Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte skrivit här på länge men jag tränar och håller på precis lika mycket (om än inte mer) än förut. :D

I dag har jag kläckt idén att bestiga Mount Everest springandes! Ja, alltså inte det riktiga då, men samma höjdmeter. Hammarbybacken är rätt nära och har en bra parkeringsplats så det kommer bli den backen som blir platsen för denna knäppa idé.
104 gånger ska jag springa upp för den. :angel:

Pappa ville vara med på den knäppa idén men vi kom överens om att det skulle bli lite väl mycket att göra det på en dag. Alltså ska vi dela upp det och vi tänker att målet är att klara det på en månad. Just nu har vi sagt att vi ska försöka komma iväg 2 gånger i veckan och harva upp och ner för hammarbybacken. Det betyder att vi behöver snitta på 13 varv/tillfälle. Men vi vet ju inte riktigt vad vi gett oss in på så planen kanske behöver ändras när vi väl sätter igång 🙈
8849 höjdmeter och ca 125,5 km i distans. Vi väntar tills det är lite roligare väder, så troligen April.

Bara att börja springa backpass och styrketräna alltså - det ska bli kul! Oavsett om vi klarar det på en månad eller inte. :D
 
Jag har inte skrivit här på länge men jag tränar och håller på precis lika mycket (om än inte mer) än förut. :D

I dag har jag kläckt idén att bestiga Mount Everest springandes! Ja, alltså inte det riktiga då, men samma höjdmeter. Hammarbybacken är rätt nära och har en bra parkeringsplats så det kommer bli den backen som blir platsen för denna knäppa idé.
104 gånger ska jag springa upp för den. :angel:

Pappa ville vara med på den knäppa idén men vi kom överens om att det skulle bli lite väl mycket att göra det på en dag. Alltså ska vi dela upp det och vi tänker att målet är att klara det på en månad. Just nu har vi sagt att vi ska försöka komma iväg 2 gånger i veckan och harva upp och ner för hammarbybacken. Det betyder att vi behöver snitta på 13 varv/tillfälle. Men vi vet ju inte riktigt vad vi gett oss in på så planen kanske behöver ändras när vi väl sätter igång 🙈
8849 höjdmeter och ca 125,5 km i distans. Vi väntar tills det är lite roligare väder, så troligen April.

Bara att börja springa backpass och styrketräna alltså - det ska bli kul! Oavsett om vi klarar det på en månad eller inte. :D
Åh, det var ju en jättekul idé. Har för mig att nåt sånt diskuterats i tråden tidigare (eller så var det på facebook kanske) men jag glömde bort det sen. Jag snor idén men kör uppför Åreskutan. Blir typ 9 gånger. Det får bli ett sommarmål för mig, under en månad när snön smält.
 
Jag har inte skrivit här på länge men jag tränar och håller på precis lika mycket (om än inte mer) än förut. :D

I dag har jag kläckt idén att bestiga Mount Everest springandes! Ja, alltså inte det riktiga då, men samma höjdmeter. Hammarbybacken är rätt nära och har en bra parkeringsplats så det kommer bli den backen som blir platsen för denna knäppa idé.
104 gånger ska jag springa upp för den. :angel:

Pappa ville vara med på den knäppa idén men vi kom överens om att det skulle bli lite väl mycket att göra det på en dag. Alltså ska vi dela upp det och vi tänker att målet är att klara det på en månad. Just nu har vi sagt att vi ska försöka komma iväg 2 gånger i veckan och harva upp och ner för hammarbybacken. Det betyder att vi behöver snitta på 13 varv/tillfälle. Men vi vet ju inte riktigt vad vi gett oss in på så planen kanske behöver ändras när vi väl sätter igång 🙈
8849 höjdmeter och ca 125,5 km i distans. Vi väntar tills det är lite roligare väder, så troligen April.

Bara att börja springa backpass och styrketräna alltså - det ska bli kul! Oavsett om vi klarar det på en månad eller inte. :D
Jag får mjölksyra i benen av blotta tanken :nailbiting:
 
Åh, det var ju en jättekul idé. Har för mig att nåt sånt diskuterats i tråden tidigare (eller så var det på facebook kanske) men jag glömde bort det sen. Jag snor idén men kör uppför Åreskutan. Blir typ 9 gånger. Det får bli ett sommarmål för mig, under en månad när snön smält.
Låter kul! Har inga höga berg lättillgängliga här så får nöja mig med vår lilla kulle :D Hade varit roligare med ett riktigt berg, men man tager vad man haver!
 
Jag har inte skrivit här på länge men jag tränar och håller på precis lika mycket (om än inte mer) än förut. :D

I dag har jag kläckt idén att bestiga Mount Everest springandes! Ja, alltså inte det riktiga då, men samma höjdmeter. Hammarbybacken är rätt nära och har en bra parkeringsplats så det kommer bli den backen som blir platsen för denna knäppa idé.
104 gånger ska jag springa upp för den. :angel:

Pappa ville vara med på den knäppa idén men vi kom överens om att det skulle bli lite väl mycket att göra det på en dag. Alltså ska vi dela upp det och vi tänker att målet är att klara det på en månad. Just nu har vi sagt att vi ska försöka komma iväg 2 gånger i veckan och harva upp och ner för hammarbybacken. Det betyder att vi behöver snitta på 13 varv/tillfälle. Men vi vet ju inte riktigt vad vi gett oss in på så planen kanske behöver ändras när vi väl sätter igång 🙈
8849 höjdmeter och ca 125,5 km i distans. Vi väntar tills det är lite roligare väder, så troligen April.

Bara att börja springa backpass och styrketräna alltså - det ska bli kul! Oavsett om vi klarar det på en månad eller inte. :D
Vilken rolig idé! Och vad roligt att få göra det tillsammans med familjemedlem!
 
Spår med hunden, två ridturer, renovering och träning har det blivit idag.

Började träningspasset på löpbandet med att gå 1 min och jogga 1 min i totalt 10 min. Ska ta med lite löpning ihop med ett passning veckan till att börja med så ökar jag saaaakta. Sen efter det körde jag mitt vanliga pass med styrka, rörlighet och stretch.
 
Mål för 2021 (somliga har jag enbart i mitt eget huvud dock)
- Genomföra toughest med färre än 7 penalty rounds (dvs en förbättring mot förra gången)
- Kliva över tresiffrigt i mark och böj
- Bänka 75 kg
- Embrace my body. Dvs fortsätta växa och lita på progressionen även om det innebär att vågen i slutet av 2021 kanske står på 70 kg.
 
Jag har inte skrivit här på länge men jag tränar och håller på precis lika mycket (om än inte mer) än förut. :D

I dag har jag kläckt idén att bestiga Mount Everest springandes! Ja, alltså inte det riktiga då, men samma höjdmeter. Hammarbybacken är rätt nära och har en bra parkeringsplats så det kommer bli den backen som blir platsen för denna knäppa idé.
104 gånger ska jag springa upp för den. :angel:

Pappa ville vara med på den knäppa idén men vi kom överens om att det skulle bli lite väl mycket att göra det på en dag. Alltså ska vi dela upp det och vi tänker att målet är att klara det på en månad. Just nu har vi sagt att vi ska försöka komma iväg 2 gånger i veckan och harva upp och ner för hammarbybacken. Det betyder att vi behöver snitta på 13 varv/tillfälle. Men vi vet ju inte riktigt vad vi gett oss in på så planen kanske behöver ändras när vi väl sätter igång 🙈
8849 höjdmeter och ca 125,5 km i distans. Vi väntar tills det är lite roligare väder, så troligen April.

Bara att börja springa backpass och styrketräna alltså - det ska bli kul! Oavsett om vi klarar det på en månad eller inte. :D

Och jag som drabbas av pyspunka varje gång jag kommer till min rundas största "backe"/stigning. Tror den kan handla om max 12 höjdmeter på sisådär 150-200 meters löpning. :o

Jag hatar! uppförsbackar nästan lika mycket som motvind, men tror också att jag skulle ha något lättare för att acceptera uppförsbackarna om jag tränade lite mer på dem. (Motvinden kommer jag däremot aldrig lära mig att hantera med bibehållet lugn.)
 
Och jag som drabbas av pyspunka varje gång jag kommer till min rundas största "backe"/stigning. Tror den kan handla om max 12 höjdmeter på sisådär 150-200 meters löpning. :o

Jag hatar! uppförsbackar nästan lika mycket som motvind, men tror också att jag skulle ha något lättare för att acceptera uppförsbackarna om jag tränade lite mer på dem. (Motvinden kommer jag däremot aldrig lära mig att hantera med bibehållet lugn.)
Jag brukade hata uppförsbackar, men tränade sedan uppförsbackar stenhårt ett tag. Då var de helt plötsligt helt ok :up:
 
Gick en promenad i skogen men kom bara typ 3 km för barnet ville hem. Sen somnade jag på soffan hela eftermiddagen så blev riktigt slö i kroppen. Gjorde första passet i Adriennes nyår challange, några armhävningar och en promenad på typ 3 km till.
 
2020 började bra, både pålle och jag själv gick ganska hårt med både kondition och styrka!
Sen kom mars och mitt älskade halvsunkiga gym stängde pga covid-19.. Jag tappade motivationen för styrketräning men fortsatte med löpningen och fotbollen där vi fortfarande fick lov att träna men hela vårsäsongen av serien blev inställd..

Sen blev det juni och mitt liv kraschade när jag förlorade pålle.. Han va mitt allt! Min bästa vän, mitt hjärta, min stjärna!
Jag vet fortfarande inte vem jag är utan honom..

Under hösten fick vi lov att spela matcher igen, vårt hittills sämsta år någonsin.. Jag hade som mål att 2020 skulle vara mitt bästa fotbollsår hittills, det blev inte så pga ovannämnda orsak.
Drog på mig en liten skada i ena hälen i en av de sista matcherna som jag dvs fortfarande rehabar, men det går stadigt på rätt håll så det är bra!

Jag sprang 6 virtuella lopp under 2020, 3st 5km och 3st 10km, där enda målet va att vara under timmen på milen vilket jag också var i samtliga lopp! :)

Fotbollsträningen drar igång igen imorn med vissa restriktioner, jag löptränar och kör lite styrka hemma med div gummiband och hantlar och rider mammas häst ett par gånger i veckan..

2021 ska bli mitt bästa fotbollsår, min kropp ska få bli så där stark och hållbar och jag ska må bra igen.. Det är tanken iaf..!
 
Träningsåret har börjat bra, tre dagar och tre pass :D Imorgon börjar jag jobba så då bryts streaken garanterat ;)

Idag: EMOM 25 min.

1. 6-8 burpees
2. 20 pop squats
3. Double skipping
4. 8-10 hand release push ups
5. vila

Dvs fem varv av ovanstående, ny övning börjar varje minut. Den tid man har kvar på minuten är den tid man får vila. Kul sätt att träna tycker jag!
 
Gjorde ett försök att komma ut och jogga igår, vilket gick sisådär. Men jag kom iväg på en tur och fick frisk luft i alla fall. :D

Jag har spenderat större delen av julhelgen liggandes i soffan med en pralinask och en god bok, alternativt sittandes vid ett bord fyllt med mat... så det börjar bli dags att ta tag i sig själv igen. Jag saknar att gå på gym, gruppgemensam träning passar mig utmärkt. Det är svårt att hitta motivationen ensam.
 
Jag tror helt enkelt att jag bara får erkänna för mig själv att jag aldrig har varit en konditionsmänniska och att sannolikheten för att jag skulle bli det vid 42 är obefintlig. Efter mitt rätt nedslående preminärvarv i skidspåren har jag ägnat mig åt mental övertalning.
- Derivata, du har alltid varit långt efter alla andra när det har kommit till löpning genom hela livet - du har helt enkelt inte de fysiska förutsättningarna för att driva din kropp framåt i springtempo - däremot är du djäkligt uthållig när det kommer till att förflytta kroppen framåt i gåtempo eller upp för ett fjäll- eller hur?
Lite lustigt är det att jag lätt kan gå en timme i 7min/km tempo med en puls kring 130 men om jag skulle försöka springa i samma tempo åker pulsen upp till 170 och jag pallar max 20 minuter :D

Nåväl, med min nya mentala inställning om att jag är så här och försök att intala mig att mina fysiska förutsättningar aldrig kommer att föra mig till någon pallplacering så begav jag mig ut på skidspåret i går igen. Hela tiden malande för mig själv "Du ska ta det lugnt, det är ingen tävling, detta är ett träningspass, du kan inte, ska inte och behöver inte vinna eller slå några rekord". Spåret jag åkte är svinjobbigt, flackt med svagt motlut i 7 av 9 km, ingen vila mao, bara staka, staka staka (eller på en dålig dag diagonala) Så pulsen var hög men till skillnad mot förra gången så kände jag när pulsen klev över 170 och kunde reglera. Spåret har en extra slinga med backar, den slingan har jag aldrig tagit, men i går såg den så himmelens inbjudande ut så jag svängde in på den. Blev extra peppad av det, spåret gick i 2,5 km uppför och nedför en ås. Lagomt långt uppför för att jag skulle orka åka med driv hela vägen upp och sedan vila och rejäl pulsänkning nedför (min kropp fungerar i för sådan här typ av intervaller :love:)
1,5 h var jag ute i ett fantastiskt vinterlandskap, sedan var jag så där härligt trött utan att vara för trött.
tempImage7eNR1Y.jpg
 
Jo, har påbörjat icaklassikern också 3 av 9 mil i vasaloppet avklarade!

Mål för 2021 - fortsätta att röra på mig, minst en halvtimme varje dag och varva med träningsformer jag tycker är kul.
Mitt träningsår ser ut enligt följande. Huvudsaklig konditionsaktivitet kombinerat med styrka/yoga etc

jan-april skidor
april-september försök til jogg
september-skidpremiär spinning
 
Träningsåret 2020 är mitt hittills bästa, vilket iofs inte säger så mycket eftersom jag aldrig tidigare har hållit igång träning över en längre tid och med kvalitet.

Men sen mitten av augusti har jag gjort 45 pass på gymmet, blivit avsevärt starkare i exakt alla övningar och framförallt förbättrat tekniken.

Målet för 2021 är att göra minst 100 pass på gymmet (vågar inte riktigt sätta målet på 120 men tror nog att det är realistiskt att det kan bli så många). Alla pass ska loggas i Styrkelabbet-appen för att kunna statistik-nörda. Jag vill träna med PT ca varannan vecka. Planen är att maxa i marklyft, bänkpress och knäböj i slutet av januari och sen sätta nåt slags mål kring ökade maxlyft utifrån det. Målet är också att hitta en sommarrutin med träning utanför gymmet under semesterperioden.

Årets första pass gjort 2/1, nu är jag bortrest några dagar för att ladda batterierna och då blir det bara promenader men åter till gymmet 7/1.
 
Jag har varit ute på löpträning ("löpträning") idag, har inte sprungit i minusgrader förut och var orolig att bli för kall men det visade sig inte vara några bekymmer.

Under tiden jag var ute funderade jag på balansen mellan att vara nöjd med att "all träning är bättre än ingen" och att "spänna bågen". För en sån som mig som faktiskt inte ens kan springa ett par km utan att gå tycker jag det där öka 10% i veckan är svårt att applicera. Just idag var en dag med lite mer push om än väldigt lite och det gick bra, senast jag gjorde samma grej gick det åt pipan. Jag upplever att det är svårt att veta när det är läge att försöka lite mer och inte. Vill jag ta ett lugnare pass för att kroppen behöver lite återhämtning eller gör jag det för att jag är bekväm? Kan inte alltid avgöra.
 
Jag har varit ute på löpträning ("löpträning") idag, har inte sprungit i minusgrader förut och var orolig att bli för kall men det visade sig inte vara några bekymmer.

Under tiden jag var ute funderade jag på balansen mellan att vara nöjd med att "all träning är bättre än ingen" och att "spänna bågen". För en sån som mig som faktiskt inte ens kan springa ett par km utan att gå tycker jag det där öka 10% i veckan är svårt att applicera. Just idag var en dag med lite mer push om än väldigt lite och det gick bra, senast jag gjorde samma grej gick det åt pipan. Jag upplever att det är svårt att veta när det är läge att försöka lite mer och inte. Vill jag ta ett lugnare pass för att kroppen behöver lite återhämtning eller gör jag det för att jag är bekväm? Kan inte alltid avgöra.

"Den enda dåliga träningen är den som inte blir av"

Jag brukar tänka så här: dagsformen avgör, känner jag att 3km löpning funkar för hur kroppen känns idag så kör jag 3km, skulle jag däremot känna att "fan detta känns bra" när jag närmar mig 3km så fortsätter jag bara tills jag känner mig nöjd för att 3km va målet allt utöver är bonus! :)
Sen måste man pusha sig själv emellanåt också för att utvecklas och bli bättre i både distans, ork och styrka! Köra intervaller/backintervaller/trappa är nyttigt..
Och såklart ibland har man de passen där det bara är pannben från start till mål.. Men det ser jag som bra pass det med, efteråt.. ;)
 
Jag har varit ute på löpträning ("löpträning") idag, har inte sprungit i minusgrader förut och var orolig att bli för kall men det visade sig inte vara några bekymmer.

Under tiden jag var ute funderade jag på balansen mellan att vara nöjd med att "all träning är bättre än ingen" och att "spänna bågen". För en sån som mig som faktiskt inte ens kan springa ett par km utan att gå tycker jag det där öka 10% i veckan är svårt att applicera. Just idag var en dag med lite mer push om än väldigt lite och det gick bra, senast jag gjorde samma grej gick det åt pipan. Jag upplever att det är svårt att veta när det är läge att försöka lite mer och inte. Vill jag ta ett lugnare pass för att kroppen behöver lite återhämtning eller gör jag det för att jag är bekväm? Kan inte alltid avgöra.

Jag funderar ibland i samma banor, men tycker jag har en del hjälp av att kolla av pulsmätningen. Ligger jag högt i puls länge eller går upp i puls snabbare än genomsnittligt, så är det ju inte bara latmasken som talar.

Min övergripande planering går annars också ut på att öka lite varje vecka för att pressa mig. Men senast förra veckan var kroppen helt av banan, trött och "tung" och gick också upp i puls för snabbt de första passen. Så då ändrade jag strategi och drog ner lite på distansen i stället, för att medvetet göra det till en återhämtningsvecka men ändå hålla de bestämda träningsdagarna. Och redan i går var kroppen med i matchen igen och tryckte på ganska lätt både i högre tempo och lite längre sekvenser. Men då höll jag det ändå till den kortare distansen, för att det ibland också bara måste få kännas bra och lätt som en positiv målbild.

Nu gör jag i stället ett nytt försök att öka denna vecka och ska även jobba för att dra ner tempot till förmån för längre sträckor, jag har en återkommande tendens att vilja springa snabbare än vad jag är tränad för och måste aktivt tänka på att hålla igen. Men skulle jag bara lyssna på kroppen skulle jag antagligen springa snabbt i 30 sekunder åt gången och sedan gå för att hjärnan tycker "nej usch nu blev jag trött, nu måste jag verkligen vila". :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 214
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 489
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 345
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp