Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft mina föräldrar på besök sedan i torsdags, så vi har haft underbara dagar tillsammans med massor av god mat och jättefint väder. Någon regelrätt träning har det inte blivit, men stegräknaren har stått på runt 15 000 steg varje dag och igår var mamma och jag ute i stallet där vi skrittade ut en sväng och fixade lite i stallet, så en del motion har det blivit minsann!

Idag känner jag mig tyvärr lite hängig, har huvudvärk och en jobbig svidande/kliande känsla i halsen och bröstet, så jag vilar från träning i ett par dagar till men hoppas kunna dra igång snart och träna onsdag, fredag och söndag. :)
 
Gym idag. Var icke taggad och hade lite ont i ryggen. Men gick iväg ändå. Körde lite ben och gick på gåbandet. Väldigt lätt träningspass.

Nu har jag ännu ondare i ryggen. Så pass att det gör ont att röra sig. Får hoppas att det går över tills på onsdag.
 
Du behöver ha alla muskler i kroppen i ordning för att kunna köra med fria vikter. Har du inte ordentligt med stabiliserande muskler kan du inte utföra övningar korrekt med fria vikter. I maskinerna isolerar du den muskeln du tränar och tränar i princip bara den, finns såklart en del undantag. Tex om du ska köra squats /benböj behöver du ha muskler i rygg och bål samt bra rörlighet för att kunna göra rörelsen korrekt, förutom att du tränar benen. I benpressmaskinen tränar du bara benen och behöver inte ha så stark bål som du behöver för att göra motsvarande träning med squats.
Aha, tack för ett jätte bra svar. Jag har typ noll muskler så då är det bara att köra på med maskinerna. Lär ta ett bra tag att få dom musklerna och kunskapen om hur jag ska träna rätt med fria vikter.

Imorgon och onsdag och fredag är det gym, det tar ca 40 minuter så ganska lagom nu i början. Jag lyssnar på ljudböcker och försöker tycka rehabträning är roligt. Men det är ändå skönt att få lite avbrott i vardagen och känna kroppen arbeta, man mår så bra efteråt och känner sig stark. Annars blir det ju vardagsmotion med hundarna men det har inte byggt så mycket muskler men någon sorts vardagsgrund med kondition och styrka har jag.

Jag tränar inte för att ta särskilda vikter utan bara se trenden i ett längre perspektiv. Och känna mig hel och frisk i kroppen.
 
Och tack till er andra för svaret. Jag antar att jag just nu ska köra som sjukgymnasten säger och kanske när skadorna blivit bättre och jag fått upp lite styrka i kroppen kanske kan köra lite mer med fria vikter. Tycker det låter roligare. Funderar på att träna lite med pilatesboll på här hemma för jag har redan enn egen boll så jag ska sätta ihop ett pass jag kan köra ett par gånger i veckan hemma, ett kort och inte så tungt jobb men för att boosta kroppen lite extra och för att det gör mig lugn.
 
Idag har det blivit 10 minuters uppvärmning på löpbandet, jag hade glömt astmamedicinen så det var kämpigt när det dom andra gångerna har gått ganska så lätt. Sen tränade jag i gymmet 35-40 minuter och kände mig ganska stark. Tränar på att spänna magen korrekt så det verkligen tar där jag vill ha det när jag gör sit-ups, trodde jag alltid gjorde det men sjukgymnasten visade att jag inte kom åt rätt muskel.

Har promenerat också, två och en halv timme, lite transportsträckor men mestadels med hundarna och det blir 2 kortare rundor under dagen. Jag har alltid älskat att promenera men tyckt det varit tråkigt ett tag och bara gjort det för hundarna. Nu har jag återfått min kärlek till promenaderna.
 
Vardagsmotion igår bara i form av att städa hela huset (8 rum o kök + två badrum) och sen stalljobbet som jag gör varje kväll. Fick ihop över 10000 steg i alla fall. Har varit två rätt lugna dagar då jag haft yngsta dottern hemma. Idag hoppas jag på både gym och promenad. Hunden har haft två lugna dagar också så hon behöver en rejäl motionsrunda idag :p
 
Vardagsmotion igår bara i form av att städa hela huset (8 rum o kök + två badrum) och sen stalljobbet som jag gör varje kväll. Fick ihop över 10000 steg i alla fall. Har varit två rätt lugna dagar då jag haft yngsta dottern hemma. Idag hoppas jag på både gym och promenad. Hunden har haft två lugna dagar också så hon behöver en rejäl motionsrunda idag :p
Oj, vilket jobb att städa ett så stort hus :eek: Jag har en tvåa på 45 kvm och det tar mig 1,5 eller ibland 2 timmar att städa den. Men då putsar jag varje liten detalj och skurar allt kakel i badrummet osv. Om jag skulle städa ett hus som ditt skulle jag aldrig bli klar. Hur lång tid tar det för dig?
 
Oj, vilket jobb att städa ett så stort hus :eek: Jag har en tvåa på 45 kvm och det tar mig 1,5 eller ibland 2 timmar att städa den. Men då putsar jag varje liten detalj och skurar allt kakel i badrummet osv. Om jag skulle städa ett hus som ditt skulle jag aldrig bli klar. Hur lång tid tar det för dig?

Städar inte så noga varje gång som du beskriver utan det blir när jag och maken hjälps åt och så är det sällan vi kör allt samtidigt utan tar vissa delar olika dagar i veckan för att slippa allt på en gång. Nu plockade jag undan (var rätt bra ihopplockat så tog inte så lång tid), dammtorkade bänkar, bord, fönsterbrädor, hyllor osv, skurade toa, handfat och kaklet över handfaten, dammsög och moppade golven. Köksbänkarna och kaklet vid diskhon och spisen tar vi efter vi lagat mat så det blev gjort då. Vet inte vad lång tid det tar, men har vi hållt undan löpande så går det rätt snabbt ändå. Försöker ha det lättstädat genom att inte ha massa grejer på bänkar och i hyllor utan dammtorkningen går snabbt. Men det känns att huset är stort när man tar alla golv samtidigt 😅 Igår gjorde jag en del mitt på dagen och resten på eftermiddagen så det var inte allt i ett svep för det är jobbigt haha.
 
Ett yogapass gjort! Det var skönt att sträcka på sig lite efter att ha suttit vid vanliga bord på vanlig stol i snart tre dagar och jobbat istället för vid mitt vanliga skrivbord :p
 
Städar inte så noga varje gång som du beskriver utan det blir när jag och maken hjälps åt och så är det sällan vi kör allt samtidigt utan tar vissa delar olika dagar i veckan för att slippa allt på en gång. Nu plockade jag undan (var rätt bra ihopplockat så tog inte så lång tid), dammtorkade bänkar, bord, fönsterbrädor, hyllor osv, skurade toa, handfat och kaklet över handfaten, dammsög och moppade golven. Köksbänkarna och kaklet vid diskhon och spisen tar vi efter vi lagat mat så det blev gjort då. Vet inte vad lång tid det tar, men har vi hållt undan löpande så går det rätt snabbt ändå. Försöker ha det lättstädat genom att inte ha massa grejer på bänkar och i hyllor utan dammtorkningen går snabbt. Men det känns att huset är stort när man tar alla golv samtidigt 😅 Igår gjorde jag en del mitt på dagen och resten på eftermiddagen så det var inte allt i ett svep för det är jobbigt haha.
Haha, ja att dammsuga och skura golv är ju ett träningspass, jag kan till och med bli varm och nästan svettig:laugh:

Jag sa alltid när jag var yngre att jag skulle bo i ett slott eller en herrgård men då sa mina föräldrar att det bara var jobbigt med all städning. Fast min plan är att om jag skulle ha råd med ett slott skulle jag ha råd med en städare eller två. När jag var yngre hade vi ett trevåninsgshus och för att få 10 kr mer i veckopeng gjorde jag den dåliga dealen att jag skulle dammsuga och hjälpa till med annan städning varje lördag och det var banne mig ett slitigt jobb med alla trappor och rum. Det var 3 sovrum, 1 kök, 1 vardagsrum, två toaletter, ett duschrum, en tvättstuga, bastu, ca 60 kvm källare plus ett par förråd. Puh, blir trött bara jag tänker på det. Och självklart hade hela källaren heltäckningsmatta som gjorde dammsugningen extra jobbig. Nu känns det som att jag måste städa hela tiden när både jag och hundarna drar in skräp. Men jag tycker nog att ett rejält städpass kan jämföras med lite lågintensiv träning.
 
Haha, ja att dammsuga och skura golv är ju ett träningspass, jag kan till och med bli varm och nästan svettig:laugh:

Jag sa alltid när jag var yngre att jag skulle bo i ett slott eller en herrgård men då sa mina föräldrar att det bara var jobbigt med all städning. Fast min plan är att om jag skulle ha råd med ett slott skulle jag ha råd med en städare eller två. När jag var yngre hade vi ett trevåninsgshus och för att få 10 kr mer i veckopeng gjorde jag den dåliga dealen att jag skulle dammsuga och hjälpa till med annan städning varje lördag och det var banne mig ett slitigt jobb med alla trappor och rum. Det var 3 sovrum, 1 kök, 1 vardagsrum, två toaletter, ett duschrum, en tvättstuga, bastu, ca 60 kvm källare plus ett par förråd. Puh, blir trött bara jag tänker på det. Och självklart hade hela källaren heltäckningsmatta som gjorde dammsugningen extra jobbig. Nu känns det som att jag måste städa hela tiden när både jag och hundarna drar in skräp. Men jag tycker nog att ett rejält städpass kan jämföras med lite lågintensiv träning.

Blir aldrig helt kliniskt rent här heller med två småbarn, en stor hund och två katter 😅 Vi försöker hålla det undanplockat i alla fall och så golven i hallen och köket (där syns värst efter hunden) är hyfsat rena.

Ja jag tycker absolut att det kan räknas som lågintensiv träning! Jag blir väldigt varm av att dammsuga hela huset 😂
 
Fick till både yoga, promenad och gym igår :) Nästa gympass ska jag försöka mig på bänkpress igen och se hur axeln tar det. Har tränat underkropp i en vecka nu. Igår var första dagen som axeln inte kändes alls, tog en vecka att få den bra.

Idag ska jag och hunden ta en rejäl promenad på min lunch om det inte blir så att dottern är hemma idag också. Tanken är att hon ska till farmor och kusinen men får se hur hon är när jag väcker henne sen. Får ta en promenad ikväll annars.
 
Cyklat 45 min på gymmet. Varje pass är en kamp. Är bara trött och sjukt godissugen.
E72CB880-2306-4A0F-AD4A-9FA5045A2780.jpeg
 
Har vilat ett par dagar för en öm fot.. Trampade snett på hundpromenaden och sträckte på nåt konstigt vis under/utsida på ena foten. Svinont verkligen och har fått gå med scholltofflorna på mej inomhus (hatar att gå med inneskor) men nu har det släppt, kunde gå en promenad vettigt igår och ikväll får det bli en lugnare löptur.
 
Jösses Amalia vad jag gick all in på gymmet igår jag var sjukt stark, intensiv och körde järnet, klarade av att ta lite tyngre vikter på två av övningarna. Det var så skönt efteråt och det var faktiskt roligt att gymma. Måste försöka hålla fast den tanken så att jag går in med positiv inställning och längtar efter att gå dit.

Det verkar som att det tar ett tag att komma in gymglädje, eller tyckte ni det var lika roligt att träna styrka när ni började mot när ni gjort det ett tag? Jag hoppas att det kommer kännas bättre och bättre.
 
Har vilat ett par dagar för en öm fot.. Trampade snett på hundpromenaden och sträckte på nåt konstigt vis under/utsida på ena foten. Svinont verkligen och har fått gå med scholltofflorna på mej inomhus (hatar att gå med inneskor) men nu har det släppt, kunde gå en promenad vettigt igår och ikväll får det bli en lugnare löptur.
Vad skönt att det börjat gå över, lät inte kul!

Det verkar som att det tar ett tag att komma in gymglädje, eller tyckte ni det var lika roligt att träna styrka när ni började mot när ni gjort det ett tag? Jag hoppas att det kommer kännas bättre och bättre.
Roligt att träna på gymmet har jag nog alltid tyckt att det är (även om det såklart också kan gå lite upp och ner), det är snarare motivation och någon slags disciplin jag måste jobba med. Eftersom jag vill bli stark så har jag kommit fram till att jag måste göra det till en ren rutin att träna, att det bara är att göra liksom. Jag försöker göra det så lätt som möjligt för mig att komma iväg till gymmet på morgonen, så jag har lagt fram träningskläderna och packat väskan. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
61 808
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 048
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 999
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 096
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp