Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är så stolt över min kropp och vad den klarar! (Blir du provocerad sluta läs här, om kroppen post partum)

Ett år efter förlossning och jag känner mig starkare än någonsin! Så imponerad av vad kroppen kan, att återhämta sig så bra och sen bli ännu starkare :love:

Idag har jag promenerat 1,5 timme i skogen med 10 kg barn i sele på magen, tränat ett rejält överkroppspass på en timme och direkt efteråt sprang jag 5 km för första gången på lääänge (på 34 minuter, ändå bra för att vara jag, även historiskt sett!) Lite hysteriskt, jag vet, men imorgon blir det vilodag ;) Och kroppen grejar det hur bra som helst! Stark mage, stark bäckenbotten och inte minst - starkare mentalt! Sedan jag fick barn har jag på något sätt en högre tro på min egen förmåga känns det som. Det ligger förstås mycket jobb bakom det med knipträning, magaktivering, oändliga promenader och även rejäl styrketräning den senaste tiden (en liten portion tur också givetvis och jag är tacksam) Men ja, idag imponeras jag av mig själv och min egen kropp 🤩

Slut på skryt :D
Men vilken underbar läsning! Det måste vara en smått oslagbar känsla. Heja dig! :banana:
 
Alltså, jag är så stolt över min kropp och vad den klarar! (Blir du provocerad sluta läs här, om kroppen post partum)

Ett år efter förlossning och jag känner mig starkare än någonsin! Så imponerad av vad kroppen kan, att återhämta sig så bra och sen bli ännu starkare :love:

Idag har jag promenerat 1,5 timme i skogen med 10 kg barn i sele på magen, tränat ett rejält överkroppspass på en timme och direkt efteråt sprang jag 5 km för första gången på lääänge (på 34 minuter, ändå bra för att vara jag, även historiskt sett!) Lite hysteriskt, jag vet, men imorgon blir det vilodag ;) Och kroppen grejar det hur bra som helst! Stark mage, stark bäckenbotten och inte minst - starkare mentalt! Sedan jag fick barn har jag på något sätt en högre tro på min egen förmåga känns det som. Det ligger förstås mycket jobb bakom det med knipträning, magaktivering, oändliga promenader och även rejäl styrketräning den senaste tiden (en liten portion tur också givetvis och jag är tacksam) Men ja, idag imponeras jag av mig själv och min egen kropp 🤩

Slut på skryt :D

Håller med! Man får nog lite annat perspektiv på vad kroppen klarar och hur fantastisk den är efter man fått barn :love:
 
Jag har gått ner i vinterläge med löpningen. Jag tänker försöka springa oftare men långsammare till och från jobbet, testar denna vecka och nu är det fjärde dagen. Jag tänker försöka jobba med teknik under vintern, är inte helt liksidig och behöver gripa framåt med mitt högerben bättre. Jag har lyckats träna bort ett besvärligt fotproblem så att det inte märks om jag har stödbandage, nu ska jag successivt börja lätta på det och försöka att gradvis plocka bort det till vardags. Behöver komma igång och träna lite överkropp också, i somras blev det mycket jobb med lie och en hel del paddling så då fick jag den träningen på köpet liksom.
 
Jag har fortsatt med min lugna träning 3 dagar i veckan, ungefär 2 gympass och 1 löppass har det blivit. Sedan en del långpromenader bland höstlöven, superskönt! :love: Jag har även tappat den vikt som jag gick upp de senaste två åren, vilket gör att framför allt löpningen känns betydligt lättare igen och jag får inte lika ont i fötterna längre.

Dock verkar det som att jag skadade ryggen igår på styrketäningen 😑 Det blev någon slitning i muskeln, så jag hoppas att det ska läka på några dagar.
 
Jag fick ihop 7 kilometer i går :) Kändes skönt, jag har liksom tappat löpningen lite på senare tiden.
Det gick lite stelt och knackigt i början men efter 3km var jag mjuk och fin igen. Blev lite uttråkad efter 30 minuter men jag drog igång en podd - så blev det genast roligare.
Glömde dock reflexväst. Ajabaja! Har hängt fram den nu så glömmer den förhoppningsvis inte nästa gång. Har ju reflexer på tightsen och på skorna men ändå.

I dag ska jag styrketräna. Vet inte riktigt vad ännu men jag hittar väl på något under dagen.
 
En fråga, vid misstänkt muskelbristning eller slitning i sena som känns när jag går (inte gör ont men känns av), är det bra eller dåligt att ta en promenad på en timme över lunchen nu? Tänker att vissa saker mår ju bra av lite blodcirkulation och andra bättre av att röra sig så lite som möjligt.
 
En fråga, vid misstänkt muskelbristning eller slitning i sena som känns när jag går (inte gör ont men känns av), är det bra eller dåligt att ta en promenad på en timme över lunchen nu? Tänker att vissa saker mår ju bra av lite blodcirkulation och andra bättre av att röra sig så lite som möjligt.
Som jag förstår det (är ej vårdutbildad men har ofta problem själv med muskler och senor) så ska det vara bra att träna väldigt lätt vid senskador. Det kan få kännas, men det ska aldrig göra ont och du ska vara väldigt försiktig så att du är uppvärmd och det är mjuka rörelser du gör.
 
Som jag förstår det (är ej vårdutbildad men har ofta problem själv med muskler och senor) så ska det vara bra att träna väldigt lätt vid senskador. Det kan få kännas, men det ska aldrig göra ont och du ska vara väldigt försiktig så att du är uppvärmd och det är mjuka rörelser du gör.

Jag testar det. Blir det värre så lär jag märka det och hålla mig stilla sedan :D
 
En fråga, vid misstänkt muskelbristning eller slitning i sena som känns när jag går (inte gör ont men känns av), är det bra eller dåligt att ta en promenad på en timme över lunchen nu? Tänker att vissa saker mår ju bra av lite blodcirkulation och andra bättre av att röra sig så lite som möjligt.
Det är bara bra, men avbryt direkt om det börjar göra ont.
Själv joggade jag trail i skogen när jag hade ryggskott :D långsamt, lugnt, och korta stunder 3 gånger om dagen.
 
Maken önskar sig ett tyngdlyftarbälte i syntetmaterial och helst utan stora blaffiga loggor på. Tänkte att någon här kanske har koll på vad som finns och vad som är bra?

Hittat ett som såg okej ut men där ligger han på gränsen mellan storlekarna. Vad väljer man, större eller mindre? Gränsen mellan storlekarna går vid 97 cm och han mäter 99 cm just nu.

Planerar han att gå upp eller ner i vikt? Jag skulle ta det större om han är 99 cm och det på innersta hålet blir 97 cm. Han borde få ett bra tryck då och samtidigt ha plats att växa.

Jag har dock inget tips på bälte. Har ett liverbälte, gillar den typen bättre för att det ska sitta bra jäkla tajt.
 
Så frustrerad. Det har gått snart två veckor sen jag helt plötsligt fick ont i stortån och leden bakom. Jag var i bättre form än någonsin.
Har vilat en vecka helt med laser, voltaren gel och Pronaxen.
Cyklade igår och kände inget i foten under tiden men idag anar jag mer smärta. 😕

Kolla med en kiropraktor/dyl? Min kiropraktor fixar fan allt på mig.. Rygg, nacke, skuldra och fötter är mina stora problemområden, men han fixar även händer, armbågar, knän och muskelbristningar/sträckningar! :D

Bokat massage nästa vecka, blir skönt för kroppen det :) Jag kör massagepistolen på mina största problemområden nästan varje dag och det känns att det hjälper.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll ska jag stängsla, gå en promenad med hund och de andra två hästarna och träna.

Massagepistol är bland det bästa jag investerat i! :)

Jag fick ihop 7 kilometer i går :) Kändes skönt, jag har liksom tappat löpningen lite på senare tiden.
Det gick lite stelt och knackigt i början men efter 3km var jag mjuk och fin igen. Blev lite uttråkad efter 30 minuter men jag drog igång en podd - så blev det genast roligare.
Glömde dock reflexväst. Ajabaja! Har hängt fram den nu så glömmer den förhoppningsvis inte nästa gång. Har ju reflexer på tightsen och på skorna men ändå.

I dag ska jag styrketräna. Vet inte riktigt vad ännu men jag hittar väl på något under dagen.

Man kan inte ha för mycket reflexer, jag ser ut som en julgran när jag springer i mörker.. 😅
 
Idag sprang jag mitt virtuella mustaschmilen lopp! Jävlar med pannben det krävdes idag.. Men runt kom jag och under timmen va jag så jag är mycket nöjd! :)
Det är i princip enda målet jag har när jag springer milen - att vara under timmen!

Ska ut till pålletösen nu och rida en runda sen kan jag dö på soffan ikväll! :D
 
Planerar han att gå upp eller ner i vikt? Jag skulle ta det större om han är 99 cm och det på innersta hålet blir 97 cm. Han borde få ett bra tryck då och samtidigt ha plats att växa.

Jag har dock inget tips på bälte. Har ett liverbälte, gillar den typen bättre för att det ska sitta bra jäkla tajt.

Han planerar att gå ner. Hittade ett annat bälte med bättre storlek. Hoppas det passar!
 
Kolla med en kiropraktor/dyl? Min kiropraktor fixar fan allt på mig.. Rygg, nacke, skuldra och fötter är mina stora problemområden, men han fixar även händer, armbågar, knän och muskelbristningar/sträckningar! :D



Massagepistol är bland det bästa jag investerat i! :)



Man kan inte ha för mycket reflexer, jag ser ut som en julgran när jag springer i mörker.. 😅

Ja jag är väldigt glad över att vi köpte den där pistolen! :D
 
Det blev ett riktigt roligt crossfit-pass idag med massor av delar som jag inte riktigt orkar beskriva i text. Men inledningsvis gjorde vi några olika maxtester i alla fall, för att upptäcka oliksidigheter (är det ens ett ord?) samt svagheter. Nyttigt! Jag kände mig starkare i vänstersidan, men i slutändan var det högersidan som var starkast. Testade också strikta pull ups för första gången på flera månader och jag hade minsann fortfarande 2,5 st i mig! Tror jag hade kunnat göra nån till efter lite vila, men det blev det inte tid till att prova.

Nu film och choklad i soffan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 955
· Visningar
62 307
Senast: Rosett
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 134
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 094
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 376
Senast: hoppsann
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp