Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
  • 3 sumo-marklyft som övergick i upright row (ingen aning om vad det heter på svenska, Wikipedia föreslår "drag till hakan"?! :laugh:)
Upprätt stående rodd, eller bara upprätt rodd, kallas det på svenska :) Sumo mark är min favorit men håller på att lära mig vanliga marklyft nu :D Tänk vad olika man är i kroppen.
 
Bytte gymkedja för ett år sen, och har inte vistas där allt för ofta eftersom jag tränar hemma. Men i tisdags så kom jag över en plats på styrka för överkroppen, och wow vilken instruktör :up: Träningsvärken är ännu hemsk, med andra ord så är kroppen väldigt skör efter den långa förkylning jag åkte på, men jag har bokat in mig på tisdag igen. Såg att Tassetass köpt ett half rack, så nu blev jag verkligen sugen på att mannen ska fixa ett till mig och mitt hemgym så undrar om han köper mitt behov av ett sånt :rofl:
 
Halloj, jag hoppar in här.
Jag har haft ont i mina knän typ hela livet och för ett par veckor sedan skadade jag revbenen och ryggen rejält. Gick till en massör för jag tänkte att hen skulle kunna hjälpa mig men det blev en galen plågande timme. Jag har alltid sagt att det inte går att ta i för hårt för jag gillar när massage gör ont men det här var så att jag skrek rakt ut. "Sjung du jag fortsätter i alla fall" sa massören och tog i ännu mer :nailbiting:

Sen hamnade jag på akuten någon vecka senare för att jag inte blev bättre i ryggen utan sämre. Kunde inte andas och fick köra förbi kön på akuten för att dom trodde det var hjärtfel. Syremättnaden sjönk till 88 för att jag inte kunde andas av smärta.

Så kände jag att jag måste ta tag i det här. Gick till en sjukgymnast som konstaterade att det inte går att bara träna mina knän och rygg utan att jag saknar muskler lite överallt så det kommer bli en övergripande träning av hela kroppen. Tre gånger i veckan från och med nu och med ett program som kommer utvecklas och byggas på med tiden. Det är så himla lyxigt, jag får träna gratis på sjukgymnastens gym, får träningsprogram som läggs upp just för mig och med ständig uppföljning så jag behöver inte betala för en PT.

Har plockat fram pilatesbollen och yogamatten och tänker lägga upp ett eget program och träna en liten stund några gånger i veckan, lite lätt så där. Jag har kört pilates hemma för typ 8- 9 år sedan så måste uppdatera mig lite men vad jag minns gillade jag det.

Sen är målet att i vår eller efter jul börja springa lite och då ta med ena hunden. Det ser jag fram emot, gillar verkligen att springa och med en ljudbok eller pod så bara flyger tiden förbi. Trodde inte jag skulle orka att springa uppvärmingstiden innan jag gick till maskinerna men det kändes inte ens, jag bara sprang som om jag inte haft flera års uppehåll.

Nu ska jag bli stark och få en kropp med muskler och kondition som gör att jag inte får så här ont. En glad kropp :banana:
 
Nu har jag inte läst hela tråden för jag har inte tränat på länge men tänkte höra hur ni tänker kring att träna med maskiner kontra fria vikter? Min bror som tränar mycket använder aldrig maskiner, hos sjukgymnasten har jag till 90% av träningen i maskinerna. Och det verkar lite som att det är olika syn på träningssätten. Ser ni några fördelar/nackdelar med dom olika synerna på träning? Gör ni båda eller har ni valt att köra antingen eller?
 
Blev ett gympass idag, riktigt skönt! Har haft grymt ont i skuldrorna så det gjorde gott att få ta lite.

Helt ot men vad är det med en del folk? stönar och vrålar så man tror det är en förlossning på gång minst, trodde nästan jag skulle få ringa på en barnmorska idag. Det är inte ofta det är vrålapor på plats men idag så, jösses..
 
Blev en långpromenad med hundarna i skogen, det gick bra och det var skönt att vara ute men huvudvärken jag haft sen igår blev bara värre och värre ju längre dagen gått och jag började må illa och när jag kom hem kräktes jag till det inte fanns mer att kräkas upp. Får inte bli sjuk nu, har massor att se fram emot.
 
Blev ett grymt löppass ikväll.
7,5k tillsammans med hunden i mörkret, snittade på 5,25 och det kändes lätt hela rundan trots lite träningsvärk efter gymmet igår.
Bonus: Maken höll på med kvällsmaten när jag kom tillbaks :love:
 
Idag blev det ett lätt träningspass. Var inte alls motiverad till gymmet överhuvudtaget men börjar jag strunta i att gå dit så går jag inte dit alls.

Efteråt åkte vi och handlade. Jag var så nära på att köpa med mig en chipspåse men mamma puttade på mig med kundvagnen så jag kom av mig 🤣

Tycker att jag varit grymt duktig med att inte frossa med godsaker. Kommer ätbegäret tar jag ett knäckebröd eller två med smör och salt på. Eller några tomater. Har lyckats gå ner två kg bara av att strunta i popcorn, chips, vräka i sig korv utan dess like, helst rå korv och alla goda bullar från mamma. Tänker inte ta emot fler bullpåsar från mamma på ett bra tag.
IMG_20191109_141748_2.jpg


Det här åt jag till lunch.
Fiskgratäng med sej, räkor och champinjoner.
Gjorde en äggröra på tre ägg som hela familjen delade på.
Och fänkål, morötter och Brysselkål.
Fantastiskt gott :love:
 
Nu har jag inte läst hela tråden för jag har inte tränat på länge men tänkte höra hur ni tänker kring att träna med maskiner kontra fria vikter? Min bror som tränar mycket använder aldrig maskiner, hos sjukgymnasten har jag till 90% av träningen i maskinerna. Och det verkar lite som att det är olika syn på träningssätten. Ser ni några fördelar/nackdelar med dom olika synerna på träning? Gör ni båda eller har ni valt att köra antingen eller?
Du behöver ha alla muskler i kroppen i ordning för att kunna köra med fria vikter. Har du inte ordentligt med stabiliserande muskler kan du inte utföra övningar korrekt med fria vikter. I maskinerna isolerar du den muskeln du tränar och tränar i princip bara den, finns såklart en del undantag. Tex om du ska köra squats /benböj behöver du ha muskler i rygg och bål samt bra rörlighet för att kunna göra rörelsen korrekt, förutom att du tränar benen. I benpressmaskinen tränar du bara benen och behöver inte ha så stark bål som du behöver för att göra motsvarande träning med squats.
 
Äter på tok för mkt godis på helgerna. Har svårt att sluta.
I går var det träningsdag men då det var snö och halkigt ute och dessutom har bilen sommardäck så hade jag inte lust att gå till och från gymmet så för en gångs skull struntade jag i det.
I dag har jag gått ca 4-5 km till affären och hem och i kväll blir det spinning.

Använder ni icebug? Och i såfall vilka? Vad tycker ni? Greppar dom lika bra som brodd?
 
Nu har jag inte läst hela tråden för jag har inte tränat på länge men tänkte höra hur ni tänker kring att träna med maskiner kontra fria vikter? Min bror som tränar mycket använder aldrig maskiner, hos sjukgymnasten har jag till 90% av träningen i maskinerna. Och det verkar lite som att det är olika syn på träningssätten. Ser ni några fördelar/nackdelar med dom olika synerna på träning? Gör ni båda eller har ni valt att köra antingen eller?

Jag är inte särskilt kunnig i hur andra gör så jag drog mig för att svara lite men min personliga inställning är att det ena inte utesluter det andra. Under en uppbyggnadsfas kan det absolut vara fördelaktigt att jobba i maskiner för att jobba med isolerade muskler och kunna nå dem. Samtidigt är det vettigt att lära sig en del basövningar som aktiverar flera muskelgrupper med fria vikter men som ny och otränad handlar det inte om att belasta i dessa övningar utan snarare lära sig rörelsen och få muskelkontakt innan man lägger på vikt.
Rätt eller fel, jag vet inte.. men då du har gott stöd av din sjukgymnast hade jag litat på att denne vet vad hen gör och vad som är bäst för dig :)
 
Äter på tok för mkt godis på helgerna. Har svårt att sluta.
I går var det träningsdag men då det var snö och halkigt ute och dessutom har bilen sommardäck så hade jag inte lust att gå till och från gymmet så för en gångs skull struntade jag i det.
I dag har jag gått ca 4-5 km till affären och hem och i kväll blir det spinning.

Använder ni icebug? Och i såfall vilka? Vad tycker ni? Greppar dom lika bra som brodd?
Jag köpte ett par förra året. Men sen blev jag sjuk och hann aldrig prova dem. Så det ser jag fram emot att göra i år. Har Oribi 3.
 
Förmodligen är det flera trådar sedan jag skrev sist men jag har så sakteliga malt på med att få ordning på mig själv vad gäller sömn, kost och rörelse. Nu är jag för tillfället nöjd med framstegen där som i princip innebär minst 6h sömn per natt, regelbundna måltider och snitt på 10 000steg/dag så nu är det äntligen dags att utöka med stryka :up:
Jag har ett program som är uppdelat i tre olika pass och jag har kört det i två veckor. Jag tyckte inte att jag gick ut hårt men jisses vad det har känts i kroppen. Utmaningen där just nu är den mentala biten, det sitter liksom kvar i tanken vad jag klarade för några år sedan och nu... nära ingenting och massa muskelvärk. Jag vet att jag måste skala ner, ha tålamod och mala på men att faktiskt hantera det är tuffare än jag trodde.
 
Äter på tok för mkt godis på helgerna. Har svårt att sluta.
I går var det träningsdag men då det var snö och halkigt ute och dessutom har bilen sommardäck så hade jag inte lust att gå till och från gymmet så för en gångs skull struntade jag i det.
I dag har jag gått ca 4-5 km till affären och hem och i kväll blir det spinning.

Använder ni icebug? Och i såfall vilka? Vad tycker ni? Greppar dom lika bra som brodd?
Jag är inne på mitt andra par Icebugs, helt grymma! Man kan springa på blankis med fullt fäste. Har dessa:
https://www.xxl.se/icebug-dts2-bugr...VwkQYCh3yiw00EAQYBCABEgITdvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Tycker det är helt överlägset mot lösa brodd att sätta utanpå skorna, tycker aldrig man får dom att sitta riktigt bra och det sliter väldigt mkt på skorna.
 
Nu har jag inte läst hela tråden för jag har inte tränat på länge men tänkte höra hur ni tänker kring att träna med maskiner kontra fria vikter? Min bror som tränar mycket använder aldrig maskiner, hos sjukgymnasten har jag till 90% av träningen i maskinerna. Och det verkar lite som att det är olika syn på träningssätten. Ser ni några fördelar/nackdelar med dom olika synerna på träning? Gör ni båda eller har ni valt att köra antingen eller?

Vad man ska använda beror mycket på vad syftet och målet med träningen är, och man bör komma ihåg att man blir bra på det man tränar på.

Jag föredrar fria vikter framför maskiner, och jag håller inte med talaren ovan som menar att man måste börja med maskiner om man är otränad. Jag var ett veritabelt vrak efter min graviditet och hade noll kontakt med typ varenda muskel mellan revbenen och knäna, och den tränaren jag anlitade då gav mig i princip inga övningar i maskin. Jag fick börja mycket med kroppsvikt och med lätta vikter med fokus på att hitta rätt vinklar för min kropp och att hitta kontakt med rätt muskler.

Jag tränar fortfarande nästan uteslutande med fria vikter, de maskiner jag använder är kabelmaskin, lårcurl och benpress. Jag gillar fria vikter eftersom man både kan jobba med flerledsövningar och isolerade övningar, det är enkelt rent logistiskt eftersom man inte behöver hålla på med eller vänta på en viss maskin (får man vantarna på en skivstång eller ett par hantlar/kettlebells kan man träna typ hela kroppen), det är lättare att anpassa övningarna efter ens egna förmåga och kropp (många maskiner är byggda av män, för män...), plus att jag tycker det är roligt! :D

Jag upplever dessutom att jag känner mig stark på ett annat sätt när jag jobbar med fria vikter, för det är verkligen JAG som gör ALLT jobb för att vikten ska flytta sig. Jag kan benpressa uppåt 175 kg, men det känns inte alls lika fränt som att knäböja över 100 kg, eller slita upp 130 kg i ett marklyft, eller pressa 45 kg över huvudet.

Så om du känner dig nyfiken på fria vikter, då tycker jag att du ska prata med din sjukgymnast om det och höra om du kan få en del övningar utbytta. Med tillräckligt bra teknik (man behöver inte knäböja perfekt för att börja knäböja, man kan lär sig det på vägen) och rätt progression kan man köra med fria vikter redan från start. Tycker du att det funkar bra med maskiner, kör på med maskinerna. :)
 
Jag föredrar fria vikter framför maskiner, och jag håller inte med talaren ovan som menar att man måste börja med maskiner om man är otränad. Jag var ett veritabelt vrak efter min graviditet och hade noll kontakt med typ varenda muskel mellan revbenen och knäna, och den tränaren jag anlitade då gav mig i princip inga övningar i maskin. Jag fick börja mycket med kroppsvikt och med lätta vikter med fokus på att hitta rätt vinklar för min kropp och att hitta kontakt med rätt muskler.
Om man tränar med någon som tittar på en och vet vad man sysslar men kan man såklart köra med fria vikter och jag tycker personligen det är bättre :) Men ska man träna själv är det supersvårt att få till det rätt med fria vikter tycker iaf jag. Men det var inte så tydligt i mitt inlägg. Jag förutsatte att man inte tränade med en utbildad tränare utan själv.
 
Om man tränar med någon som tittar på en och vet vad man sysslar men kan man såklart köra med fria vikter och jag tycker personligen det är bättre :) Men ska man träna själv är det supersvårt att få till det rätt med fria vikter tycker iaf jag. Men det var inte så tydligt i mitt inlägg. Jag förutsatte att man inte tränade med en utbildad tränare utan själv.

Jag skulle nog säga att man kan göra fel även i maskiner. På sätt och vis är nog fria vikter mer självreglerande. Läser man på lite (läs: kollar några videos på Youtube) så kan man komma långt, det har jag sett enormt många exempel på i min träningsbubbla.

Jag tycker det är synd att många (tänker bortom hur frågan kom upp här nu) är rädd för att testa fria vikter, för det är verkligen inte så komplicerat och skaderisken för en normalfeg människa som är någorlunda vuxen är inte särskilt stor (testosteronstinna pojkar är en annan femma...). Men med det sagt är jag också oerhört glad att så många, framförallt tjejer, börjat lyfta på sistone. Jag började för 3,5 år sedan och sedan dess har det hänt mycket!
 
Fick svar på varför fredagens spinningpass kändes så konstigt, jag kom inte upp särskilt högt i puls men var samtidigt väldigt andfådd - i lördags vaknade jag upp med tydlig influensakänning. Jättekul att hosta med träningsvärk i magen från magcirkeln jag körde innan spinningen...
Låg med feber i går, men är i dag upprätt, men fortsatt nedsatt, räknar med att träningen denna vecka bli nödvändiga hushållssysslor för överlevnad.
 
Axeln är inte helt bra men ändå bättre. Kör underkropp idag också så blir det inte så hög belastning på den. Räcker med allt stalljobb den får lov att utstå trots smärta :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
30 31 32
Svar
623
· Visningar
17 516
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 279
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 200
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 449
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp