Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lyckats ta mig tillbaka till Skottland och påbörjar idag en 14 dagar lång karantän då jag alltså inte får lämna hemmet alls (utom vid absoluta nödfall naturligtvis, men sådana hoppas jag att jag slipper). Jag har funderat lite på hur jag ska göra dessa veckorna så uthärdliga som möjligt, och förutom att ladda upp med nya böcker och TV-serier kommer träningen att spela en stor roll. Planen är som följer:

- 15 minuter yoga eller nack/rygg-streching varje dag
- 2 överkroppspass per vecka (ett med fokus axlar & bröst, ett med fokus rygg & mage)
- 1 benpass per vecka
- 1 pass per vecka där målet är att få upp pulsen ordentligt och vara rejält flåsig i åtminstone 15 minuter (det här lär bli uteslutande HIIT-pass eftersom jag inte har några maskiner eller så hemma)

Det känns ytterst rimligt och görbart!

Jag har också bestämt mig för att för första gången någonsin faktiskt mäta mig med måttband för att se vilken effekt träningen har (jag undviker dock att väga mig eftersom jag vet att det kan få igång osunda tankar på ett helt annat sätt). Under den månad jag nu spenderat i Sverige har jag verkligen haft noll spärrar vad gäller mat samtidigt som träningen som sagt inte varit på topp, och jag känner verkligen att det har gjort sitt. Helt väntat naturligtvis, och det är inget jag stressar upp mig över alls. Men det ska bli spännande att se vilken effekt det har att skärpa till kosten lite, och framförallt ska det bli kul att se hur det går sedan när jag börjar med crossfit igen om två veckor. Jag har eventuellt lite orimligt höga förväntningar på vad det ska göra med min kropp :angel: Målet är oavsett inget annat än att bli lite mer bekväm i min egen kropp igen, som det är nu så känns den liiite för fluffig och svag för att jag ska vara helt bekväm.
 
Jag har lyckats ta mig tillbaka till Skottland och påbörjar idag en 14 dagar lång karantän då jag alltså inte får lämna hemmet alls (utom vid absoluta nödfall naturligtvis, men sådana hoppas jag att jag slipper). Jag har funderat lite på hur jag ska göra dessa veckorna så uthärdliga som möjligt, och förutom att ladda upp med nya böcker och TV-serier kommer träningen att spela en stor roll. Planen är som följer:

- 15 minuter yoga eller nack/rygg-streching varje dag
- 2 överkroppspass per vecka (ett med fokus axlar & bröst, ett med fokus rygg & mage)
- 1 benpass per vecka
- 1 pass per vecka där målet är att få upp pulsen ordentligt och vara rejält flåsig i åtminstone 15 minuter (det här lär bli uteslutande HIIT-pass eftersom jag inte har några maskiner eller så hemma)

Det känns ytterst rimligt och görbart!

Jag har också bestämt mig för att för första gången någonsin faktiskt mäta mig med måttband för att se vilken effekt träningen har (jag undviker dock att väga mig eftersom jag vet att det kan få igång osunda tankar på ett helt annat sätt). Under den månad jag nu spenderat i Sverige har jag verkligen haft noll spärrar vad gäller mat samtidigt som träningen som sagt inte varit på topp, och jag känner verkligen att det har gjort sitt. Helt väntat naturligtvis, och det är inget jag stressar upp mig över alls. Men det ska bli spännande att se vilken effekt det har att skärpa till kosten lite, och framförallt ska det bli kul att se hur det går sedan när jag börjar med crossfit igen om två veckor. Jag har eventuellt lite orimligt höga förväntningar på vad det ska göra med min kropp :angel: Målet är oavsett inget annat än att bli lite mer bekväm i min egen kropp igen, som det är nu så känns den liiite för fluffig och svag för att jag ska vara helt bekväm.

Då är vi två i karantän :cautious: Jag är pytteförkyld. Som sjukvårdsanställd så blir vi normalt testade men det är fullbokat de närmsta 72 timmarna och efter det är testet värdelöst. Och självtest går inte att boka förrän tidigast måndag(lustigt nog är det ingen tidsgräns på dem). Så jag blir isolerad åtminstone fram till och med tisdag, med en pytteförkylning :crazy:

Så jag hakar gärna på din träningsutmaning!(Förutsatt att detta inte blir värre) Om inte annat så kommer det behövas för psykets skull.
 
Jag är också lite förkyld, men det har typ gått över. Tänkte åka och ta ett test i morgon bara för att ha gjort det.
Men jag lever rätt isolerat som det är eftersom jag jobbar hemma, tränar hemma, har hästarna hemme osv så det blir inte så stor skillnad för mig 😅
 
Jag är också lite förkyld, men det har typ gått över. Tänkte åka och ta ett test i morgon bara för att ha gjort det.
Men jag lever rätt isolerat som det är eftersom jag jobbar hemma, tränar hemma, har hästarna hemme osv så det blir inte så stor skillnad för mig 😅

Jag är vanligen glad över att jag de facto inte kan jobba hemifrån men just nu hade det faktiskt varit skönt. Bara för att ha något att göra 😅
 
För mig är sova och äta ordentligt viktigare än massage efter hårda pass, men så är jag lyckligt lottad och har sällan problem med kroppen. Jag har en massagepistol som jag kör med en stund när musklerna känns utmattade. Min kropp verkar gilla aktiv vila mer än inaktiv vila efter hårda pass, så jag tjänar ganska bra på långpromenad eller superlätta pass någon dag efter.

Jag kan träna ganska många dagar i rad utan vilodag, men då måste jag ju tänka efter vad jag tränar. Kan man köra armar ena dagen, core andra, sen ben, sen löpning, sen ridning etc så går det ju att hålla på ett tag - men viktigt att lägga in dagar där träningen är lite enklare och att variera på ett smart sätt. Äta och sova bra blir ännu viktigare för mig när jag tränar många dagar i rad.
Några veckor går bra, om jag inte gör saker som belastar lederna mer än nödvändigt. Jag kan exempelvis inte springa mer än några hundra meter på asfalt, men på gräs eller skogsväg betydligt längre.
Allt jag gör är dock i vardagen så allt blir mer eller mindre med hela kroppen, men troligtvis mindre ansträngande per kroppsdel.
Jag brukar träna 5-6 dagar i veckan men försöker se till att varva styrka och löpning så det inte blir samma i rad för det känns som att jag kan prestera bättre om jag inte gör samma saker flera dagar i rad. Springer som mest 2 dagar i rad sen styrka eller vila, i min ungdom sprang jag mer än 1 mil varje dag i veckan men det verkar jag blivit för gammal för :rofl:

Jag tränar lite utöver mina 5-6 dagar på gymmet med mina kettlebells, träningsband, pilatesboll och kroppsvikt så ibland kan jag träna lite hemma om jag t.ex. sprungit tidigare under dagen eller på min vilodag från gymmet. Men försöker vila helt från träning minst 1 -2 dagar.

Min återhämtning består av promenader med hundarna vilket jag tror varit bra för jag blir liksom inte stel och sliten utan kroppen får röra sig i maklig takt, typ som om hästen får en lugn dag och man bara tar en skrittur för att den inte ska bli stel och bara göra något.

Sen min yoga strech som gör mig mjuk och böjbar.

Äta!

Och slappa i soffan för total vila

Har som mål att gå minst 1 mil per dag men snittar mycket högre, nån gång då och då känner jag att jag måste låta mig själv vila från det också. Bara kolla på serier och ligga i soffan och äta. Självklart gå med hundarna men dom bryr sig inte ifall vi en super regnig dag går 8 km eller 1,8 mil. Dom hatar regn så försöker pricka in dom dagarna som lite lugnare dagar. Bra med regnhatande hundar :D Får ta ut energi hos dom med träning inne, freestyle just nu
Det varierar hur ofta jag behöver vilodag utifrån vad jag tränat och hur mkt (jag springer och gympar enb +ridning). Men som regel brukar tre dagar vara max utan vila. Men ibland blir det mer, ibland mindre. Jag går både på schema och efter känslan.

Vad jag numera upptäckt, och som för mig är nästan ännu viktigare, är att se på träningen i cykler. Ungefär var fjärde vecka behöver jag lägga in en lättare vecka. Då får jag mkt bättre resultat av träningen än när jag bara kör på vecka efter vecka.
Tack för alla bra svar!

Just sömnen är nog det som är det stora problemet för mig. Har inte insomni direkt, och det är inte heller så att jag vaknar under natten, men oftast vaknar jag med ont i hela kroppen och känner mig om något mer utmattad än dagen innan. Som att jag inte sovit alls. Jag tror att det beror på stress, men det är oerhört frustrerande i vilket fall som helst.

Nu tränar jag ju ganska intensivt och sällan bara någon del av kroppen i taget, utan hela kroppen får ta i och jag kommer ofta upp i maxpuls eller väldigt nära, men tycker nog ändå att jag borde klara mer än att ha vilodag varannan eller var tredje dag. Kroppen borde vänja sig tycker jag, det är ju inte så att jag får träningsvärk för det mesta utan mer bara att allt ömmar och energin försvinner. Allt blir mycket, mycket bättre om jag får sova ut (vilket numera bara händer en gång i månaden när jag tar lergigan i ren desperation).

Behöver också totalt vila på mina vilodagar, vilket gör det ännu mer frustrerande att behöva vila varannan dag. Jag kan liksom inte ens cykla in och handla, eller göra mer än minsta nödvändiga hemma och i stallet. Och som du skriver @Saigon så behöver jag ta lite längre perioder utan intensiv träning, men det har gått från var fjärde vecka till mer eller mindre varannan. Snart mer vila än träning här:(

Era svar har fått mig att inse att det är något som jag måste ta tag i, det här med sömnen. Hur det ska gå vet jag dock inte, med tanke på att jag är som konstant stressad hela tiden. Kan ju inte bara vända livet över en natt.
 
Tack för alla bra svar!

Just sömnen är nog det som är det stora problemet för mig. Har inte insomni direkt, och det är inte heller så att jag vaknar under natten, men oftast vaknar jag med ont i hela kroppen och känner mig om något mer utmattad än dagen innan. Som att jag inte sovit alls. Jag tror att det beror på stress, men det är oerhört frustrerande i vilket fall som helst.

Nu tränar jag ju ganska intensivt och sällan bara någon del av kroppen i taget, utan hela kroppen får ta i och jag kommer ofta upp i maxpuls eller väldigt nära, men tycker nog ändå att jag borde klara mer än att ha vilodag varannan eller var tredje dag. Kroppen borde vänja sig tycker jag, det är ju inte så att jag får träningsvärk för det mesta utan mer bara att allt ömmar och energin försvinner. Allt blir mycket, mycket bättre om jag får sova ut (vilket numera bara händer en gång i månaden när jag tar lergigan i ren desperation).

Behöver också totalt vila på mina vilodagar, vilket gör det ännu mer frustrerande att behöva vila varannan dag. Jag kan liksom inte ens cykla in och handla, eller göra mer än minsta nödvändiga hemma och i stallet. Och som du skriver @Saigon så behöver jag ta lite längre perioder utan intensiv träning, men det har gått från var fjärde vecka till mer eller mindre varannan. Snart mer vila än träning här:(

Era svar har fått mig att inse att det är något som jag måste ta tag i, det här med sömnen. Hur det ska gå vet jag dock inte, med tanke på att jag är som konstant stressad hela tiden. Kan ju inte bara vända livet över en natt.
Fy så jobbigt, träning hjälper ju till viss del med sömnen men är man redan stressad lägger man ju till mer stress iom träningen och då kan träningen bli mer destruktiv.
Hoppas verkligen du hittar något sätt att få bukt med det där.

Kanske psykolog + sjukgymnast/pt? Psykologen kanske kan hjälpa dig att stressa ner, och sjukgymnast/pt kan kanske hjälpa dig med hur du ska tänka med träningen och väga den mot sömnen?

Ta hand om dig :heart
 
Tack för alla bra svar!

Just sömnen är nog det som är det stora problemet för mig. Har inte insomni direkt, och det är inte heller så att jag vaknar under natten, men oftast vaknar jag med ont i hela kroppen och känner mig om något mer utmattad än dagen innan. Som att jag inte sovit alls. Jag tror att det beror på stress, men det är oerhört frustrerande i vilket fall som helst.

Nu tränar jag ju ganska intensivt och sällan bara någon del av kroppen i taget, utan hela kroppen får ta i och jag kommer ofta upp i maxpuls eller väldigt nära, men tycker nog ändå att jag borde klara mer än att ha vilodag varannan eller var tredje dag. Kroppen borde vänja sig tycker jag, det är ju inte så att jag får träningsvärk för det mesta utan mer bara att allt ömmar och energin försvinner. Allt blir mycket, mycket bättre om jag får sova ut (vilket numera bara händer en gång i månaden när jag tar lergigan i ren desperation).

Behöver också totalt vila på mina vilodagar, vilket gör det ännu mer frustrerande att behöva vila varannan dag. Jag kan liksom inte ens cykla in och handla, eller göra mer än minsta nödvändiga hemma och i stallet. Och som du skriver @Saigon så behöver jag ta lite längre perioder utan intensiv träning, men det har gått från var fjärde vecka till mer eller mindre varannan. Snart mer vila än träning här:(

Era svar har fått mig att inse att det är något som jag måste ta tag i, det här med sömnen. Hur det ska gå vet jag dock inte, med tanke på att jag är som konstant stressad hela tiden. Kan ju inte bara vända livet över en natt.
Jag tror inte det är fel på dig eller liknande, alla är olika. Och förutom träningen har man ju olika aktiva liv. Jag promenerar mer än genomsnittet skulle jag tro och tränar 5-6 dagar i veckan. Men jag är sjukskriven och behöver inte jobba 8 timmar Även om mina sjukdomar är mer än 200% av en arbetstid. Men det är ju olika. Så utgå från dig själv. Det är kanske inte fel med fler vilodagar? Man ska ju träna för att bygga upp och inte bryta ner och det ska vara positivt.

Jag har mega problem med sömnen, äter massor, massor av mediciner men vaknar 5-6 dagar i veckan mellan 1-3 på natten och kan inte somna om. Om jag får sova till 5 är det lyx. Så håller det på så och dag 7 sover jag plötsligt till 9.30/10 Och jag tar mig inte ur sängen och skulle kunna ligga där hela dagen men måste ut med hundarna. Suck, sömnproblem är så otroligt påfrestande. Kommer ur matrutiner och orkar knappt umgås med någon.
 
Hade roligaste styrkepasset någonsin. Tränade med min bror, han visade ännu fler övningar och teknik och det var ren träningsglädje och roligt att träna med honom. Gjorde massor av saker och vi ska fortsätta ett tag till med den här intron till fria vikter. Vi avslutade med "kasta ben" vilket var jätte roligt och effektivt. Lärt mig massor. Kommer dessutom lätt klara min mil.
 
Fy så jobbigt, träning hjälper ju till viss del med sömnen men är man redan stressad lägger man ju till mer stress iom träningen och då kan träningen bli mer destruktiv.
Hoppas verkligen du hittar något sätt att få bukt med det där.

Kanske psykolog + sjukgymnast/pt? Psykologen kanske kan hjälpa dig att stressa ner, och sjukgymnast/pt kan kanske hjälpa dig med hur du ska tänka med träningen och väga den mot sömnen?

Ta hand om dig :heart
Jag går redan till fysioterapeut för diverse skador och har tagit upp det här med sömnen med henne då det påverkar hur jag läker. Hon säger inte mer än att jag ska ta det lugnt om jag känner mig trött men skulle jag göra det skulle jag ju aldrig träna alls känns det som, och utan träningen mår jag ännu sämre. Psykolog har jag inte sökt för jag känner att stressen har att göra med saker i mitt liv utom min kontroll, och att gå till psykolog hade ju bara varit en grej till att klämma in när jag redan är pressad. Gör min mindfulness och har ändå ganska slapp inställning till livet, men omständigheterna är som de är; oförutsägbara och svåra. Träningen är en av de få saker jag faktiskt känner glädje av just nu så det är så urbota trist att det är den som ska lida mest av situationen.
Jag tror inte det är fel på dig eller liknande, alla är olika. Och förutom träningen har man ju olika aktiva liv. Jag promenerar mer än genomsnittet skulle jag tro och tränar 5-6 dagar i veckan. Men jag är sjukskriven och behöver inte jobba 8 timmar Även om mina sjukdomar är mer än 200% av en arbetstid. Men det är ju olika. Så utgå från dig själv. Det är kanske inte fel med fler vilodagar? Man ska ju träna för att bygga upp och inte bryta ner och det ska vara positivt.

Jag har mega problem med sömnen, äter massor, massor av mediciner men vaknar 5-6 dagar i veckan mellan 1-3 på natten och kan inte somna om. Om jag får sova till 5 är det lyx. Så håller det på så och dag 7 sover jag plötsligt till 9.30/10 Och jag tar mig inte ur sängen och skulle kunna ligga där hela dagen men måste ut med hundarna. Suck, sömnproblem är så otroligt påfrestande. Kommer ur matrutiner och orkar knappt umgås med någon.
Fel och fel... Jag vill ju träna mycket, jag mår bra av det egentligen. Och om jag inte håller igång ordentligt så kommer jag ur form alldeles för fort, vilket leder till fler skador när jag väl tränar. Men jag får väl försöka skära ner på annat för att minska stressen.

Men känner du också att sömnen påverkar dig rent fysiskt? Jag blir liksom inte bara trött, men får ont överallt, som att hela jag är inflammerad och både muskler och leder ömmar, skador läker inte och så vidare. Trots att jag kanske sover 6-8 timmar om natten.




Funderar på hur mycket kosten spelar in också. Håller ju på att gå ner i vikt, mycket för att jag skall vara mindre skadebenägen med minskad belastning, och har tänkt att det är därför jag har ont, att kroppen helt enkelt får i sig alldeles för lite energi. Får inte riktigt ihop kostcirkeln heller. Äter jag som jag vill, så att jag blir mätt och mår bra, så hamnar jag ofta på 1000-1500 kcal mindre än vad jag behöver, och sen fyller jag på med sötsaker bara för att orka, och socker får mig att må dåligt på andra sätt.

Som sagt, jag har börjat träna så mycket att jag inte riktigt hunnit med att anpassa resten till träningen. Är nog ett typexempel på hur en inte ska göra när en ökar i tid och ansträngning:crazy:
 
Körde ett kort Barre-pass igår... har tänk göra det ganska länge men inte kommit iväg då det inte finns på min hemmaklubb. Det var stramt och uppsträckt, men roligt att ha testat! Jobbigare än jag trodde - just att hålla kroppen så sträckt och kontrollerad hela tiden.

Föredrar mina cardio-pass helt klart, med jag kan inte köra sprint och RPM hela tiden... då går höfter och knän sönder. Så jag försöker få in mer styrka, och såna här äventyrligheter ibland. :p
 
Jag går redan till fysioterapeut för diverse skador och har tagit upp det här med sömnen med henne då det påverkar hur jag läker. Hon säger inte mer än att jag ska ta det lugnt om jag känner mig trött men skulle jag göra det skulle jag ju aldrig träna alls känns det som, och utan träningen mår jag ännu sämre. Psykolog har jag inte sökt för jag känner att stressen har att göra med saker i mitt liv utom min kontroll, och att gå till psykolog hade ju bara varit en grej till att klämma in när jag redan är pressad. Gör min mindfulness och har ändå ganska slapp inställning till livet, men omständigheterna är som de är; oförutsägbara och svåra. Träningen är en av de få saker jag faktiskt känner glädje av just nu så det är så urbota trist att det är den som ska lida mest av situationen.

Fel och fel... Jag vill ju träna mycket, jag mår bra av det egentligen. Och om jag inte håller igång ordentligt så kommer jag ur form alldeles för fort, vilket leder till fler skador när jag väl tränar. Men jag får väl försöka skära ner på annat för att minska stressen.

Men känner du också att sömnen påverkar dig rent fysiskt? Jag blir liksom inte bara trött, men får ont överallt, som att hela jag är inflammerad och både muskler och leder ömmar, skador läker inte och så vidare. Trots att jag kanske sover 6-8 timmar om natten.




Funderar på hur mycket kosten spelar in också. Håller ju på att gå ner i vikt, mycket för att jag skall vara mindre skadebenägen med minskad belastning, och har tänkt att det är därför jag har ont, att kroppen helt enkelt får i sig alldeles för lite energi. Får inte riktigt ihop kostcirkeln heller. Äter jag som jag vill, så att jag blir mätt och mår bra, så hamnar jag ofta på 1000-1500 kcal mindre än vad jag behöver, och sen fyller jag på med sötsaker bara för att orka, och socker får mig att må dåligt på andra sätt.

Som sagt, jag har börjat träna så mycket att jag inte riktigt hunnit med att anpassa resten till träningen. Är nog ett typexempel på hur en inte ska göra när en ökar i tid och ansträngning:crazy:
Jag går redan till fysioterapeut för diverse skador och har tagit upp det här med sömnen med henne då det påverkar hur jag läker. Hon säger inte mer än att jag ska ta det lugnt om jag känner mig trött men skulle jag göra det skulle jag ju aldrig träna alls känns det som, och utan träningen mår jag ännu sämre. Psykolog har jag inte sökt för jag känner att stressen har att göra med saker i mitt liv utom min kontroll, och att gå till psykolog hade ju bara varit en grej till att klämma in när jag redan är pressad. Gör min mindfulness och har ändå ganska slapp inställning till livet, men omständigheterna är som de är; oförutsägbara och svåra. Träningen är en av de få saker jag faktiskt känner glädje av just nu så det är så urbota trist att det är den som ska lida mest av situationen.

Fel och fel... Jag vill ju träna mycket, jag mår bra av det egentligen. Och om jag inte håller igång ordentligt så kommer jag ur form alldeles för fort, vilket leder till fler skador när jag väl tränar. Men jag får väl försöka skära ner på annat för att minska stressen.

Men känner du också att sömnen påverkar dig rent fysiskt? Jag blir liksom inte bara trött, men får ont överallt, som att hela jag är inflammerad och både muskler och leder ömmar, skador läker inte och så vidare. Trots att jag kanske sover 6-8 timmar om natten.




Funderar på hur mycket kosten spelar in också. Håller ju på att gå ner i vikt, mycket för att jag skall vara mindre skadebenägen med minskad belastning, och har tänkt att det är därför jag har ont, att kroppen helt enkelt får i sig alldeles för lite energi. Får inte riktigt ihop kostcirkeln heller. Äter jag som jag vill, så att jag blir mätt och mår bra, så hamnar jag ofta på 1000-1500 kcal mindre än vad jag behöver, och sen fyller jag på med sötsaker bara för att orka, och socker får mig att må dåligt på andra sätt.

Som sagt, jag har börjat träna så mycket att jag inte riktigt hunnit med att anpassa resten till träningen. Är nog ett typexempel på hur en inte ska göra när en ökar i tid och ansträngning:crazy:
Låter som en ond cirkel du hamnat i. Dom flesta behöver väl 6-8 timmars sömn eller lite mer för andra så förstår om det är frustrerande om du sover det men att det inte räcker.

Mina sömnproblem som gör att jag vaknar mellan 1 och 3 gör att jag måste träna på morgonen eller förmiddag för att jag vet att sen finns det inte lika mycket ork. Så föredrar att träna på förmiddagen eller senast två/tre. Annars vet jag inte om den påverkar träningen. Jo jag måste äta något precis innan träningen eller ta Dextrosol för att få snabb energi som en skjuts iväg eftersom kroppen inte har samma depåer av energi som vanligt pga sömnbristen.
 
Åh, hade ju tänkt träna idag men har blandade känslor. En del av mig vill men en annan del är trött. Har ju tränat styrka 1 timme 8ch 45 minuter i tisdags, sprang i onsdags och styrka 75 minuter igår. Så kanske bra att ta det lite lugnt. Så får bli bara promenader idag och sen träna teknik i benböj och marklyft och yoga.
 
Idag har varit en sådan där dag då jag bokstavligen talat gått och räknat ner timmarna för när jag kan ta nästa maxdos smärtstillande för nacke & huvud (det ena helt klart orsakat av det andra). Det har nog sovits i lite väl många olika sängar och jobbats på lite väl olika ställen på senaste för att min stackars kropp skulle orka med, för fy attans vad ont jag har haft! :(

Därför är det ett rent under att jag ändå kan säga att jag tränat idag! Planen var från början ett överkroppspass, men det gick av förklarliga skäl bort. Men när jag ändå kände mig lite bättre framåt slutet av arbetsdagen infann sig lite jävlar anamma och jag drog av ett försiktigt benpass i hemmagymmet. Det bästa med att inte ha tränat med vikter på ett tag är ju ändå att det krävs rätt lite för att det ska ha effekt, så trots att det var ett mycket kort pass sitter jag nu här med ben som känns lite skakiga och chockade av behandlingen :laugh: Nacken blev inte sämre och allt känns helt ok såhär i efterhand, så jag är väldigt glad att jag gjorde det!
 
Jag körde sista passet i Fas 1 i mitt träningsprogram idag! :bump: Totalt fyra olika pass som jag kört tre gånger vardera och jag är jättenöjd med resultaten hittills! Känner mig starkare, ser starkare ut och tycker det är riktigt kul 😃 Och detta på bara två pass i veckan 👍👍
Idag var det massa bära runt på kettlebells på olika sätt och avslutningen med 100 svingar och 100 knäböj på tid (16/8 kg). Slog min tid från två veckor sen med 30 sek 👌

Så nu är det dags att kolla in vad Fas 2 innebär! Kul!
 
Tränat freestyle med hundarna vilket kanske inte är så ansträngande men man står ju upp och går runt en del så mer än att ligga i soffan.

Sen har jag varit på gymmet och sprungit, var lite trött så sprang ganska kort men iaf helt godkänt utifrån dagsformen, kanske ska springa imorgon igen och satsa på lite längre distans då.

Jag passade på att kolla in dom fria vikterna på gymmet. Det finns så sjukt mycket redskap och maskiner och vikter på mitt gym, det är Nordens största gym på totalt 600 kvm. Blev helt förvirrad där uppe där dom fria vikterna är så jag tror jag ska be om en rundvisning för jag fattar inte vad allt är eller verkligen ta flera längre pass där uppe och prova lite i taget och kika vad andra gör.

Blir en promenad strax också och lite yoga. Kommer lätt klara minst min mil jag har som promenad mål, igår kom jag upp i 1,5 mil. Tror det blir minst det idag också.
 
Idag har varit en sådan där dag då jag bokstavligen talat gått och räknat ner timmarna för när jag kan ta nästa maxdos smärtstillande för nacke & huvud (det ena helt klart orsakat av det andra). Det har nog sovits i lite väl många olika sängar och jobbats på lite väl olika ställen på senaste för att min stackars kropp skulle orka med, för fy attans vad ont jag har haft! :(

Därför är det ett rent under att jag ändå kan säga att jag tränat idag! Planen var från början ett överkroppspass, men det gick av förklarliga skäl bort. Men när jag ändå kände mig lite bättre framåt slutet av arbetsdagen infann sig lite jävlar anamma och jag drog av ett försiktigt benpass i hemmagymmet. Det bästa med att inte ha tränat med vikter på ett tag är ju ändå att det krävs rätt lite för att det ska ha effekt, så trots att det var ett mycket kort pass sitter jag nu här med ben som känns lite skakiga och chockade av behandlingen :laugh: Nacken blev inte sämre och allt känns helt ok såhär i efterhand, så jag är väldigt glad att jag gjorde det!
...och idag har jag så mycket träningsvärk i både baksidan och framsidan av benen att jag har svårt att sätta mig på en stol :laugh:
 
Sovit 12 timmar i natt och för första gången på jag vet inte hur länge har jag inte ont i kroppen! Tar en vilodag idag också, sen blir det ut med lien imorgonbitti. Måste har varit sömnen som helt knasat min återhämtning. Ska verkligen se till att sova ordentligt i framtiden.
 
Sovit 12 timmar i natt och för första gången på jag vet inte hur länge har jag inte ont i kroppen! Tar en vilodag idag också, sen blir det ut med lien imorgonbitti. Måste har varit sömnen som helt knasat min återhämtning. Ska verkligen se till att sova ordentligt i framtiden.
Sömn är SÅ viktigt! Vad härligt att smärtan i kroppen blivit bättre! 😍
Styrkelabbet har ett avsnitt om sömn, tyckte det var bra och en del nytt för mig iaf 👍
 

Bifogade filer

  • F609F5E3-380B-48ED-B3B0-D74779224059.png
    F609F5E3-380B-48ED-B3B0-D74779224059.png
    69,5 KB · Visningar: 6
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 011
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 080
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 696
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp