Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens crossfit avklarad!

Grymt jobbigt trots att jag bytte en del mot rehab.

Mest nöjd är jag med att ha utmanat med lite mer vikt och där jag innan kört med 6 kg hantel körde jag nu i princip allt med en på 8 kg.
 
Här hann jag inte med lunchpasset som planerat då jobbmöten drog ut på tiden, istället blev det en runda på slingan. 3.6km enligt klockan.
Hunden blev trött och jag fick röra på mig, det kändes bra. Undrar när jag sprang den sträckan i ett bräde senast, crossfit ger inte bara styrka utan även kondition på en helt annan nivå. Jag börjar se nöjet i löpträningen, vilket jag tidigare hatat.

Hur ska man ligga i tempo när man springer?
Är nybörjare på löpning, men har någonstans ett mål att 2022 är året då jag springer 1 mil för första gången.
Jag förstår knappt det appen vill berätta för mig
Snittempo - 7'13"km
Snitthastighet - 8,32km/t

Kan någon förklara VO2Max för mig? Syreupptagningsförmågan, så långt är jag med. Men jag förstår inte vad siffran säger mig och ej heller vad jag ska ha för referensintervall. Någon som kan?


Fick en wod av min kostnisse, blir nog den i morgon.

AMRAP 20 min:
Max antal burpees

Men varje 5 min:
400m löpning
50 DU / 100 SU
 
Här hann jag inte med lunchpasset som planerat då jobbmöten drog ut på tiden, istället blev det en runda på slingan. 3.6km enligt klockan.
Hunden blev trött och jag fick röra på mig, det kändes bra. Undrar när jag sprang den sträckan i ett bräde senast, crossfit ger inte bara styrka utan även kondition på en helt annan nivå. Jag börjar se nöjet i löpträningen, vilket jag tidigare hatat.

Hur ska man ligga i tempo när man springer?
Är nybörjare på löpning, men har någonstans ett mål att 2022 är året då jag springer 1 mil för första gången.
Jag förstår knappt det appen vill berätta för mig
Snittempo - 7'13"km
Snitthastighet - 8,32km/t

Kan någon förklara VO2Max för mig? Syreupptagningsförmågan, så långt är jag med. Men jag förstår inte vad siffran säger mig och ej heller vad jag ska ha för referensintervall. Någon som kan?


Fick en wod av min kostnisse, blir nog den i morgon.

AMRAP 20 min:
Max antal burpees

Men varje 5 min:
400m löpning
50 DU / 100 SU
Vad har du för klocka? Jag har Garmin och då finns en beskrivning på allt. Såhär står det under Vo2 Max i min app.

Brukar inte hålla koll på just den funktionen personligen men andra kanske gör det. Jag brukar kolla på min medelpuls i kombination med hastighet.
D69ADA0E-B7F4-4F89-9E33-0695C20A5406.png
 
Hur ska man ligga i tempo när man springer?
Är nybörjare på löpning, men har någonstans ett mål att 2022 är året då jag springer 1 mil för första gången.
Jag förstår knappt det appen vill berätta för mig
Snittempo - 7'13"km
Snitthastighet - 8,32km/t
Det beror ju på hur fort du vill springa 1 mil.
När jag började springa brydde jag mig inte om tiden så mycket för att min spring guru (pappa) förklarade att farten kommer sen automatiskt. Vilket han hade rätt i till slut.
Men man är olika och vissa triggas kanske mer av att ha ett tidsmål. Jag är en sån som springer på kul och vill upptäcka, så för mig är distansen mest kul. Även om inget slår när man lyckas med PB, men då vill jag vara i rätt sinnesstämning.

Rent distansmässigt hade jag tanken att jag ökade med 500m i veckan ungefär när jag började. Men det var först efter att jag hade klarat en 3km runda ett par gånger och börjat se och känna resultat. Allt för att slippa skador och kunna fortsätta springa och få kontinuitet. Men då hade jag exakt 0 träning i bagaget förutom ridning.

Jag brukar ofta ligga i ett behagligt tempo när jag springer vanliga rundor. De blir mellan 6-6.30 tempo. Alltså det tar så lång tid att springa en kilometer.
Kör jag fartlek (man leker med farten och kan toköka eller minska så mycket man kan) ligger jag mellan 4.20-8.20 i tempo.
Vill jag träna på att springa fort lägger jag in någon kilometer då och då där jag lägger mig i ett snabbare tempo men inte så snabbt att jag inte klarar att hålla den distans jag bestämt.
Sen finns det ju intervaller, där kan man springa på puls och då använda sin vo2 max om det finns i klockan.
Tror man lär sig sitt tempo och hur man behöver springa för att utvecklas i tempo bäst genom att springa intervaller helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Jag sitter i hemkarantän, sambon testade positivt igår morse. Jag tog ett snabbtest efter jobbet och är inte sjuk än (och känner mig frisk). Gnällde lite över att jag missade träningen, så sambon hittade lite "bra att ha"-grejer han hade sparat ute i logen. Så jag fick till ett hyfsat pass hemma! Svårast var dock uppvärmningen, jag brukar alltid cykla och trivs med det. Me. Jag gick omkring inomhus med höga knän och viftade med armarna tills jag kände mig varm :laugh: hade generellt lite lägre vikter då jag hade begränsat antal redskap och orkade inte bygga om något.
IMG_20220126_161857.jpg
 
Okej jag är rätt dålig på att följa läkarnas rekommendationer efter snittet. Men så länge kroppen går att utmana försiktigt så kommer jag utgå ifrån den. Provade ifall jag kunde starta upp min löpträning redab nu, och det gick super där kroppen synkade in ett behaglig tempo ganska direkt :up:

Uppvärmning blev 4 minuter, som sedan varvades 1+1 minut mellan sakta jogg och powerwalk i 12 minuter. Låter inte så stort när jag skriver det men för mig är det stort för jag har inte sprungit på drygt 1 år. Körde helt platt underlag på löpbandet vilket är lättare än ute men jag kommer dit så småningom :love:
 
Dagens pass klart.
Gick ner från 30 till 27.5 i bänk och körde 4x10 istället. Vet fan inte vad som hänt med tekniken, min bar path är heeelt all over the place. Måste bli filmad tror jag.

Sen allmänt lite meh. Blev iofs arg när jag inte kände mig stark, och blev då lite starkare 😂

Men nu har jag iofs ÖST på med både pass och vikt i sex veckor, det kanske är rimligt med en liten platå.
(5timmars sömn i natt hjälpte nog inte heller.)

Och den här börjar... Göra ont 🥲
580176EE-6138-4B12-89BC-B6EB2D262C4A.jpeg
 
Det beror ju på hur fort du vill springa 1 mil.
När jag började springa brydde jag mig inte om tiden så mycket för att min spring guru (pappa) förklarade att farten kommer sen automatiskt. Vilket han hade rätt i till slut.
Men man är olika och vissa triggas kanske mer av att ha ett tidsmål. Jag är en sån som springer på kul och vill upptäcka, så för mig är distansen mest kul. Även om inget slår när man lyckas med PB, men då vill jag vara i rätt sinnesstämning.

Rent distansmässigt hade jag tanken att jag ökade med 500m i veckan ungefär när jag började. Men det var först efter att jag hade klarat en 3km runda ett par gånger och börjat se och känna resultat. Allt för att slippa skador och kunna fortsätta springa och få kontinuitet. Men då hade jag exakt 0 träning i bagaget förutom ridning.

Jag brukar ofta ligga i ett behagligt tempo när jag springer vanliga rundor. De blir mellan 6-6.30 tempo. Alltså det tar så lång tid att springa en kilometer.
Kör jag fartlek (man leker med farten och kan toköka eller minska så mycket man kan) ligger jag mellan 4.20-8.20 i tempo.
Vill jag träna på att springa fort lägger jag in någon kilometer då och då där jag lägger mig i ett snabbare tempo men inte så snabbt att jag inte klarar att hålla den distans jag bestämt.
Sen finns det ju intervaller, där kan man springa på puls och då använda sin vo2 max om det finns i klockan.
Tror man lär sig sitt tempo och hur man behöver springa för att utvecklas i tempo bäst genom att springa intervaller helt enkelt :)
Tack för svar, jag är ny på det här med löpning. Men jag triggas av att ha ett mål, ser jag inte en förbättring eller varför jag gör saker. Då ger jag snabbt upp istället.
Lite därför jag ska göra Tough Viking i april, för att motivera mig att verkligen komma igång med träningen och att träningen ska ge resultat.
 
Jag sitter i hemkarantän, sambon testade positivt igår morse. Jag tog ett snabbtest efter jobbet och är inte sjuk än (och känner mig frisk). Gnällde lite över att jag missade träningen, så sambon hittade lite "bra att ha"-grejer han hade sparat ute i logen. Så jag fick till ett hyfsat pass hemma! Svårast var dock uppvärmningen, jag brukar alltid cykla och trivs med det. Me. Jag gick omkring inomhus med höga knän och viftade med armarna tills jag kände mig varm :laugh: hade generellt lite lägre vikter då jag hade begränsat antal redskap och orkade inte bygga om något.
Visa bifogad fil 84684
Vi har samma stång och hantlar här hemma. Trivs inte alls med att
Jag sitter i hemkarantän, sambon testade positivt igår morse. Jag tog ett snabbtest efter jobbet och är inte sjuk än (och känner mig frisk). Gnällde lite över att jag missade träningen, så sambon hittade lite "bra att ha"-grejer han hade sparat ute i logen. Så jag fick till ett hyfsat pass hemma! Svårast var dock uppvärmningen, jag brukar alltid cykla och trivs med det. Me. Jag gick omkring inomhus med höga knän och viftade med armarna tills jag kände mig varm :laugh: hade generellt lite lägre vikter då jag hade begränsat antal redskap och orkade inte bygga om något.
Visa bifogad fil 84684
Inte alla som har en träningspark hemma!
Jag har oxå lite smått och gott, men det är såååå tråkigt att träna hemma :p

Grymt jobbat!!!!
 
Vi har samma stång och hantlar här hemma. Trivs inte alls med att

Inte alla som har en träningspark hemma!
Jag har oxå lite smått och gott, men det är såååå tråkigt att träna hemma :p

Grymt jobbat!!!!
Ja, det är tråkigt, men det är ännu tråkigare att ha husarrest med en trött sambo :laugh: sen har jag äntligen kommit igång ordentligt med träningen och vill inte tappa det!
 
Jag har insett att jag är sjukt sned i mina höfter, på den nivån att mina ben känns olika långa.. Tänkte gå till kiropraktor eller naprapat, men fattar verkligen inte skillnaden. Någon som vet?!
 
Här hann jag inte med lunchpasset som planerat då jobbmöten drog ut på tiden, istället blev det en runda på slingan. 3.6km enligt klockan.
Hunden blev trött och jag fick röra på mig, det kändes bra. Undrar när jag sprang den sträckan i ett bräde senast, crossfit ger inte bara styrka utan även kondition på en helt annan nivå. Jag börjar se nöjet i löpträningen, vilket jag tidigare hatat.

Hur ska man ligga i tempo när man springer?
Är nybörjare på löpning, men har någonstans ett mål att 2022 är året då jag springer 1 mil för första gången.
Jag förstår knappt det appen vill berätta för mig
Snittempo - 7'13"km
Snitthastighet - 8,32km/t

Kan någon förklara VO2Max för mig? Syreupptagningsförmågan, så långt är jag med. Men jag förstår inte vad siffran säger mig och ej heller vad jag ska ha för referensintervall. Någon som kan?


Fick en wod av min kostnisse, blir nog den i morgon.

AMRAP 20 min:
Max antal burpees

Men varje 5 min:
400m löpning
50 DU / 100 SU
Vad gäller Vo2max så ska du inte lägga allt för stor vikt till vad klockan påstår. För den bara gissar. En korrekt mätning av syreupptaget kräver en andningsmask som mäter syreförbrukningen. Klockan går på ansträngning vilket gör att klockan ofta tycker man har superbra värde om man springer på platt och lättsprungen mark. Om man sedan går in i skogen och springer på snårig och väldigt kuperad mark så sänker klockan snittet med hur mkt som helst. Så det är inte mkt att hänga i granen.

Vad gäller siffrorna så är det första ditt snittempo, minut per km, som du höll under rundan. Ett tempo på 7:13 innebär alltså att det tar den tiden att springa 1 km.
Nästa värde är vad det blir i km/h. Det är dock oftast bara när man springer på löpband som man talar om det. Annars är det tempot i min/km som är det man brukar ange när man talar om i vilken hastighet man sprungit.

Vad gäller tempot så är det bra under uppbyggnadsfas att hålla ett tempo som inte känns ansträngande. Försök hitta ditt flyt-tempo. Om du håller tempot nere är det lättare att öka på distansen. Och det är just distansen som du bör fokusera på att i lagom takt öka. Och öka inte för fort. Det tar tid för kroppen att vänja sig och tåla de stötar som blir. Om du redan har en bra grundkondition är den största utmaningen oftast att inte öka på för fort. Men man behöver heller inte göra det så komplicerat. Har man viss träningsvana så känner man ju oftast hur kroppen svarar på träningen. Rätta dig efter hur det känns. Känns allting bra så kan man köra på med upplägget man har. Känns kroppen sliten eller om man får någon känning så får man bromsa lite.
 
Jag har insett att jag är sjukt sned i mina höfter, på den nivån att mina ben känns olika långa.. Tänkte gå till kiropraktor eller naprapat, men fattar verkligen inte skillnaden. Någon som vet?!
Åh samma här!!

Blir rak typ om jag drar upp ena hälen 1-2cm och vrider om vänster höft.. Alldeles för mycket.

Vet inte vart jag ska vända mig så hakar gärna på tips :crazy:
 
Åh samma här!!

Blir rak typ om jag drar upp ena hälen 1-2cm och vrider om vänster höft.. Alldeles för mycket.

Vet inte vart jag ska vända mig så hakar gärna på tips :crazy:
Jag är "född sned" i höfterna. Går till kiropraktor med jämna mellanrum, annars går jag följdproblem i både rygg och nacke. Går nog mellan 4-6 gånger om året skulle jag tro.
 
Jag har insett att jag är sjukt sned i mina höfter, på den nivån att mina ben känns olika långa.. Tänkte gå till kiropraktor eller naprapat, men fattar verkligen inte skillnaden. Någon som vet?!
Det är de som jag har problem med just nu. Eller jag har varit så jättelänge, typ alltid men frågan är om jag har olika långa ben eller om det beror på att jag ägnat halva mitt liv på att hänga över en innebandyklubba. Får en del följdproblem som sätter sig i knän, höft och ländrygg. Går till kiropraktor men jag är egentliga inte så förtjust i kiropraktor som bara knäcker och sen skickar hem en. Jag vill ha en plan på hur jag ska bli bra och förhoppningsvis inte behöva komma tillbaka. Insett dock nu i min senaste vända att det nog aldrig kommer bli bra på ett sånt sätt jag föreställt mig.
 
Vad gäller Vo2max så ska du inte lägga allt för stor vikt till vad klockan påstår. För den bara gissar. En korrekt mätning av syreupptaget kräver en andningsmask som mäter syreförbrukningen. Klockan går på ansträngning vilket gör att klockan ofta tycker man har superbra värde om man springer på platt och lättsprungen mark. Om man sedan går in i skogen och springer på snårig och väldigt kuperad mark så sänker klockan snittet med hur mkt som helst. Så det är inte mkt att hänga i granen.

Vad gäller siffrorna så är det första ditt snittempo, minut per km, som du höll under rundan. Ett tempo på 7:13 innebär alltså att det tar den tiden att springa 1 km.
Nästa värde är vad det blir i km/h. Det är dock oftast bara när man springer på löpband som man talar om det. Annars är det tempot i min/km som är det man brukar ange när man talar om i vilken hastighet man sprungit.

Vad gäller tempot så är det bra under uppbyggnadsfas att hålla ett tempo som inte känns ansträngande. Försök hitta ditt flyt-tempo. Om du håller tempot nere är det lättare att öka på distansen. Och det är just distansen som du bör fokusera på att i lagom takt öka. Och öka inte för fort. Det tar tid för kroppen att vänja sig och tåla de stötar som blir. Om du redan har en bra grundkondition är den största utmaningen oftast att inte öka på för fort. Men man behöver heller inte göra det så komplicerat. Har man viss träningsvana så känner man ju oftast hur kroppen svarar på träningen. Rätta dig efter hur det känns. Känns allting bra så kan man köra på med upplägget man har. Känns kroppen sliten eller om man får någon känning så får man bromsa lite.
Tack för ett grymt svar, jag har mest blivit intresserad av vad klockan visar för mig på senare. Inget jag egentligen är så engagerad i eller bryr mig så mycket om. Men det är roligare att faktiskt veta vad det betyder.
Tack för tips! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
62 912
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 338
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 425
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 193
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp