Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt slut... jag orkade nästan ingenting nu på lunchträningen. 30 min i sträck med 6 rullande övningar på 10,15, och 20 rep. Jag började flåsa redan första rundan, och kände mig sådär darrig så jag trodde jag skulle tappa stången ett par gånger.

Kanske har en infektion som ligger i kroppen, eller så är det bara en hängig dag. Jag mår bra i övrigt, hade inte gått och tränat om jag känt mig sjuk, särskilt inte i dessa tider. Det bara tog tvärstopp när jag började hoppa och lyfta vikter. O_o
 
Helt slut... jag orkade nästan ingenting nu på lunchträningen. 30 min i sträck med 6 rullande övningar på 10,15, och 20 rep. Jag började flåsa redan första rundan, och kände mig sådär darrig så jag trodde jag skulle tappa stången ett par gånger.

Kanske har en infektion som ligger i kroppen, eller så är det bara en hängig dag. Jag mår bra i övrigt, hade inte gått och tränat om jag känt mig sjuk, särskilt inte i dessa tider. Det bara tog tvärstopp när jag började hoppa och lyfta vikter. O_o
Usch, jobbig känsla! Hade du ätit & sovit okej/som vanligt innan? Kan nog vara bra att ta ett par dagars vila nu tänker jag, för att se hur kroppen reagerar.
 
Usch, jobbig känsla! Hade du ätit & sovit okej/som vanligt innan? Kan nog vara bra att ta ett par dagars vila nu tänker jag, för att se hur kroppen reagerar.

Jag ska ta det lugnt, har en cykel45 inbokad imorgon men får se om jag kör eller inte. Är ändå i balans i övrigt så jag hoppas slippa förkylning... med alla corona-anpassningar så känns det surt att dra på sig en infektion.
 
Maxningspass 1 av 2 idag och marklyft och bänkpress först ut!
Marklyft blev maxlyftet på 77,5 med lite mersmak, kanske borde testat 80 med men var så nöjd med ett årsbästa så stannade där 👍
Bänkpress 42,5 vilket jag var jättenöjd med. Ingen passare heller ju, kanske hade testat 45 om jag haft det 😁
Nästa gång blir det knäböj och militärpress! Lite kul att testa var jag befinner mig, dessa vikter är inte mina all time max men inte så långt ifrån så jag är jättenöjd med senaste månadernas träning 😃
 
Maxningspass 1 av 2 idag och marklyft och bänkpress först ut!
Marklyft blev maxlyftet på 77,5 med lite mersmak, kanske borde testat 80 med men var så nöjd med ett årsbästa så stannade där 👍
Bänkpress 42,5 vilket jag var jättenöjd med. Ingen passare heller ju, kanske hade testat 45 om jag haft det 😁
Nästa gång blir det knäböj och militärpress! Lite kul att testa var jag befinner mig, dessa vikter är inte mina all time max men inte så långt ifrån så jag är jättenöjd med senaste månadernas träning 😃
Äsch, alla PB nollställs efter man fått barn vet du väl :angel:
 
Har lite träningsvärk idag från styrkan igår och har känt av knäna ett par gånger, samt öm i foten. Tog i ganska rejält, så nu är frågan om jag klarar av ett fullt danspass på 2-3 timmar imorgon, plus cykla in till stan på torsdag, eller om jag ska spara dansen till torsdag och riskera att jag inte orkar den efter stan... Brukar träna varannan dag, och ser inte cykla in till stan som träning egentligen, men jag vet också att jag ibland behöver lite mer återhämtning om jag tagit ut mig mer än jag brukar. Svårt.
 
Jag körde ett helkroppspass i vardagsrummet idag. Lite av varje med det jag hade, försökte komma nära failure. 3 set av varje.

Djupa armhävningar på handtag
Bulgarian split squats
Hip thrust med gummiband
Maghjul på knä
Liggande benlyft
 
Här blev det ett benpass igår och ett rygg/armpass. Igår var ett bra pass men hade ändå en sjukt seg känsla i kroppen. Fortsatt öka i samtliga övningar förutom sumomarken, hade inte bältet med mig så det var helt enkelt svårt att matcha förra veckans vikter jag körde med bälte. Valde istället att lägga mig lägre och slipa teknik. Nästa vecka ska jag testa att öka lite vikt i böjen efter att ha ökat reps ett ex antal veckor (är uppe på 7 reps på 60 kg). Och hip thrusters lastade jag på 70 kg igår, en ökning med 10 kg och det känns som jag kan öka 10 kg till nästa vecka haha...

Dagens pass gick galet mycket bättre, kanske också för att jag knäckte en pizza igår kväll och sen ätit bra hela dagen haha. Bicepscurlsen har jag lagt om en del, kört högreps ett par veckor i alla fyra setten men lägger om till färre reps och högre vikt i två set och högreps och lägre vikt i de sista två.
 
Maken önskar sig ett tyngdlyftarbälte i syntetmaterial och helst utan stora blaffiga loggor på. Tänkte att någon här kanske har koll på vad som finns och vad som är bra?

Hittat ett som såg okej ut men där ligger han på gränsen mellan storlekarna. Vad väljer man, större eller mindre? Gränsen mellan storlekarna går vid 97 cm och han mäter 99 cm just nu.
 
Skrittur på min äldsta häst på lunchrasten. 10,5 vecka sen jag satt på hans rygg pga skada. Nu hoppas jag igångsättningen blir friktionsfri så vi kan komma igång att träna i början av nästa år :love:

Ska göra mitt träningspass ikväll också plus att jag hoppas gå en promenad med hunden innan det blir för sent. Men det beror på när maken kommer hem. Ungarna ska rida på banan så jag får samla steg genom att hjälpa dom iallafall :)
 
Oj vad ni tränar! Själv skulle jag ha sprungit i onsdags men det gick bara inte, jag var så sjukt uppgiven över grejer på jobbet att till och med orken att ens försöka komma iväg då försvann. Jag som vanligtvis brukar i alla fall kunna byta om till springkläder.

Men i torsdags åkte jag till en hästkursgård! Det har varit så himla kul och välbehövligt. Miljöombyte, härliga stöttande och ödmjuka nya personer, fina hästar, god mat, och inte tänka på något annat än häst och vad det blir för smarrigt till efterrätt. :d 4 dagar var jag där i en glad och härlig hästbubbla.
Två lektioner om dagen, och även om hästarna var så vansinnigt känsliga att det knappt kändes i musklerna fick hjärnan jobba på högvarv :heart

I går var det som vanligt ridlektion på ridskolan - fick träningsvärk som bara den i magen av det!

I dag blir det springning, tänker mig något lagom typ 5-6km och lite jogg med kanske några intervaller när jag får feeling. :)

Har även börjat kolla lite på Chloe Tings nya challenge. :D
 
Jag springer 2-3 gånger i veckan, mest i skogen. Tycker det är dyrt med trailskor så har kört på mina vanliga springskor, men nu när det börjar bli blött ute så blir det lite mer klurigt. Skorna fäster ju inte av förklarliga skäl. Kan man köpa broddar, likt de man har på vintern istället för nya skor? Jag vet inte hur mycket jag kommer kunna springa häromkring i vinter då skogen inte plogas och knappt vår körväg heller. Att springa på motionsspår innebär en enkelresa på 30 minuter.
Du kan definitivt köpa broddar om du känner att det är lite halt. Det finns både sådana man trär på (där skulle jag tipsa om att satsa på de mer rejälare) och sådana man skruvar fast i springskorna.
Skruvar du fast i springskorna är risken så klart att de förstörs lite, och du kanske behöver köpa nya sedan till våren om du inte tycker det är ok att springa med springskor som har hål i sulorna.
Det jag upplevt med sådana man skruvar på är att man behöver ha skor med ganska tjock sula för att broddarna inte ska kännas igenom till fotsulan. Däremot får man bättre grepp än med sådana man trär på.
 
Maken önskar sig ett tyngdlyftarbälte i syntetmaterial och helst utan stora blaffiga loggor på. Tänkte att någon här kanske har koll på vad som finns och vad som är bra?

Hittat ett som såg okej ut men där ligger han på gränsen mellan storlekarna. Vad väljer man, större eller mindre? Gränsen mellan storlekarna går vid 97 cm och han mäter 99 cm just nu.

Jag har inte så bra koll själv men taggar folk jag tror kan ha lite kunskap om detta!

@Bulldoozer @Sassy @BusBarro

(ursäkta om jag blandat ihop nån och taggat fel, men har för mig att ni håller på/har hållit på med styrkelyft eller tyngdlyftning? Rätta mig gärna om jag har fel!)
 
Alltså, jag är så stolt över min kropp och vad den klarar! (Blir du provocerad sluta läs här, om kroppen post partum)

Ett år efter förlossning och jag känner mig starkare än någonsin! Så imponerad av vad kroppen kan, att återhämta sig så bra och sen bli ännu starkare :love:

Idag har jag promenerat 1,5 timme i skogen med 10 kg barn i sele på magen, tränat ett rejält överkroppspass på en timme och direkt efteråt sprang jag 5 km för första gången på lääänge (på 34 minuter, ändå bra för att vara jag, även historiskt sett!) Lite hysteriskt, jag vet, men imorgon blir det vilodag ;) Och kroppen grejar det hur bra som helst! Stark mage, stark bäckenbotten och inte minst - starkare mentalt! Sedan jag fick barn har jag på något sätt en högre tro på min egen förmåga känns det som. Det ligger förstås mycket jobb bakom det med knipträning, magaktivering, oändliga promenader och även rejäl styrketräning den senaste tiden (en liten portion tur också givetvis och jag är tacksam) Men ja, idag imponeras jag av mig själv och min egen kropp 🤩

Slut på skryt :D
 
Alltså, jag är så stolt över min kropp och vad den klarar! (Blir du provocerad sluta läs här, om kroppen post partum)

Ett år efter förlossning och jag känner mig starkare än någonsin! Så imponerad av vad kroppen kan, att återhämta sig så bra och sen bli ännu starkare :love:

Idag har jag promenerat 1,5 timme i skogen med 10 kg barn i sele på magen, tränat ett rejält överkroppspass på en timme och direkt efteråt sprang jag 5 km för första gången på lääänge (på 34 minuter, ändå bra för att vara jag, även historiskt sett!) Lite hysteriskt, jag vet, men imorgon blir det vilodag ;) Och kroppen grejar det hur bra som helst! Stark mage, stark bäckenbotten och inte minst - starkare mentalt! Sedan jag fick barn har jag på något sätt en högre tro på min egen förmåga känns det som. Det ligger förstås mycket jobb bakom det med knipträning, magaktivering, oändliga promenader och även rejäl styrketräning den senaste tiden (en liten portion tur också givetvis och jag är tacksam) Men ja, idag imponeras jag av mig själv och min egen kropp 🤩

Slut på skryt :D
Så härligt att läsa! :heart
 
Blev dans idag trots lite träningsvärk kvar! Knep lite i ena knät i början men inte sen när jag kom förbi de första övningarna. Tror att jag blivit lite sämre på att stabilisera knät när jag vrider så att det wobblar lite, och då kniper det till, men så länge jag inte utmanar ödet och vrider som sjutton så verkar det gå bra. Känner mig i alla fall helt mörbultad, som vanligt. Skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 864
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 025
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 632
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp