Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken önskar sig ett tyngdlyftarbälte i syntetmaterial och helst utan stora blaffiga loggor på. Tänkte att någon här kanske har koll på vad som finns och vad som är bra?

Hittat ett som såg okej ut men där ligger han på gränsen mellan storlekarna. Vad väljer man, större eller mindre? Gränsen mellan storlekarna går vid 97 cm och han mäter 99 cm just nu.

Är det kardborrespänne? Jag hade valt det mindre eftersom man vill dra åt det lite.
 
Det blev ett riktigt roligt crossfit-pass idag med massor av delar som jag inte riktigt orkar beskriva i text. Men inledningsvis gjorde vi några olika maxtester i alla fall, för att upptäcka oliksidigheter (är det ens ett ord?) samt svagheter. Nyttigt! Jag kände mig starkare i vänstersidan, men i slutändan var det högersidan som var starkast. Testade också strikta pull ups för första gången på flera månader och jag hade minsann fortfarande 2,5 st i mig! Tror jag hade kunnat göra nån till efter lite vila, men det blev det inte tid till att prova.

Nu film och choklad i soffan.

Hur jobbar ni med oliksidigheten sen?

Jag är MARKANT svagare i vänster hand och handled (märker ingen jätteskillnad högre upp, tar samma vikt och repsantal i axel och bi/tri övningar). Har börjat hänga en del från chinstången och försöker hänga med en hand. Höger klarar jag länge, vänster klarar jag typ 5 sekunder. Blir knäpp haha
 
Första PT-passet gjort. Insåg omgående att jag kört mycket på tempo, när hon bad mig sänka tempot och dessutom gör fler reps än jag är van vid blev det sjukt jobbigt. Redan efter inledande knäböjen hade jag bendarr, sen bara fortsatte det :D Körde knäböj, marklyft, bänkpress, latsdrag, höftlyft, axelpress och crunches på bosuboll. Efter det var jag en blöt fläck och var tvungen att ligga stilla och flämta en stund innan jag kunde stretcha lite. Att tvätta håret med armarna över huvudhöjd var typ omöjligt :p Har fortfarande mjölksyrakänsla i armarna men ingen direkt träningsvärk än så länge, men den bör vara på ingång.

Summa summarum så har jag mystränat hittills med vikter och reps som varit lite för lätta, gjort övningarna för fort och vilat för mycket emellan. Häftigt att våga pressa sig så, det fixar jag inte mentalt när jag tränar ensam.
 
Första PT-passet gjort. Insåg omgående att jag kört mycket på tempo, när hon bad mig sänka tempot och dessutom gör fler reps än jag är van vid blev det sjukt jobbigt. Redan efter inledande knäböjen hade jag bendarr, sen bara fortsatte det :D Körde knäböj, marklyft, bänkpress, latsdrag, höftlyft, axelpress och crunches på bosuboll. Efter det var jag en blöt fläck och var tvungen att ligga stilla och flämta en stund innan jag kunde stretcha lite. Att tvätta håret med armarna över huvudhöjd var typ omöjligt :p Har fortfarande mjölksyrakänsla i armarna men ingen direkt träningsvärk än så länge, men den bör vara på ingång.

Summa summarum så har jag mystränat hittills med vikter och reps som varit lite för lätta, gjort övningarna för fort och vilat för mycket emellan. Häftigt att våga pressa sig så, det fixar jag inte mentalt när jag tränar ensam.

Vad kul och nyttigt!
 
Jag hade ett riktigt dåligt pass imorse :rofl:
Sov 5 h, vaknade vid 5, åt frukost och segade mig. Kom till gymmet vid strax efter 6 och hade 45 min på mig att riva av ett pass som brukar ta 1,5 h. Alltså det gick ju inte. Fick stryka en övning och ett par set. Men kände mig bara stressad :meh: och orkade knappt något.

Men men, nya tag på måndag. Nu ska jag sova ut i helgen och bara fokusera på återhämtning.
 
Jag hade ett riktigt dåligt pass imorse :rofl:
Sov 5 h, vaknade vid 5, åt frukost och segade mig. Kom till gymmet vid strax efter 6 och hade 45 min på mig att riva av ett pass som brukar ta 1,5 h. Alltså det gick ju inte. Fick stryka en övning och ett par set. Men kände mig bara stressad :meh: och orkade knappt något.

Men men, nya tag på måndag. Nu ska jag sova ut i helgen och bara fokusera på återhämtning.
Men du gjorde det i alla fall! Hade jag hamnat i den sitsen hade jag nog skippat träningen... :P
 
Första PT-passet gjort. Insåg omgående att jag kört mycket på tempo, när hon bad mig sänka tempot och dessutom gör fler reps än jag är van vid blev det sjukt jobbigt. Redan efter inledande knäböjen hade jag bendarr, sen bara fortsatte det :D Körde knäböj, marklyft, bänkpress, latsdrag, höftlyft, axelpress och crunches på bosuboll. Efter det var jag en blöt fläck och var tvungen att ligga stilla och flämta en stund innan jag kunde stretcha lite. Att tvätta håret med armarna över huvudhöjd var typ omöjligt :p Har fortfarande mjölksyrakänsla i armarna men ingen direkt träningsvärk än så länge, men den bör vara på ingång.

Summa summarum så har jag mystränat hittills med vikter och reps som varit lite för lätta, gjort övningarna för fort och vilat för mycket emellan. Häftigt att våga pressa sig så, det fixar jag inte mentalt när jag tränar ensam.

Känner så igen det från mina pt-pass. PTn la konsekvent på ett par kilo nästan varje gång vi sågs. Ett par kilo som jag sedan, lika konsekvent, plockade av igen när jag körde samma pass själv en vecka senare. Det var ju plötsligt bara sååå tungt! :o

/Ögontjänare utan eget pannben :D
 
Hur jobbar ni med oliksidigheten sen?

Jag är MARKANT svagare i vänster hand och handled (märker ingen jätteskillnad högre upp, tar samma vikt och repsantal i axel och bi/tri övningar). Har börjat hänga en del från chinstången och försöker hänga med en hand. Höger klarar jag länge, vänster klarar jag typ 5 sekunder. Blir knäpp haha
Det kommer att vara fokus på ensidiga övningar två pass i veckan nu, där de som känner att de har mycket att jobba med kan välja att vara med. I vanliga fall hade det även anordnats ett par workshops med samma syfte, men det går ju inte riktigt just nu p.g.a rådande restriktioner. Och så fick vi lite tips om hur man kan hantera det igår, där den huvudsakliga rekommendationen var att alltid göra 2-3 reps extra med den arm/det ben man var svagast i för att öva upp styrkan så att den blir lite mer jämn. Men i princip alla är lite ojämna på något vis, det är väldigt ovanligt att vara exakt lika stark i båda sidor.

I ditt fall låter det ju som att det är greppet som behöver övas upp, finns flera övningar och sätt att göra det! Jag har en sådan där boll som man kramar som jag sitter med i soffan ibland för att öva upp/bibehålla greppstyrkan.
 
Dagens crossfit-pass var tyvärr mer frustrerande än roligt. Frustrationen kom sig mest av att jag idag inte klarade en enda double under. Ni vet den där hopprepsövningen som jag aldrig kunnat, och som jag helt plötsligt var ganska bra på när jag återvände till crossfit efter ett uppehåll på 6 månader? Idag gick det inte alls. Alltså jag klarade inte en enda. Så jääädra störigt och orimligt på alla sätt och vis! :mad:

Nåja, kroppen fick sig en ordentlig genomkörare i alla fall och jag försöker fokusera på det istället. Blir nya tag med double unders en annan gång! 🙄
 
Det kommer att vara fokus på ensidiga övningar två pass i veckan nu, där de som känner att de har mycket att jobba med kan välja att vara med. I vanliga fall hade det även anordnats ett par workshops med samma syfte, men det går ju inte riktigt just nu p.g.a rådande restriktioner. Och så fick vi lite tips om hur man kan hantera det igår, där den huvudsakliga rekommendationen var att alltid göra 2-3 reps extra med den arm/det ben man var svagast i för att öva upp styrkan så att den blir lite mer jämn. Men i princip alla är lite ojämna på något vis, det är väldigt ovanligt att vara exakt lika stark i båda sidor.

I ditt fall låter det ju som att det är greppet som behöver övas upp, finns flera övningar och sätt att göra det! Jag har en sådan där boll som man kramar som jag sitter med i soffan ibland för att öva upp/bibehålla greppstyrkan.

Tänkte jag skulle införskaffa en sån där klämgrej som ser ut som ett V :D i övrigt är jag hyfsat jämn mellan sidorna. Tack för tips!
 
Men du gjorde det i alla fall! Hade jag hamnat i den sitsen hade jag nog skippat träningen... :P

Du att jag var på väg upp för trappen och tänkte lägga mig i sängen. Men insåg att 40 min extra sömn när jag ändå var vaken hade inte givit så mycket hehe.

Men har rätt bra diciplin. En fördel många gånger men också en nackdel när man egentligen borde vila :angel:
 
Du kan definitivt köpa broddar om du känner att det är lite halt. Det finns både sådana man trär på (där skulle jag tipsa om att satsa på de mer rejälare) och sådana man skruvar fast i springskorna.
Skruvar du fast i springskorna är risken så klart att de förstörs lite, och du kanske behöver köpa nya sedan till våren om du inte tycker det är ok att springa med springskor som har hål i sulorna.
Det jag upplevt med sådana man skruvar på är att man behöver ha skor med ganska tjock sula för att broddarna inte ska kännas igenom till fotsulan. Däremot får man bättre grepp än med sådana man trär på.

Tack, jag har kollat runt lite på olika broddar och vad som rekommenderas av löpare. Vägen jag springer mest på är en landsväg där isen lägger sig olika, så på vissa ställen är det tunt och på andra är det tjockt. Tror jag helt enkelt får vänta och prova mig fram.
 
Skulle sprungit minst 3 km idag men benen säger nej, inte idag. Så det får blir styrketräning idag, vilodag imorgon och en längre löptur på måndag.
Dagen går dock ut på att rensa ut gammalt virke ur ett uthus så att vår nya snöslunga kan köras in och ut utan bekymmer så benen får jobba lite ändå :angel:
 
Tack, jag har kollat runt lite på olika broddar och vad som rekommenderas av löpare. Vägen jag springer mest på är en landsväg där isen lägger sig olika, så på vissa ställen är det tunt och på andra är det tjockt. Tror jag helt enkelt får vänta och prova mig fram.
I så fall, om det inte är i skogen du springer, rekommenderar jag sådana man drar på. De funkar ypperligt. Är det så att det är is på vissa ställen och inte på andra är det även värt att tänka på att broddarna kommer slitas ner när du springer där det inte är is, så köp på dig kanske 2 par dra på broddar.

Jag hade denna typen i flera år och var supernöjd: https://www.xxl.se/springyard-activegrip-skobroddar-svart/p/1116291_1_style
Hade dock en typ med 5 broddar fram och två bak. Köpte på mig ett gäng från Rusta då, men de verkar inte ha kvar dem i sitt sortiment.
 
I så fall, om det inte är i skogen du springer, rekommenderar jag sådana man drar på. De funkar ypperligt. Är det så att det är is på vissa ställen och inte på andra är det även värt att tänka på att broddarna kommer slitas ner när du springer där det inte är is, så köp på dig kanske 2 par dra på broddar.

Jag hade denna typen i flera år och var supernöjd: https://www.xxl.se/springyard-activegrip-skobroddar-svart/p/1116291_1_style
Hade dock en typ med 5 broddar fram och två bak. Köpte på mig ett gäng från Rusta då, men de verkar inte ha kvar dem i sitt sortiment.

Jo jag springer i skogen också. Men jag måste springa på landsväg/grusväg för att nå mina slingor eftersom jag tycker det är onödigt att ta bilen dit. Samtidigt blir det en bra uppvärmning.
Jag bor mitt ute på landet, där alla rundor är på landsväg/grusväg, gamla traktorvägar och stigar så det är en variation av underlag. Till min bästa slinga i skogen så är det 1 km grusväg, i varierande backar och lutningar så den är hemsk på vintern även med bil.
 
Tjoho, idag har jag varit i stallet för första gången på 8 månader! Helt underbart att träffa både fyrbenta och tvåbenta igen! :love: Det blev lite stalljobb och sen en uteritt på ca 75 min, mest skritt och trav då vi hade en styck laddad unghäst samt en styck ringrostig ryttare (🙋‍♀️) med oss. Men en mycket aktiv morgon blev det i alla fall och jag är trött i hela kroppen efter de senaste dagarnas aktivitet.

Just nu ligger jag på en soffa i ett slott och sippar champagne medan jag väntar på att det ska blir dags att gå ner till middagen. Ska njuta sååå mycket av våra dagar här och hoppas att komma hem med en massa ny energi och livsglädje. Hittills känns det lovande 😊
 
Nu har det blivit lite kyligare och gymmet har stängt av duscharna på grund av restriktioner. Tyvärr blev min älskade cykel stulen i förra veckan:cry: så nu återstår bara buss för att ta sig till och från gym. Vad har ni för överdragskläder till gymmet? Åker i mina träningskläder nu med tjock tröja över och kappa men känns inte så kul när man är jättesvettig efter ett pass.
 
Nu har det blivit lite kyligare och gymmet har stängt av duscharna på grund av restriktioner. Tyvärr blev min älskade cykel stulen i förra veckan:cry: så nu återstår bara buss för att ta sig till och från gym. Vad har ni för överdragskläder till gymmet? Åker i mina träningskläder nu med tjock tröja över och kappa men känns inte så kul när man är jättesvettig efter ett pass.
När jag tar mig till och från träning har jag oftast sweatpants och tjocktröja med halsduk, och yllestrumpor i mina sneakers. Är det snö blir det oftast stall-/skogskängor istället för sneakers, kanske benvärmare, och i allra värsta fall (-20) med sån där isländsk ulltröja och rock över om det blåser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 939
· Visningar
61 955
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 095
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 041
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp