Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gott nytt år träningskompisar! 🥳

Jag inledde träningsåret 2021 med en flåsig styrkecirkel, hade tänkt nöja mig där men barnet fortsatte sova så det blev även lite överkroppsstyrka guidad av Lofsan. Hade inte så tunga hantlar så det blev halvjobbigt bara men försökte jobba excentriskt.
 
Gott nytt år träningskompisar! 🥳

Jag inledde träningsåret 2021 med en flåsig styrkecirkel, hade tänkt nöja mig där men barnet fortsatte sova så det blev även lite överkroppsstyrka guidad av Lofsan. Hade inte så tunga hantlar så det blev halvjobbigt bara men försökte jobba excentriskt.
Gott nytt år! Låter som en bra start på året :)
 
Gott nytt år på er :)

Har haft lite extra återhämtning denna vecka och landade på tre pass (dock med hög volym). Ett rygg/bi, axlar/bröst och underkropp. Skitrolig vecka faktiskt där jag låtit mig göra sånt jag har lust med. Bänken kändes enormt seg, planen var en trea på 57 kg men landade på fyra singlar istället. På benpassen fick jag till en tia på 110 kg i höftlyft i övrigt gick resten av passet åt till hacksquat (första gången jag varken kör böj eller mark på ett benpass). Har inte kört hack squat innan men gillade det skarpt, lär dock inte då någon fast plats men lär byta ut benpressen mot hack ibland. Slutade med en tia på 130,8 kg så det bidrog nog till den extra positiva känslan hehe.

Nytt år, samma mål. Blir ingen större förändring här utan gneta på. Ryggen har utvecklats mängder på korttid och känner att axlarna är det på överkroppen som släpar mest. Särskilt när lite tankar om tävling har dykt upp.
 
Ungefär som om karma läste mitt "inga ursäkter" så klev jag rejält snett på vänster fot i onsdags. Men det verkar som att jag ändå hade tur, den vill inte köra manuell bil och helst inte gå på ojämnt underlag men bortsett från det så är den bara lite öm, så den är snart som ny igen. Skippar dock stegmål fram till måndag för säkerhetsskull. Blir lite att gå igen nästa vecka bara :-)
 
Jag började träningsåret igår med en 7 km löprunda i pannlampans sken. Bara någon plusgrad och hög, kall luft. Så det var riktigt skönt! Och jag älskar verkligen att Garmin alltid är så uppmuntrande! Trots så kort sträcka och enbart moderat ansträngning så utlovade Garmin att rundan kommer få en avsevärd effekt! :D Well....

Statistiken i klockan visade att jag sprang 110 mil förra året med högsta notering, som vanligt, i juli och rätt så jämnt i övrigt bortsett från nov och dec där aktiviteten var extremt låg. Totalen låter mkt men utslaget per vecka är det inte mkt. Och det i sin tur beror delvis på att det inte funnits några lopp att sikta mot. Eftersom det känns väldigt tveksamt hur det blir med lopp i år också så tänker jag att jag kanske får ha ett mängdmål istället att fokusera på. Så därför bestämmer jag mig för att min målsättning med träningen 2021 ska vara att jag springer minst 200 mil. Sen hoppas jag verkligen att det blir av med löpgruppen som jag anmält mig till och som är tänkt att starta under våren. Jag behöver lite draghjälp i fartträningen.

Det är med blandade känslor jag går in i detta nya träningsår. Jag har insett att lopp och träningen inför dem är avgörande för att jag ska känna träningsglädje över tid. Men kanske, kanske, att det kan bli lite lopp i höst.
 
Jag håller på att fundera lite på årets träningsmål. Förra året var ett bra träningsår även om jag inte riktigt klarade av alla mål:
- Meditera varje dag (har gjort det varje dag sen 22:a februari och innan dess nästan varje dag så typ klarat)
- Göra nyårsyogan med Adriene (klarat)
- 10 pushups på tå (klarat)
- 1 strikt pullup (inte klarat pga lathet och dålig tillgång till pullup bar :p )
- Bestiga Vihren (klarat)
- 180 på skidor på platt underlag(klarat)

Mål för 2021:
- Meditera varje dag
- Yoga varje dag (anpassas efter förutsättningarna, behöver inte vara mer än en child's pose om jag är sjuk t ex)
- 10 sekunder fristående handstand
- 1 strikt pullup
- Bestiga ett nytt berg
- Peacock pose
- 180 på skidor över ett hopp

Kanske kommer att komma på något mer också.
 
Jag håller på att fundera lite på årets träningsmål. Förra året var ett bra träningsår även om jag inte riktigt klarade av alla mål:
- Meditera varje dag (har gjort det varje dag sen 22:a februari och innan dess nästan varje dag så typ klarat)
- Göra nyårsyogan med Adriene (klarat)
- 10 pushups på tå (klarat)
- 1 strikt pullup (inte klarat pga lathet och dålig tillgång till pullup bar :p )
- Bestiga Vihren (klarat)
- 180 på skidor på platt underlag(klarat)

Mål för 2021:
- Meditera varje dag
- Yoga varje dag (anpassas efter förutsättningarna, behöver inte vara mer än en child's pose om jag är sjuk t ex)
- 10 sekunder fristående handstand
- 1 strikt pullup
- Bestiga ett nytt berg
- Peacock pose
- 180 på skidor över ett hopp

Kanske kommer att komma på något mer också.
Låter som bra mål! Men vad menar du med "180 på skidor över ett hopp"? 🤔
 
Jag kommer inte sätta upp några träningsmål för 2021. Det enda målet jag har är att bli smärtfri och när det händer vet ingen.
Ryggen får fortsätta styra helt enkelt men hoppas kroppen kommer hålla för lite löpträning under året, saknar det otroligt mycket.
 
Mina mål för 2021:
- Genomföra hela Ica-klassikern med delmomenten rullskidor, cykel, simning och löpning. Failade i princip helt på både cyklingen och simningen i fjol och kom väl halvvägs med skidmomentet, som jag då hade fått för mig att göra på crosstrainer. Lite svårare när man inte har någon egen och gymmen kändes o-bra att hänga på. Men den nya säsongen har inletts starkt och resolut!
- Hålla dagligt stegmål i svit så länge som möjligt, åtminstone 100 dagar obrutet men helst hela året (10 000 per dag, nu 25 dagar sedan jag bommade senast)
- Springa minst ett halvmaraton, lopp eller ej.
- Förutsatt att hästen håller sig kry: rida minst 4 dagar/vecka, mer fokus på ridbaneträningen - som länge har varit rätt planlöst genomfört med honom - men varvat med minst lika mycket uteritter.

Därutöver vill och bör jag jobba mer med styrke-och rörlighetsträningen men avstår från specifika mål med de delarna.
 
Sammanfattning 2020
Vilket träningsår med en liten dipp över sommaren då jag studerade 2 gymnasiekurser, en omtenta i juridik samt arbetade extra. Utöver att hitta på saker med familjen. Fann intresse i att springa trail och långdistans, eller ja 1 mil är det längsta jag sprungit hittils men jakten i höstas gjorde att jag inte kunde springa på min favoritslinga. Styrketräningen fick stå tillbaka lite men knatade igen framåt nyår

Mål 2021
Fick en sån himla fin kabelmaskin i julklapp som jag redan använt flera gånger, så den ingår absolut i mitt träningsmål. Ska springa trail lite längre, och har som mål att springa delar av pilgrimsleden vid Varnhem, Gudhem och Hornborgasjön. Sprang den förra året en bit och det var så fint, så tänker mig att det sker till våren innan de släpper djur på betet.
Tanken är att kunna klättra ordentligt på mitt rep som hänger i barnens lekställning till sommaren, så det blir ganska mycket armar och grepp framöver.
 
Så, träningsåret 2020! Det handlade mest om att få igång kroppen igen efter graviditet och förlossning, dessutom var jag inte i speciellt bra form när jag blev gravid så det har varit en uppförsbacke. I januari 2020 hade jag inte mycket kvar av varken kondition eller muskler, dottern då två månader gammal. Under första halvan av året började jag styrketräna lite försiktigt och det blev massvis med barnvagnspromenader. Under sommaren hittade jag lite mer träningsglädje tack vare en träningsapp, fick till massor av korta enkla träningspass! Började springa lite igen och det kändes bra.

Nu under hösten och vintern känner jag verkligen att jag har hittat tillbaka, till mig själv och till träningen. Äkta träningsglädje! Jag VET ju, har vetat länge, att jag mår så himla bra av att träna och röra på mig. Men det har ställts mer på sin spets nu när vi fått barn. Jag har kommit igång riktigt bra med tyngre styrketräning och jag har sprungit milen utan att stanna, även om jag inte är världens mest vältränade eller nåt så känner jag mig fanimej stark!

Totalt 126 träningspass under året, det blir ett snitt på ca 2,4 pass per vecka (men det har nog varierat mellan 0-5). Det är jag väldigt nöjd med, tillsammans med alla dessa promenader (nästan 10 000 steg per dag i snitt under året) så har jag hållit mig hyfsat aktiv trots klängigt litet barn :D

Inför 2021 så kommer mycket handla om att bibehålla träningsrutinen. Jag börjar jobba igen på måndag och ska se till att sätta en rutin där jag håller igång med rörelse under arbetsdagarna och får till 2-3 träningspass per vecka. Styrketräningen ska fortsätta att ligga i fokus, jag vill fortsätta bygga upp kroppen (om än i maklig takt). Jag tror inte att jag har några mätbara träningsmål än, eller ja det vore kul att slå PB i bänk förstås! Det borde ligga inom räckhåll.
 
Årets första träningspass - ✅

Jag började med dagens pass ur yogautmaningen som idag var ovanligt långt, nästan en timme. Inte överdrivet utmanande dock, och gott om tid har jag, så det kändes fullt görbart att fortsätta med lite lätt styrketräning:

- Split squats 3x10 per ben med en 5kg-hantel i varje hand
- Renegade rows 3x10 per arm med samma hantlar som ovan
- Goblet squats 3x12 per ben med 10kg-hantel
- Sittande axelpress 3x10 per arm med 5kg-hantlar
- Russian twists 3x45 sekunder med 5kg-hantel

Jag fick påminna mig själv om att ta det lugnt vad gäller såväl vikter som tempo, men det var tillräckligt för att få igång hjärtat ordentligt och känna lite efterlängtad mjölksyra i musklerna både här och där. Himla skönt att vara igång lite igen efter några extremt lata och sköna dagar under jul/nyår! :)
 
Skulle vilja sätta några mål men vet inte riktigt vad. Har ett och det är att springa Jämtlandstriangeln i sommar (på en dag alltså). Sen har jag lite mål med skidåkningen som inte är så mätbara utan mer handlar om förbättrad teknik. Funderade på mängdmål men just nu vill jag helst åka skidor två pass om dagen och tar motvilligt en vilodag i veckan, så jag behöver inget som ökar på min iver att åka skidor. Just nu hoppas jag mest på att få vara frisk och skadefri så jag kan fortsätta som jag gör.
 
2020s träningsår har gått lite upp och ner. Är absolut mest stolt över att jag lyckades genomföra Min tjejvättern på hemmaplan! Att cykla 10 mil på en damcykel som är ganska tung med cykelkorg var en jäkla utmaning som jag är så stolt över! Både att jag gav mig själv utmaningen och att jag gick i mål med det!

Tyvärr har min älskade cykel blivit stulen efter det så för tillfället har jag ingen cykel vilket gjort att en del vardagsmotion försvunnit. Har inte heller gått på gymmet i perioder på grund av situationen med corona. Men kört hemmapass dock har det varit svårt att få till ordentligt med konditionsträning då vi bor på andra våningen och man vill ju inte störa grannarna för mycket.

Har börjat gå på gymmet några dagar i veckan igen för att må bra. Känner mig ganska trygg med mina rutiner med tanke på corona och gymmet är i princip tomt.

Ska flytta snart men efter det är det tänkt att jag ska komma igång med gym ordentligt igen, kommer att ha fem minuter att gå dit så det känns som bra förutsättningar. Siktar på 3-4 dagar per vecka beroende på hur mycket jag rider vissa veckor blir det mer. Ska köra allround för hela kroppen för att komma igång ordentligt då jag känner mig lite otränad just nu. Kanske ta några gånger med PT men vi får se. Räknar med att komma igång ordentligt i februari igen då flytt tar mycket tid och energi just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 035
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 759
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 690
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 215
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp