Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående träningskläder: det är ju också himla individuellt hur mycket en svettas och hur mycket lukt en har ”naturligt”, så tänker att det kan vara väldigt varierande hur en måste tvätta.


Mot bättre vetande dansade jag lite ikväll. Med fokus på lite och lätt. Känner mig duktig som klarade av att inte köra mig till gränsen!
 
Igår hade jag ett drömpass, det gick så bra att springa och andningen skötte sig bättre än på länge och ångesten som grott i mig försvann för en stund. Hade tänkt springa nu på förmiddagen idag men var för trött så tar det i eftermiddag eller någon annan dag. Blev slappande i soffan istället och ska ut på skogspromenad strax så får avgöra läget när hag kommer hem.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?
Det beror ju helt på pass. Om det är 5 lugna km planerade så springer jag just det och inget mer. Är det långpass planerat så springer jag det. Enda gången jag verkligen tar ut mig helt är väl vid backträning.

Jag har börjat räkna mer tid än distans (alltså tid hur länge jag tränar, inte tid som att klara en viss distans på en viss tid). Blandar A1, A2 och A3 pass. A2 planerar jag inte in men det blir så naturligt så ofta, så jag tänker på att få in A1 och A3 också. Är inte särskilt strikt med det, mer att jag försöker ha koll att det bli olika pass och inte alltid elljusspåret i samma tempo liksom.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?

Beror på vad jag är ute efter. En lagom joggingvända på 5-7 km i lite chillfart, eller att jag går ut för att pressa mig mer. Helt olika beroende på dagskänsla och mål. Bryr mig inte så mycket om pulsen eller hur det känns i övrigt, är van att träna tills jag blir väldans trött. Vissa gånger är det skönt att pressa sig närmare max, vissa dagar vill jag bara lunka.

Ibland har nått hänt på jobbet eller annat så jag blir less, då kan jag vilja köra skiten ur mig på en träning för att få ut den frustrationen, tex.

Så tja, det finns inget "tillräckligt" för min del. Mer än att jag ska känna en känsla av nöjdhet i kroppen efter.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?

Jag brukar oftast sätta en distans som jag tänkt mig och hålla den, men ibland om det känns bra springer jag nån km till eller nån km kortare.
 
Blev en löptur ikväll också, 8km med vovven i underbart fint väder! Helt vindstilla och hög härlig höstluft.
Det enda molnet på himlen är att jag fick ont i ena foten, har haft lite problem med fötterna efter att ha varit gravid typ 3år i sträck (Barnen födda -16, -17 och -18).
Känner att fötterna blivit lite ”instabila” och får tänka mej för så att jag springer rätt. Blir liksom trött i fötterna vanligtvis också och fixar inte att gå barfota inomhus längre utan måste alltid ha typ birkenstocks på mej.
Antar att jag behöver börja med lite tåhävningar och sånt trist för att stärka upp fötterna igen.
Jag har liknande problem med fötterna. Jag tror en faktor är att det helt enkelt är för hårt för fötterna att gå barfota inomhus. Särskilt om man inte har massa mjuka mattor.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?
Jag springer ju inte men inom styrketräningen så sätter jag vanligtvis upp ett schema som jag följer med sets och reps. Tänker att det inte är så bra för återhämtningen att köra till max varje gång.
 
En liten yogauppdatering från mig! Har inte börjat om programmet än utan "bara" övat och provat på lite nya positioner. Har sån sjuk träningsvärk i hela kroppen i muskler jag inte ens trodde var inblandade 😅 bland annat gjort eight angle pose samt övat på hurdler's pose med rakt-ish ben och wheel (dock för stel i övre ryggen för att den ska vara särskilt snygg :p). Idag testade jag på peacock pose vilket kanske inte var jättesmart med tanke på min grymma träningsvärk i triceps. Den var skitsvår! Lyckades till slut få lite lift-off men den kräver definitivt mer jobb.

Nu ska jag försöka ta vila från alla arm balances i en vecka för att återhämta handlederna. Imorgon blir det nog total vila förutom lite lätt yoga och sen kanske jag startar om programmet på lördag eller söndag.
 
Hade ju kommit in i så bra träningsrutiner men fick feber idag så ingen träning varken idag eller imorgon. Kändes lite jobbigt först men sen insåg jag att några dagar inte spelar någon roll i det stora hela.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?
Jag har en plan innan jag springer. Ibland springer jag bara som jag har lust och då blir det som det blir, jag slutar när rundan är slut och jag landar hemma. Men då maxar jag inte utan kör på ca 70%. I övrigt så har jag mina olika typer av pass som jag kör.

De flesta pasen är distanspass då jag bara motionerar kroppen i lugnt tempo. Andhämtningen är kontrollerad och känslan är att jag kan hålla på länge. Det brukar bli ett lite längre pass (längd beroende på vad jag tränar mot) och ett eller ett par lite kortare (5-7 km). Anledningen till att dessa pass ska vara lätta är för att inte slita för mycket på kroppen. Det finns mycket forskning kring detta. Att springa hårt jämt är inte bra.

Sen tränar jag tröskel och VO2-max i intervallform. Tröskel innebär att träna sig på att hålla en ansträngning där det precis börjar svida lätt i musklerna men utan att bli obekvämt. Då tränar man musklerna på att ta upp mer syre. Jag älskar tröskelträning för det går fort men är bara lite lagom jobbigt. VO2-max är fullt ös. Jag brukar oftast ta ett ”färdigt” intervallupplägg som någon annan konstruerat och programmera in det i klockan. Just nu följer jag ett träningsprogram från Garmin så nu behöver jag inte planera, bara att kolla kalendern och följa klockans uppmaningar.
 
Så jag är lite periodare i den här tråden som ni märker ☺️ Det var en lite tuff sommar att hålla ihop det med familjeliv och träning men nu är jag lite piggare igen. Jag har sprungit två virtuella lopp sen sist, Tjejmilen och Stockholm marathon, och nu kör jag ett träningsprogram via Garmin Coach med tanken att jag ska persa på milen till jul. Alla mina pers är från när jag var i mitt livs form 2011, före graviditeter och barn och familjeliv. Men jag upptäckte nu på Tjejmilen att jag inte är så himla långt från mina gamla farter, så nu ska här springas intervaller :bump:
 
Så jag är lite periodare i den här tråden som ni märker ☺ Det var en lite tuff sommar att hålla ihop det med familjeliv och träning men nu är jag lite piggare igen. Jag har sprungit två virtuella lopp sen sist, Tjejmilen och Stockholm marathon, och nu kör jag ett träningsprogram via Garmin Coach med tanken att jag ska persa på milen till jul. Alla mina pers är från när jag var i mitt livs form 2011, före graviditeter och barn och familjeliv. Men jag upptäckte nu på Tjejmilen att jag inte är så himla långt från mina gamla farter, så nu ska här springas intervaller :bump:
Härligt med lite mål med träningen!!

Det är ett jäkla pusslande att få ihop det med barn och familjeliv/jobb och allt annat som ska göras har jag märkt..
Drömmen är ju att få tillbaks toppformen man hade innan barnen (2014-15 för min del. Har aldrig varit så stark som då!)
Är inne i ett bra flyt jag med och har börjat träna mot halvmaror och Lidingöloppet nästa år.
Löpningen går skitbra förutom att jag är för tung.. Känner av det i fötterna och det retar mej! Är också i stort sett på samma tider och springer som innan barnen (2min ifrån på milen), tänker att jag blir snabb som vinden när kilona är borta :rofl:
Bara man lyckas trassla sej ur fika och fulätarträsket..
 
Igår marklyfte jag för första gången på länge! Bara 40 kg som mest men jag tar det lugnt med ryggen. Kändes riktigt bra! Älskar marklyft :D Körde även annat så hela kroppen fick en genomgång och det var skönt att få köra på riktigt.

Förutom styrketräning blev det två promenad också. Idag ska jag rida och promenera. Ska tävla med hästen på söndag så hoppas hinna med ett styrkepass i morgon. Brukar vara helt slut efter en tävlingsdag så jag planerar inte in något mer än promenad med skadade hästen utöver tävlingen :p
 
På måndag så börjar min VFU och jag har inte jobbat sedan 2016 och då jobbade jag 80%, nu är det heltid som gäller = jag kommer vara helt slut. Så min tanke är att jag först och främst ska hitta rutinen att gå på löpbandet varje kväll med undantag för tisdagar när jag yogar och sedan ett pass "mjukyoga" någon av dagarna också, ev är det hemstudier en dag i veckan och då passar ju den bra för att yoga på. Var uppe i 15.000 steg, ingen jätteansträngning mer än att det tar lite extra tid men jag vet inte hur dagarna kommer se ut än, så jag tänker att jag lägger ett mål efter första veckan, även om jag har satt ett på 7500steg nu (dvs lite men hellre lyckas och sen trappa upp).
 
Jag har en plan innan jag springer. Ibland springer jag bara som jag har lust och då blir det som det blir, jag slutar när rundan är slut och jag landar hemma. Men då maxar jag inte utan kör på ca 70%. I övrigt så har jag mina olika typer av pass som jag kör.

De flesta pasen är distanspass då jag bara motionerar kroppen i lugnt tempo. Andhämtningen är kontrollerad och känslan är att jag kan hålla på länge. Det brukar bli ett lite längre pass (längd beroende på vad jag tränar mot) och ett eller ett par lite kortare (5-7 km). Anledningen till att dessa pass ska vara lätta är för att inte slita för mycket på kroppen. Det finns mycket forskning kring detta. Att springa hårt jämt är inte bra.

Sen tränar jag tröskel och VO2-max i intervallform. Tröskel innebär att träna sig på att hålla en ansträngning där det precis börjar svida lätt i musklerna men utan att bli obekvämt. Då tränar man musklerna på att ta upp mer syre. Jag älskar tröskelträning för det går fort men är bara lite lagom jobbigt. VO2-max är fullt ös. Jag brukar oftast ta ett ”färdigt” intervallupplägg som någon annan konstruerat och programmera in det i klockan. Just nu följer jag ett träningsprogram från Garmin så nu behöver jag inte planera, bara att kolla kalendern och följa klockans uppmaningar.
Tack för super bra svar :heart
 
Visst borde man kunna köra ett lugnt strechyoga pass på typ 20-30 minuter fast man har feber? Tänker att det ju inte är något som höjer pulsen utan jätte lugnt. Får sysselsätta mig med det, träna korta pass med hundarna och gå lugna promenader. Vissa stunder mår jag ganska dåligt och känner av febern och huvudvärken och är trött och svag och kan knappt gå upp ur soffan eller sitta upp och sen ibland känner jag mig ganska pigg.

Det är i dom piggare stunderna jag blir rastlös och vill göra massor av saker. Jag är super duper dålig på att vila och ta det lugnt. Testade att ta tempen i en pigg fas men jag hade feber då också. Så jag är ju inte frisk fast jag är rastlös.
 
Visst borde man kunna köra ett lugnt strechyoga pass på typ 20-30 minuter fast man har feber? Tänker att det ju inte är något som höjer pulsen utan jätte lugnt. Får sysselsätta mig med det, träna korta pass med hundarna och gå lugna promenader. Vissa stunder mår jag ganska dåligt och känner av febern och huvudvärken och är trött och svag och kan knappt gå upp ur soffan eller sitta upp och sen ibland känner jag mig ganska pigg.

Det är i dom piggare stunderna jag blir rastlös och vill göra massor av saker. Jag är super duper dålig på att vila och ta det lugnt. Testade att ta tempen i en pigg fas men jag hade feber då också. Så jag är ju inte frisk fast jag är rastlös.

När jag har feber orkar jag absolut ingenting och skulle aldrig tänka tanken på varken yoga eller promenader utan bara sova. Jag gör det jag måste med djur och barn när jag har feber, inget annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
1 542
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 619
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 469
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 034
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp