Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens träningspass blev lite sporadisk simning när jag var med barnen på badhuset nu på förmiddagen. Samt en hel del lyft av minstingen då han var skeptisk till att bada i stora bassängerna. Jag förstår honom dock för vi har inte varit på badhuset på 2 år, det är lång tid för en pojke på drygt 5,5 år. Tror det får räcka som träning för det känns i både axlar och rygg :rofl::o
 
Orkade inte motivera mig till nån joggingrunda idag trots att det var enda dagen på hela veckan som det gått att få in :banghead: Har istället gått 2 tim med hunden och så väntar ett pass i ridhuset ikväll... bättre än inget.
 
Testat ny stretch idag. Sitta mot väggen och sträcka upp ryggraden, ”stoppa in” revbenen fram och sedan ut med armarna rakt ut, är det enkelt ska man böja armbågen 90 grader och lägga handryggen mot väggen. Kändes men gick att göra! Även varianter på att lägga upp benen mot väggen testades där jag roterade benen olika och olika vinkel gav mig ytterligare utmaningar! Tror det gick bättre idag för jag gjorde stretch i vattnet.
 
Blev inte så mycket rejäl träning men har rört på mig mycket i veckan.
Måndag: Hade beredskap och fick jobba över
Tisdag: Ashtangayoga
Onsdag: Lång uteritt
Torsdag: Långpromenad med hunden
Fredag: Långpromenad med hunden och uteritt
Lördag: Långpromenad med hunden
Söndag: Dåligt väder och massa annat att göra, så blev bara flera kortare promenader
 
Jag tänkte ju spinning imorgon så jag vilar idag, men jag har verkligen stora problem med att jag blir så nere/sur av att inte röra på mig på några dagar. Jag rör mig ju vardagsmotion, står upp flera timmar och ryktar hästar och lagar mat och sånt, men det räcker liksom inte? Får jag inte pulsen upp kommer jag på mig själv med att sitta på kvällen och inte orka något och bara sura på allt:rolleyes:
 
Träning so far, mån och ons- träning hemma, nya övningar, galet mycket burpes bla... Och idag åker barnet till pappan, så det blir spring nästan hela helgen. Lördag blir dock långpromenad (1,1 mil). Målet för helgen är att springa runt Växjösjön (4,5 km) och känna att det gick bra :)

Citerar mig själv för att kolla om jag nådde upp till mål för helgen :)

Och det gjorde jag! Sprang runt sjön i fredags kväll efter jobbet och fick en sån jekla adrenalinkick när jag var klar, helt underbart!!
Fortsatte lördag morgon med att PW 1,1 mil på under 2 h och avslutade träningshelgen på söndag fm med att springa 4,5 km igen fast på skogsvägar och det kändes så bra!

Idag ska jag till sjukgymnast (tack för era tips tidigare i tråden!) Få se vad han säger om mitt knä 🤪
 
Citerar mig själv för att kolla om jag nådde upp till mål för helgen :)

Och det gjorde jag! Sprang runt sjön i fredags kväll efter jobbet och fick en sån jekla adrenalinkick när jag var klar, helt underbart!!
Fortsatte lördag morgon med att PW 1,1 mil på under 2 h och avslutade träningshelgen på söndag fm med att springa 4,5 km igen fast på skogsvägar och det kändes så bra!

Idag ska jag till sjukgymnast (tack för era tips tidigare i tråden!) Få se vad han säger om mitt knä 🤪
Låter som en superhärlig träningsvecka! :)
 
Jag har inlett min träningsvecka starkt med ett sådant där riktigt herregudnudörjag-pass. Crossfit, såklart :angel:

Del 1: Rörlighetsövningar + utfall med skivstång på raka armar ovanför huvudet + axelpress. 3 rundor.

Del 2:
  • 18 burpees med hopp över skivstången
  • 15 frivändningar
  • 15 burpees med hopp över skivstången
  • 12 frivändningar
  • 12 burpees med hopp över skivstången
  • 9 frivändningar
  • 9 burpees med hopp över skivstången
  • 6 frivändningar
  • 6 burpees med hopp över skivstången
  • 3 frivändningar
Maxtid för del 2 var 12 minuter men om man kände sig snabb och stark skulle man satsa på att hinna klart under 10. Jag hade 12 som mål men blev klar på 09:28, så det var ju en trevlig överraskning! Det var väl ungefär det enda trevliga med det passet dock, fy satan vad jobbigt det var i övrigt. Både frivändningar och burpees är ju riktigt flåsiga helkroppsövningar och jag kunde inte för mitt liv förstå hur, eller kanske framförallt NÄR, det var tänkt att man skulle andas?! 🥵

Är extremt nöjd med mig själv både för att jag blev klar så fort och för att jag vågade utmana mig lite med vikten (hade tänkt köra 25 kg men lastade på 30). Men gud, låt mig aldrig göra om det!

Utöver detta har jag promenerat 6 km och cyklat 2 km idag, så nu är jag hyfsat slut som artist! Är ledig från såväl jobb som träning imorgon, så det blir massor av tid till återhämtning! :)
 
Igår blev det ett kortare pass på gymmet, men vad gör det om hundra år. Inte alltid orken finns med. Började på nya jobbet igår också så jag va i alla fall innanför dörrarna till ett gym större delen av dagen och det måste ju nästan räknas som träning?!:D
Många som såg förvånade ut när dom hittade mig i receptionen i STC kläder, men det är ju bara kul när man känner folk.
 
Note to self: Lyssna alltid på kroppen. Jag hade rejält ont i huvudet timmen före crossfit igår men ignorerade det och tog en värktablett, så himla ovanligt är det ändå inte att ha huvudvärk efter en krånglig arbetsdag. På väg till passet kände jag mig lite svag och skakig, vilket höll i sig under passets gång, och det var en liten röst i mig som sa att det här med träning kanske inte är en jättebra idé ändå, jag borde nog bryta. Envis som jag är körde jag på ändå och skyllde det på att jag kanske var lite hungrig och allmänt låg på energi bara. Kände mig helt okej de första timmarna efter avslutat pass, men sen strax efter att jag gått och lagt mig vaknade jag med världens halsont och allmän sjukdomskänsla. Kan inte låta bli att fundera på om det hade brutit ut ifall jag inte tränat igår, eller om jag gjorde allt sju resor värre med min envishet... Oavsett vilket: Förlåt, kroppen! Lovar att inte köra över dig nästa gång! :heart
 
Note to self: Lyssna alltid på kroppen. Jag hade rejält ont i huvudet timmen före crossfit igår men ignorerade det och tog en värktablett, så himla ovanligt är det ändå inte att ha huvudvärk efter en krånglig arbetsdag. På väg till passet kände jag mig lite svag och skakig, vilket höll i sig under passets gång, och det var en liten röst i mig som sa att det här med träning kanske inte är en jättebra idé ändå, jag borde nog bryta. Envis som jag är körde jag på ändå och skyllde det på att jag kanske var lite hungrig och allmänt låg på energi bara. Kände mig helt okej de första timmarna efter avslutat pass, men sen strax efter att jag gått och lagt mig vaknade jag med världens halsont och allmän sjukdomskänsla. Kan inte låta bli att fundera på om det hade brutit ut ifall jag inte tränat igår, eller om jag gjorde allt sju resor värre med min envishet... Oavsett vilket: Förlåt, kroppen! Lovar att inte köra över dig nästa gång! :heart
Men fy.. Men det är så lätt att dras med i känslan och det är ju så roligt när man väl är inne i rutiner med träning!! Jag har gjort samma flera ggr med löpningen, tänkt att det killar nog bara lite i halsen och gett mej ut och sen blivit helt kass på natten eller dagen efter, Men jag tänker (försvarar idiotiskt beteende med..) att det är bättre skiten bryter ut än att man ska gå och känna sej halvribsig i evighet.
 
Men fy.. Men det är så lätt att dras med i känslan och det är ju så roligt när man väl är inne i rutiner med träning!! Jag har gjort samma flera ggr med löpningen, tänkt att det killar nog bara lite i halsen och gett mej ut och sen blivit helt kass på natten eller dagen efter, Men jag tänker (försvarar idiotiskt beteende med..) att det är bättre skiten bryter ut än att man ska gå och känna sej halvribsig i evighet.
Ja, det där sista har du ju faktiskt helt rätt i. Jag väljer att försvara mitt tveksamma beteende med det också! :angel:

Jag tycker att jag oftast är bra på att lyssna på kroppen, men så igår när jag funderade på att hoppa av träningen blev jag påmind om alla gånger jag ställt in och sen ändå inte blivit sjuk. Då har det känts som att jag skippat ett träningspass helt i onödan, men jag vet ju att jag förmodligen gör en tankevurpa där...
 
Ja, det där sista har du ju faktiskt helt rätt i. Jag väljer att försvara mitt tveksamma beteende med det också! :angel:

Jag tycker att jag oftast är bra på att lyssna på kroppen, men så igår när jag funderade på att hoppa av träningen blev jag påmind om alla gånger jag ställt in och sen ändå inte blivit sjuk. Då har det känts som att jag skippat ett träningspass helt i onödan, men jag vet ju att jag förmodligen gör en tankevurpa där...
Den vurpan har jag svart bälte i:cool::angel:
 
Note to self: Lyssna alltid på kroppen. Jag hade rejält ont i huvudet timmen före crossfit igår men ignorerade det och tog en värktablett, så himla ovanligt är det ändå inte att ha huvudvärk efter en krånglig arbetsdag. På väg till passet kände jag mig lite svag och skakig, vilket höll i sig under passets gång, och det var en liten röst i mig som sa att det här med träning kanske inte är en jättebra idé ändå, jag borde nog bryta. Envis som jag är körde jag på ändå och skyllde det på att jag kanske var lite hungrig och allmänt låg på energi bara. Kände mig helt okej de första timmarna efter avslutat pass, men sen strax efter att jag gått och lagt mig vaknade jag med världens halsont och allmän sjukdomskänsla. Kan inte låta bli att fundera på om det hade brutit ut ifall jag inte tränat igår, eller om jag gjorde allt sju resor värre med min envishet... Oavsett vilket: Förlåt, kroppen! Lovar att inte köra över dig nästa gång! :heart
Här är en till med halsont och sjukkänsla 😔
 
Blev ett besök på gymmet igår. Ökade i princip alla vikter med 5 kg, och det kunde jag göra utan att dö :p vill inte ta i för mycket då jag på 2 månader gjort mig illa två gånger... Är förvånad över att jag inte känner av något idag, men inväntar det värsta vilket brukar komma 24h efter.
 
Gym igår och helkroppspass, ökade vikterna både i benpress, hipthrusters och latsdrag.
Har varit lite försiktig med just dom tre övningarna eftersom jag lätt får ont i ländryggen om jag inte orkar hålla i så jag gör dom med rätt teknik.
Men nu är jag i alla fall uppe i 97kg på benpress, 3*15 och 60kg i hipthrusters 3*10 och 35kg latsdrag 3*15.
Nöjd med det!
Knäböj i smithmaskin körde jag igår också och fokuserade på att få till tekning och att gå djupt så jag la mej på 60kg i den och 3*12.

Idag blir det ett löppass med vovven!
 
Vi har börjat med 4-minuters-gympa på jobbet! Perfekt efter lunch :) 2 min planka (jag kör varianten liggandes på rygg och sen sänka höger arm och vänster ben och sen alternera) och 2 min annan övning som man väljer, jag kör liggandes på magen och lyfter upp armar och ben. Jobbigt men skönt att göra och skönt när det är klart! Motverkar matkoma och trötthet på em :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 550
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 975
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 025
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 463
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp