Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte du träna hemma eller på gym? Har du några redskap? Typ hantlar, gummiband, kettlebells.
Hemma tror jag, skulle nog känna mig lite halvdum på gymmet när jag inte har någon som instruerar. Det är också ganska litet gym så man är inte så himla anonym.

Hemma har jag inte så himla mycket dock; ett gummiband, 2 st hantlar á 2,5 kg och en hantel på 6 kg.
 
Fick en ögonöppnare i tråden för 90-dagars utmaningen, och det är inte bara fötterna som inte funkar utan även hjärnan. Trodde under ganska många timmar idag att det var 1 januari, men det är det visst inte… så jag har nog inte missat väggen så som jag trodde utan kommer ta det lite som det kommer med träningen ett tag framöver. Ridningen håller jag igång såklart, och sjukgymnastiken, men resten får nog bli lite vad det blir till förmån för mental vila (vilket träningen ju kan bidra till på många sätt men troligtvis inte genom högt uppsatta mål och måsten just nu).
 
Jag är imponerad av min kropp!!!

Jag började motionera i början av augusti mycket övervikt. Utmanade mig själv med träning och ändring av mat. Ville börja springa som jag gjorde för 10 år sen.

Tänkte idag ge mig på den största utmaningen, springa runt Bergundasjön, ca 1,1 mil. Jag tänkte att jag springer så långt jag orkar och så är jag nöjd, och håller ett lågt tempo.
Har joggat som längst denna höst runt 5 km.

2D998916-5991-4B8A-8F15-960DC69264E1.png

Det gick hela vägen!!! Tiden struntar jag i, jag klarade hela, alla uppförsbackar, 10 minusgrader och med igenimmade glasögon, haha!

Fick en tidig födelsedagspresent av syster, vi ska springa växjöloppet 1 maj, 1mil. Känns som ett bra mål att fixa det och kanske till och med göra det på en timme? Jag är så nöjd med min kropp och knopp!
 
Jag har ju gett upp vanliga armhävningar, så gjorde nyss mot diskbänken och klarade det bra! Så nu ska jag fortsätta träna där så jag klarar fler och finslipa på skillnaderna i graderna med överarmarna mot kroppen. När jag klarar 30 st mot diskbänken så hoppas jag kunna ta soffan och sedan till sist mot golvet. Hoppas nu armbågarna håller!!!
 
Jag är imponerad av min kropp!!!

Jag började motionera i början av augusti mycket övervikt. Utmanade mig själv med träning och ändring av mat. Ville börja springa som jag gjorde för 10 år sen.

Tänkte idag ge mig på den största utmaningen, springa runt Bergundasjön, ca 1,1 mil. Jag tänkte att jag springer så långt jag orkar och så är jag nöjd, och håller ett lågt tempo.
Har joggat som längst denna höst runt 5 km.

Visa bifogad fil 82669
Det gick hela vägen!!! Tiden struntar jag i, jag klarade hela, alla uppförsbackar, 10 minusgrader och med igenimmade glasögon, haha!

Fick en tidig födelsedagspresent av syster, vi ska springa växjöloppet 1 maj, 1mil. Känns som ett bra mål att fixa det och kanske till och med göra det på en timme? Jag är så nöjd med min kropp och knopp!
Grymt jobbat!!!! Heja dig 🌟🙌🏼
 
Jag är imponerad av min kropp!!!

Jag började motionera i början av augusti mycket övervikt. Utmanade mig själv med träning och ändring av mat. Ville börja springa som jag gjorde för 10 år sen.

Tänkte idag ge mig på den största utmaningen, springa runt Bergundasjön, ca 1,1 mil. Jag tänkte att jag springer så långt jag orkar och så är jag nöjd, och håller ett lågt tempo.
Har joggat som längst denna höst runt 5 km.

Visa bifogad fil 82669
Det gick hela vägen!!! Tiden struntar jag i, jag klarade hela, alla uppförsbackar, 10 minusgrader och med igenimmade glasögon, haha!

Fick en tidig födelsedagspresent av syster, vi ska springa växjöloppet 1 maj, 1mil. Känns som ett bra mål att fixa det och kanske till och med göra det på en timme? Jag är så nöjd med min kropp och knopp!
Wow, så himla bra 👏
 
Summerar veckan:
Gick i mål i löparjulkalendern i fredags, 24dagar löpning i rad mellan 3,5-6km/dag - jag är grymt imponerad av min kropp! Sprang nästsnabbaste 6km på dag 23, bara 20sek långsammare än min snabbaste tid och snabbaste 4,5km gjorde jag den 24e, nästan 1,5min snabbare än fd snabbaste tiden!
Riktigt kul utmaning!

Utöver löpning och julfirande har det även blivit ett par pass på gymmet och träning med pålletösen såklart! 🐴

Blir vila ~1v nu sen är det virtuellt lopp till nyår! 😃

God fortsättning alla!
 
Jag har ju gett upp vanliga armhävningar, så gjorde nyss mot diskbänken och klarade det bra! Så nu ska jag fortsätta träna där så jag klarar fler och finslipa på skillnaderna i graderna med överarmarna mot kroppen. När jag klarar 30 st mot diskbänken så hoppas jag kunna ta soffan och sedan till sist mot golvet. Hoppas nu armbågarna håller!!!

Jag tycker att du tänker helt rätt. Jag gjorde mitt 4e kejsarsnitt för snart 3 månader sen, så jag började med armhävningar mot väggen. Nu har jag kommit till att köra mot en upphöjd skivstång, typ som soffans höjd. Innan jag blev gravid så kunde jag göra några vanliga armhävningar men där är jag långt ifrån nu. Så låt det ta tid, det lönar sig att vänja kroppen sakta :)
 
Japp, jag är urkass på att vänta så jag har börjat styrketräna med lätta vikter :o. Enligt alla läkare så ska jag vänta tills minst 6 månader efter snittet, det har gått snart 3 mån. Men samtidigt så är jag bra på att lyssna på kroppen så det handlar om att öka långsamt. Tränade som tur var fram till drygt graviditetsvecka 30, innan det blev träningsförbud.

Provade upphöjda marklyft idag, vill minnas att det heter något annat då ? 29,3 kg på stången så det var lätt men räckte gott som vikt ett tag :up:
 
Vad är det med första passet efter jul och känna som att en gör allt i dubbel gravitation? Tuuuungt. Som att risalamalta bara sätter sig som klister under fötterna så de knappt går att lyfta. Nåväl. Det var skönt att komma igång igen:up:
 
Min träning med att komma över mina "hjärn-begränsningar" fortsätter! Skulle nog säga att 90% av mina besök på gymmet går ut på att övertala mig själv att prova saker istället för att avfärda med "jag kan inte"...! Nu kan jag glädjande meddela att jag VISST kan hänga från stången i taket, jag kan DESSUTOM hänga där och sen höja mig svagt uppåt med muskler kring axlar/skulderblad ett par gånger. Go me!!
 
Dagens pass gjorde att jag gjort 110 styrkepass i år, vilket är lika många som förra året. Den stora skillnaden är att jag sprang förra året medan jag haft en tuff graviditet i år. Men så glad att ha kunnat träna även om det varit nedskalat, och att jag har ett gym hemma.
 
Dagens löptur blev nog fasen årets jobbigaste😬 1,5dm tung snö, oplogat och spårigt och isigt under snön så jag halkade lite varje frånskjut, snön vräkte ner plus att pannlampan dog 3km kvar och då försvann även möjligheten att se var vägen gick sista 1,5 som är en traktorväg över åkrarna.
Med risk för att slå ihjäl mej så försökte jag en liten bit men fick snällt gå sista biten och fyllde därmed skor och strumpor med snö.
Som bonus höll jag på att springa ner en gubbe som va ute och gick utan pannlampa, tror han blev minst lika rädd som jag:rofl:
Men 8km i friska luften är inte fel och helt slut i kroppen är jag.
Imorgon blir det gymmet efter jobbet istället:D
 
Hade tänkt springa igår men snömodd och oplogade vägar fick mig att avstå. Blev ett pass löparstyrka i hemmagymmet istället och sen yin yoga på kvällen.

Funderar på om jag ska springa ikväll istället trots att jag tränade styrka igår. Lite osäker på om jag hinner springa i morgon och den 1 januari kommer säkert vara väldigt trött. 🤔
 
Jo men jag tränar faktiskt även fast jag inte skriver om det i tråden 😅 I söndags gjorde jag till och med reps pb i bänkpress på 40 kg x 5. Jag utvecklas i träningen och det både syns och känns på kroppen men jag tränar egentligen inte speciellt hårt. Konstigt egentligen. Och kostmässigt är jag nog en katastrof men jag orkar göra allt jag håller på med, är viktstabil och blir starkare så jag låter det bara vara som det är nu. Jag har hittat en bra balans på nåt vänster. Ångest över missat träningspass eller en väldigt onyttig dag har jag inte heller.

Igår blev det nog årets sista träningspass för jag hinner nog varken idag eller i morgon utan det blir helgen nästa gång.
 
Hoppar in i tråden, varför inte :p
Ska strax ge mig iväg på årets sista pass.

Fick något slags ryck efter 1-1.5år utan gymmet och verkar få ihop 15 pass på tre veckor nu.
Okej flera av dem har varit dubbelpass (överkropp/underkropp) samma dag, men tänker räkna dem ändå. :D

Nu är det väl bara att fortsätta köra tänker jag.
 
Har tyckt att det nog ändå känts bättre iom sjukgymnastiken, så bokade in ett pass på gymmet i nästa vecka.

Gissa vem som under kvällen stukat den bra foten igen under ett ridpass? 😫
Men vilken otur! 😔 Hoppas att det inte blev så allvarligt så att det går över snabbt.
 
Idag springer jag årets sista pass och årets sista lopp! Det är ett mkt familjärt lopp, utan tidtagning och placering, med korvgrillning och glögg efteråt. Man kan välja mellan 2,5 km och 5 km och hälften av intäkterna från loppet går till Barncancerfonden. Det brukar bli ett hundratalet startande. Så hela familjen springer loppet! Det ska bli väldigt mysigt om man bortser från att de tydligen ska spöregna. 😂

I övrigt är jag nöjd med träningsåret som har varit. Det har blivit en hel del kortare uppehåll pga sjukdomar som drar ner antalet mil och träningstimmar. Men det har ändå varit tillräckligt för att jag under året ska ha tagit ett steg framåt i utvecklingen. Jag är inte helt säker på att statistiken stämmer då jag under året bytt klocka och system men enligt Strava har jag sprungit ca 138 mil. Och det kan nog stämma om man tar hänsyn till de uppehåll som varit.

Till nästa år hoppas jag på fortsatt god kontinuitet och att jag ska fortsätta utvecklas. Årets första lopp kommer bli i februari och jag hoppas så på att pandemin inte ska leda till inställda lopp igen. Om inte så ska jag försöka springa lopp ofta och huvudmålet kommer vara att springa maraton igen i september.

Gott Nytt År till er alla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
1 309
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 524
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 383
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 563
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp