Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nu har jag gjort min första forearm stand också! :laugh: fast med väggen bakom för det känns som att jag skulle bryta ryggen om jag råkade ramla över i en forearm wheel 😅 Ska se om jag kan hitta något vettigt ställe att träna vidare på det utomhus!

FlVIk7D.jpg
 
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.

Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.

Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?

Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.

Jag vet inte jag, mer pa liknande tema sa larde jag mig att i Polo sa doppar de trans, graman och andra ladergrejer direkt i en hink med vatten sa fort de tar av dem efter matcher, med forklaring att det blir mycket lattare att gora rent ladret om svetten inte torkat in.. Kanske ar samma logik?
 
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.

Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.

Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?

Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
Det absolut viktigaste är att inte låta kläderna ligga fuktiga i tvättkorgen, då bakterierna då förökar sig och den lukten går i princip aldrig ur. Har du kläder i syntet är det bra att tvätta dem så snart du kan efter träningen då bakterier trivs bättre på syntet än bomull, lin, och ull. Lin, bomull, och ull kan du låta torka och ligga väldigt länge innan du tvättar dem utan problem, men syntet har större risk att hålla fukta kvar. Bakterierna som orsakar svettlukt dör icke i 40 och de flesta knappt i 60 heller, utan det är över 70 c som behövs för att ta kål på dem. Det är alltså inte så mycket en fråga om huruvida bakterier och lukt 'sköljs ur' direkt, utan en fråga om ökad bakterietillväxt över tid, där fukt spelar större roll än tid.

Jag personligen använder bara träningskläder i bomull och lin just för att de luktar mindre, klarar av att tvättas på högre temperaturer när det behövs, och inte släpper mikroplaster.
 
Tack alla för tvättsvar! ...jag vill gärna undvika höga temperaturer om möjligt, utan att träningskläderna ska bli sunkiga. Men försöker hålla mig till 60 grader då. Tycker aldrig att något luktar men jag har sällan fuktig tvätt liggande särskilt länge heller.

Gick på spinning puls idag trots att det var vilodag. Det fanns en plats ledig och jag hade en massa dagstress hängande kvar i kroppen efter arbetstid och ville blåsa ur. Men jag körde utan pulsband och hetsade lite lagom bara. 🚴‍♀️
 
Jag vet inte jag, mer pa liknande tema sa larde jag mig att i Polo sa doppar de trans, graman och andra ladergrejer direkt i en hink med vatten sa fort de tar av dem efter matcher, med forklaring att det blir mycket lattare att gora rent ladret om svetten inte torkat in.. Kanske ar samma logik?

De har ju en poäng. Det är lättare att tvätta bort svett från läder om man torkar med lädertvål direkt. Då får du inte de där vita svettränderna som måste gnuggas bort och lädret hinner inte bli stelt.

Men jag har aldrig hört om att doppa i vatten...?
 
De har ju en poäng. Det är lättare att tvätta bort svett från läder om man torkar med lädertvål direkt. Då får du inte de där vita svettränderna som måste gnuggas bort och lädret hinner inte bli stelt.

Men jag har aldrig hört om att doppa i vatten...?

Tror det handlar om att det inte finns tid till att torka med lädertvål på matchdagar, utan man doppar snabbt i hinken för att få bort det värsta, och tvättar sen med tvål på kvällen/nästa dag
 
Det här med tvätt av träningskläder har jag också tänkt mycket på! Jag har lagt märke till att flera tillverkare rekommenderar att man aldrig tvättar kläderna i mer än 30 grader, men det känns lite äckligt på något vis tycker jag. Förmodligen bara en dum fix idé jag har :angel: Mina brukar få gå i 40 och någon gång ibland får de åka med i en 60-graders. Brukar försöka låta dem torka innan jag lägger dem i tvättkorgen, men nog har jag slarvat någon gång och då märks det direkt att de luktar ofräscht även efter en tvätt (det brukar dock försvinna om jag kör dem en omgång till).
 
Det här med tvätt av träningskläder har jag också tänkt mycket på! Jag har lagt märke till att flera tillverkare rekommenderar att man aldrig tvättar kläderna i mer än 30 grader, men det känns lite äckligt på något vis tycker jag. Förmodligen bara en dum fix idé jag har :angel: Mina brukar få gå i 40 och någon gång ibland får de åka med i en 60-graders. Brukar försöka låta dem torka innan jag lägger dem i tvättkorgen, men nog har jag slarvat någon gång och då märks det direkt att de luktar ofräscht även efter en tvätt (det brukar dock försvinna om jag kör dem en omgång till).
Rekommendationen är oftast för att syntettyger lätt blir noppiga eller förlorar stretch vid upprepad tvätt vid högre temp, men de flesta kläder klarar egentligen mer än 30c, men tillverkaren avskriver sig ansvaret helt enkelt.
 
Rekommendationen är oftast för att syntettyger lätt blir noppiga eller förlorar stretch vid upprepad tvätt vid högre temp, men de flesta kläder klarar egentligen mer än 30c, men tillverkaren avskriver sig ansvaret helt enkelt.
Aha! Ja jag tänkte just det, att det förmodligen berodde mer på att de vill undvika slitage och därmed klagomål.
 
Tack alla för tvättsvar! ...jag vill gärna undvika höga temperaturer om möjligt, utan att träningskläderna ska bli sunkiga. Men försöker hålla mig till 60 grader då. Tycker aldrig att något luktar men jag har sällan fuktig tvätt liggande särskilt länge heller.
Jag tvättar alltid träningskläder i 40 grader och de känns alltid fräscha efter tvätt. Har bara träningskläder i syntet och tvärtom nåt svar här ovan tycker jag bomullskläder blir sunkiga om man svettas i dem (de tar ju dessutom sån tid att torka). Har dessutom märkt skillnad på syntet och syntet, ofta får man vad man betalar för. Hänger alltid upp mina träningskläder direkt jag tar av mig dem, även om de känns torra.
 
En ridtur i skogen idag på lunchen och ikväll blir det promenad med den "skadade" hästen som vanligt :)

Såg en intressant sak när jag stoppade träningspasset på min fitbitklocka efter ridturen idag. Efter senaste uppdateringen så mäter den även zonminuter. Alltså hur länge man gör något pulshöjande på en dag. Tror min är inställd på att upp till 110 i puls så är man "under" zon och det räknas inte som pulshöjande. Så det är minuterna över 110 i puls som räknas.
Det intressanta är att en halvtimmes promenad på grusväg med några dryga uppförsbackar i kanske 12 min/km som snittempo ger mig 13 zonminuter och en halvtimmes skrittur i skogen (okej en töltsträcka på kanske 100 m när vi kom ur skogen) ger mig 28 zonminuter.

"Ridning är inte träning" My ass :p
 
Nej, alltså, jag blir galen. Bara lite träning igår och så kunde jag inte sova på hela natten trots lugnande. Vad är det som sätts igång i min kropp när jag får upp lite flås? Är ju helt sjukt. Har dock inte ont i precis hela kroppen men är ju verkligen inte på topp idag. Blä.
 
Nej, alltså, jag blir galen. Bara lite träning igår och så kunde jag inte sova på hela natten trots lugnande. Vad är det som sätts igång i min kropp när jag får upp lite flås? Är ju helt sjukt. Har dock inte ont i precis hela kroppen men är ju verkligen inte på topp idag. Blä.

Vilken tid på dygnet tränar Du? Jag har en kompis som måste träna på morgonen då hon får ett sånt endorfinpåslag att hon inte kommer ner i varv på ett par-tre timmar.
 
Jag bröt min nästan två månader långa, dagliga yogasvit igår. Sov endast två timmar natten till igår så kände att det var belastning nog att bara fungera en hel dag. Ser dock fram emot att få köra idag, rörelsevanan sätter sig i kroppen.
 
Vilken tid på dygnet tränar Du? Jag har en kompis som måste träna på morgonen då hon får ett sånt endorfinpåslag att hon inte kommer ner i varv på ett par-tre timmar.
Spelar inte någon roll vilken tid på dygnet jag tränar, det blir alltid så här. Jag misstänker att jag redan har så mycket stresshormoner i kroppen att tillskottet under träning blir för högt och att det sedan inte sjunker på 24-48 timmar av någon oförklarlig anledning. Träning ska ju egentligen hjälpa mot stress men det fysiska håller i sig för mig långt, långt efteråt.

Jag har funderat lite på om det kan ha att göra med hur jag äter i samband med träning. Äter oftast ganska mycket kolhydrater kring träningen för att orka, kanske det sätter igång något i kroppen som håller i sig så länge, jag vet inte.

Mest troligt är väl att det har att göra med att jag är så stressad i övrigt.
 
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.

Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.

Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?

Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
Jag tvättar alla mina träningskläder på "snabben", 15 minuter på 20 grader. Det tar ca 5 år för dem att börja lukta lite unket svettigt... Så... kanske?
 
Har precis duschat och ätit efter ett intervallpass.
Det kändes jättebra men intervall nummer 5/6 hamnar i en backe (alla 3 minuter 🙈).
Innan jag slutade med den här intervallträningen för att jag började springa till och från jobbet, kunde jag utan särskilt stora problem ta den där intervallen som hamnar i en backe, och den efter. Nu hamnar jag på +30 sekunder ungefär i tempo mot vad målet är.
Dit ska jag igen 💪
 
Då har jag kört två rundor av ”Fas 2” i mitt träningsprogram (4 olika pass x 2). Tänker köra iaf två varv till av passen tänker jag :) Idag var det mkt små uppvärmningsövningar med gummiband mm sen raka marklyft, armhävningar och en cirkel på slutet med hantelrodd, höftlyft med stång mot bänk, längdhopp (😁) och farmers walk.

Kan sammanfatta september med 10 pass styrketräning loggat (8 pass i augusti) och träningen rullar på som planerat 👍
 
Blev en löptur ikväll också, 8km med vovven i underbart fint väder! Helt vindstilla och hög härlig höstluft.
Det enda molnet på himlen är att jag fick ont i ena foten, har haft lite problem med fötterna efter att ha varit gravid typ 3år i sträck (Barnen födda -16, -17 och -18).
Känner att fötterna blivit lite ”instabila” och får tänka mej för så att jag springer rätt. Blir liksom trött i fötterna vanligtvis också och fixar inte att gå barfota inomhus längre utan måste alltid ha typ birkenstocks på mej.
Antar att jag behöver börja med lite tåhävningar och sånt trist för att stärka upp fötterna igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
98 99 100
Svar
1 989
· Visningar
64 191
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 860
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 509
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 398
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp