Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller kolhydrater vet jag inte riktigt vad du menar, men om du syftar på sådant man kan ha istället för typ ris, pasta och så så är mina favoriter bulgur och sötpotatis! Och palsternacka! Quinoa var jag rätt inne på ett tag, men känner mig aldrig sugen på det nuförtiden.
Täcker lätt både protein och fettbehovet, men har desto svårare för att få i mig (bra) kolhydrater. Mår bäst på kolhydratrik kost, men har liksom snöat in på pasta, havregrynsgröt och potatis så det blir ofta samma mat flera dagar i rad. Äter en hel del frukt så får i mig en del där, men speciellt vintertid vill jag gärna har varm, lagad mat istället. Bulgur har jag helt glömt bort, har nog ett paket hemma så får göra det någon dag. Sötpotatis har jag svårt för, går dock i mycket små mängder. Palsternacka kan nog vara intressant, får testa det.
 
Kosttillskott:
Käkar msm sedan något år tillbaka. Började nyligen ta b-vitamin (hittade en som hade alla olika b-vitaminer samlade i samma brustablett här hemma) då jag inte får i mig tillräckligt med b12 via kosten. Brustabletterna tog slut och innan jag hann köpa nytt b12 så kom familjens farmaceut med en burk b-komplex (+ biotin och folsyra) till mig, så just nu tar jag den sorten istället. Loggar allt i cronometer så håller koll på att det inte blir för höga nivåer av något.

Vatten:
Häller i mig en liter tillsammans med kosttillskotten var morgon, utöver det har jag alltid min vattenflaska med mig. Skulle jag inte ha den med mig så blir jag jättetörstig, men kan annars bära runt på den nästan en hel dag utan att dricka. Brukar dock försöka tömma den minst en gång per dag (ibland mer) och då den rymmer en liter så blir det rätt lätt att hålla koll på det. Räknar inte in annan vätska än just vatten och är rätt duktig på att hälla i mig både kaffe och te så det kan bli en hel del vätska var dag. Rent vatten blir minst två liter per dag.
 
Har inte blivit mkt träning de senaste 2v tyvärr, först blev barnen sjuka =noll nattsömn och sen ledsna barn på dagen som jag inte ville lämna till farmor och farfar och sen blev jag sjuk.. Så först igår kom jag äntligen ut på en löptur tillsammans med sprintervovven (jakthund/fågelhund)
Helt galet stark och snabb att springa med, jag fick kämpa för att hålla tempot någorlunda vettigt, men det gick inte långsammare än 5.04/k nån gång under 5k rundan och jag fick två blå tånaglar som tack för att jag sprang och bromsade:rofl: Så det där med att gå ut försiktigt efter förkylningen sket sej totalt!
Men men, kul hade vi! Och jag fick äntligen tummen ur och beställde en riktig dragsele till henne för hon får lite tryck på strupen av den hon har även om det är en ”joggingsele”
Har lite planer på att träna upp mej för att springa lopp ihop med hunden i nästa säsong, gudarna ska veta att hon orkar i alla fall.
 
Försökte vara pepp på vinterlöpning. Sprang 5 km i snö igår och fy fan vad jobbigt det var. Dessutom gick det jättesakta, så känns som att jag inte fick något för att det var så jävla jobbigt. Försöker tänka att det ändå var riktigt bra träning men känns ju mest som att jag var dålig, att det var så jobbigt trots att det gick så sakta.

Blev 17 pass i oktober. Med tanke på att jag haft en svacka så får det vara ok. Vill hoppas på bättre november men... snö :down:.
 
Försökte vara pepp på vinterlöpning. Sprang 5 km i snö igår och fy fan vad jobbigt det var. Dessutom gick det jättesakta, så känns som att jag inte fick något för att det var så jävla jobbigt. Försöker tänka att det ändå var riktigt bra träning men känns ju mest som att jag var dålig, att det var så jobbigt trots att det gick så sakta.

Blev 17 pass i oktober. Med tanke på att jag haft en svacka så får det vara ok. Vill hoppas på bättre november men... snö :down:.
Alltså, jag kan ju inte låta bli att tycka det låter underbart att springa i snö. :love: Men det är väl just för att jag inte gör det.:D Trösten när det är jobbigt + långsamt måste väl vara just att det blir enormt bra träning. Hög puls och ändå så skonsamt, pga låga farten, att återhämtningstiden blir kort. Bättre träning kan det inte bli.

Sympatiserar iaf enormt med dig.
 
Gym avklarat! I morgon ska jag med en kompis och gå med hans älghund. Har aldrig gjort det förut utan alltid suttit på pass så det ska bli himla kul! Då det blir lite promenerande i skogen i morgon :)
 
I morgon ska jag utmana mig lite. Jag tränar sällan mer än 60 min. Oftast runt 45 min.
I morgon ska jag spinna 45 min x 2. Två pass med 5 min mellan passen. Får väl bara se till att gå ut lite lagom.
 
1BD33A5F-0FED-4454-AB20-182A71BB132F.jpeg
Med magkatarr och kass inställning gjorde jag det! Och inte bara gjorde det, kroppen kändes toppenbra och jag hade krafter kvar efter 45 min discospinning och 45 min rockspinning.
 
Alltså, jag kan ju inte låta bli att tycka det låter underbart att springa i snö. :love: Men det är väl just för att jag inte gör det.:D Trösten när det är jobbigt + långsamt måste väl vara just att det blir enormt bra träning. Hög puls och ändå så skonsamt, pga låga farten, att återhämtningstiden blir kort. Bättre träning kan det inte bli.

Sympatiserar iaf enormt med dig.
Jag försöker tänka på hur lätt det kommer kännas sen med barmark och odubbade skor 😊. Och ja, pulsen var hög 😅.
 
Blev en löptur ikväll igen, ikväll va det gammelhundens tur att följa med (Ingen draghjälp öht utan snarare tvärtom, hon har fullt upp med att va lydig och inte dra i kopplet men tycker det är toppen att följa med:heartlove:)
Hur som helst så va det skönt att komma ut, tycker allhelgona är en tung dag.. Så idag sprang jag för alla jag saknar, framförallt för min lilla flicka:heart
 
20000 steg fick jag ihop igår och enligt min Fitbit var jag aktiv alla de 14 timmarna som den räknar på. Drygt hälften av stegen var i skogen och då ofta bredvid stigarna. Sen en promenad med maken och hunden och så lite annat mockel på gården :)

Idag ska jag gå en promenad, gymma och greja både ute och inne.
 
Egentligen var det vilodag idag men körde 45 min cykel på gymmet för då blir det bara tis och tors under arbetsveckan som jag ska pilla in motion och det passar bra nu när jag bor med Millie som är ensam på dagarna.
 
Jag avrundade träningsveckan med markarbeteslektion på medryttarhästen. Herregud vad det är svårt att rida! Det kommer att kännas i kroppen imorgon.

Jag är jättenöjd med att ha fått till 4 pass den här veckan och ligger hyfsat bra till när det gäller de där 50 passen innan nyår. Veckan som kommer blir dock lite klurigare eftersom mina föräldrar kommer på besök torsdag-tisdag så jag har en del att förbereda för det. Men ett pass crossfit, ett pass hemmayoga och ett pass i stallet bör jag kunna få ihop utan problem! :)
 
Har just avslutat en lovvecka i Norge, inte nog med snö för skidor ännu 😢. Har försökt att hålla igång med en timmes daglig promenad och en 3-övningscirkel. Men livet har varit lite för gott, trots dagliga promenaden har jag haft svårt att komma över 10 000 steg per dag, trots aktiviteter med barnen. För lyxigt att ha mormor till hjälp med allt det dagliga 😁.
 
Blev en lugn dag igår utan träning. Planen var gym men vi åkte och grattade mamma en dag för tidigt istället så det blev för sent. Fick ihop 10 000 steg ändå så helt stilla var jag dock inte :)

Men idag tänkte jag ta en promenad i skogen med hund och shettis och gymma ikväll.
 
Får nog ändra mina planer på träning idag. Har gjort mig något i höger axel så det gör ont att lyfta armen mellan tangentbordet och datamusen till och med :cautious: Tänkte först att jag skippar lyfta tungt och kör yoga, men det kommer heller inte gå. Får väl bli soffan eller om jag tar en till promenad medan maken går ner till gymmet.
 
Har skaffat mig ett gym i förrådet och kört första passet! Thrusters, sumo DL HP, push jerk, OH squats och front squats med burpees emellan. 20 reps per övning, 5 burpees. He-rre-gud.
Hör bara idol-Kirstis röst i huvudet: Det är ORIMLIGT!!
 
Har skaffat mig ett gym i förrådet och kört första passet! Thrusters, sumo DL HP, push jerk, OH squats och front squats med burpees emellan. 20 reps per övning, 5 burpees. He-rre-gud.
Hör bara idol-Kirstis röst i huvudet: Det är ORIMLIGT!!
Alltså kan folk sluta skaffa hemmagym eller? En av mina kompisar la upp bilder på sitt sprillans nya, jättefina hemmagym senast i morse. Jag blir ju alldeles avundsjuk! Undrar vad sambon skulle säga om att göra om gästrummet till gym och börja hysa in gästerna i vardagsrummet istället... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 839
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 121
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 043
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 410
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp