Kropp&Själ Träning & hälsa del 7

Jag är frisk igen och körde ett litet nyss-sjuk-anpassat pass igår på gymet. Uppvärmning och sen pressar och marklyft och sen fick det vara bra så 😊 Hoppade alltså den avslutande pulshöjande cirkeln och passet tog 40 min istället för 1 h. Men jag är nöjd att jag fick gjort mina två pass denna veckan med trots en liten förkylning mitt i!
 
Jag har varit på gymmet för första gången på ett par veckor. Benpass med något sänkta vikter. Här inte samma fokus på styrketräningen som jag hade i våras, så försöker vara nöjd med att gå dit och så får det bli lite underhållsträning. På plussidan så noteras markant bättre balans i gående utfall. På minussidan har jag så gott som alltid höftlyft - jag gillar verkligen inte den övningen! Knäböjen är ingen favorit den heller men det kändes ok iallafall.

Om gymmet känns lite ljummet, så går yogan här hemma desto bättre. Är väldigt förtjust i rörlighets- och balansträningen. Märker också att jag hittar positionerna bättre och bättre - det blir sjujävla tungt när man slutar fuska! :D Jag rättade till bakre foten i Warrior II häromdagen och började skaka i hela kroppen :rofl:
Kul att du hittat en träningsform du gillar. Jag tänker att du kanske knappt behöver gymma om du inte gillar det om yogan tar så mycket, eller går det inte att jämföra?

Vad är det med höftlyft du inte gillar? Kör du med stång? Jag har kört den med träningsband och pilates boll hemma och nu på gymmet med stång och tycker mest jag ser otroligt löjlig ut, halvligger mot sidan av en bänk och balanserar en stång och gör roliga rörelser :rofl:

Knäböj sa min sjukgymnast att jag skulle börja med någon gång i oktober förra året, tyckte det var så svårt och tråkigt så gjorde allt annat, men jag började nu.... Bättre sent än aldrig Kommer kanske ta tillbaka det här men nu börjar jag gilla knäböj och marklyft för att jag får fokusera så mycket på tekniken och ser fram emot framsteg både i teknik och vikt. Rodd i kabelmaskin och latsdrag är också roliga.
 
Gymmet öppnade 9 och jag som varit uppe sen 4 var där 9.02 och jösses vad många vi var, mest människor sen jag började där förutom när jag var där fyra/fem en eftermiddag! Alla ville visst träna lördag morgon. Men som tur är så är det ju så stort att vi spred ut oss ganska bra. Ingen väntan utan bara att köra på.

Insåg att jag tycker det är roligare med ben och rygg som jag körde förra gången än idag då jag tränade bröst/axlar/triceps/mage. Ska leta runt efter roligare och fler övningar. Någon som har bra tips på övningar för överkroppen?

Skönt iaf att få träningen fixad så tidigt. I eftermiddag ska vi traska runt i skogen ett tag och måste gå lite innan dess men ska faktiskt ta det ganska lungt innan skogen för jag har haft så mycket ett tag. Och jag behöver yoga känner jag.
 
Kul att du hittat en träningsform du gillar. Jag tänker att du kanske knappt behöver gymma om du inte gillar det om yogan tar så mycket, eller går det inte att jämföra?

Vad är det med höftlyft du inte gillar? Kör du med stång? Jag har kört den med träningsband och pilates boll hemma och nu på gymmet med stång och tycker mest jag ser otroligt löjlig ut, halvligger mot sidan av en bänk och balanserar en stång och gör roliga rörelser :rofl:

Knäböj sa min sjukgymnast att jag skulle börja med någon gång i oktober förra året, tyckte det var så svårt och tråkigt så gjorde allt annat, men jag började nu.... Bättre sent än aldrig Kommer kanske ta tillbaka det här men nu börjar jag gilla knäböj och marklyft för att jag får fokusera så mycket på tekniken och ser fram emot framsteg både i teknik och vikt. Rodd i kabelmaskin och latsdrag är också roliga.
Upplever att det är lika olika muskelgrupper som belastas i yogan jmf med styrketräningen. Yoga är mer coreträning medan jag får mer kontakt i armar och ben i styrketräningen. Men jag vet inte. Jag har ju styrketränat med PT sen i februari medan jag började experimentera med yogandet i somras utifrån filmer på YT. Så jag är ju tekniskt mycket bättre i styrketräningen och kan ta i på rätt sätt jämfört med vad jag kan i yogan.

Jag kör med skivstång och en sån sluttande bänk (rekommenderas om ditt gym har en sån! Bekvämare än kanten på en vanlig). Jag vet inte vad som felas; PTn tycker att jag gör rätt men känslan är åt helvete. Får ingen känsla av flow eller kontroll i rörelsen. Ska kanske testa med band och boll istället.

Det är väldigt kul med det tekniska med de fria vikterna! Marklyft var en tidig favorit hos mig, tekniken kom väldigt naturligt gör mig i just den övningen. Latsdrag är nyttigt som tusan och rodden börjar jag precis få till rörelsen i med stång (svag med dålig muskelkontroll i övre delen av ryggen). Kör du bänkpress också? Den är väldigt rolig tekniskt!
 
Det har ösregnat hela dagen. Vanligtvis brukar jag inte låta något himla regn stoppa mig från löpningen, men i dag kände jag faktiskt inte för att vara tjurskallig.

Har i stället kört en 20 minuters styrketräning med fokus på armar och rygg, samt somnat på soffan i 3 timmar mitt på dagen.
Vanligtvis skulle jag skämmas som bara den över att ha sovit på dagen men eftersom jag har varit i en ganska lång svacka mentalt nu kan jag mest säga att det behövdes nog.
Ska fortsätta resten av dagen i samma lite sömniga läge, dricka en gigantisk kopp te och kolla serier och vara så lugn jag bara kan.
 
Jag har promenerat! Både igår och idag. Hästen ska skrittas varje dag i 5 veckor så det blir minst en liten promenad varje dag nu. Sen så mår mina öron såå mycket bättre än igår och tidigare i veckan så nu hoppas jag kunna rida och promenera med hunden som vanligt igen och även köra ett par styrkepass :)
 
Äntligen fick jag ett bra pass med lien! Kollade inte tiden alls men det syns ju att jag höll på ett bra tag, och känns i kroppen gör det också. Hade lite ont i musklerna när jag började men det blev inte värre när jag väl var igång så jag pushade på. Tror att jag bara har sisådär 2 eller 3 gånger kvar, sen är det slut för i år. Känns lite tråkigt faktiskt, är så roligt ändå, när det väl funkar som det ska.
 
Upplever att det är lika olika muskelgrupper som belastas i yogan jmf med styrketräningen. Yoga är mer coreträning medan jag får mer kontakt i armar och ben i styrketräningen. Men jag vet inte. Jag har ju styrketränat med PT sen i februari medan jag började experimentera med yogandet i somras utifrån filmer på YT. Så jag är ju tekniskt mycket bättre i styrketräningen och kan ta i på rätt sätt jämfört med vad jag kan i yogan.

Jag kör med skivstång och en sån sluttande bänk (rekommenderas om ditt gym har en sån! Bekvämare än kanten på en vanlig). Jag vet inte vad som felas; PTn tycker att jag gör rätt men känslan är åt helvete. Får ingen känsla av flow eller kontroll i rörelsen. Ska kanske testa med band och boll istället.

Det är väldigt kul med det tekniska med de fria vikterna! Marklyft var en tidig favorit hos mig, tekniken kom väldigt naturligt gör mig i just den övningen. Latsdrag är nyttigt som tusan och rodden börjar jag precis få till rörelsen i med stång (svag med dålig muskelkontroll i övre delen av ryggen). Kör du bänkpress också? Den är väldigt rolig tekniskt!
Aha, jag förstår. Yoga och styrketräning kanske kompletterar varandra och är bäst tillsammans. Jag kör yoga då och då men jag har snöat in på djupstretching. Vill tänja ut kroppen och ömma muskler.

Ska definitivt leta efter en bättre bänk, mest det att jag hittat några hörn och vrår där det är lugnt på gymmet. Ja prova boll och band, är inte lika tungt men man kommer åt bra tycker jag. Fick iof lära mig ett super höftlyft på pilatesboll som tar bättre än med stång ,man reser upp hela höften och ryggen med fötterna ståendes på bollen och rullar in och ut samtidigt som man går ner och sen reser upp. Pust, vilken balansakt.

Ja jag kör bänkpress och idag har jag gjort en träningsplan för kommande veckorna med undantag för finjusteringar och jag kör vanlig bänkpress och med smalt grepp. Har du någon favorit?
 
Min första vecka med fria vikter är över. Ett nytt träningsprogram är framtaget och skrivet på lappar som jag bär med mig för att inte glömma något nu i början, har lagt till lite nytt från vad jag gjort den här veckan. Hittills har det varit jätte roligt.

Imorgon väntar sista löppasset men eventuellt uteblir det eftersom jag ska på långpromenad först hem till min farfar på andra sidan stan, sen promenad med honom och sen gå hem igen plus att jag måste handla.

Vi fick till en långpromenad i ösregn idag. Plus styrketräningen.
 
Wow vilken skillnad! Jag har jättesvårt att få upp benet sådär och har alltid haft, vet inte ens vad som saknas? Står alltså som i din september-bild men med det lyfta benet som i februari-bilden, om ens det.
Jag har också alltid haft svårt för det. Har gjort yoga i många år men även om jag blivit vigare överlag var alltid mina höftböjare och höfter superstela. Tror det som gjort störst skillnad i år är att jag gör mycket mer stärkande övningar istället för passiv stretching. Jag tror definitivt du också kan förbättra det genom att fokusera på att öka din mobilitet istället för flexibilitet. Ett exempel på övning är att gå från three-legged dog (både med stacked hips och open hips samt rakt och böjt ben) till nose-to-knee planka och tillbaka. Kan tänka mig att gå mellan standing splits eller warrior three och stående på ett ben också skulle vara stärkande för dem musklerna.

Nu behöver jag bara fundera ut hur jag ska göra samma sak för höfterna åt andra hållet också. Är fortfarande enormt stel när man sitter med benen som ett V framför sig :p och förlåt för svengelskan men jag kan inte övningarnas namn på svenska 😅
 

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag drog till med ett benpass idag, jätteskönt! Kroppen är på riktigt bra humör nuförtiden måste jag säga, med tanke på hur hjärnan mår. Skönt att det åtminstone inte är kaos överallt ;)

Och på onsdag ska jag köra mitt första crossfitpass på drygt 6 månader! Min karantän går officiellt ut kl 18:15 (det var då jag landade i UK efter att ha kommit från Sverige) och jag har bokat in mig på ett pass 18:30 :D
 
Jag har också alltid haft svårt för det. Har gjort yoga i många år men även om jag blivit vigare överlag var alltid mina höftböjare och höfter superstela. Tror det som gjort störst skillnad i år är att jag gör mycket mer stärkande övningar istället för passiv stretching. Jag tror definitivt du också kan förbättra det genom att fokusera på att öka din mobilitet istället för flexibilitet. Ett exempel på övning är att gå från three-legged dog (både med stacked hips och open hips samt rakt och böjt ben) till nose-to-knee planka och tillbaka. Kan tänka mig att gå mellan standing splits eller warrior three och stående på ett ben också skulle vara stärkande för dem musklerna.

Nu behöver jag bara fundera ut hur jag ska göra samma sak för höfterna åt andra hållet också. Är fortfarande enormt stel när man sitter med benen som ett V framför sig :p och förlåt för svengelskan men jag kan inte övningarnas namn på svenska 😅
Tack för tips! Är sugen på att ta tag i yogan igen, vill också ha såna resultat :D
 
Har inte tränat idag men vill ändå skriva för jag var ju igång igår och idag HAR JAG INTE ONT! Jag är pigg! Jag skulle kunna träna idag, om jag ville! Något måste jag ju ha gjort rätt då, med kost eller sömn eller lite av varje. Åh vad skönt det är att känna att kroppen samarbetar igen.
 
Klättring (i olika former) är så sjukt kul. Älskar allround-aspekten och att ha ett skönt gäng folk runtom en. Känner mig "lätt" och stark, vill bara komma mer in i ben/konditionsträning nu, även om jag springer regelbundet så är det inte tillräckligt. Längtar till vinter så jag kan springa med hunden genom skogsterräng utan att behöva bry mig om att plocka femtielva fästingar sen.

Borde dock styra upp min kost bättre. Det är alltid den som blir eftersatt pga jobb, träning annat. Inte så jag äter skräp, men alldeles för oorganiserat och ofullständigt, vilket är synd då det antagligen påverkar resultaten från träningen.
 
Har inte tränat idag men vill ändå skriva för jag var ju igång igår och idag HAR JAG INTE ONT! Jag är pigg! Jag skulle kunna träna idag, om jag ville! Något måste jag ju ha gjort rätt då, med kost eller sömn eller lite av varje. Åh vad skönt det är att känna att kroppen samarbetar igen.
Super roligt att läsa, heja heja
 
Jag hade en så kallad vilodag igår, vilket i mitt fall innebar 0% träning men 3 timmar promenad 🙈 Skulle sprungit men orkade verkligen inte. Blir löpning idag istället, ska bara ut med hundarna och äta först. Känner mig trött men vill väldigt gärna springa så ger det en chans iaf.
 
Klättring (i olika former) är så sjukt kul. Älskar allround-aspekten och att ha ett skönt gäng folk runtom en. Känner mig "lätt" och stark, vill bara komma mer in i ben/konditionsträning nu, även om jag springer regelbundet så är det inte tillräckligt. Längtar till vinter så jag kan springa med hunden genom skogsterräng utan att behöva bry mig om att plocka femtielva fästingar sen.

Borde dock styra upp min kost bättre. Det är alltid den som blir eftersatt pga jobb, träning annat. Inte så jag äter skräp, men alldeles för oorganiserat och ofullständigt, vilket är synd då det antagligen påverkar resultaten från träningen.
Jag vill hålla på med klättring mer! Men problemet för mig är att jag helst vill klättra i träd, inte på klätterväggar inomhus. Så måste hitta någon klätterkompis som också gillar trädklättring, och som vet hur säkerhet och så funkar ute. Stör mig på att jag har så nischade träningsintressen :laugh:

Men i alla fall, tänkte fråga om du vet några bra övningar för att öka styrkan i fingrarna? Jag är lite överrörlig i händerna och det blir lätt att jag liksom lägger vikten på fingerlederna så att det gör ont, trots att jag försöker ta i med musklerna. Har i övrigt bra armstyrka så jag har lite svårt att komma på hur jag ska göra.
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp