Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet ni, jag har äntligen fått en läkartid för min rygg! Har ju försökt få läkartid genom min vc men dom har vägrat att ge mig det innan jag varit hos sjukgymnast. Fick efter flera veckors väntetid en tid hos sjukgymnast men fick sen avboka pga att jag blev förkyld... Har sen inte orkat ta tag i det för det har varit massa annat som tagit energi. Men idag tog jag mig ork till att ringa om läkartid genom jobbet sjukvårdsförsäkring och fick en tid hos en ortoped på ett ställe som jag hört bara bra saker om! Vilken lättnad. Bara hoppas att jag håller mig frisk så jag inte behöver avboka och att jag får en rejäl genomgång och bra hjälp 🙏
 
Sprint på lunchen, skönt och svettigt! Jag blev lite yr mitt i och fick dra ned på tempo och belastning, men jag tror att det var pga den dåliga ventilationen. Det blir galet varmt nu när gymmet inte får ha igång fläktarna (luftflödet sprider tydligen covid19).

Fortfarande lite träningsvärk i axlar och armar sedan igår, så det var skönt med sprinten för att få upp pulsen utan att gå på de ömma musklerna för mycket.
 
Idag var det dags för ett överkroppspass med fokus på axlar, bröst, och mage. Jag blir så utmattad att jag skakar som ett asplöv och det bränner i musklerna och vissa övningar känns iprincip omöjliga men jag anpassar vikterna efter dagsform och kämpar på.

Det gick super bra att träna i mjukisbyxor för 149 kr, kommer nog fortsätta med det på prov. Skönare än tights vid styrkepassen och mycket billigare. Stör mig annars på midjan på tightsen och ifall den viker sig, det gör inte mjukisbyxor.

Men jag kommer fortsätta springa i tights för det passar nog bäst där och mina nya kompressionstights är ju underbara.

Kommer även ha hunnit med att gå mer än min mil, har inte sovit i natt och flängt runt hela dagen och är totalt utmattad så nu blir det så mycket vila som möjligt.
 
Så har helgen förlöpt, lördagen blev badhuset med familjen, försökte få till träning där genom att simma mot strömmarna, rätt kul :)

I går blev det ett Barre-pass. (balettinspirerat med inslag av pilates typ) har alltid velat vara en ballerina så detta passar bra för mig. Har ingen egentlig träningsvärk i dag, dock en liten underlig känsla i musklerna som jag inte känt tidigare, ben, rumpa och bål är som varma? Dvs har en varm känsla som jag inte riktigt känner igen.

I dag hade jag all time low efter jobbet 1400 steg. Maken borta så ingen längre promenad, gick med återvinningen och träffade sedan på barnen i lekparken. Passade på att leka lite dunk med dem och fick på så sätt lite steg och ruscher :) Tyvärr ville de hem när jag kommit i gång, så vid 5000 steg fick jag ge mig och gå hem med dem.
 
Jag tvättade en yogamatta i duschen med diskmedel och borste, det gick bra men antar att det beror på material.
Jag läste nånstans att eftersom det är naturgummi (?? har ingen direkt aning om vad det innebär) så kan det torka i sönder om man använder för starka medel. Typ. Men jag diskar ju hellre av den så att jag eventuellt kan använda den.
Det var bara att den kostade strax under tusen lappen och var en skämma bort mig själv grej. :meh:
 
Jag läste nånstans att eftersom det är naturgummi (?? har ingen direkt aning om vad det innebär) så kan det torka i sönder om man använder för starka medel. Typ. Men jag diskar ju hellre av den så att jag eventuellt kan använda den.
Det var bara att den kostade strax under tusen lappen och var en skämma bort mig själv grej. :meh:
Aha, min är inte naturgummi (latex) för det är jag allergisk mot. Så hur det kan tvättas har jag ingen koll på. Men kanske kan använda nåt snällare än diskmedel?
 
Aha, min är inte naturgummi (latex) för det är jag allergisk mot. Så hur det kan tvättas har jag ingen koll på. Men kanske kan använda nåt snällare än diskmedel?
Jag inbillar mig att såpa kanske är mildare. Annars får jag fundera på var jag köpte den och höra av mig till återförsäljare. Tack för hjälpen iaf!
 
Jag läste nånstans att eftersom det är naturgummi (?? har ingen direkt aning om vad det innebär) så kan det torka i sönder om man använder för starka medel. Typ. Men jag diskar ju hellre av den så att jag eventuellt kan använda den.
Det var bara att den kostade strax under tusen lappen och var en skämma bort mig själv grej. :meh:
Naturgummi går bra att tvätta med diskmedel och vatten, men kan torka ut om du gör det för ofta. Om det luktar kattkiss föreslår jag pissoff eller liknande, vet inte hur det står på naturgummi men det är nog inte någon större fara. Testa i ett hörn först eller så. Mattan kan kanske missfärgas lite men den kommer inte spricka för att du tvättar av den med medel.
 
Firade läkartiden med att köra tyngre i gymmet igår och herregud så skönt! Det är ju det som är roligt, att få lägga på vikter och pressa sig liiiite till, få känna sig stark!

Idag blir det ridning och promenad. Ska stretcha och köra pistolen en stund också.
 
Jag har ridit för första gången på 7 månader, ett dressyrpass på ett aningens svårmotiverat fuxsto, och räknar med brutal träningsvärk imorgon. Jag känner redan hur låren skakar när jag spänner dem på ett visst sätt :nailbiting:
Eh, japp! Insidan av låren, vaderna samt övre delen av ryggen säger hej! :D

Idag har det hittills blivit en hundpromenad på ca 3,5 km och det lär bli ännu en sådan promenad + ca 1,5 mils transportcykling senare idag. Imorgon fyller jag år och ska fokusera på en massa annat (typ som att äta tårta och dricka vin), och på torsdag är det begravning för farmor :heart Det sistnämnda kommer att bli fruktansvärt jobbigt, så jag har noll ambitioner för resten av veckan sedan. Men vi ska åka ner till sommarhuset vid havet direkt efter begravningen så det lär bli en hel del långa promenader längs stranden, för att rensa huvudet om inte annat.
 
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.

Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.

Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?

Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
 
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.

Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.

Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?

Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
Det låter ju ganska rimligt 🤔 men jag har ingen aning. Det känns som att man skulle få tvätta väldigt ofta i så fall.
 
Jag har lyckats med mina första handstands! :bump: Vågar bara göra fristående på stranden och kan bara hålla mig uppe ett ögonblick men ändå! Känns kul att ha kommit över den rädslan. Har också gjort klart det programmet som jag hållit på så jag funderar på om jag ska starta om det nu eller börja på något nytt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 958
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 392
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 295
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp