Insta så nu kör jag Styrkebyråns ”Hållfast kropp”-program. Gillar verkligen programmet!
Målet initialt är att köra två pass i veckan i fem månader (året ut). Det går bra hittills iaf och träningsvärken är redan på mer acceptabla nivåer än initialt 😇
Nästa pass är på onsdag!
 
Hallå allihopa 😊
Nu har jag börjat träna igen vilket alltid får mig att tänka på denna tråden och känna ”yey, nu kan jag skriva där igen!” 😁
Kom igång ok och styrketränade i början av året men sen kom covid och jag gick upp till 100% på jobbet (på en akutmottagning 😅) och sen kom sommaren och...
Sista veckan i juli kände jag mig dock taggad igen och köpte ett program efter inspiration av @zassoo på Insta så nu kör jag Styrkebyråns ”Hållfast kropp”-program. Gillar verkligen programmet!
Målet initialt är att köra två pass i veckan i fem månader (året ut). Det går bra hittills iaf och träningsvärken är redan på mer acceptabla nivåer än initialt 😇
Nästa pass är på onsdag!

Så kul att se dig här igen
:)
 
Hallå allihopa 😊
Nu har jag börjat träna igen vilket alltid får mig att tänka på denna tråden och känna ”yey, nu kan jag skriva där igen!” 😁
Kom igång ok och styrketränade i början av året men sen kom covid och jag gick upp till 100% på jobbet (på en akutmottagning 😅) och sen kom sommaren och...
Sista veckan i juli kände jag mig dock taggad igen och köpte ett program efter inspiration av @zassoo på Insta så nu kör jag Styrkebyråns ”Hållfast kropp”-program. Gillar verkligen programmet!
Målet initialt är att köra två pass i veckan i fem månader (året ut). Det går bra hittills iaf och träningsvärken är redan på mer acceptabla nivåer än initialt 😇
Nästa pass är på onsdag!

Kul att du gillar programmet! Jag har fortfarande inte gjort klart det :D
 
Jag började träningsveckan imorse med ett minst sagt lamt pass. Lite diverse av armhävningar, hantelpress och några andra övningar jag inte kommer ihåg. Lojt och oinspirerat :laugh: Har lite tjall med knäna ibland, de känns liksom trötta. Det kan vara allt gungande och vaggande av dottern som börjar ta ut sin rätt. Hoppade i alla fall över knäböj och sånt för det kändes inte hundra.

Resten av veckan får vi se hur det blir med träning. Jag planerar att snickra en del så det kanske blir istället för träning 🤷🏼‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 072
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 458
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 318
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp