Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker börja träna lite mer för att må bättre men också för att klara av att spela en fotbollssäsong till. Min gamla kropp håller inte för fotboll egentligen men jag tejpar och lever på hoppet. Men nu har jag kommit till svaret att OM jag ska spela mer, MÅSTE jag träna mer och bra. Jag har flera skador, det som spökar mest är mitt knä där jag troligtvis har någon ligamentskada eller menisk-skada men ingen vill hjälpa mig med det (jag har fått sjukgymnastinstruktioner men det blir aldrig bättre och jag får ingen läkar-tid) så jag tänker att jag kör så länge det håller.

Mål: klara spela 90 min fotboll på amatörnivå (dvs div 4) från min ytterbacks-position. Som ytterback vill jag orka springa längs kanten (dvs det blir mycket "intervaller", sidoförflyttningar, styrka för att stå rätt och orka ta "stryk" från motspelaren).
Idag klarar jag max 45 min i halvlågt tempo under en match.

Fråga 1 - jag tänkte börja jogga - har inga bra kläder - så jag vill köpa några löpartights för antar det är skönast? Även om jag är för tjock för tights så kanske jag kan bortse från det vid träning. Men det finns ju MILJONER löpartights, vad ska jag köpa? Är alla lika bra?

Fråga 2 - finns det bra sidor där man kan läsa om hur lägga upp löpträning inkl intervaller så jag inte bränner ut mig efter en vecka (det är lite typiskt mig, kör på som fasen i en vecka, sen väcks alla skador till liv och allt avstannar).
 
Jag tänker börja träna lite mer för att må bättre men också för att klara av att spela en fotbollssäsong till. Min gamla kropp håller inte för fotboll egentligen men jag tejpar och lever på hoppet. Men nu har jag kommit till svaret att OM jag ska spela mer, MÅSTE jag träna mer och bra. Jag har flera skador, det som spökar mest är mitt knä där jag troligtvis har någon ligamentskada eller menisk-skada men ingen vill hjälpa mig med det (jag har fått sjukgymnastinstruktioner men det blir aldrig bättre och jag får ingen läkar-tid) så jag tänker att jag kör så länge det håller.

Mål: klara spela 90 min fotboll på amatörnivå (dvs div 4) från min ytterbacks-position. Som ytterback vill jag orka springa längs kanten (dvs det blir mycket "intervaller", sidoförflyttningar, styrka för att stå rätt och orka ta "stryk" från motspelaren).
Idag klarar jag max 45 min i halvlågt tempo under en match.

Fråga 1 - jag tänkte börja jogga - har inga bra kläder - så jag vill köpa några löpartights för antar det är skönast? Även om jag är för tjock för tights så kanske jag kan bortse från det vid träning. Men det finns ju MILJONER löpartights, vad ska jag köpa? Är alla lika bra?

Fråga 2 - finns det bra sidor där man kan läsa om hur lägga upp löpträning inkl intervaller så jag inte bränner ut mig efter en vecka (det är lite typiskt mig, kör på som fasen i en vecka, sen väcks alla skador till liv och allt avstannar).
Jag tycker absolut du ska testa tights om du vill. Jag har rätt mycket övervikt men tänker att en har rätt att se ut som en vill ändå, och jag gillar att ha tights när jag tränar. Jag har lite blandade märken, de jag använde mest när jag löptränade senast är från Nike.

Jag provade det här programmet en gång, kunde inte göra klart pga knä gick sönder men gillade det: https://lopskolan.se/wp-content/uploads/2014/06/Spring-en-mil.pdf
Tror även det finns färdiga pass i t.ex. Runkeeper som trappar upp. Själv började jag senast på 1 min jogg varvat med1:30 gång och har justerat intervallerna efter vad som känts bra. Tog stopp när jag fick kraftiga benhinneinflammationer pga dåliga skor (jag kanske inte ens ska ge tips om det här kände jag nu :o )
 
Gott nytt år gänget!

Tänkte göra en sammanfattning för 2021 trots ganska deppigt avslut:
Upptäckte crossfit som träningsform och från att ha klivit in i gymmet första gången i april gjorde jag 40 pass på ett halvår ungefär.
Hade lite varierande känsla i löpningen som inte blev så mycket av till slut. Känner suget men lär dröja ett tag innan jag vågar mig ut.
Har börjat rida mer igen, regelbundet flera dagar i veckan och känner en utveckling som inte är alltför tokig. Behöver dock få bättre kondition i sadeln.

Skadeläget då…
knäskadorna har hållt sig i schack, enda gångerna det egentligen har krånglat är när jag pushat för hårt med t.ex. squats och då har jag varit medveten om att jag ligger på gränsen.
Benhinnorna har ju mest bråkat vid löpning som det inte blivit så mycket av, statusen nu är rätt okej.
Fötterna blev ju årets besvikelse och jag lever på hoppet att det inte kommer bli långdragna problem.
Axeln har funkat riktigt bra, funderade ett tag på om jag borde utreda den men tror snarare att träningen gör gott.
Armbågen är en ny liten bubblare, har haft lite känningar i t.ex. armhävningar men inget som direkt oroar.
 
Kunde äntligen träna ordentligt idag efter jag varit sjuk en längre period. Gick till gymmet som är obemannat idag men kommer in med kort och kod. Var några personer i gymmet men jag gick in i en sal. Tog skivstång, medicinboll och bräda och körde sen så mycket jag orkade med olika övningar och blev lite intervaller också med konditionsträning. Var sååå skönt! Hösten har blivit hackig tog längre tid än jag trodde att rehaba mitt skadade knä och kunde vara tillbaka i full träning, och sen var jag tillbaka i full träning och då blev jag jättesjuk. Så får hoppas på en bättre vår helt enkelt. :)
 
Idag, på årets sista dag, tränade jag så decembers första pass efter att ha dragits med någon slags influensa + maginfluensa under större delen av månaden 🙃

Jag låter den alldeles nytagna bilden tala för hur det kändes...

20211231_123622.jpg


Återkommer med vidare rapport samt lite 2021-reflektioner senare!
 
Jag tänker börja träna lite mer för att må bättre men också för att klara av att spela en fotbollssäsong till. Min gamla kropp håller inte för fotboll egentligen men jag tejpar och lever på hoppet. Men nu har jag kommit till svaret att OM jag ska spela mer, MÅSTE jag träna mer och bra. Jag har flera skador, det som spökar mest är mitt knä där jag troligtvis har någon ligamentskada eller menisk-skada men ingen vill hjälpa mig med det (jag har fått sjukgymnastinstruktioner men det blir aldrig bättre och jag får ingen läkar-tid) så jag tänker att jag kör så länge det håller.

Mål: klara spela 90 min fotboll på amatörnivå (dvs div 4) från min ytterbacks-position. Som ytterback vill jag orka springa längs kanten (dvs det blir mycket "intervaller", sidoförflyttningar, styrka för att stå rätt och orka ta "stryk" från motspelaren).
Idag klarar jag max 45 min i halvlågt tempo under en match.

Fråga 1 - jag tänkte börja jogga - har inga bra kläder - så jag vill köpa några löpartights för antar det är skönast? Även om jag är för tjock för tights så kanske jag kan bortse från det vid träning. Men det finns ju MILJONER löpartights, vad ska jag köpa? Är alla lika bra?

Fråga 2 - finns det bra sidor där man kan läsa om hur lägga upp löpträning inkl intervaller så jag inte bränner ut mig efter en vecka (det är lite typiskt mig, kör på som fasen i en vecka, sen väcks alla skador till liv och allt avstannar).
Jag drar 42/L i kläder och gillar mina från SOC!
 
Jag tänker börja träna lite mer för att må bättre men också för att klara av att spela en fotbollssäsong till. Min gamla kropp håller inte för fotboll egentligen men jag tejpar och lever på hoppet. Men nu har jag kommit till svaret att OM jag ska spela mer, MÅSTE jag träna mer och bra. Jag har flera skador, det som spökar mest är mitt knä där jag troligtvis har någon ligamentskada eller menisk-skada men ingen vill hjälpa mig med det (jag har fått sjukgymnastinstruktioner men det blir aldrig bättre och jag får ingen läkar-tid) så jag tänker att jag kör så länge det håller.

Mål: klara spela 90 min fotboll på amatörnivå (dvs div 4) från min ytterbacks-position. Som ytterback vill jag orka springa längs kanten (dvs det blir mycket "intervaller", sidoförflyttningar, styrka för att stå rätt och orka ta "stryk" från motspelaren).
Idag klarar jag max 45 min i halvlågt tempo under en match.

Fråga 1 - jag tänkte börja jogga - har inga bra kläder - så jag vill köpa några löpartights för antar det är skönast? Även om jag är för tjock för tights så kanske jag kan bortse från det vid träning. Men det finns ju MILJONER löpartights, vad ska jag köpa? Är alla lika bra?

Fråga 2 - finns det bra sidor där man kan läsa om hur lägga upp löpträning inkl intervaller så jag inte bränner ut mig efter en vecka (det är lite typiskt mig, kör på som fasen i en vecka, sen väcks alla skador till liv och allt avstannar).

Här finns ett lätt nybörjarprogram för de första fyra veckorna för löpning:

https://iform.se/traning/lopning/lopprogram-nyborjare
 
Jag tänker börja träna lite mer för att må bättre men också för att klara av att spela en fotbollssäsong till. Min gamla kropp håller inte för fotboll egentligen men jag tejpar och lever på hoppet. Men nu har jag kommit till svaret att OM jag ska spela mer, MÅSTE jag träna mer och bra. Jag har flera skador, det som spökar mest är mitt knä där jag troligtvis har någon ligamentskada eller menisk-skada men ingen vill hjälpa mig med det (jag har fått sjukgymnastinstruktioner men det blir aldrig bättre och jag får ingen läkar-tid) så jag tänker att jag kör så länge det håller.

Mål: klara spela 90 min fotboll på amatörnivå (dvs div 4) från min ytterbacks-position. Som ytterback vill jag orka springa längs kanten (dvs det blir mycket "intervaller", sidoförflyttningar, styrka för att stå rätt och orka ta "stryk" från motspelaren).
Idag klarar jag max 45 min i halvlågt tempo under en match.

Fråga 1 - jag tänkte börja jogga - har inga bra kläder - så jag vill köpa några löpartights för antar det är skönast? Även om jag är för tjock för tights så kanske jag kan bortse från det vid träning. Men det finns ju MILJONER löpartights, vad ska jag köpa? Är alla lika bra?

Fråga 2 - finns det bra sidor där man kan läsa om hur lägga upp löpträning inkl intervaller så jag inte bränner ut mig efter en vecka (det är lite typiskt mig, kör på som fasen i en vecka, sen väcks alla skador till liv och allt avstannar).
Kul med en fotbollsspelare till! :)

Jag gillar kompressionstights från 2xu, har dem både vid löpning, fotbollsträning och för återhämtning!

10-20-30 intervaller kör jag oftast en gång i veckan, 100% 10sek, pw 20sek och jogga 30sek x25 varv.
Sen gynnar man löpningen/fotbollen med styrketräning främst för knä/ben/rumpa, men det vet du säkert redan! :)
 
Kul med en fotbollsspelare till! :)

Jag gillar kompressionstights från 2xu, har dem både vid löpning, fotbollsträning och för återhämtning!

10-20-30 intervaller kör jag oftast en gång i veckan, 100% 10sek, pw 20sek och jogga 30sek x25 varv.
Sen gynnar man löpningen/fotbollen med styrketräning främst för knä/ben/rumpa, men det vet du säkert redan! :)
Åh va kul! Vilken division spelar du?
 
Idag, på årets sista dag, tränade jag så decembers första pass efter att ha dragits med någon slags influensa + maginfluensa under större delen av månaden 🙃

Jag låter den alldeles nytagna bilden tala för hur det kändes...

Visa bifogad fil 82995

Återkommer med vidare rapport samt lite 2021-reflektioner senare!
Sådär, då har jag hämtat mig och hunnit reflektera lite. Har en hel del träningsvärk från gårdagen, men ändå på en hanterbar nivå eftersom jag tog det väldigt lugnt med vikterna. Det blev ett helkroppspass i hemmagymmet med en pulshöjande cirkel som avslutning. Skönt, men kroppen verkade inte alls tycka att det var en bra idé att börja träna igen utan protesterade mest hela tiden! :p

Om jag blickar tillbaka på 2021 så fylls jag av en känsla av otillräcklighet. Det beror kanske lite på hur bedrövligt dåligt det blev under årets sista 6 veckor, men det känns liksom som att jag aldrig riktigt hann komma in i ett långvarigt träningsflow och det är inte med en bra känsla i magen som jag tänker på träningsåret. Jag har därutöver dragits med ganska mycket kroppsångest emellanåt och vill verkligen hitta ett sätt att vara lite snällare mot mig själv under kommande år :heart

2021 började med att vi var i lockdown under årets första 3 månader, så då var det mycket hemmaträning i form av yoga, styrka i hemmagymmet och en och annan löprunda. Det var väl helt okej egentligen, men vid det här laget var vi så sjukt trötta på pandemin och att sitta hemma att det aldrig kändes jättebra liksom. Men men, jag lyckades hålla igång rätt okej! Drogs med ryggskott där i nån vecka i januari, men annars mådde jag bra såvitt jag minns.

I slutet av mars sedan öppnade crossfit för utomhusträning vilket kändes som ett steg i rätt riktning, och jag minns glädjen över att träna i sällskap av andra igen, men passen fick ju anpassas en hel del och längtan efter en rejäl skivstång var fortfarande stor.

I mars kom jag även igång med ridningen ordentligt vilket var fantastiskt roligt. Just ridningen och stallet är nog det som gav mig mest glädje och energi under 2021 faktiskt och jag var inne i ett himla fint flow där i mars-juli. Hoppas hitta tillbaka till det i år också - jag skäms inte ett dugg över att säga att jag är lite av en finvädersryttare som rider betydligt med under vår/sommar än höst/vinter :D

I början av maj kunde jag återgå till att träna crossfit inomhus och fick då även ett kvitto på hur ovan kroppen var vid den sortens träning, vilket fick mig att känna mig väldigt svag. När jag nu tänker tillbaka inser jag att jag nog dragits med den känslan i princip hela året - det känns som att jag har kämpat och kämpat för att komma tillbaka till min ursprungliga form och mitt ursprungliga självförtroende, men jag kom liksom aldrig riktigt dit. Det har såklart funnits ljuspunkter och pass då saker och ting känts extra bra, men jag tror verkligen att mitt självförtroende fick sig en törn av den 14 månader långa ofrivilliga crossfit-paus som det blev p.g.a Covid. Och ju länge in på året vi kom, ju längre bort från lockdown vi kom, desto mer press kände jag att "vara stark igen". Det var en märklig känsla av att börja om från början utan att vara nybörjare.

Maj-juni var dock väldigt bra träningsmånader ser jag nu när jag tittar tillbaka på mina inlägg här, så jag minns det kanske lite mer negativt än det verkligen var.

Sen fick jag en rejäl muskelbristning i tricep där i slutet av juni vilket satte stopp för träning i ett par veckor, och från mitten av juli till mitten av september var jag i Sverige och/eller i Covidkarantän vilket innebar att det inte blev någon crossfit utan jag förlitade mig på träning i egen regi.

September-november var lite kämpiga vad gäller motivationen, jag kände mig fortsatt osäker i crossfit men minns ändå att jag njöt lite av det emellanåt. Och ja, sen blev jag sjuk i slutet av november och så var det träningsåret slut! :D

Oj, vad långt det här blev. Så himla nyttigt att reflektera och fundera lite istället för att bara köra på i samma gamla spår! Men ja, "upphackat", "ängsligt", "inkonsekvent" och "kämpigt" är nog ord som sammanfattar träningsåret 2021 ganska bra.

Nu satsar jag på ett 2022 utan Covid-interruptions, utan skador och med ett betydligt bättre självförtroende! Jag ska gifta mig i juni och ska inte sticka under stol med att det här bidrar med lite extra motivation att bli stark(are) och plocka fram lite extra muskeldefinition.

Planen är att fortsätta med crossfit och ridning men jag känner mig också sugen på att träna lite med en PT på crossfitgymmet. Det är snordyrt och man måste binda upp sig på minst 12 veckor, men jag tror/hoppas att det ändå kan vara värt det. Framförallt tror jag att det kan göra underverk för mitt stukade självförtroende!

Under 2022 ska jag vara snällare mot mig själv, sluta bry mig så mycket om vad andra personer eventuellt tycker och tänker, och sluta sätta press på mig själv helt i onödan.
 
Senast ändrad:
Usch, det skulle jag hata :rofl: Jag spelar i det sämsta div 4-laget med en snittålder på säkert 35 och så fort nån nämner "det vore kul att iaf hamna i mitten av 4an" börjar alla andra protestera :rofl:
Alla är vi olika! :p
Jag är yttermittfältare, 30+, snabbast i laget och den enda som älskar att avsluta träningarna med antingen kuvertet (gärna över hel- eller halvplan) eller idioten, jag vill vara kräkfärdig när träningen är slut! :D
 
Alla är vi olika! :p
Jag är yttermittfältare, 30+, snabbast i laget och den enda som älskar att avsluta träningarna med antingen kuvertet (gärna över hel- eller halvplan) eller idioten, jag vill vara kräkfärdig när träningen är slut! :D
okej, du får bli min idol. Jag är 40+ och lever på att vara brytningssäker så jag tar aldrig löpningar mot 15 åringar. Tar de (OM jag tar de) precis när de ska vända, sen är det försent...Jag var anfallare när jag var yngre och vill gärna vara det igen men har fått hänga som högerback nu och det är så rörigt när man har så många spelare framför sig. Jag är liksom van vid en, målvakten :laugh:
Ska kolla vad kuvertet är, aldrig hört om.

Nu ska jag bli som du!
 
  • Gilla
Reactions: WS6
okej, du får bli min idol. Jag är 40+ och lever på att vara brytningssäker så jag tar aldrig löpningar mot 15 åringar. Tar de (OM jag tar de) precis när de ska vända, sen är det försent...Jag var anfallare när jag var yngre och vill gärna vara det igen men har fått hänga som högerback nu och det är så rörigt när man har så många spelare framför sig. Jag är liksom van vid en, målvakten :laugh:
Ska kolla vad kuvertet är, aldrig hört om.

Nu ska jag bli som du!
Och mitt huve är tvärtom, "spring, du hinner" :rofl:
Ne back är rörigt det håller jag med om! Jag håller mig på kanten, gärna höger men vänster funkar! Och ibland blir jag anfallare när dem vill ha mer fart framåt.. :D
Oh kuvertet är härligt! Jogga LÅNGSAMT på kortsidan, sen drar man 100% diagonalt, joggar LÅNGSAMT på nästa kortsida och så 100% diagonalt, det är ett varv. Är man inte kräkfärdig efter 90min fotbollsträning och den så har man inte gett allt.. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
3 063
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 242
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 139
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 240
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp