Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte tränat sedan i fredags, vaknade i lördags med ont i lederna, yrsel, frossa och sprängande huvudvärk och det har fortfarande inte släppt.. Maken har hosta och snuva och minsta barnet har precis gått ner till någorlunda normaltemp 39-40° i två dagar och ligger på 38° sedan inatt äntligen.
Så idag va vi och tog Covid test för säkerhets skull så vi inte smittar någon.
 
De senaste dagarna har jag gjort Adrienes nyårs challange, lite extra armhävningar + rygglyft och efter det yinyoga förutom igår då jag testade på Restorative yoga. Restorative yoga var kanske inte riktigt min grej (än). Tyckte det var svårt att hitta avslappningen men är väl som allt annat en träning i sig.

Idag har jag köpt lite nya träningskläder för att peppa mig med och 2kgs hantlar.
 
Nu har jag börjat jobba efter att ha varit ledig i över 14 månader, PUH säger jag bara 😅 Inte mycket energi kvar! Ledig imorgon dock så då ska jag träna, bänkpress står på planeringen.

Idag har jag bara promenerat och så gjorde jag ett varv med några övningar typ sit-ups, plankan, rygglyft och lite sådär.
 
Andra passet fysioterapi sen jag blev frisk. Det märks att jag har gått upp i vikt, även om det bara är några kilon. Fötterna klagar som fan och jag får mjölksyra efter bara några få reps. Små muskler som ska göra ett stort jobb, och då är varje kilo av vikt. Störigt.
 
Bänkpress boogie vecka 5 pass 2, check! Kände mig seg och sliten idag så hoppade över några set assisterande.

Gjorde en pulscirkel efteråt, dessa övningar:

knäböjshopp
utfall bakåt vänster
utfall bakåt höger
halv burpee
toe taps

Och så 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 reps av varje, dvs första varvet en repetition av varje och sen öka med en för varje varv.
 
Har skärpt till mig efter nyår. Ska inte köpa hem onyttigheter på två månader.
Ska jogga varannan dag så länge fot och knä håller sig på rimlig smärtnivå.
Har rört mig 10 000 steg eller mer per dag i fyra månader och den vanan ska jag hålla i så länge jag kan.
Var ute 05:15 idag och avverkade en halvmil. Det är så skönt att vara färdig med motionen före jobbet.
 
Funderar lite på om jag övertränat på sistone. Styrketräningen har varit så rolig så det har blivit lite över timmeslånga träningar HIIT styrka. Med extra vikter. Jag är ju van vid 30 minuter ungefär, och mest kroppsvikt.
Försökte styrketräna igår men kroppen orkade liksom inte, de övningar jag brukar köra 15 x 3 reps hyfsat lätt, orkade jag inte ens hälften av en rep. Är inte sjuk, jag sprang i skogen i 1 timme efteråt och det kändes okej förutom att jag knappt orkade hålla bålen uppe.

Tror jag ska styrketräna i dag men förenkla och försöka hålla mig till 30 minuter utan att bli carried away.
 
Jag gillar detta med att följa hur snabbt vilopulsen förbättras av mer motion/konditionsträning:

7E7F39B3-3A93-448F-9015-5C836C761275.png

Här är ett år av omväxlande allmänt degande och mer målmedveten fysisk aktivitet. Juni -juli inte särskilt mkt konditionshöjande träning, men 20000 -22000 steg per dag med vandringar. Sedan höst och vanligt såsande igen, fram till december. Sedan drygt en månad nu löpträning varannan dag men korta sträckor, 3-4 km. Varvat med minimi 10000 steg per dag, vilket inte hölls under en höst av arbete hemifrån. Och häpp, så dyker vilopulsen direkt igen.

Även om det är trevligt att känna skillnad i själva träningen och orken, så är det motiverande att också se så tydligt hur kroppen tackar för att den får jobba lite. Och samtidigt en påminnelse att undvika de där perioderna av allmänt degande, sett till hur snabbt man försämras.
 
Jag gillar detta med att följa hur snabbt vilopulsen förbättras av mer motion/konditionsträning:

Visa bifogad fil 62875

Här är ett år av omväxlande allmänt degande och mer målmedveten fysisk aktivitet. Juni -juli inte särskilt mkt konditionshöjande träning, men 20000 -22000 steg per dag med vandringar. Sedan höst och vanligt såsande igen, fram till december. Sedan drygt en månad nu löpträning varannan dag men korta sträckor, 3-4 km. Varvat med minimi 10000 steg per dag, vilket inte hölls under en höst av arbete hemifrån. Och häpp, så dyker vilopulsen direkt igen.

Även om det är trevligt att känna skillnad i själva träningen och orken, så är det motiverande att också se så tydligt hur kroppen tackar för att den får jobba lite. Och samtidigt en påminnelse att undvika de där perioderna av allmänt degande, sett till hur snabbt man försämras.
Spännande, det där ska jag kika på i min Garmin-app!
 
Jag planerar för ett litet flåspass efter jobbet. Yoga som uppvärming (dagens pass ut utmaningen) och sedan någon slags HIIT. Nån som har nått tips på något roligt pass?

Helst skulle jag vilja ge mig ut och jogga en sväng, men med tanke på att det gått från blankis till blankis med snö ovanpå ute på gatorna så känns det som en dålig idé. Det får vänta tills plusgraderna åter gör entré! Två promenader har jag fått till idag i alla fall, men det går inte fort med det här väglaget! :D
 
Jag planerar för ett litet flåspass efter jobbet. Yoga som uppvärming (dagens pass ut utmaningen) och sedan någon slags HIIT. Nån som har nått tips på något roligt pass?

Helst skulle jag vilja ge mig ut och jogga en sväng, men med tanke på att det gått från blankis till blankis med snö ovanpå ute på gatorna så känns det som en dålig idé. Det får vänta tills plusgraderna åter gör entré! Två promenader har jag fått till idag i alla fall, men det går inte fort med det här väglaget! :D
Nu har du säkert redan kört, men någon form av EMOM är ju rätt kul! Senast gjorde jag med burpees, knäböjshopp, hand release pushups mm. 20-25 min typ!
 
Jag planerar för ett litet flåspass efter jobbet. Yoga som uppvärming (dagens pass ut utmaningen) och sedan någon slags HIIT. Nån som har nått tips på något roligt pass?

Helst skulle jag vilja ge mig ut och jogga en sväng, men med tanke på att det gått från blankis till blankis med snö ovanpå ute på gatorna så känns det som en dålig idé. Det får vänta tills plusgraderna åter gör entré! Två promenader har jag fått till idag i alla fall, men det går inte fort med det här väglaget! :D
Happ, det blev lite platt fall med den där HIIT-träningen. Jag kom ungefär halvvägs in i ett pass jag hittade på YouTube, men sedan drog jag till ryggen på något vis och fick bryta där. Har haft ont i ländryggen hela veckan av oklar anledning, på ett sätt som jag inte är van vid, men idag kändes den bra igen. Ja, fram till att jag bestämde mig för att träna alltså. Nu gör den lika ont som i måndags.

Jag blir så jävla trött på mig själv, varför ska jag ha så himla bråttom jämt?! Hade det rört sig om en förkylning hade jag ju aldrig hetsat på och tränat mindre än ett dygn efter att typ febern eller halsontet försvunnit, utan då hade jag gett kroppen en eller två dagars vila till så att den fick läka ordentligt. Men när det gäller ryggen är det tydligen helt okej att köra på så fort det gått typ 18 timmar utan smärta?! Sambon påpekade till och med att det kanske var lite tidigt att dra igång med träning redan idag, men jag ignorerade ju såklart det för jag hade ju bestämt mig för att träna :banghead: :banghead: :banghead:

Nåja, yogapasset gick bra i alla fall och magmusklerna fick sig en rejäl omgång. Nu får jag återgå till Ipren, värmedyna, försiktig yoga och promenader i ett par dagar och hoppas att ryggen repar sig snart. Jäkla skitrygg 💩
 
Första träningsveckan på 2021 är gjord och sista veckan av 3 med 3 pass. Resultatmässigt har det varit en bra vecka men varit dimmig i huvudet. Gjort det jag ska, gjort det bra, ökat men det har varit drivet av disciplin. Skönt med tre dagar med vila nu och sen komma tillbaka till mina rutiner nästa vecka med fyra pass per vecka och köra igenom kroppen 2 ggr istället för 1. Tror det är därför jag känner mig lite borta i skallen, volymen blir stor när jag kör två pass i ett.

Filmade under dagens pass, kul faktiskt! Brukar aldrig vara så lite folk på gymmet att jag tycker det känns okej att filma men idag så.

Länken vill inte bäddas in men vill man se bänk och press så https://www.instagram.com/p/CJv9URUFTeA/?igshid=1hgl8hovandtb
 
Började köra Trollstigen i Norge i em (med trainer) men stigningen är grym och mina lägsta växlar funkar inte för tillfället så jag får ta den i två etapper.
 
Senast ändrad:
5,5 km promenad och 30 minuter yoga (mycket lugn sådan) är inte illa för en som har så ont i ryggen att hon knappt kan sitta upp tycker jag! Det gjorde ont, eller var i alla fall obekvämt, mest hela tiden men jag vet ju att det oftast är rörelse som behövs. Och nu ikväll känns det faktiskt liiite bättre, vågar jag nog säga. Till skillnad från igår tänker jag dock inte ta det som ett tecken på att det är okej att köra på som vanligt igen, så jag kommer att hoppa över morgondagens planerade vandringstur på 1,5 mil och 600 höjdmeter och istället ligga hemma i sängen och ge ryggen en ordentlig chans att läka medan sambon och svärmor ger sig ut och vandrar utan mig. Sånt är livet, det kommer garanterat fler vandringstillfällen! Redan nästa helg, om jag så vill. 😊
 
5,5 km promenad och 30 minuter yoga (mycket lugn sådan) är inte illa för en som har så ont i ryggen att hon knappt kan sitta upp tycker jag! Det gjorde ont, eller var i alla fall obekvämt, mest hela tiden men jag vet ju att det oftast är rörelse som behövs. Och nu ikväll känns det faktiskt liiite bättre, vågar jag nog säga. Till skillnad från igår tänker jag dock inte ta det som ett tecken på att det är okej att köra på som vanligt igen, så jag kommer att hoppa över morgondagens planerade vandringstur på 1,5 mil och 600 höjdmeter och istället ligga hemma i sängen och ge ryggen en ordentlig chans att läka medan sambon och svärmor ger sig ut och vandrar utan mig. Sånt är livet, det kommer garanterat fler vandringstillfällen! Redan nästa helg, om jag så vill. 😊
Vad bra att du vilar, låter som helt rätt beslut 🙏
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 116
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 148
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 786
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 403
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp