Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kör mitt rehabprogram varannan dag och det går bättre och bättre! Den svåraste övningen börjar också funka bättre :)
Det bästa är ju att jag inte alls har den där tröttheten i ländryggen på samma extrema sätt längre och jag kan vända mig i sängen och gå ur sängen utan att hela högersidan protesterat så jag måste ta i med armarna för att ta mig upp. Kombon med sulor, tänka på hållningen mer (lärt mig vart min neutrala position är) och träning, rörlighet och stretch verkar ge resultat🙏 Kotan gör ont fortfarande dock, himla konstigt...
 
Här var det dåligt med träning, en vecka sedan sist... jag som tänkt träna massor nu när maken är ledig två veckor = mycket mer avlastning med barnet. Meeen istället började jag äta antibiotika som får mig att må lite halvkonstigt (mest skum känsla i kroppen + huvudvärk) och jag var även tvungen att sluta amma pga medicinen så har ont i bröstet som inte har vant sig än.

Har försökt vara snäll mot mig själv och tagit det lugnt, bara promenerat och yogat.

Men hur skulle ni resonera kring träning och antibiotika? Jag tar det pga hudproblem (perioral dermatit, en inflammation i huden vad jag förstår) så jag är ju inte sjuk på det viset. Ska också ta medicinen i 6 veckor så det vore segt att inte träna alls men jag vet inte hur jag ska tänka.

Om inte annat kanske jag kan köra bänkpress haha :D
Jag har noll koll eftersom jag i princip aldrig ätit antibiotika, men jag tänker att en bra huvudregel brukar vara att lyssna på kroppen helt enkelt? Träna när det känns bra och bara göra det som känns bra. Du kan ju också slänga iväg en fråga till Lofsan eller nått på Instagram, hon har väl nyligen ätit antibiotika p.g.a borrelia och bör ha lite råd att dela med sig av :)
 
Tyst från mig också här på senaste, vilket främst beror på att jag håller på med en yoga-streak som jag skriver om i en egen tråd på Dagbok. Det har känts utmanande nog den här första veckan, och kombinerat med en fruktansvärt intensiv period på jobbet samt Covid-karantän där jag alltså inte ens får lämna hemmet (men jag har inte varit sjuk eller så alltså) har det inte känts överdrivet lockande att träna på något annat sätt faktiskt. Men jag är så glad att jag har yogautmaningen som gör att jag får igång kroppen och rör på mig i 20-30 minuter varje dag! :up:

När min karantän tar slut den 7 december kommer saker och ting nog att kännas lite lättare, och tanken är då att gå tillbaka till dagliga promenader samt ett och annat löppass. Är otroligt sugen på att springa just nu, förmodligen bara för att jag inte kan. Vikterna i hemmagymmet, som jag teoretiskt sett skulle kunna använda hur mycket jag vill, känns inte alls lika lockande 🙄

Mycket babbel här, men strategin för resten av året är i alla fall att hålla i den här yogastreaken och att låta allt annat gå på känsla. Känns bra! :)
 
Jag har noll koll eftersom jag i princip aldrig ätit antibiotika, men jag tänker att en bra huvudregel brukar vara att lyssna på kroppen helt enkelt? Träna när det känns bra och bara göra det som känns bra. Du kan ju också slänga iväg en fråga till Lofsan eller nått på Instagram, hon har väl nyligen ätit antibiotika p.g.a borrelia och bör ha lite råd att dela med sig av :)
Ja det är lite så jag har tänkt. Får se hur kroppen känns :)
 
Löpning igår i härligt kvällsväder, idag har jag vilat och imorgon ska jag springa ”virtuella varvetmilen” (seedningslopp inför Gbgvarvet) maken dumpar mej nån mil hemifrån och jag kutar 1mil och han hämtar upp mej allt för att jag ska få så säker asfaltlöpning som möjligt. Vägarna är hårt trafikerade här så jag ska ta en tur på vackra kinnekulle.
 
Vi gick in i lockdown igen idag :meh: så jag använder det som startdatum för att börja en ny omgång av mitt yoga/coreprogram :p om allt går som planerat borde jag bli klar med det precis när vi kommer ur lockdown. Kommer även lägga till minst två dagar av handstående i veckan och två dagar mobilitetsträning på mina "vilodagar".

Idag blev det ett ganska tufft yogaflow med programmet och sen övning på handstående (chest to wall och att balansera med en fot i taget iväg från väggen). Har hittat en bra plats att öva chest to wall i vår trappuppgång så att jag slipper vara rädd för att ramla över. Tur att ingen av grannarna är här just nu 😅
 
Bokade in mig på adventslopp så dagen till ära valde jag att springa trail, på upptrampade kostigar i hyresvärdens största sommarhage. Går ca 80 - 90 kor där på sommaren så det är ganska upptrampat men inte alltid åt det håll jag vill. 5 km totalt, varav 3 km i hagen och 2 km som transportsträcka.
Härlig start på första advent, även om benen fick jobba hårt då det förekom flertal hopp över vattendrag och höga tuvor :love:

1606667788971.png
 
Sitter med mitt nya upplägg. Har egentligen svarat bra på det jag kört på de senaste 3 mnd men känner att jag vill testa mig vidare. Vad tror ni som gymmar om denna split:

Må: Ben framsida + bröst
Ti: Rygg/armar
Ons: Axlar/bröst
To: Ben baksida + rygg

Må: Ben framsida + bröst
Ti: Rygg/armar
Ons: Ben baksida
To: Axlar/bröst
Fre: Ben/rygg

Det är lite varierande i övningarna under respektive pass om jag fokuserar på styrka eller byggnad. I baslyften är repsantalet mellan 6-8 och de flesta andra är antalet mellan 8-10 eller 10-15.
 
Seedningslopp avklarat, gick inte så bra som jag hoppats. Sprang på 54 vilket är rätt surt med tanke på att jag sprungit milen på 52 i höst så va jag inne på att pressa ner till 50 eller helst under. Men men, va stum och tråkig i benen första 3-4km och då är det trögt att hålla tempo, hade jag sprungit som resterande km så hade jag kommit ner till önskat mål. Kanske kör ett till om det går nåt efter jul.
 
Sitter med mitt nya upplägg. Har egentligen svarat bra på det jag kört på de senaste 3 mnd men känner att jag vill testa mig vidare. Vad tror ni som gymmar om denna split:

Må: Ben framsida + bröst
Ti: Rygg/armar
Ons: Axlar/bröst
To: Ben baksida + rygg

Må: Ben framsida + bröst
Ti: Rygg/armar
Ons: Ben baksida
To: Axlar/bröst
Fre: Ben/rygg

Det är lite varierande i övningarna under respektive pass om jag fokuserar på styrka eller byggnad. I baslyften är repsantalet mellan 6-8 och de flesta andra är antalet mellan 8-10 eller 10-15.

Jag kör mest övningar som tränar flera områden så jag har dålig koll på hur man splitar sin träning. Generellt för mig ser de indelade musklerna ut att fungera ihop men kör du aldrig mage? Jag hade även satsat på att träna samma muskelgrupp minst 2 dagar per vecka. Men det beror på hur hårt du tar ut musklerna, själv föredrar jag att inte ta ut mig helt så kroppen skakar.
 
Aktiv helg som vanligt. Ute och grejade och gick promenad när ungarna red i lördags. Igår red jag två turer, var och gick i skogen med bössa på ryggen och kollade efter rådjur och på kvällen tränade jag :)
 
Jag kör mest övningar som tränar flera områden så jag har dålig koll på hur man splitar sin träning. Generellt för mig ser de indelade musklerna ut att fungera ihop men kör du aldrig mage? Jag hade även satsat på att träna samma muskelgrupp minst 2 dagar per vecka. Men det beror på hur hårt du tar ut musklerna, själv föredrar jag att inte ta ut mig helt så kroppen skakar.

Nej jag kör inte mage för stunden :angel: Dels så jävla tråkigt sen tycker jag bålen får jobba så pass bra i många andra övningar så det får räcka. Som det är nu får allt utom axlar jobba två ggr i veckan. Uppdelningen på ben är mer ett fokus (ett böjpass och ett markpass) plus att jag avslutar båda passen med hipthrusters. Hade jag haft möjlighet att träna spritt över hela veckan hade jag förmodligen kört över/underkroppssplit men känns inte bra när jag kör 4/5 pass på raken.

Tar ut mig rätt rejält. Inte kräksnivå men jag är helt klart trött i kroppen efter.

Men skönt att höra att spliten ser ut att funka :D Ska köra första ikväll, egentligen är majoriteten av övningarna samma som innan men sumoböjen och benpress får göra återkomst iallafall.
 
Testade första omgjorda benpasset idag som avslutades med bröst. Kändes mycket bra och kul. Men jag borde köra ben på det andra gymmet som har fem riggar, detta gym har två och jag ockuperade den ena i 1,5 h :o

Satte nytt PB i knäböj på 70 kg, 5 reps. Kändes mycket bra med en ökning på 7 kg sen förra veckan.
 
Jag gillar mina gener. Kan styrketräna ett pass varannan vecka och ändå bli starkare varje gång verkar det som:cool: Kondition och stretching däremot måste ske minst varannan dag, men det är ju mycket roligare än styrketräning så jag är nöjd!
 
Vilket skitpass imorse. Gillar verkligen inte att träna på morgonen längre :laugh: Kroppen vaknade inte förrän efter en timme och då var bränslet typ slut. Men tog nytt PB i rumänska på 78 kg (5 reps) men backade i raka så valde redan efter första arbetssetet att sänka vikten och köra pausmark istället.

Är det någon som vet om man kan nå platå i viktuppgång förövrigt? Jag har stadigt ökat mellan 0,5-1 kg i veckan upp till 64 kg (vilket är 1 kg mer än min trivselvikt innan jag fick barn). Jag äter exakt likadant som innan, inte förändrat mängden träning, inte ökat cardion men har legat stabilt på 64,1 kg sedan förra veckan med någon viktdip (som jag kan anta beror på typ tarmtömning, mindre vätska i kroppen osv).
 
Vilket skitpass imorse. Gillar verkligen inte att träna på morgonen längre :laugh: Kroppen vaknade inte förrän efter en timme och då var bränslet typ slut. Men tog nytt PB i rumänska på 78 kg (5 reps) men backade i raka så valde redan efter första arbetssetet att sänka vikten och köra pausmark istället.

Är det någon som vet om man kan nå platå i viktuppgång förövrigt? Jag har stadigt ökat mellan 0,5-1 kg i veckan upp till 64 kg (vilket är 1 kg mer än min trivselvikt innan jag fick barn). Jag äter exakt likadant som innan, inte förändrat mängden träning, inte ökat cardion men har legat stabilt på 64,1 kg sedan förra veckan med någon viktdip (som jag kan anta beror på typ tarmtömning, mindre vätska i kroppen osv).

Jag tänker spontant att du kanske hamnat i energibalans gällande vikt - kost - aktivitet. Dvs vill du fortsätta öka i vikt så behöver du justera så att du fortsätter ligga plus på energikontot (mer mat alt mindre aktivitet).
 
Jag tänker spontant att du kanske hamnat i energibalans gällande vikt - kost - aktivitet. Dvs vill du fortsätta öka i vikt så behöver du justera så att du fortsätter ligga plus på energikontot (mer mat alt mindre aktivitet).

Jo öka lär jag ju behöva göra :D Tänker att jag ska fortsätta äta som jag gör men öka delar av det (och då främst protein och fettkällorna. Kolhydrater äter jag tillräckligt av) och se när jag börjar öka igen. Äteri princip samma sak varje dag.
Tanken är att jag ska upp 5 kg till ungefär innan det är dags att lägga sig på balans.

Antar att det hela egentligen grundar sig ökad muskelmassa = ökat energibehov.

Bara en allmän reflektion; eftersom jag inte vägt mer innan (i hela mitt liv bortsett från när jag var gravid men då var det inte direkt fett som gjorde att jag gick upp 20 kg hehe) skulle det kunna vara så att mina fettceller nu är "fulla" och att det går trögare för att kroppen behöver producera nya fettceller?
 
Jo öka lär jag ju behöva göra :D Tänker att jag ska fortsätta äta som jag gör men öka delar av det (och då främst protein och fettkällorna. Kolhydrater äter jag tillräckligt av) och se när jag börjar öka igen. Äteri princip samma sak varje dag.
Tanken är att jag ska upp 5 kg till ungefär innan det är dags att lägga sig på balans.

Antar att det hela egentligen grundar sig ökad muskelmassa = ökat energibehov.

Bara en allmän reflektion; eftersom jag inte vägt mer innan (i hela mitt liv bortsett från när jag var gravid men då var det inte direkt fett som gjorde att jag gick upp 20 kg hehe) skulle det kunna vara så att mina fettceller nu är "fulla" och att det går trögare för att kroppen behöver producera nya fettceller?

Absolut ingen aning :D Men Styrkelabbet hade en podd för ett tag sen om viktuppgång - det kanske kan ge något?
 
Ett tag sedan min sista uppdatering, det beror inte på att jag har legat på latsidan utan tvärt om :) Har hittat ett bra flow i träningarna och får in lite träning varje dag. Hade tänkt haka på yoga varje dag utmaningen men nja jag kör yoga när det faller på istället.

November har varit skittråkig, regn regn regn och regn. Det har blivit många pass på spinningcykeln. Men här kommer den senaste lärdomen in - Kvällsblaskorna har rätt när de i sina artiklar skriver "träna rätt för din ålder" har aldrig brytt mig för jag är ju fortfarande 28... Dock så fick jag har i november en oönskad viktuppgång, bara något kilo och bara som en draperande fladdrig bilringsprydnad under naveln. Började logga mina måltider för att se om jag börjat äta mer, men inte, låg på ett hyfsat bra dagligt intag. Det där med stress i samband med ålder kombinerat med mycket högintensivträning...Tydligen har kroppen ändå blivit 42 och regagerar med att en skyddande badring för eventuella stötar.... Nåväl har börjat att lägga in ännu mer yoga dragit ned på spinningen till 3 dagar i veckan för jag vill ju verkligen igång med flåset ordentligt inför skidsäsongen samt att vädret nu har börjat locka till mer promenader igen. Efter bara 4 lite längre promenader känner jag redan att bilringen börjar krypa tillbaka i rädsla för att exponeras för vinterkyla :D

Konditionsmässigt märker jag verkligen vad det här året har gjort. Jag har aldrig varit en konditionsmänniska och förra årets avslut av semestern är nog ett av de fysiskt mest risiga stadium som jag befunnit mig i, bara tanken på att ta några springsteg fick som kroppen att skrika rakt ut. Kunde inte blåsa upp en hel sådan där bag in box påse i ett andetag (3 liter) utan fick ta om, nu kan jag det med råge och har till och med luft över
 
Jag unnade mig ett dubbelpass med träning idag, det var välbehövligt både fysiskt och psykiskt! 8 km löpning/gång följt av ett överkroppspass med mycket bänkpress.

Igår var jag lite deppig, då påminde maken mig om att jag inte tagit så mycket egentid med träning de senaste veckorna så då passade jag på idag. Skönt trött i kroppen nu och lugnare i sinnet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 486
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 936
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 913
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp