Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättekul att läsa om hur det gick, bra jobbat! Var det lika varmt i år som det var förra året? Tycker mig minnas att det var lite onödigt kämpigt då p.g.a värmen...

Tack! Det var riktigt varmt nu också, varmare än vad jag trodde för väderprognosen sa 21 grader och det är ju helt ok. Men när solen gassade så kändes det rejält hett och jag är inte så värst värmetålig tyvärr :cautious: Förra året var det dock 28 grader i skuggan så lite bättre nu ändå :D
 
Jag funderar lite på om stallet behöver ta två timmar varje dag? Behöver du motionera hästarna varje dag, eller kunde det räcka med att du gör enbart sysslorna en dag (eller fler) i veckan? I så fall bör du väl kunna korta ner stalltiden till max en timme den dagen, och lägga den andra timmen på träning av dig själv. Gör du det en dag i veckan och lägger in ett träningspass under helgen också så blir det ju 2 pass i veckan vilket är jättebra!

Sedan har ju tassen rätt i att det tar ett tag att komma in i nya rutiner och hitta den där energin som eventuellt är över till träning när man börjat ett nytt jobb, så försökt att skynda långsamt och sätt inte för mycket press på dig själv! Det blir ingenting bra av.

För egen del känner jag att träning under helgen hjälper mig jättemycket. En gång i tiden var jag helt inställd på att hålla helgerna träningsfria, men det var när jag var student och utan problem kunde träna 4-5 pass under veckodagarna istället... Nu är det inte riktigt så bra längre, och då har jag upptäckt att jag trivs riktigt bra med att t.ex. börja lördagen med ett träningspass!

Tyvärr går det inte att korta ner stalltiden, den är så reducerad den bara kan bli nu när hästarna är ute om nätterna. Min stora kräver ridning minst fem gånger i veckan. Och sen är det den lille på det. Jag har en dag i veckan som jag inte rider (och en promenaddag, men då motionerar jag båda) och den dagen borde jag absolut göra något annat, men sista tiden har jag verkligen inte orkat. Och sen blir jag arg på mig själv för min taskiga karaktär. Å andra sidan är ju promenaderna (gånger två) motion även för mig, så klart.

Jag har inga korta rundor. Det finns en som tar 20-30 minuter men det tycker jag är för kort för den stora, annars tar själva ridningen minst en timme (och sen är det vatten och borsta och putsa utrustningen). Jag skulle vilja skälla ut mitt "före jobbet-jag" för att jag inte tog tag i det innan. :(
 
Sammanfattar förra veckan med fem ridpass, två rena löppass, ett kombinerat styrke och löppass (avslutade styrkan med att springa intervaller) och några promenader. Känns gött att vara igång igen efter ett par lugnare veckor då vi snickrat, varit bortresta och försökt rädda hö (fick tillslut 22 plastade rundbalar med hö).

Denna veckan är planen:

Mån: Rida äldsta hästen på lunchen, promenera ikväll när ungarna rider unghästen och shettisen. Eventuellt vovvepromenad om jag fortfarande är rastlös
Tis: Promenad och gym
Ons: Löpning (långpass med maken om vi får barnvakt), ridning
Tors: Ridning
Fre: Gym/löpning och ridning
Lör: Ridning
Sön: Ridning och löpning (beroende på hur kroppen känns efter lördagkväll :angel:)

Blir en speciell vecka eftersom vi är lediga på fredag, dagis är stängt i morgon och jag ska heja på barnen när dom springer det årliga lilla loppet på dagis på torsdag så jag jobbar drygt halvdag :p Sen är det årets kalas på lördag då det är midsommardans :D
 
Äsch det kommer gå kanon! :up: Formen går ju alltid upp och ner, självförtroendet likaså, men fortsätt som du gör bara och se till att få med långpassen så klarar du det fint :)

Ja vi försöker springa ett längre pass i veckan, ett kortare lite snabbare och ett intervallpass. Maken ska ju också vara med :p Från den här veckan ska vi börja göra långpassen längre än en mil för att dra upp en växel. Ska prova en runda på onsdag som blir lite längre än den vanliga milen "runt sjön", vi vet inte exakt vad lång den är men vi får testa :)
 
Körde först en timme på vanlig motionscykel. Varierat motstånd och kände mig riktigt stark. Sen körde jag tio minuter på ”sittcykel” med lite lättare motstånd. Totalt 30,4 km.
 
Svettigt ridpass på lunchen :) Vi kämpar med den svåra gångarten för äldsta hästen som är tölten. Idag blev det mycket fokus på tölt och skritt. Övergångar, serpentiner, öppna, skänkelvikning, tempoväxlingar osv. Målet är att bli stark i alla tempon och bli mer elastiska så allt flyter bättre och känns enklare. Vi har en tendens att fastna i varann och då spänner han upp sig, släpper ryggen och kör upp huvudet och det blir pannkaka :p
 
Jag har galen träningsvärk efter dressyren igår. Valde att försöka gå bort den, och promenerade 35 minuter med ponny och tömkörde 25 med lilleman efter jobbet.
 
Riktigt bra jobbat med loppet @zassoo! Riktigt imponerad att du orkar springa så kuperat och långt och i sån här värme! :bow:

Igår hade jag en bakisdag tillsammans med sambon fast jag ju inte egentligen var bakis... Men ganska trött efter lördagens bröllop (hemma vid halv 4). Men tog iaf en liten kort promenad på kvällen och stretchade + rullade på foamroller.

Idag åkte jag och min granne till gymet ihop! Värmde upp med svingar och band pull-aparts och körde sen marklyft, rodd, och hantelpress. Väldigt lagom :)

Just det, har anmält mig till gravidyoga också! :up: Men startar inte förrän augusti :)
 
En fråga till er som tränar mycket :)
Jag upplever att jag blir väldigt svullen i framförallt magen efter gympass, mestadels styrke grupp-pass, ofta väldigt påtagligt och det kommer mest efter jag ätit efter träning och det är inte så att jag nödvändigtvis överäter. Efter träning brukar jag vara ävldigt noga med att just inte göra det, kan det vara för jag dricker mer vatten under en kortare tid än vanligt eller något annat? Det sitter oftast i tills nästa dag. Någon som känne rigen sig och har nåt bra tips på varför och vad jag kan göra?
 
Tillbaka igen efter en helg som började fantastisk, och slutade med trolig matförgiftning :p
Tillbaka på banan imorgon igen.

Innebandy på jobbet, och eventuellt något mer på dagen, typ löpning eller promenad. :)

För övrigt är jag på g att köpa en cykel, men jag cyklar aldrig så jag vet inte vad jag ska köpa? Skulle helst vilja ha en mountainbike, men det känns overkill. Hybrid? Vad säger ni som har koll?
 
Blev inget gym igår. Jag tog en promenad med hunden istället. Började känna av lite början till förkylning och jag och maken har planerat att springa långpass idag så jag ville hellre spara mig till det. Det har inte blivit värre idag så vi springer som planerat ikväll och snart ska jag ut och rida ett lunchpass på unghästen :)
 
Vill egentligen mest tacka er som svarade på mitt "hur får man ihop livet" - inlägg och säga att jag läst era svar och jag vill inte verka gnällig eller otacksam. Jag har fått lite idéer och insett att jag måste börja utnyttja hästens vilodag och friskvården (när hästen rids tidigare) bättre. Och helgerna givetvis. Funderar också på att försöka jogga lite med lilleman. Vi provade lite med tömmarna i måndags och han var inte helt ovillig, så to be continued.

Igår red jag i alla fall 70 minuter på väldigt jobbig häst med bruten nagel som följd. Hoppas hon tänkt över sina synder sen dess. :cautious:
 
Tror att det är förkylning på ingång här med :down: Men jag hade ändå haft lite svårt att klämma in träning nu under dagarna som är kvar tills jag åker hem, så jag satsar på att vila mig i form och köra järnet med crossfit nästa vecka i stället! :)
 
Dagens pass tog fan knäcken på mig. Förutom aktivering/uppvärmning medelst elaka, svidande övningar innehöll det fem uppvärmningsset och nio rätt så tunga treor i böj, sedan tre uppvärmningsset och fem rätt så tunga treor i bänk och som avslutning tre set good mornings.

Fjärde setet böj här:
Nästa pass är samma upplägg, men typ omvänt så att det är 5+9 set bänk och 3+5 set frontböj. Veckan avslutas med mark och militärpress på samma vis.

Nästa vecka är femte och sista veckan i programmet och då är det två köttiga pass. Vardera basövning ska tröskas genom 18 jävla set med stegrande vikt och där man känner att tekniken börjar svikta backar man en vikt och gör klart sina reps. Vilan mellan varje set är dessutom bara 40 sekunder.

It's gonna hurt like a motherf...
 
15 km sprang vi igår kväll, jag, maken och hunden :up: Började rundan i skogen och 1,5 km brant uppför så där kändes det som att man lika gärna kunde vända och gå hem :angel: Men sen blev det finlöpning några kilometer i skogen tills vi kom fram till första grusvägen. Sen tänkte vi springa genom skogen och in på en parallell grusväg. Jättefin stig först, sen försvann den :p Vi känner hyffsat till området så vi chansade lite mitt ute i skogen utan stig och tog oss tillslut ut på grusvägen. Sen in på en igenväxt stig där gräset var så högt så man inte såg vart man satte fötterna så det var till att springa lugnt så man inte bröt fötterna av sig. Efter det korsade vi ännu en grusväg och sprang in på en fin skogsväg som var längre än vi mindes. Sen var vi framm på den grusvägen som är en del av vår vanliga "milen runt sjön" väg. Vi valde att springa den åt andra hållet hem för att få några km till och som omväxling. Sista 3,5 km var asfalt och vi stoppade för att svalka hunden i sjön bara innan vi sprang sista hem.

Så ja, det var ingen rekordtid precis med de förhållandena inne i skogen men det blev ett långpass vilket vi behöver nu när halvmaran närmar sig :) Rolig runda!

Idag gick jag upp 5.30 och tog med hunden och lilla shettisen på en halvtimmes promenad innan maken åkte till jobbet och jag skulle väcka ungarna. Har tänkt motionera alla tre hästarna idag så nu är en avklarad. Ikväll ska äldsta hästen ridas och unghästen longeras :)
 
15 km sprang vi igår kväll, jag, maken och hunden :up: Började rundan i skogen och 1,5 km brant uppför så där kändes det som att man lika gärna kunde vända och gå hem :angel: Men sen blev det finlöpning några kilometer i skogen tills vi kom fram till första grusvägen. Sen tänkte vi springa genom skogen och in på en parallell grusväg. Jättefin stig först, sen försvann den :p Vi känner hyffsat till området så vi chansade lite mitt ute i skogen utan stig och tog oss tillslut ut på grusvägen. Sen in på en igenväxt stig där gräset var så högt så man inte såg vart man satte fötterna så det var till att springa lugnt så man inte bröt fötterna av sig. Efter det korsade vi ännu en grusväg och sprang in på en fin skogsväg som var längre än vi mindes. Sen var vi framm på den grusvägen som är en del av vår vanliga "milen runt sjön" väg. Vi valde att springa den åt andra hållet hem för att få några km till och som omväxling. Sista 3,5 km var asfalt och vi stoppade för att svalka hunden i sjön bara innan vi sprang sista hem.

Så ja, det var ingen rekordtid precis med de förhållandena inne i skogen men det blev ett långpass vilket vi behöver nu när halvmaran närmar sig :) Rolig runda!

Idag gick jag upp 5.30 och tog med hunden och lilla shettisen på en halvtimmes promenad innan maken åkte till jobbet och jag skulle väcka ungarna. Har tänkt motionera alla tre hästarna idag så nu är en avklarad. Ikväll ska äldsta hästen ridas och unghästen longeras :)

Alltså, du kan ju känna dig lugn inför halvmaran. :up: 15 km i kuperad terräng ger lätt 21 km på platten. För det är väl ingen uttalat kuperad halvmara du ska springa? Stadsmaror/halvmaror brukar vara platta, eftersom arrangörerna vill kunna locka med snabba tider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp