Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har svårt för att komma igång med löpningen igen efter en period med förkylning och en massa arbete. Har bara blivit lite enstaka ströpass som nog varken gjort från eller till. Och jag hade verkligen noll och ingen motivation att ge mig ut idag i halvmörker och halvblåst. Men jag släpade mig ut ändå. 7 flåsiga kilometer blev det i varierande tempo. Försöker känna mig nöjd över att jag iaf gav mig ut.
 
Jag är glad idag! Har av en slump låst upp crow till chaturanga! :laugh: Har testat det tidigare och då kändes det helt omöjligt men idag fick jag till det efter bara ett par försök. Fick genom att träna på det också till en mycket bättre crow. Älskar att efter man tragglat med något "för" svårt så känns allt annat så mycket enklare. Slog också till med min bästa forearm stand och wheel hittills. Bra träningsdag idag helt enkelt!
 
Jag lever! Var lite snudd på i lördags eftersom att jag behövde hämta ved från vedskjulet, och det var så jobbigt att bara lägga en trave på vagnen och köra upp till huset att det kändes som om jag precis hade gått av spinningcykeln typ. Sen hade jag vilopuls på över 100 i några timmar men avvaktade och igår och idag har jag haft vilopuls på 80-90 så fortfarande lite högt för mig som brukar ligga på ca 65 i vilopuls men helt inom rimliga gränser enligt vad vården sagt till mig. Det är sådär konstigt att jag inte känner att jag är sjuk när jag vilar, bara lite snuvig då, men så fort jag ska göra något, typ hämta ett glas vatten eller släppa ut katten, så skenar pulsen iväg och jag blir trött som satan. Jag vilar och hoppas att det blir bättre snart för jag gjorde ju så himla bra framsteg på träningen senaste månaden och vill inte tappa allt igen, men jag kan inte ens göra enkel fysioterapi så det ser ju mörkt ut just nu :cry: Men tack för att du kom ihåg lilla mig! Känns lite bättre nu när jag fått gnälla av mig här också :)
 
Jag är glad idag! Har av en slump låst upp crow till chaturanga! :laugh: Har testat det tidigare och då kändes det helt omöjligt men idag fick jag till det efter bara ett par försök. Fick genom att träna på det också till en mycket bättre crow. Älskar att efter man tragglat med något "för" svårt så känns allt annat så mycket enklare. Slog också till med min bästa forearm stand och wheel hittills. Bra träningsdag idag helt enkelt!

Vad är det du tränat? :D
 
Jag körde ben och avslutade med bröst igår. Hade en seg känsla i kroppen så fick ta det därifrån men ökade som planerat i benböj (målet är 80 kg*5 till nyår) och även i bänkpress. Så uppe på 73 kg i böj och 45 kg i bänk. Däremot hade jag glömt mina skor förra torsdagen på gymmet men tänkte att "äh tar dom på måndag", tji fick jag. I mitt lilla samhälle med typ 40 aktiva tränande personer på gymmet så hade mina skor skaffat sig en ny ägare :rage: Så blir att införskaffa nya skor, lite sugen på att köra på ett par lyftarskor denna gången för att slippa köra baslyften i strumpor.
 
@Monifa mina lyftarskor var väl värda sina pengar, köpte dom för nästan 15 år sen för den svindlande summan 1500 (nånstans därikring) men de används fortfarande. Funderar på att lämna in dom för om sulning och piff hos skomakaren så kan jag nog ha dom tio år till..

Gick upp halv fem imorse för att hinna gymma innan jag skulle åka och valla med hundarna. Kommer på innan jag ska åka att vallningen är imorgon 🙈. Ska åka iväg och promenera i dom i ett naturreservat istället.

Jag tycker inte om att träna på morgonen, usch. På grund av pandemin så tvingar jag mig till det för då är det som minst folk där men det är tungt att komma iväg. Det finns en anledning till att jag jobbar natt.
Idag var det bänk på 55kg och pushpressar på 60 kg, och kändes motigt.
 
Blev ingen träning igår. Vi hade fullt upp med annat under kvällen så jag glömde helt bort att planera in det :meh: Men men, tränar ikväll istället och i morgon är det som sagt återbesök hos sjukgymnasten.
 
@Monifa mina lyftarskor var väl värda sina pengar, köpte dom för nästan 15 år sen för den svindlande summan 1500 (nånstans därikring) men de används fortfarande. Funderar på att lämna in dom för om sulning och piff hos skomakaren så kan jag nog ha dom tio år till..

Gick upp halv fem imorse för att hinna gymma innan jag skulle åka och valla med hundarna. Kommer på innan jag ska åka att vallningen är imorgon 🙈. Ska åka iväg och promenera i dom i ett naturreservat istället.

Jag tycker inte om att träna på morgonen, usch. På grund av pandemin så tvingar jag mig till det för då är det som minst folk där men det är tungt att komma iväg. Det finns en anledning till att jag jobbar natt.
Idag var det bänk på 55kg och pushpressar på 60 kg, och kändes motigt.

Är det bara att hugga första bästa skor eller finns det något värt att tänka på (mer än att de ska passa foten). Ska bolla lite med karln också men fler perspektiv är aldrig fel :D 1500:- för ett par skor känns ju rimligt, kan jag lägga det på agilityskor vartannat år kan jag lägga det på ett par lyftarskor som håller längre :angel:

Stark förövrigt! Lite avis på att du får köra pushpressar :p Tycker det är vansinnigt kul men min ena axel gillar det inte så har fått gå från vanlig striktmilitärpress där jag släpper stången på nedvägen till sittande press i smith :grin: Är så jäkla framroterad i mina axlar.
 
Är det bara att hugga första bästa skor eller finns det något värt att tänka på (mer än att de ska passa foten). Ska bolla lite med karln också men fler perspektiv är aldrig fel :D 1500:- för ett par skor känns ju rimligt, kan jag lägga det på agilityskor vartannat år kan jag lägga det på ett par lyftarskor som håller längre :angel:

Stark förövrigt! Lite avis på att du får köra pushpressar :p Tycker det är vansinnigt kul men min ena axel gillar det inte så har fått gå från vanlig striktmilitärpress där jag släpper stången på nedvägen till sittande press i smith :grin: Är så jäkla framroterad i mina axlar.

Att de ska sitta bra som du sa, sen måste du pröva dig fram hur hög klack som känns bekväm att böja i. Jag har rätt låg klack, kändes obekvämt i knäna med högre i bottenläget i böj. Jag har ett par helt i läder och de håller troligen bättre än syntet.
 
Vad är det du tränat? :D
Yoga! :D Eller om du menar crow till chaturanga så lägger jag in en bild (random från google):
0a1f3cfd7dbc9215ffee9564911d45d3.jpg
 
Att de ska sitta bra som du sa, sen måste du pröva dig fram hur hög klack som känns bekväm att böja i. Jag har rätt låg klack, kändes obekvämt i knäna med högre i bottenläget i böj. Jag har ett par helt i läder och de håller troligen bättre än syntet.

Låter som att jag behöver uppsöka en butik :grin: Tror att jag vill ha rätt plana skor, känns som att en hög klack lätt kan bidra till framroterat bäcken? (Inser ju nu att jag är ju felroterad i hela kroppen...). Skönt i bänk att ha mycket klack dock :angel:
 
Har kört Häst och hälsas livepass på instagram nu ett par veckor, senast i kväll. Riktigt inspirerande och bra pass med fokus på ryttarträning, bra kombination av styrka och rörlighet och (o-)liksidighet! Jag är hyggligt stel/sned och ännu inte särskilt vältränad men det är bra anpassat så det mesta går att göra lättare eller tyngre. En halvtimme, lagom långt dessutom, och blir ev två gånger i veckan framöver.

Bonusen är ju att försöka parera nyfikna katter varje gång man gör övningar på mattan. Idag statiskt rygglyft 3 x 1 minut med minst en katt som hela tiden står nära och glor en i ansiktet med en lätt kränkt min "ska du ändå ligga där som en plattfisk så kan du ju lika gärna klappa mig?!"

Löpträningen annars åter i någorlunda kontinuitet med härliga pannlampsrundor, om än inte så långa så i alla fall något varannan dag. Och så ska jag försöka chocka med att börja på Icaklassikerns "Vasalopp" redan i december detta år och slippa stressa för att bli klar i mars. Rullskidor eller crosstrainer eller båda. I fjol lyckades jag inte med mer än Lidingöloppet i Ica-varianten så nu får det bli ordning igen.

Jag tror ingenting har känts mer motiverande för att hålla ut med den egna träningen än köpet av ett riktigt fint föl. Målbilden att själv vara stark, smidig och vältränad när det är dags att sitta upp och starta vår gemensamma träning om drygt två år, den motiverar till att bita ihop så fort något känns motigt och är fasen bättre än vilken "Beach xxxx"-vision som helst. :)
 
Hmm jo jag sa ju att jag skulle köra Styrkelabbets helkropp hypertrofi men efter ett pass ångrade jag mig :p Inte programmets fel. Nu har jag istället kört två pass på Bänkpress Boogie 2-dagars. Kul än så länge! Bänkpress, uppåtlutande hantelpress, hantelrodd och hängande rodd (istället för chins, har inget räcke). Benträningen får vara mest med kroppsvikt just nu tror jag.
 
Blev ingen löpning idag, har känt mej lite trött i lederna och öm ner i ena ljumsken tyvärr tror jag det hänger ihop med sammanväxningar jag har på samma sida efter kejsarsnitten. Kan få kramp i magmusklerna på den sidan.
Men imorgon ska jag ta ett lugnt pass och även ta tag i att ringa för en koll av problemet med snittet, det går ju att åtgärda men frågan är vem som ska bekosta det.
 
Jag kämpar på med någon slags "löpträning", men pga övervikt, dålig kondition och skadehistorik så tar jag det ganska lugnt och går fortfarande mer än halva tiden. Kör intervaller med jogg och gång däremellan med Runkeeper till hjälp. Även om det inte är så imponerande är det skönt att få något gjort. Svårt att ta mig ut nu dock pga mörkrädd och jobbar kontorstider utan möjlighet till dusch. Omklädningsrum kommer förhoppningsvis snart finnas på jobbet dock.

Men tänkte försöka komplettera med lite enkel hemmaträning, någon som har tips på t.ex. youtube-kanal med lämplig träning för överviktiga personer som behöver komma igång med träningen? Jag är sugen på att signa upp med PT längre fram, men inte nu i pandemitider.

HA, så bra det gick. Vaknade upp med symptom igår så nu är det strikt hemkarantän i väntan på test och att bli frisk... nåja, får iaf mer tid att leta efter passande pass på youtube och instagram.
 
Är i lite chock här! Sjukgymnasten är så nöjd med vad jag gjort hittills så hon tyckte jag kunde börja springa lite smått :nailbiting: Får ont i ryggen bara av tanken :rofl:

Annars så ändrade vi inte så mycket i schemat utan gjorde en övning svårare och la till en som jag kan varva med en annan. Hon tyckte att jag inte behöver henne mer och jag fick lite panik haha! Jag är inte beredd att bli släppt än. Jag har haft sånna problem såpass länge så det här får fasen inte bli fel alltså, det orkar jag inte 🙈
 
Är i lite chock här! Sjukgymnasten är så nöjd med vad jag gjort hittills så hon tyckte jag kunde börja springa lite smått :nailbiting: Får ont i ryggen bara av tanken :rofl:

Annars så ändrade vi inte så mycket i schemat utan gjorde en övning svårare och la till en som jag kan varva med en annan. Hon tyckte att jag inte behöver henne mer och jag fick lite panik haha! Jag är inte beredd att bli släppt än. Jag har haft sånna problem såpass länge så det här får fasen inte bli fel alltså, det orkar jag inte 🙈
Åh vad roligt, men jag förstår att det känns läskigt. Heja dig!
 
Nya skor beställda. Blev inga lyftarskor utan ett par Metcon 6 från Nike.

Dagens pass var rygg och bröst, hade en så galet bra känsla i bänken. Toppade det hela med 3*3 reps på 50 kg. Pressarna kändes bra i axeln också även fast att jag innerst inne vet att jag kanske borde låta bli :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
63 072
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 458
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 318
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp